در این مقاله می خواهیم همه آنچه که درباره کنکور تجربی لازم است بدانید را براتون توضیح بدیم .

رشته تجربی پر طرفدار ترین رشته در بین دانش آموزان هست و یک تفکر اشتباه در رابطه با این رشته وجود دارد که اگر دانش آموزی از لحاظ درسی قوی هست باید در این رشته شرکت کند اما کاملا اشتباه است چرا که ورود به این رشته نیاز به توانایی های خیلی بیشتری دارد تا اینکه صرفا معدل و نمره بالا باشد . که در ادامه کاملا توضیح می دهیم .

پس با ما همراه باشید تا همه چیز را در رابطه با رشته پر طرفدار تجربی و کنکور تجربی را برایتان توضیح دهیم :

رشته تجربی علاوه بر رشته های پرطرفدار پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی رشته های بسیار پر کاربرد دیگری هم دارد که لیست آنها را در جدول زیر برایتان آورده ایم :

1)دامپزشکی 2)بیوتکنولوژی 3)فیزیوتوراپی 4)بینایی سنجی 5)شنوایی سنجی
6)علوم آزمایشگاهی 7)اتاق عمل 8)تغذیه 9)رادیولوژی 10)پرتو درمانی
11)مامایی 12)پرستاری 13)زیست شناسی 14)کاردرمانی 15)گفتار درمانی
16)شیمی 17)مهندسی کشاورزی 18)هوشبری 19)اعضای مصنوعی 20)زمین شناسی

و رشته های مشترک شامل: مدیریت / حسابداری / روانشناسی

برای قبولی در رشته تجربی لازم است استراتژیک عمل کرد تا بتوان به رتبه های عالی دست پیدا کرد چرا که تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری برای رشته تجربی و کنکور تجربی به شدت بالا است و برای همین رسیدن به یک رتبه عالی وقبولی در رشته های تجربی نه تنها رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی بلکه تمامی رشته های این گروه آزمایشی رسیدن به یک رتبه مطلوب مورد نظر است .

رشته تجربی دارای 5 زیر گروه است که ضرایب دروس در هر زیر گروه متفاوت می باشد وبرای قبولی در رشته مورد نظر خودتان لازم است که حتما از زیر گروه خود مطلع بشوید و درس های شاخص خود را مشخص کنید و طبق برنامه ریزی خود این دروس شاخص را تقویت کنید .

ضرایب زیر گروه رشته تجربی :

برای قبولی در رشته تجربی اول از همه باید بدانید که هدف شما در کدام زیر گروه قرار دارد. در هر زیر گروه ضرایب دروس با هم متفاوت می باشد.برای همین برنامه ریزی شما برای قبولی در هر رشته نیز با هم متفاوت می باشد و لازم است بنا به درس پر ضریب هر رشته مطالعه نمایید. توجه به زیر گروه ها در رشته تجربی مخصوصا برای آن دسته از دانش آموزانی که می خواهند وارد رشته های داروسازی و شیمی شوند؛ اهمیت بالاتری دارد. بنابراین باید بدانید که برای قبولی در هر رشته در کنکور تجربی چه دروسی در الویت مطالعه قرار می گیرند.

 

دروس عمومی
ادبیات عربی دینی زبان
4 2 3 2
دروس اختصاصی
زیر گروه زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی
1 0 2 4 2 3
2 1 3 4 2 4
3 4 3 2 2 2
4 1 4 2 3 2
5 1 3 2 2 2

 

زیر گروه 1 ( لیست رشته ها)
دکتری:

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دکترای عمومی دامپزشکی ، دندانپزشکی

 

کارشناسی:

آموزش ابتدایی ، آموزش زیست شناسی ، آموزش کودکان استثنایی ، تکنولوژی اتاق عمل ، اعضای مصنوعی ، بهداشت مواد غذایی ، بهداشت و بازرسی گوشت ، بینایی سنجی ، پرستاری ، تکنولوژی پرتودرمانی ، تکنولوژی پرتوشناسی ، روان شناسی ، زیست شناسی جانوری ، زیست شناسی دریا ، زیست شناسی سلولی و مولکولی ، زیست شناسی گیاهی ، زیست فناوری ، ساخت پروتزهای دندانی ، شنوایی شناسی ، علوم آزمایشگاهی ، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی ، علوم تربیتی ، علوم تغذیه ، علوم و صنایع غذایی ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، مامایی ، هوشبری ، میکروبیولوژی

 

کاردانی:

کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی ، کاردانی اتاق عمل ، کاردانی بهورزی ، کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی ، کاردانی تکنسین سلامت دهان ، کاردانی تکنولوژی پرتودرمانی ، کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان – فک و صورت ، کاردانی دامپزشکی ، کاردانی علوم آزمایشگاهی ، کاردانی فوریت های پزشکی ، کاردانی مامایی ، کاردانی هوشبری

 

 

زیر گروه 2 ( لیست رشته ها)
دکتری:

داروسازی

کارشناسی :

آموزش شیمی ، بهداشت عمومی ، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها ، تکنولوژی پزشکی هسته ای ، شیمی کاربردی ، شیمی محض ، فناوری اطلاعات سلامت ، مهندسی بهداشت محیط ، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

 

 

کاردانی:

کاردانی بهداشت حرفه ای ، کاردانی بهداشت عمومی (گرایش های بهداشت خانواده) ، کاردانی بهداشت محیط ، کاردانی شیمی آزمایشگاهی

 

زیر گروه 3 ( لیست درس ها)
کاردانی:

کاردانی الکترونیک هواپیمایی ، کاردانی اویونیک هواپیما ، کاردانی پالایش گاز ، کاردانی شهرسازی ، کاردانی فنی برق ، کاردانی فنی جوشکاری ، کاردانی فنی صنایع ، کاردانی فنی صنایع شیمیایی ، کاردانی فنی عمران ، کاردانی فنی عملیات پتروشیمی ، کاردانی فنی معدن ، کاردانی فنی مکانیک ، کاردانی نقشه برداری

 

میزان مطالعه در سال کنکور برای قبولی در رشته های تجربی

درست است که ساعت مطالعه بالا ملاک خوبی برای قبولی در آزمون سراسری نیست، اما ساعت مطالعه کمک می کند که بتوانید حجم زیاد دروسی که مطالعه کرده اید را سبک کنید. اگر مطالعه شما کم باشد مسلما فرصت نخواهید داشت که همه بودجه آزمون سراسری مطالعه کنید برای همین حداقل لازم است طبق استندارد مطالعه پیش بروید که در هر روز و هفته می تواند متفاوت باشد.

 

میزان مطالعه روزانه

اگر دانش آموز سال دوازدهم هستید و به مدرسه می روید، در روزهای مدرسه بین 6الی 7 ساعت مطالعه الزامی است. و در روزهای تعطیل مطالعه شما باید بین 10الی 12 ساعت باشد.

اما اگر سال دومی هست که متقاضی شرکت در کنکور تجربی می باشید، میزان مطالعه شما بین 12 الی 14 ساعت در روز باید باشد.

میزان مطالعه هفتگی

در طول هفته ساعت مطالعه شما زیر 45 ساعت اگر باشد، در معرض خطر هستید.

اگر ساعت مطالعه شما بین 45الی 60 ساعت باشد در وضعیت نرمال و ومتوسط قرار دارید.

و اگر ساعت مطالعه شما در یک هفته بالای 65 ساعت باشد جز ساعت های مطالعه مطلوب قرار می گیرید.

کتاب های کمک آموزشی کنکور تجربی

کتاب کمک آموزشی مناسب می تواندموجب یادگیری بهتر و تسلط بر مباحث کتاب درسی شود. کتاب کمک آموزشی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1)مناسب با سطح علمی شما باشد

2)درسنامه جامع و دقیق داشته باشد

3)تست های طبقه بندی شده داشته باشد.

4)پاسخ نامه جامع و تشریحی با بیانی روان دارا باشد.

که در ادامه بهترین کتاب های کمک آموزشی در زمینه کنکور رشته تجربی را به شما معرفی می کنم.

کتاب ادبیات کتاب عربی کتاب دینی کتاب زبان
کتاب ریاضی کتاب زیست کتاب فیزیک کتاب شیمی

 

شاید سوال خیلی از شما ها این باشه که برای هر درس چه مباحثی مهم تر و پر سوال تر هستند وهر مبحث را به چه شکل باید مطالعه  کنیم ؟

  • درس زبان وادبیات فارسی باضریب 4 :

بهتر است در این درس دایره لغت واملا خود را به شدت تقویت کنید تعدا سوالات مطرح شده از این مبحث 6 عدد می باشد که 24درصد سوالات ادبیات را شامل می شود وشیوه مطالعه آن بر خلاف ظاهر ترسناکی که دارد بسیار راحت است و به راحتی با فیش نویسی و روش کدینگ می توانید به سوالات این مبحث پاسخ دهید .

مبحث بعدی قرابت می باشد که روش مطالعه تکرار وتمرین زیاد وتقویت حس شعر خوانی است که صرفا با تمرین زیاد حاصل می شود این دو مبحث لغت واملا وقرابت جز پر سوال ترین و راحت ترین مباحث می باشد .

برخلاف کنکور نظام قدیم از مبحث تاریخ ادبیات فقط یک سوال مطرح می شود .

ارایه های ادبی ودستور زبان فارسی به ترتیب 4و 5 سوال دارد که جز مباحث چالش برانگیز است واگر می خواهید ادبیات را بالای 80 بزنید حتما روی این مباحث کار کنید .

 

  • درس عربی با ضریب 2:

دومین درس عمومی شما که در سالهای اخیر میانگین خوبی رادر کنکور سراسری از ان خود کرده است درس عربی می باشد که نیاز به یک مطالعه دقیق دارد که بتوانید درصد خوبی کسب کنید مبحث ترجمه معمولا مبحث ترسناکی نیست اما در مبحث ترجمه هم قرابت معنایی داریم همچنین حواستان به ترجمه های فارسی به عربی باشد که جز سوالات ریز وچالش برانگیز است .

مبحث ترجمه 10 سوال دارد . همچنین درک مطلب و تحلیل و اعراب هر کدام 8 سوال و قواعد 7 سوال دارد ولی مراقب باشید که تست های قواعد به راحتی  آب خوردن قابل پاسخ گویی می باشد و گول ظاهر آن را نخورید .

 

بیشتر بخوانید : بودجه بندی کنکور نظام جدید و نظام قدیم

  • درس دین و زندگی با ضریب 3:

دینی درسی است که اگر با روش مطالعه رد پا گذاری ولکه برداری بتوانید چندین مرتبه کتاب درسی ودرسنامه کتاب مسلم بهمن آبادی را مطالعه کنید نتیجه بسیار خوبی می گیرید . این کتاب بسیار پیام آیات را به خوبی توضیح می هد . در هفته لازم است بین 150 تا200 تست دین وزندگی بزنید والویت با تست های سراسری و کنکور های آزمایشی است .

  • درس زبان انگلیسی با ضریب 2:

این درس میانگین بالایی در کنکور ندارد برای همین اگر از الان سرمایه گذاری کنید و بتوانید درصدی با میانگین 50 در کنکور سراسری 99 داشته باشید می توانید در رقابت کنکور برنده شوید اما زبان انگلیسی درس لازم در موفقیت در خیلی از رشته های تحصیلی است .

تعداد سوالات مبحث زبان شامل :گرامر با 4 تست / لغت با 8 تست / کلوز تست 5عدد/ درک مطلب 8عدد .

  • زمین شناسی :

اگر قصد شرکت در رشته داروسازی و زیر گروه های شیمی رادارید حتما این درس را جدی بگیرید کتاب گاج وکتاب خیلی سبز منابع خوبی در این درس هستند . برای این دسته از داوطلبان زمین شناسی درس شاخص محسوب می شود .

  • ریاضی:

در این درس مباحث پر سوال را برایتان مطرح می کنیم یادتون باشه که ذاشتن محاسبات قوی ریاضی در این درس به شدت نیاز است . حتما از این درس تست زماندار فراوان بزنید چرا که بی دقتی ها ممکن است کار دست شما بدهد

مباحث پر سوال در این درس شامل حد وپیوستگی با 4 تست / مشتق با 4 تست / مثلثات با 4 تست و هندسه با 3 تست ،

باقی مباحث همگی بین 1تا 2 سوال در کنکور سراسری 99 دارند .

  • درس زیست شناسی:

این درس اصلی ترین درس  رشته تجربی است که طرح سوالات ترکیبی وریزه کاری های شکل ها بسیار رایج است .

داشتن یک منبع خوب برای مطالعه این درس جز واجبات کنکور است و بدانید شما در هفته بین 400 الی 500 تست فقط از این درس باید به سبک های آموزشی و تحلیلی و زماندار بزنید تا بتوانید درصد خوبی کسب کنید .

تمامی رتبه های برتر معتقدند که لازم است کتاب درسی بارها وبارها مطالعه شود .

 

مطالعه نظرات رتبه های 1تا100 در رابطه با مطالعه درس زیست
  • درس فیزیک :

نکته جالب توجه در این درس حل چندین مرتبه تمرین های کتاب و سوالات کنکور سراسری است چرا که در این درس سوالات تکراری زیاد مطرح می شود و این درس جز تنها دروسی است که سوالات ترکیبی آن کم است و حتی نزدیک به صفر است .

 

  • درس شیمی :

این درس شامل دو بخش مسئله و متن است که سوالات متن چالش کمتری را می طلبد وطرح سوال از مباحث متنی بیشتر از سال دهم صورت می گیرد و مسائل بیشتر از سال یازدهم ودوازدهم .

حواستان به مسائل ph شیمی دوازدهم باشد چالش تمامی داوطلبان در این مسائل است وشما می توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید . . این درس برای زیر گروه شیمی و داروسازی جز دورس شاخص به حساب می اید و چون درس آخر است داشتن مدیریت زمان و استمرار تمرکز به شدت برای درس شیمی لازم است که در مقالات دیگر کاملا توضیح داده ایم .

 

 

همه چیز در مورد کنکور تجربی

برنامه ریزی ویژه رشته تجربی

برنامه ریزی برای رشته تجربی نیاز به دقت بسیار بالا دارد حجم زیاد درس ها و اهمیت آن و از همه مهم تر داشتن میانگین درصد بالا در کنکور سراسری اهمیت برنامه ریزی برای این رشته بسیار بالا است .حتما داشتن ساعت مطالعه بالا و میانگین در هفته 60 ساعت و میزان تست 2000 در هفته از واجبات اجرایی در این رشته است که برنامه ریزی اصولی و تکنیکی را می طلبد .

یکی از عوامل مهم برای قبول شدن درمسابقه بزرگ کنکور تجربی، داشتن یک برنامه ریزی دقیق است که کمک می کندزمان خود را مدیریت کنید، با انگیزه و با هدف مطالعه کنید، نقاط ضعف و قوت درسی خود را بیابید و برطرف کنید و…

تقریبا تمامی افرادی که توانسته اند رتبه های مطلوب کسب کنند و به رشته و دانشگاه مورد نظر خود برسند؛ از یک برنامه ریزی فردی استفاده کرده اندکه این برنامه ریزی باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد که شامل:

  • 1)مناسب با هدف دانش آموز طراحی شود
  • 2)فردی باشد نه گروهی و جمعی
  • 3)قابل اجرا و به دور از افراط و تفریط باشد
  • 4)همگام با برنامه مدرسه، آزمون ها، کلاس های درسی باشد
  • 5)به نحوی طراحی شود که تعداد تست های شما در هفته بالای 1500عدد شود
  • 6)از لحاظ هزینه به صرفه باشد
  • 7) پیگیری و پشتیبانی داشته باشد
  • 8)توسط یک مشاور متخصص و حرفه ای طراحی شود
  • 9)جزیی باشد نه کلی
  • 10)همه دروس و مباحث را در بر بگیرد

 

برنامه ریزی VIPدانش آموزان تجربی 

1)شامل 1جلسه مشاوره و آنالیز درسی هفتگی به مدت 45الی 60 دقیقه

2)برنامه ریزی هفتگی و شخصی سازی شده

3)2مرتبه پیگیری و پشتیانی در هفته توسط دکتر پرتوی

4)ارائه نمونه سوال، فیلم آموزشی، جزوه

5)برگزاری آزمون های هفتگی و ماهانه 

6)تضمین کیفیت 

7)جلسات خصوصی انگیزشی و هدف گذاری 

8)جلسات مشاوره با اولیا 

برنامه ریزی اقتصادی و به صرفه با کیفیت تضمین شده

1)یک جلسه مشاوره فردی به مدت 15 دقیقه

2)برنامه ریزی شخصی سازی شده ماهانه

3)ارائه پکیج مشاوره ای دکتر پرتوی

4)هفته ای یک مرتبه پیگیری و پشتیبانی توسط مشاور

5)برنامه ریزی جزیی و فردی 

6)ارائه جزوه و نمونه سوال 

 

برنامه ریزی

 

 

مشاوره در واتس آپ

 

4.3/5 - (42 امتیاز)