اصول انتخاب رشته

انتخاب رشته دارای اصول و قواعدی است که دانستن آن کمک می کند تا آینده حرفه ای و شغلی خود را تضمین نمایید . داشتن یک شغل مناسب به آرامش روانی شما در سال های بعدی زندگی تان کمک می کند . وقتی درست و اصولی رشته تحصیلی خود را انتخاب نمایید و اولین قدم را حرفه ای جلو برید در تمامی مراحل زندگی در جاده موفقیت قرار می گیرید .پس بهتره از الان با اصول انتخاب رشته آشنا باشید.

انتخاب رشته مهم ترین اقدامی است که شما باید بعد از12 سال درس خوندن و از همه مهم تر بعد یک سال تلاش بی وقفه حال وقت آن رسیده است که حق خودت رو از سیستم کنکور بگیری و بتونی به بهترین خودت تبدیل بشی .

بذار اول از همه یه موضوع رو با هم بررسی کنیم . الان دیگه کنکور تموم شده و تو همه تلاشت رو کردی پس بهتره نتیجه هر چی که بشه تو بهش فکر نکنی الان فقط زمان این هست که به انتخاب رشته خوب فکر کنی و اینکه چی کار کنی که بتونی بهترین انتخاب زندگیت رو داشته باشی . برای اینکار اول از همه باید اطلاعات و آگاهی ات رو ببری بالا .

دقیقا توی این مقاله می خواهیم بهت یاد بدیم که چجوری یک انتخاب رشته خیلی خوب داشته باشی و با قواعد واصول انتخاب رشته سراسری آشنا بشی .

در مرحله اول لازم هست که با تمامی رشته های دانشگاهی آشنا بشی.

بدترین و اشتباه ترین کار ممکن این هست که به یک رشته بسنده کنی یا یه رشته رو بیش از حد توی ذهنت پر وبال بدی . پس حالا بهتره که با همه رشته های دانشگاهی آشنا بشی نه اینکه فقط اون رشته راجع به چی هست منظور ما از آشنایی با زیر وبم یک رشته این هست که بدونی یک رشته نیاز به چه مهارت ها و توانایی هایی داره . رشته های دانشگاهی چه واحد های درسی داره .

خیلی از بچه ها ماهیت خود رشته رو دوست دارند اما وقتی وارد دانشگاه می شن اصلا از دانشگاه رفتن وسر کلاس نشستن راضی نیستن و درس های اون رشته اصلا براشون جذاب نیست پس لازمه که حتما با واحد های درسی رشته های دانشگاهی هم آشنا بشی .

قبل از انتخاب رشته بهتره که بدونی رشته های دانشگاهی چه بازار کاری دارن و تو در این بازار کار چه جایگاهی خواهی داشت و همچنین امکان ادامه تحصیل در هر رشته رو بررسی کنی و ببینی که در مقاطع ارشد و دکتری برای اون رشته چه اتفاقاتی می افته و چه گرایش هایی پیدا می کنه .

 

 

 

برای اینکه بتونی یک انتخاب رشته بدون پشیمونی داشته باشی باید چی کار کنی ؟

ما به این سوال تو پاسخ می دیم متاسفانه امروزه خیلی از دانشجوهای ما در زمینه رشته دانشگاهی خودشون کار پیدا نمی کنن و در زمینه های دیگه مشغول به کار هستن اگر قراره که این اتفاق بیفته پس چرا این همه تلاش کردی که بری دانشگاه و چرا 4 سال از عمرت رو صرف اون رشته دانشگاهی کردی ؟

یا خیلی از دانشجو ها بعد از ورود به دانشگاه متوجه می شن که اصلا به رشته خودشون علاقه ندارند و تغییر رشته می دن همه این کارا علاوه بر هزینه های مالی هزینه های زمانی بسیاری را برای شما دارد پس بهترین راه این هست که از همون ابتدا بهترین رشته  رو انتخاب کنی اما این هم اصول وقواعد خاص خودش رو داره برای همین موضوع ما برای شما آزمونی را تدارک دیدیم که کاملا نشون می ده به چه رشته هایی علاقه داری و در زمینه چه مشاغلی استعداد داری اگر علاقه واقعی و ناخود اگاه تو با توانایی هات و استعداد هات ترکیب بشه تبدیل می شه به انتخاب رشته ای که تو رو به همه مقاصد و اهدافت می رسونه حالا می تونی با خیال راحت درس بخونی و ادامه تحصیل بدی و توی شغل مورد نظرت مشغول به کار بشی و در آمد های عالی کسب کنی .

چه جوری راجع به رشته های دانشگاهی اطلاعات به دست بیارم ؟

یه خبر خوب بهت بدم الان که داری این مطلب رو می خونی و همزمان جواب خیلی از سوالاتت رو می گیری باید بهت بگم که مجموعه ما تنها مجموعه آموزشی در کشور هست که در زمینه معرفی رشته های دانشگاهی 3 جلد کتاب تخصصی منتشر کرده و در این راه سالها به تحقیق و مصاحبه پرداخته و در زمینه هر رشته با دانشجویان واساتید به نام همکاری داشته و هر ساله این کتاب بر اساس اطلاعات جدید ویرایش می شه و تازه اتفاق هیجان انگیز اینجاست که داوطلبان مجموعه ما می توانند به صورت رایگان از اطلاعات این کتاب ها استفاده کنند .

معرفی کتاب انتخاب رشته

بر چه اساسی باید انتخاب رشته انجام داد ؟

اول از همه چیزی که در انتخاب رشته تو مهمه علاقه تو هست اما علاقه واقعی و ناخود آگاه که از نتیجه همون تست به دست می اد علاقه های واهی و زود گذر ملاک انتخاب ما نیست اما اگر بر اساس علاقه های درونی و ناخود آگاه تحقیق کنی وبه نتیجه برسی اولویت اول و مهم ترین ملاک انتخاب رشته کنکور سراسری بر اساس علاقه مندی است اصلا به این موضوع که شغلی پر در امده پس وارد اون رشته بشم یا هر چیز دیگه ای فکر نکنید .

ما یه جمله معروف داریم که اگر به رشته ای علاقه داشته باشی حاضری براش هر کاری بکنی و خودت توی اون رشته کار آفرین می شی نه اینکه بخوای برای کسی کار کنی اگر به رشته ای علاقه داشته باشی می تونی تو آینده اون رشته رو تغییر بدی.

 علاقه در کنار استعداد بهترین ملاک برای انتخاب رشته اصولی در کنکور سراسری است .

در انتخاب رشته کنکور سراسری رشته را الویت قرار بدم یا دانشگاه رو ؟

ببین بذار با هم صادقانه پیش بریم رشته دانشگاهی تو آینده کاری واجتماعی تو هست تو قراره یک عمر با رشته تحصیلی ات کار وزندگی تشکیل بدی اما دانشگاه 4 ساله و تا چشم به هم بزنی تموم شده پس کسی به مدرک دانشگاه تهران تو فکر نمی کنه بلکه رشته تو حرف اول رو می زنه و اینکه اگر می خوای در رشته خودت حرفی برای خودت داشته حتما باید تا ارشد و دکتری ادامه بدی وبله اون موقع است که باید دانشگاه رو در الویت قرار بدی . اما در انتخاب رشته کنکور سراسری اگر دو تا رشته رو به یک اندازه دوست داری و تا حدودی این رشته ها به هم شباهت دارند اینجا می تونی الویت دانشگاه ها رو هم به چیدمان 150 انتخاب رشته خودت اضافه کنی .

اصول انتخاب رشته

برای داشتن یک انتخاب رشته خوب باید اصولی را رعایت کنید که شانس شما را برای قبولی در یک رشته بهتر بالاتر ببرد . برای همین موضوع در ادامه چند تا از اصول بسیار مهم را برای شما ارائه می کنیم :

  • شناخت دقیق رشته های دانشگاهی : در ابتدا باید شناخت دقیقی از رشته های دانشگاهی ، واحد های دانشگاهی ، بازار کار و آینده آن رشته داشته باشید براساس تصورات اتون از یک رشته انتخاب رشته انجام ندهید .
  • مشخص کردن هدف به صورت واضح : بعد از شناخت رشته های دانشگاهی باید هدفی که برای خودتون مد نظر دارید رو دقیق مشخص کنید و بر مبنای اون و رشته های مشابه رو انتخاب کنید رشته های مشابه رشته هایی هستند که در آینده بازار کاری با هم مشابه هستند . واحد های دانشگاهی مشابه دارند .
  • الویت بندی رشته ها بر اساس علاقه : بعد از گذراندن دو مرحله قبلی حال باید رشته هایی که دوست دارید را بدون توجه به دانشگاه ها و شهر هایی که آن را ارائه می دهند لیست کنید .
  • الویت بندی شهر های انتخابی : بعد از الویت بندی رشته ها شهر هایی که مد نظر دارید در انتخاب رشته خود وارد نمایید را لیست کنید در انتخاب شهر به امکان رفت و آمد ، خوابگاه ، رتبه بندی دانشگاه حتما توجه نمایید .
  • الویت بندی دانشگاه های درجه 1 و درجه 2 : بعد وارد هر شهر شوید و دانشگاه های اون شهر رو بر اساس رتبه بندی مرتب نمایید .
  • لیست تمامی رشته ها دانشگاه ها و شهر ها : بعد از اینکه سه مرحله قبل را کامل کامل انجام دادید حالا تمامی الویت بندی هاتون رو با ذکر رشته ، دانشگاه ، شهر یادداشت کنید لازم نیست که الان شماره گذاری کنید .
  • شماره گذاری انتخاب ها : بعد از اینکه لیست کاملی از انتخاب ها رو انجام دادید حالا بر حسب علاقه از بیشترین به کمترین شماره گذاری نمایید .
  • پاک نویس کردن انتخاب ها : انتخاب های خود را در فرم پیش نویس سازمان سنجش پاک نویس نمایید
  • کد رشته ها : بعد از پاک نویس کردن انتخاب ها کد رشت های هر رشته را در جلوی رشته یادداشت نمایید و حتما چندین مرتبه ان را کنترل کنید تا اشتباهی صورت نگیرد .
  • وارد کردن انتخاب ها در سایت سازمان سنجش : بعد از اتمام تمامی مراحل بالا با خرید کارت اعتباری انتخاب های خود را در سایت سازمان سنجش به آدرس org وارد نمایید.

چجوری 150 تا الویت باید نوشته شود ؟

خب می رسیم به سخت ترین کار در انتخاب رشته سراسری . حالا شما رشته های مورد نظرت رو بر اساس علاقه واستعداد مرتب کردی الویت دانشگاه و دوره و شهر رو هم نوشتی حالا نوبت به اینجا می رسه که باید انتخاب هات رو بررسی  کنی و دونه دونه یادداشت کنی در درجه اول باید به شکلی انتخاب کنی که هر چقدر از پایین لیست به سمت بالا حرکت می کنی خوشحال تر بشی و بیشتر قند تو دلت اب بشه و اینکه باید بسته بندی برای رشته و دانشگاه و دوره انجام بدی .

الویت بندی انواع مختلفی داره مثلا می تونی بر اساس الویت رشته جلو بری یا مثلا الویت شهر دوره رو انتخاب کنی یا دانشگاه محور جلو بری و حتی ممکنه تمامی این حالت ها رو در 150 انتخابت داشته باشی در این جا اصلا نگران نباش مشاوران ما و آقای پرتوی در زمان انتخاب رشته کاملا بهت یاد می دیم که چجوری باید جلو بری وبهترین انتخابی که می تونی داشته باشی چی هست.

حرف آخر :

سعی کن برای انتخاب رشته کنکور سراسری خودت از هیچ تلاشی دریغ نکنی این اتفاق فقط یک بار در زندگی تو می افته و باید تبدیل بشه به یکی از بهترین اتفاق های زندگی ات و هیچ وقت از انتخاب رشته خودت پشیمون نشی. امیدواریم مقاله اصول انتخاب رشته برای شما مفید بوده باشد.

هدف تیم مشاوران و انتخاب رشته گروه آموزشی پرتوی همینه که بهترین ها برات اتفاق بیفته . موفقیت تو بهترین تبلیغ برای ما است .

4.9/5 - (10 امتیاز)