آزمون رغبت سنج شغلی هالند گاردنر

اگر دانش آموز پایه نهم هستی و هنوز مرددی که چه رشته ای بخوای انتخاب کنی باید حتما یه تصمیم درست داشته باشی و راجع به علایق و استعدادت شناخت کافی داشته باشی .گاهی اوقات شناخت ما از روی آگاهی کافی نیست و باید نسبت به علایق ناخود آگاه و نسبت به استعداد های خودمون شناختی عمیق پیدا کنیم که در گروه آموزشی پرتوی این کار به صورت کاملا تخصصی انجام می پیذیرد و یک روانشناس بدون هیچ گونه استعداد و شناخت قبلی با اجرای تست های معتبر دنیا می تواند تمامی خصوصیات اخلاقی ، میزان میل و رغبت و استعداد شما را در هر زمینه ای می سنجد . در زمینه سنجش علاقه مندی ها و استعداد ها فقط 2 آزمون معتبر وجود دارد که با توضیحات کامل در ادامه توضیح خواهیم داد . پس با ما همراه باشید تا در مورد آزمون رغبت سنج شغلی هالند گاردنر صحبت کنیم.

هدف از برگزاری آزمون های استعداد یابی برای انتخاب رشته نهم چیست ؟

گاهی بر اساس دیده ها و شنیده ها تصمیم می گیریم یا با افرادی مشورت می کنیم که سلیقه فردی خود را با ما در میان می گذارند اگر در رشته و کار خود موفق باشند ان را توصیه می کنند اگر موفق نباشند توصیه نمی کنند یا به طور مثال از یک رشته و شغل دیدگاهی داریم که وقتی وارد آن می شویم می بینیم که بسیار متفاوت بوده است با چیزی که مد نظر داشتیم برای همین موضوع انتخاب رشته بر اساس ناخودآگاه خودمان مطمئن ترین انتخاب رشته ها است .چرا که صرفا داشتن علاقه بدون استعداد باعث تلاش بی نتیجه و سرخوردگی می شود و استعداد بدون علاقه نیز تلاشی به همراه ندارد و موفقیتی حاصل نمی شود برای همین هم علاقه و هم استعداد باید در کنار هم قرار گیرد و این بر اساس ناخود اگاه شما باشد نه بر اساس دید ها و شنیده ها وتصورات .

آزمون رغبت سنجش شغلی هالند

این آزمون توسط جان هالند تالیف شده است و یکی از معتبر ترین آزمون ها در زمینه سنجش علاقه مندی های ناخود آگاه است . این آزمون 6وجه از علاقه مندی های دانش اموزان را به صورت ناخود آگاه می سنجد . آزمون رغبت سنجش شغلی هالند از 48 سوال به صورت جمله خبری تشکیل شده است که به هر سوال بر اساس میزان علاقه از 1تا 5 نمره داده می شود.

آزمون رغبت سنج شغلی هالند گاردنر

آیتم های آزمون رغبت سنجش شغلی هالند :

همانطور که قبلا گفتم آزمون رغبت سنج شغلی ناخود اگاه  هالند برای انتخاب رشته پایه نهم به دهم دارای سنجش 6 آیتم است که شامل :

  • آیتم واقع گرایی : در این آیتم میزان احساسی بودن و منطقی بودن دانش آموزان سنجیده می شود حداکثر نمره این آیتم 40 است هر چه نمره بالاتری کسب کنید یعنی بیشتر واقع گرا هستید اما هر چه نمره کمتری کسب کنید یعنی فرد احساسی هستید .
  • آیتم جست و جو گری : در این آیتم میزان اکتشاف و جست و جو گری شما سنجیده می شود و هر چه نمره بیشتری کسب کنید یعنی بیشتر به مطالعه و اکتشاف و رشته ای خواندنی علاقه دارید .
  • آیتم هنری: اگر نمره بالایی کسب کنید یعنی فردی هنری هستید و برای رشته هایی که در زمینه هنر فعالیت دارند مناسب تر هستید .
  • آیتم اجتماعی : این آیتم به روابط و ارتباط با دیگران می پردازد اگر نمره بالایی در زمینه رغبت سنج شغلی هالند در زمینه اجتماعی کسب کنید یعنی باید وارد رشته ها و مشاغلی شوید که نیاز به ارتباط با سایر افراد دارد اما اگر در این ایتم نمره پایینی کسب کنید فرد درون گرایی هستید و خیلی حوصله جمع و افراد را ندارید .

 

  • آیتم قدرت و رهبری : بالا بودن نمره این آیتم نشان دهنده بالا بودن قدرت رهبری شما و اداره کردن یک گروه و جمع است اگر نمره بالایی در این زمینه بگیرید یعنی سلطه گر هستید اما اگر نمره پایینی کسب کنید یعنی سلطه پذیرید و با جمع همراهید .

 

  • آیتم نظم : اگر نمره بالایی کسب کنید مشاغل کارمندی که ساعت رفت و امد مشخص دارند برای شما بسیار مناسب است اما اگر آیتم نظم شما پایین است حتما به فکر مشاغلی باشید که ساعت کاری شما دست خودتان باشد .

 

نمره بندی آزمون رغبت سنج شغلی هالند:

هر 8 سوال به صورت نمره گذاری رسمی این آزمون با هم جمع شده و یک آیتم را تشکیل می دهند در ملاک  این آزمون 2 آیتمی که از همه نمره بالاتری کسب کرده اند را کد هالند می گویند که در انتخاب رشته نهم به دهم موثر است .

ورود به رشته های دبیرستان از طریق آزمون رغبت سنجش شغلی هالند :

با جمع و تفریق هر کدام از آیتم های بالا طبق فرمول های خاص نمره ورود به رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی و هنرستان و فنی حرفه ای مشخص می شود که مجموع این نمرات باید نمره 100 را تشکیل دهد .

 

لیست مشاغل تیپ های آزمون هالند :

واقع گرایی جست و جو گری هنری اجتماعی مدیریتی نظم
نصب وسائل الکترونکی خواندن کتاب و مجلات طراحی و نقاشی نامه نگاری نام گذاشتن بر دیگران دقت در تمیز نگه داشتن وسائل
تعمیر اتومبیل کار در آزمایشگاه بازیگری شرکت برنامه مذهبی فروشندگی لباس ماشین نویسی
ساخت اشیا چوبی کار بر پروژه علمی طراحی داخلی عضویت در انجمن ها بحث درباره مسائل سیاسی حسابداری و امور دفتری
راندن اتومبیل ساختن ماکت هواپیما نوازندگی کمک به دیگران کارکردن در مغازه کار با ماشین های اداری
استفاده از ابزار فلزی کار با وسائل مواد شیمیایی اجرای موسیقی مراقبت از کودکان شرکت در سمینار ها نصب و نگه داری اسناد
تعمیر موتور سیکلت مطالعه آزاد خواندن داستان های معروف شرکت در مهمانی ها سخنرانی گذراندن دوره ماشین نویسی
گذراندن دوره حل معما شطرنج نقاشی از مدل صحبت در جمع مدیر گروه گذراندن دوره بازرگانی
کار های چوبی گذراندن دوره فیزیک نقد نمایشنامه مطالعه کتاب روانشناسی سرپرستی بر کار دیگران گذراندن دوره مالی
گذراندن دوره خیاطی گذراندن دوره شیمی خواندن شعر حضور در سمینارها ملاقات با شخصیت های مهم بایگانی نامه ها
گذراندن دوره اتومکانیک گذراندن دوره هندسه گذراندن دوره هنری شرکت در کلاس های ورزشی رهبری 1 گروه نوشتن نامه های رسمی و اداری
گذراندن دوره طراحی گذراندن دوره زیست پیدا کردن دوستان جدید مشارکت در مراسم های سیاسی

 

لیست مشاغل کد آزمون رغبت سنج شغلی انتخاب رشته نهم هالند :

همانطور که گفتم 2 نمره بالا از 6 آیتم کد هالند شما را تشکیل می دهند که در ادامه می گوییم هر کد هالند برای چه مشاغلی مناسب هستند :

RT SE CE CS EI AI AE RC SI RE SA AC RA IC RS
کارمند اداره مدیر شرکت حسابدار کارگزار میکروبیولوژی اقتصاد دان روزنامه نگار نقشه بردار روان شناس نانوا دبیر شاعر معماری پرستار آهنگری
صندوق کار مدیر بازرگانی کارمند اداری روابط عمومی فیزیوتراپی آمار خبر نگار نقاش سیاست مدار مغازه دار نویسنده و طراح معلم عمران آزمایشگاه آتش نشان
اقتصاد دان مدیر بیمارستان رئیس بانک تحویل دار بانک داروساز بازار یاب شرکت های گرافیکی بنا معلم ماهیگیر کار با کودکان هنر پیشه نرم افزار ریاضی خیاط
داروساز باستان شناس بیمه گر منشی جراح جامعه شناس آموزشگاه های هنری بایگانی کار زیست شناس ملوان آرایشگر طراح کارهای هنری کارهای چوبی جامعه شناسی آرایشگر
عطاری مدیر مدرسه مشاور املاک کتابدار پزشک ستاره شناس مدیریت آموزشگاه های هنری حسابدار پزشک نظامی جراح زیبایی روزنامه نگار کامپیوتر فلسفه مربی ورزشی
متصدی آزمایشگاه و داروخانه فروشنده فروشنده دفتر دار شیمی دان مردم شناس مدیر شرکت های نرم افزاری تایپیست مددکار دامدار خبرنگار مربی مهد کودک
مهندس برق خواربارفروش مامور مالیات متصدی داروخانه زمین شناس ویراستار نصاب کاغذ دیواری ناظم موسیقی دان
هواشناس بازرس بیمه بازرس باستان شناس هنرمند پرستار فیلسوف
مکانیک نمایشگاه اتومبیل حسابدار دامپزشک طراح لباس ارتوپد مشاور
پرواز مدیر تولید پیشخدمت عکاس استاد دانشگاه گرافیست
صنایع و سایر رشته های مهندسی وکیل معماری وکیل خانه دار
رستوران برنامه نویس دندان پزشک روزنامه نگار
سیاستمدار طراح و دکوراسیون قاضی مترجم
مشاور مدرسه گرافیست روانپزشک هنر پیشه
پلیس خطاط تغذیه
مدیر صنایع تابلو نویس بهیار
تاجر هنرمند شنوایی سنج

 

آزمون استعداد 8 گانه گاردنر :

این آزمون از 80 سوال و 8 ایتم هوش و استعداد تشکیل شده است . که در ترکیب با آزمون هالند می تواند علاقه مندی ها و استعداد ها را بسنجد . آزمون گاردنر یکی از آزمون های هوش تفکیک شده است که نمره کلی هوش به شما نمی دهد اما بسیار دقیق در هر زمینه ای استعداد شما را بیان می کند . حداکثر نمره هر آیتم هوش می تواند 50 باشد .علت برگزاری آزمون هوش 8گانه گاردنر در این است که به تفکیک نشان می دهد که در چه زمینه ای استعداد و علاقه وجود دارد .

آزمون رغبت سنج شغلی هالند گاردنر

آیتم های آزمون هوش 8 گانه گاردنر :

  • هوش کلامی : به سخنوری و ارتباط با دیگران مربوط می شود افرادی که هوش کلامی بالایی دارند معمولا در مشاغل وکالت ، نویسندگی ، سخنوری ، روانشناسی و دبیری بیشتر موفق می شوند این آیتم با آیتم اجتماعی آزمون هالند مرتبط می شود .
  • هوش منطقی ریاضی : این بخش از هوش به ریاضیات و منطق بالای شما بستگی دارد با آیتم واقع گرایی آزمون هالند مرتبط می شود و برای افرادی که می خواهند وارد رشته های فنی و مهندسی شوند مناسب است
  • هوش موسیقی : کاملا مشخص است که این آیتم با آیتم هنری آزمون هالند مرتبط می شود و مربوط به افرادی است که ذوق و هوش هنری بالایی دارند و به کار های هنری علاقه دارند .
  • بدنی – جنبشی : این آیتم با نمره فنی و حرفه ای و کارهای عملی رابطه دارد
  • تصویری – فضایی : افراد هنری و افرادی که می خواهند در رشته های طراحی ، نقاشی ،معماری وارد شوند به این بخش از هوش نیاز دارند .
  • میان فردی : اگر در این زمینه نمره هوش بالایی داشته باشید فردی برون گرا و اجتماعی هستید مثل آیتم اجتماعی تست هالند و برای مشاغلی که با مردم در ارتباط هستند مناسب هست مثل دبیری ، روانشناسی
  • درون فردی : اگر نمره بالایی در هوش درون فردی دارید فردی درون گرا هستید و نیاز هست که در مشاغلی که نیاز به ارتباط بالا ندارند وارد شوید .
  • هوش طبیعت گرا : با آیتم جست وجو گری ارتباط دارد . افرادی که دوست دارند وارد رشته تجربی شوند باید در این زمینه هوش بالایی داشته باشند و گرنه موفق نمی شوند .
[WpProQuiz 1] برای شرکت در آزمون حضوری هالند گاردنر و جلسه با روانشناس فرم زیر را پر نمایید .

4/5 - (29 امتیاز)