آموزش مرحله به مرحله برنامه ریزی جمع بندی

برنامه ریزی جمع بندی

دوره های جمع بندی، نقطه عطف در مطالعه هستند. جمع بندی دروس اهمیت بسیار بالایی دارد و فرصت مناسبی است تا دروس باقی مانده را مطالعه کنیم، به مرور مباحث بپردازیم و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. معمولا در برنامه ریزی جمع بندی، تمامی مباحث و دروس مطالعه می شوند و فرصت خوبی برای تمامی دانش آموزان و به خصوص داوطلبان کنکوری است. در مدت یک سال تحصیلی جمع بندی های متفاوتی را پیش رو داریم که هر کدام اهمیت خود را دارند. در این مقاله به معرفی انواع برنامه ریزی های جمع بندی می پردازیم.

جمع بندی به چه معنا است؟

قبل از آنکه بخواهیم در رابطه با برنامه ریزی ویژه جمع بندی صحبت کنیم باید بگوییم که دوره های جمع بندی چیست؟ این دوره ها زمان های خاصی در مدت یک سال تحصیلی است که فرصت مناسبی است تا بتوانید درس های باقی مانده خود را بخوانید، با کلاس ها و مدرسه همگام شوید، تست های بیشتری کار کنید و بر روی رفع نقاط ضعف خود زمان بگذارید. و مهم ترین کاربرد دوره های جمع بندی در این است که می توانید پیشرفت چمشگیری در همه درس های خود داشته باشید. معمولا پس از پایان دوره های جمع بندی و اتمام برنامه ریزی های مخصوص به این دوران، دانش آموز بین 60الی 70 درصد پیشرفت درسی دارد .

در دوره های جمع بندی چگونه برنامه ریزی کنیم؟

اگر می خواهید یک شروع خوب داشته باشید و گذشته را جبران کنید؛ دوره های جمع بندی را دست کم نگیرید و حتما برای آن یک برنامه ریزی دقیق و جامع داشته باشید. برنامه ریزی های دوره جمع بندی باید زیر نظر مشاور تحصیلی باشد تا بتواند به شما کمک کند که طبق زمان بندی های مشخص تمامی دروس را مطالعه کنید، مرور کنید و تست بزنید و یا نمونه سوال حل کنید.

بر روی مطالب کتاب درسی و جزوه مسلط شوید و از همه مهم تر نقاط قوت خود را بیشتر تقویت کنید و به رفع نقاط ضعف خودتون بپردازید. برنامه ریزی دوره های جمع بندی بسیار مهم است که لازم است به توسط مشاور تحصیلی انجام پذیرد.

آیا می خواهید بدانید که مراحل برنامه ریزی در دوره های جمع بندی چیست؟

1) در ابتدا با تحقیق کافی به انتخاب یک مشاور تحصیلی بپردازید. در انتخاب مشاور تحصیلی خود حتما تخصص و تجربه را در نظر بگیرید. در دوره های جمع بندی فرصت اشتباه کردن ندارید، بنابراین برای انتخاب یک مشاور خوب حتما دقت کنید.

2) بعد از انتخاب مشاور نوبت به بررسی و آنالیز درس ها توسط مشاور می رسد. در این بخش از برنامه ریزی ویژه جمع بندی دروس، باید مشاور شما تمامی دروس و مباحث را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد که تا چه میزان مطالعه شده، چه قدر باقی مانده و وضعیت نمونه سوالات و تست ها برای ان مبحث در چه مرحله ای قرار دارد.

3) در مرحله سوم برنامه ریزی جمع بندی امتحانات، مباحث و درس های شما الویت بندی می شود.یعنی بر حسب تعداد سوال و اهمیت آن درس، میزانی که از آن درس باقی مانده و میزان تسلط شما، مباحث دسته بندی می شود.این مرحله جز حساس ترین و مهم ترین اقدامات برنامه ریزی است که دانش آموز به تنهایی نمی تواند آن را انجام دهد.

4) در این مرحله نوبت به زمان بندی شما می رسد که برای مطالعه هر مبحث و انجام تست ها و سوالات آن چقدر زمان نیاز دارید. زمان هایی که نوشته می شود باید توسط مشاور تحصیلی برنامه ریزی به تعادل برسد.

5) در مرحله بعدی زمان های آزاد شما باید استخراج شود که برای جمع بندی هر درس چه قدر زمان نیاز دارید. زمان استراحت، جبرانی، شرکت در کلاس های درس، خواب شبانه و حل نمونه سوال و … همگی باید از زمان استاندارد شما کسر شود تا زمان خالصی که برای مطالعه دارید مشخص شود. در این مرحله نباید خیلی سخت گیرانه عمل کنید. بلکه باید به صورت متعادل و منطقی زمان بندی ها را مشخص کنید تا برنامه ریزی شما قابل اجرا باشد.

6) در مرحله آخر که مهم ترین مرحله می باشد که فقط مشاور برنامه ریزی متخصص شما می تواند آن را اجرایی کند؛ باید دروس بر حسب الویت و اهمیت و زمان بندی در برنامه ریزی شما قرار گیرد. تا یک برنامه ریزی کامل و مناسب خودتان دریافت کنید. اگر تمامی مراحل با دقت و درستی انجام شود؛ می توانید در دوره های جمع بندی تمامی دروس خود را یک مرتبه دیگر مطالعه کنید.

 

برنامه ریزی جمع بندی برای چه دانش آموزانی کاربردی است؟

دوره های جمع بندی برای تمامی مقاطع تحصیلی کاربرد دارد چرا که فرصت مناسبی است تا نظم وسامان کاملی به همه درس های خود بدهید. برای همین تفاوتی ندارد که پایه تحصیلی شما چیست .اما برنامه ریزی های جمع بندی برای دانش آموزان کنکوری و پایه دوازدهم اهمیت دو چندان دارد.

 

همچنین مطالعه دروس در بازه هایی که برای مطالعه کلی شما در نظر گرفته شده است، برای دانش آموزانی که در طول سال مطالعه نکرده اند می تواند نجات بخش باشد. چرا که فرصت خوبی است تا همه درس های خود را مجددا مطالعه و دوره کنند.

 

یکی دیگر از کاربرد ها و فواید دوره های جمع بندی در این است که دانش آموزانی که بسیار خوب مطالعه داشته اند می توانند تست های بیشتری کار کنند، آزمون های بیشتری بدهند و کتاب تست های دوم خود را شروع کنند. این دوره ها موجب قوی تر شدن داوطلبان قوی می شود.

 

کاربرد دیگر داشتن برنامه ریزی در جمع بندی این است که بعد از اتمام دوره های جمع بندی، می توانید شروعی دوباره داشته باشید و مجددا همگام با دبیران و مدرسه پیش بروید. بعد از دوره های جمع بندی داوطلب احساس راحتی دارد و از نگرانی او در باره مباحث عقب افتاده و تلمبار شده راحت می شود.

انواع دوره های جمع بندی :

حال که با دوره جمع بندی و روش برنامه ریزی ان و کاربرد هایی که برنامه ریزی جمع بندی دارد، آشنا شدید. نوبت می رسد به شناخت انواع دوره های جمع بندی. خیلی از دانش آموزان تصور می کنند که دوره جمع بندی فقط در پایان سال تحصیلی می باشد.اما این تصور اشتباهی است و در طول یک سال تحصیلی با 5 دوره جمع بندی مواجه هستیم،که عبارتند از :

1) جمع بندی تابستان:

اولین دوره جمع بندی که با آن مواجه هستید که برنامه ریزی مخصوص به خودش را دارد، برنامه ریزی جمع بندی تابستان می باشد که مخصوص دروس و مباحثی است که معلم در کلاس های تابستان تدریس کرده. در این برنامه ریزی که دوهفته پایانی تابستان را شامل می شود، تمامی مباحث تدریس شده را لازم است در ابتدا از روز کتاب درسی و جزوه و یا درسنامه مطالعه کنید، خلاصه برداری کنید، به حل نمونه سوال بپردازید و تست های آن مبحث را جمع بندی کنید. مدت زمانی که فرصت دارید تا درس های تابستان را جمع بندی کنید 2 هفته می باشد. که نیاز به یک برنامه ریزی کامل و جامع دارد. هدف از جمع بندی تابستان این است که برای شروع مهر و سال تحصیلی جدید اماده باشید و با دروس بای مانده تابستان وارد سال تحصیلی جدید نشوید.

جمع بندی امتحانات

2) جمع بندی امتحانات ترم اول:

دومین دوره جمع بندی که اهمیت بسیار بالایی دارد، امتحانات ترم اول است که مباحث نیم سال اول را باید به صورت جامع مطالعه کنید. برنامه ریزی جمع بندی امتحانات ترم اول مطابق برنامه امتحانی مدرسه می باشد که برای هر دانش آموزی به صورت متفاوت و به صورت شخصی سازی شده است. مدت زمان جمع بندی امتحانات ترم اول یک ماه است که در دی ماه می باشد. علت اصلی اهمیت جمع بندی امتحانات ترم اول در این است که کلاس های درسی در این مدت برگزار نمی شودو فرصت کافی برای مطالعه همه دروس در اختیاری دارید.و با یک برنامه ریزی دقیق می توانید تمامی مباحثی که دبیر از مهر ماه تا آذر ماه تدریس کرده است را مطالعه کنید، تست بزنید و جمع بندی کنید.

 

3) جمع بندی دوران عید نوروز:

سومین دوره جمع بندی که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، جمع بندی دوران عید است که مجددا به علت تعطیلی مدارس فرصت خوبی برای مطالعه است و ارزش مطالعاتی آن مطابق یک ماه می باشد. در دوره عید برنامه ریزی به نحوی است که می توانید تمامی مباحثی که از ابتدای تابستان و سال تحصیلی به شما آموزش داده اند را مجددا مطالعه کنید و به مرور و تست بیشتر بپردازید.

دوران عید نوروز فرصت خوبی برای رشد درسی شما است. اگر داوطلب پایه هستید تمامی درس های مربوط به تحصیلی خودتان را مطالعه کنید و اگر دانش آموز دوازدهم و کنکوری هستید؛ مباحث ترم اول دوازدهم را که در دوران امتحانات جمع بندی کرده اید را باید مرور کنید و همچنین کلیه دروس سال دهم و یازدهم را نیز مطالعه و جمع بندی کنید. برای همین است که برنامه ریزی جمع بندی عید اهمیت بسیار بالایی دارد  و مهم ترین دوران جمع بندی در سال تحصیلی است و اگر فرصت آن از دست برود جای جبران وجود ندارد.

 

4) جمع بندی امتحانات ترم دوم:

جمع بندی امتحانات ترم دوم که در زمان برگزاری امتحانات ترم دوم و در ماه خرداد می باشد، چهارمین دوره مهم جمع بندی است که مشابه جمع بندی امتحانات ترم اول می باشد با این تفاوت که اهمیت بالاتری دارد و همچنین حجم مباحث ان بیشتر است.

دوره امتحانات ترم دوم برای داوطلبان پایه نهم و دوازدهم که امتحانات انها به صورت نهایی کشوری برگزار می شود؛ اهمیت بسیار بالاتری دارد. اگر می خواهید جمع بندی کامل تری داشته باشید و امتحانات خود را بهتر پشت سر بگذارید و افزایش معدل داشته باشید، حتما مطابق یک برنامه ریزی دقیق مطالعه کنید.

5) برنامه ریزی جمع بندی پایانی :

این  نوع جمع بندی اهمیت بالاتری دارد اما متاسفانه خیلی از دانش آموزان در پایه های دهم و یازدهم آن را نمی دانند و بعد از امتحانات ترم دوم شروع به استراحت می کنند. همچنین جمع بندی پایانی برای داوطلبان کنکوری نقش مهمی در روز کنکور دارد. بنابراین با دقت این بخش را دنبال کنید:

برنامه ریزی جمع بندی پایانی ویژه دانش آموزان پایه:

اگر دانش آموز پایه متوسطه اول و یا دهم و یازدهمی هستی بعد از امتحانات ترم دوم، باید دروس ضعیف خود را مجددا مطالعه کنید و یا در کلاس های خصوصی شرکت کنید. دروس مهم و پیش نیاز سال قبل را مطالعه کنید و درس های مهم سال تحصیلی جدید را در برنامه ریزی خود قرار دهید تا از رقبای خود پیشی بگیرید. بعد از امتحانات ترم دوم فرصت مناسبی است تا مطالبی که در طول سال مطالعه کرده اید را به صورت تستی کار کنید تا روی تمامی مطالب به خوبی مسلط شوید.

برنامه ریزی جمع بندی ویژه دانش آموزان دوازدهم و کنکوری :

اگر پایه دوازدهم هستید و یا کنکور دارید، بعد از امتحانات ترم دوم فقط 2 هفته فرصت دارید تا همه مباحث دهم و یازدهم و دوازدهم را جمع بندی کنید. برنامه ریزی جمع بندی کنکور بسیار منحصر به فرد است چرا که داوطلب باید کنکور های سال های قبل را شبیه سازی کند و مطابق آزمون سراسری در آنها شرکت کند. یک برنامه مدون برای مرور تمامی مباحث داشته باشد. و تست های مهم را دوباره حل کند و در آزمون های شبیه ساز به تحلیل آزمون و رفع اشکال بپردازد. روش جمع بندی نهایی در سال کنکور عبارت است از :

  1.  برگزاری کنکور های سال قبل به صورت سه روز یکبار و یا دو روز یکبار بنا به شرایط تحصیلی داوطلب.
  2.  قرار دادن زمانی برای تحلیل آزمون و شناخت نقاط ضعف
  3.  لیست کردن نقاط ضعف هر آزمون و الویت بندی انها برای مطالعه توسط مشاور
  4.  رفع اشکال مباحث آزمون
  5.  مرور میاحث مطالعه شده از روی خلاصه نویسی ها و ردپا گذاری های کتاب درسی.
  6.  تست های مهم و علامتدار کتاب های تست مجددا کار شود.
  7.  برگزاری آزمون های تک درس در دروس بسیار قوی و بسیار ضعیف.
  8.  خلاذهنی و تورق سریع مطالب در روز های پایانی کنکور سراسری.

 

برنامه ریزی در دوره های جمع بندی اهمیت بسیار بالایی دارد. معمولا دوره های جمع بندی فرصت خوبی برای جبران و پیشرفت درسی است . بنابراین فرصت اشتباه ندارد . به همین دلیل لازم است که حتما از برنامه ریزی های دقیق که مناسب خود شما طراحی می شود استفاده کنید.

منابع مطالعاتی در دوران جمع بندی :

در زمان بندی های مخصوص جمع بندی که در بالا توضیح داده شد، لازم است که کتاب های مخصوص دوران جمع بندی استفاده کنید. که در دوره جمع بندی تابستان و جمع بندی عید بهترین منبع برای جمع بندی کتاب درسی و جزوه و کتاب کمک آموزشی شنا است. به نحوی که باید تست های کتاب کمک آموزشی به پایان برسد.

منابع مطالعاتی

در زمان امتحانات ترم اول و دوم بهترین منبع حل نمونه سوالات امتحانی است که بهتر است از کتاب های شب امتحان خیلی سبز و یا گلبرگ استفاده کنید.

در جمع بندی پایانی کنکور بهترین منبع برای جمع بندی خلاصه های شما و کتاب های جامع کنکور چند سال اخیر است که بهترین کتاب هایی که به شما معرفی می شود، دور دنیا در 4 ساعت گاج و کنکوریم مهر وماه است که پاسخ نامه های بسیار جامع و کاملی دارد و برای دوران جمع بندی پایانی بسیار کاربردی است.

جمع بندی پایانی

 

با توجه به مطالب گفته شده دوره های جمع بندی را جدی بگیرید و حتما با برنامه ریزی مطالعه کنید.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *