اصول برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی اصولی داره که شما با رعایت کردن درست اون میتونید ، بهترین نمره در مدرسه و بهترین رتبه تو کنکور رو کسب کنید. برای هر موفقیتی تو زندگی شما باید یک برنامه ریزی درست و اصولی داشته باشید . ما در اینجا چند تا از مهم ترین اصول برنامه ریزی درسی رو با هم مرور می کنیم.

 

مقدمه و ضرورت برنامه ریزی:

قدم اول در هر کاری این هست که برای اینکه انتهای مسیرت به موفقیت برسه اصول و قواعد اون کار رو بدونی درس خوندن و برنامه ریزی هم از این قاعده مستثنی نیست . سال کنکور سال سخت و پر فشاریه تو باید کارهای سه سال رو به صورت فشرده توی یه سال انجام بدی تست بزنی ،‌برای امتحان نهایی و کنکور آماده بشی ، با معلم هات همگام باشی عملی کردن همه اینها اگر طبق اصول درست نباشه ، ممکن نیست اما می تونی با یه برنامه صحیح و اصولی و با به کار بردن قواعدش یه سال سخت رو تبدیل به روزهای قشنگ بکنی .

اصول مطالعه و برنامه ریزی:‌

1- اهداف خود را مشخص کنید.

برای برنامه ریزی درسی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید .اولین قدم تعیین هدف است. این مسئله در برنامه ریزی درسی اهمیت بیشتری داره.

2-  بازه های زمانی مطالعه

بازه زمانی مطالعتون رو به صورت استاتیک مشخص کنید مثلا وقتی ساعت ۱۵ از مدرسه می یاید با خودتون قرار بذارید که از ساعت ۱۶ شروع کنید تا ساعت ۱۷:۳۰ فارسی بخونید بعد ۲۰ دقیقه استراحت کنید و بازه مطالعه بعدی خودتون رو شروع کنید این کار در شما حس مسئولیت پذیری ایجاد می کنه.

3- تعادل رو در مطالعه

تعادل در مطالعه رو رعایت کنید. یادتون باشه ضریب هیچ درسی در کنکور صفر نیست پس میزان مطالعه هفتگی اون درس هم نباید صفر باشه. پس لازمه هر درس بر مبنای ضریبی که در کنکور داره مطالعه بشه خیلی از شماها درس هایی که دوست دارید رو بیشتر می خونید و درس هایی که دوست ندارید رو می ذارید کنار …این کار می تونه توی کنکور بهتون آسیب بزنه یعنی چون ضریب زیست ۶ برابر ضریب زبان توی کنکوره پس زیست باید ۶ برابر زبان تو هفته خونده بشه…

اصول برنامه ریزی درسی

4- تنوع در مطالعه

وقتی درسی رو برای مدت طولانی پشت هم مطالعه می کنید قدرت یادگیریتون کم می شه . بهتره در طول روز چند درس رو در بازه های زمانی کوتاه مطالعه کنید مثلا بعد از هر سه ساعت مطالعه دروس اختصاصی ،‌به مطالعه دروس عمومی بپردازید . بهتره توی روزهای تعطیل ۴-۶ درس و در روزهایی که کلاس می رید ۲-۴ درس رو مطالعه کنید . یادتون باشه شما توی کنکور همزمان هم درس ها رو با هم آزمون می دید پس از الان به این کار عادت کنید.

5- درس هر روز رو همان روز مطالعه کنید.

اینکار باعث می شه یادگیری شما از ۵درصد به ۹۵ درصد برسه و چون بیشتر مطالب در حافظه شما قرار داره زمان کمتری ازتون می گیره در روزهایی که مدرسه هستید یا  کلاس می رید یک ساعت از برنامه مطالعاتیتون رو به درس های همان روز اختصاص بدید .

6-  در هفته ۵درصد زمان کل هفته رو خالی بذارید.

ما به این کار می گیم واحد مطالعه برای جبران… اینکار اضطراب شما رو کم می کنه که اگر از برنامه هاتون عقب افتادید فرصت جبران دارید فقط یادتون باشه این کار باعث تنبلی نشه.

7-  برنامه ریزی باید فردی باشد.

هر فردی باید با توجه به زمان های خالی و با توجه به توانایی های خودش یه برنامه متفاوت داشته باشه . نمیشه یه برنامه کلی برای 10 تا دانش آموز نوشت و گفت هر 10 تا شما باید از این برنامه استفاده کنید.بنابراین برنامه ریزی درسی یک کار شخصی و منحصر بفرد هست .شما باید بر اساس شرایط، سبک و سرعت مطالعه خود، برنامه رو شخصی سازی کنید.

ممکن است در بخشی نیاز به مطالعه بیشتری داشته باشید و در بخشی نیاز به مطالعه کمتر . پس شما باید با توجه به نقاط ضعف و نقاط قوت خود یک برنامه اصولی داشته باشید.

8-اولویت بندی

در برنامه ریزی خود درس ها رو بر حسب درجه اهمیت آن اولویت بندی کنید.برای این کار شما میتونید لیست تمام درس هاتونو تهیه کنید و به آن ها بر اساس میزان اهمیتشون عددی بین 1 تا 5 بدید.

مثلا اگر برای درس فیزیک به زمان بیشتری احتیاج دارید عدد ۱ و اگر برای درس تاریخ کمترین زمان را نیاز دارید عدد ۵ رو بدهید. همچنین می‌‏توان دروس رو برحسب تعداد واحد و یا ضرایب آنها اولویت بندی کرد.

9- ارزیابی مستمر و بازخورد گرفتن

برای این که متوجه تغییرات در سطح یادگیریتون بشید باید خودتون رو هر چند وقت یکبار ارزیابی کنید و سطح پیشرفتتون رو بررسی کنید.  همچنین در طی مسیر بدونید که کدام بخش را به درستی انجام داده‌‏اید و در انجام کدام بخش‌‏ها موفق نبوده‌‏اید تا بتوانید نقاط ضعف را برطرف کنید و آنها را به پیشرفت تبدیل کنید. این بازخورد گرفتن و بررسی باعث می‌‏شود که ضعف‌‏های برنامه‌‏تان زودتر مشخص شود.

10- برنامه ریزی مکتوب

هیچ وقت نمیشه برای یک هفته و یا یک ماه تو ذهنتون برنامه ریزی کنید . باید حتما اون رو به طور دقیق بنویسید و هر روز چک کنید . هر گونه تغییر در برنامه ممکن است باعث از بین رفتن زحمات قبلی شما شود.

اصول برنامه ریزی درسی

فواید برنامه ریزی درسی صحیح

1-  اهدافتان مشخص میشود.

2-  مانع هدر رفتن و یا تلف شدن وقتتان می شود.

3- مانع اتلاف انرژی و خسته شدن شما می شود.

4-  باعث بیشتر شدن انگیزه و تلاشتان در درس خواندن می شود.

5-  بازدهی در مطالعه، توان یادگیری و یادآوری، زمان نگهداری مطالب در ذهن ، تمرکز ذهنی ،اعتماد به نفس و امید را افزایش میدهد

نکاتی برای اصول برنامه ریزی درسی صحیح

1- زمانی را برای خواب و استراحت خود را در نظر بگیرید.(حداقل ۶ ساعت خوابیدن در شب را در برنامه تان بگنجانید.)

2- حتما در برنامه خود تمامی دروس عمومی و تخصصی را قرار دهید اما میتوانید در درس های که اهمیت بیشتری دارد و یا ضعیف تر هستید بیشتر مانور بدهید.

3- حتما برخی از ساعات هفته را خالی بگذارید تا بتوانید برنامه های عقب مانه خود را جبران کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه و بتونید یک برنامه ریزی درسی خوب و اصولی داشته باشید. برای مشاوره و برنامه ریزی درسی میتونی با ما تماس بگیری.

09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

4.2/5 - (5 امتیاز)