بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم

به دلیل حجم بالای کتاب های درسی سال دوازدهم، اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی در هر درس ضرروی است. بارم بندی ها کمک می کند تا در برنامه ریزی مخصوص امتحانات نهایی، فصل هایی را الویت قرار دهیم که بارم بیشتری دارند و سوالات بیشتری از آن مباحث طراحی می شود.

مسلما مباحث ترم اول در امتحانات نهایی بارم بالایی ندارند و معمولا مجموع مباحث ترم اول در امتحانات پایانی ترم دوم، 5نمره را به خودشان اختصاص می دهند.

اما مباحث ترم دوم 15 نمره اصلی امتحانات خرداد ماه هر سال را به خود اختصاص می دهند. از این رو در این مقاله به تفکیک هر درس رشته تجربی در سال دوازدهم بارم بندی هر فصل را قرار می دهیم تا بتوانید بر مبنای آن یک برنامه ریزی خوب داشته باشید که فرصت مطالعه برای هر درس را پیدا کنید.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

در سال های گذشته بارم بندی مباحث کتاب درسی بر حسب شیوع کرونا در شهر های مختلف بود. به دلیل فراگیری این بیماری خیلی از مدارس به صورت غیر حضوری فعالیت می کردند. برای همین منظور بارم برخی از دروس کمتر شد تا داوطلبان به دلیل آموزش مجازی دچار مشکل در امتحانات نشوند. اما در سال جاری با توجه به اینکه از فررودین ماه و بعد از تعطیلات نوروز، تمامی کلاس های درس در سراسر ایران به صورت حضوری دایر بوده است، بارم بندی به صورت عادی در نظر گرفته می شود. که بر اساس جدول زیر می باشد.

  برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم

ادبیات فارسی

این درس معمولا حجم بالایی برای مطالعه دارد و نکات ریز آن زیاد می باشد از این رو مطالعه موضوعی بر حسب بارم بندی را به دانش آموزان پایه دوازدهم توصیه می کنم.

بارم بندی درس ادبیات فارسی

برای درس ادبیات فارسی در امتحانات نهایی لازم نیست تا تمامی متن های کتاب درسی را به صورت ریز به ریز و جز به جز یاد بگیرید. بلکه می توانید مطالب قلمروها به همراه معانی لغات را به درستی آموزش ببینید.

نکته !!!

درس نگارش به دلیل داخلی بودن امتحان و اینکه به صورت نهایی کشوری برگزار نمی شود نیازی به بارم بندی ندارد. چرا که معمولا مدارس به شیوه خودشان آزمون این درس را برگزار می کنند.

زبان عربی

این درس تکنیک مطالعه خوبی برای کسب نمره مطلوب دارد. در ابتدا بهتر است معانی لغات را عربی به فارسی و فارسی به عربی یاد بگیرید.

همچنین ترجمه دروس و ترجمه تمرین های کتاب درسی نیز باید در برنامه ریزی قرار بگیرد. حل تک تک تمرینات کتاب درسی برای یادگیری قواعد نیز ضروری می باشد. اما بارم بندی این درس در امتحانات نهایی عبارتست از:

بارم بندی عربی

 دین و زندگی

دین و زندگی علی رغم آنکه خیلی از دانش آموز دل خوشی از آن ندارند اما بسیارمی تواند نمره آور باشد. اگر تکنیک های مطالعه ردپا گذاری و گلوله برفی و طرح نمونه سوال را رعایت نمایید. در این درس سوالات بر اساس تیپ بندی زیر مطرح می شود و بهتر است تا دانش آموز در مطالعه و برنامه ریزی خود بر این اساس عمل کند:

1- معنی آیات

2- مفهوم آیات

3- سوالات پاسخ کوتاه

4- سوالات صحیح غلط

5- سوالات جای خالی

6- پاسخ تشریحی

اما بارم بندی هر درس عبارتست از :

بارم بندی دینی

زبان انگلیسی

این درس یکی از سخت ترین دروس در امتحانات نهایی است و معمولا هر سال دانش آموزان زیادی را به چالش می کشد. چرا که خیلی از سوالات آن از خارج از کتاب درسی مطرح می شود و بستگی به مهارت زبانی دانش آموز دارد. اما بارم بندی آن به صورت موضوعی مطرح می شود.

بارم بندی زبان

ریاضیات تجربی

این درس شامل 7 فصل با سرفصل های تابع، مثلثات،حد و پیوستگی، مشتق، کاربرد مشتق، مقاطع مخروطی، آمار و احتمال می باشد که بارم بندی آن شامل :

تابع، مثلثات، حد و پیوستگی هر کدام 2 نمره

مشتق محدوده ترم اول 1 نمره و محدوده ترم دوم 4نمره

کاربرد مشتق 3/5 نمره

مقاطع مخروطی 3/5نمره

آمار و احتمال 2 نمره

برای قبولی دراین درس لازم است تمامی تمرینات کتاب درسی را حل کنید. دسته بندی فرمول ها و نوشتن آنها در برگه امتحانی جز بارم هر سوال محسوب می شود. ریاضی یعنی تمرین و تمرین و تمرین

زیست شناسی

این درس مهم ترین درس دانش آموزان پایه دوازدهم تجربی است. توجه به جزییات کتاب درسی خیلی مهم است. معمولا سوالات جای خالی، پاسخ کوتاه، صحیح غلط و .. از این درس بسیار مطرح می شود. برای همین فارغ از بارم بندی هر درس باید به جزییات هر درس توجه ویژه داشته باشید.

اما جالب است بدانید که اهمیت کتاب زیست شناسی دوازدهم به قدری است که هیچ کدام از درس ها بر دیگری برتری ندارد. یعنی هر 8 فصل در امتحانات نهایی خرداد ماه 2/5 نمره دارند. و این نشنان دهنده اهمیت کلی کتاب زیست شناسی می باشد که باید به تمامی فصول آن اهمیت ویژه ای داشت.

  برنامه ریزی امتحانات ترم دوم

فیزیک تجربی

تفاوت فیزیک دانش آموزان ریاضی با تجربی در این است که دانش آموزان رشته ریاضی کتاب فیزیک دوازدهمشان دارای 6 فصل اما دانش آموزان تجربی دارای 4 فصل می باشد. همچنین درفصل اول  و دوم دانش آموزان رشته ریاضی مباحث بیشتری را به نسبت دانش آموزان تجربی آموزش می بینند.

بارم بندی فیزیک

شیمی

برای مطالعه این کتاب درسی باید دو بخش را در نظر بگیرید. 1- توجه به متن کتاب درسی، نمودار ها و واکنش ها و .. و 2- مسائل و تمرینات عددی که شامل فرمول و محاسبه می شوند.

بارم بندی شیمی

سلامت و بهداشت

این درس معمولا برای دانش اموزان پایه دوازدهم ترسناک به نظر می رسد. اما جالب است بدانید که برای امتحان نهایی خرداد ماه خیلی از دروس آن حذف می شوند و فقط از برخی از مباحث سوال طراحی می شود که عبارتند از :

1) فصل اول درس 1 (1نمره)

2) فصل دوم درس 3 (3/5 نمره)

3) فصل چهارم درس 8و10 هر کدام (2نمره )

4) فصل پنجم درس 11و12 هر کدام ( 2 نمره)

5) فصل ششم درس 13و14 هر کدام (2 نمره)

هویت اجتماعی

این درس برای مجموع دروس ترم اول در کل 5 نمره در نظر گرفته است و دروس نیمسال دوم یعنی از درس ششم تا دهم هر فصل دارای 3 نمره بارم بندی می باشد.

 

مسلما بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی هر درس در نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای امتحانات نهایی تاثیر گذار است. مخصوصا داوطلب می تواند متوجه شود که برای مطالعه هر درس کدام مباحث را باید در الویت شروع مطالعه قرار دهد. همچنین با آگاهی از بارم بندی ها متوجه شدید که دروس سلامت و بهداشت در برخی مباحث اصلا بارم ندارد و مهم تر آنکه درس زیست شناسی تمامی فصول به یک اندازه اهمیت دارند.

برنامه ریزی اقتصادی ماه پایانی کنکور

2/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *