برنامه ریزی دوازدهم تجربی

برنامه ریزی دوازدهم تجربی

هر چند که برای کسب یک رتبه خوب در کنکور سراسری، از سال دهم باید مطالعه را به صورت جدی آغاز کرد.اما داوطلبان پایه دوازدهم نیز باید با تلاشی مضاعف خود را به رقبای خود برسانند.هر چند که شروع مطالعه از سال دوازدهم برای کنکور کمی دیر است اما به معنای عدم قبولی نیست. بلکه داوطلبان پایه دوازدهم علی الخصوص داوطلبان رشته تجربی باید با تلاشی چند برابر مطالعه برای کسب رتبه قابل قبول در کنکور را شروع کنند. مطالعه حجم زیادی از مباحث کار آسانی نیست. از این رو یک برنامه ریزی استاندارد می تواند بار بزرگی از دوش داوطلبان کنکوری بردارد. برنامه ریزی دوازدهم تجربی یک قدم بزرگ به سمت رتبه سازی است.

چرا باید درس بخوانیم؟؟

این یک موضوع بسیار مهم و دغدغه خیلی از نوجوانان است. در چند سال گذشته تحصیلات دانشگاهی ارزش خود را از دست داده است. داوطلبان دهه 77 تا 82 تمایل خود را به مطالعه از دست داده اند. و شغل های آزاد بیشترین طرفدار را پیدا کرده اند. اما این مسئله در کمترین زمان ممکن به روال قبل بازمی گردد.

چرا که تا 10 سال آینده تمامی شغل های خدماتی جای خد را به ربات ها می دهند و برنده این بازی افرادی هستند که دانش علمی دارند و نه دانش تجربی!! برای همین تحصیلات در چند سال آینده دوباره کارآمد خواهد بود. برای همین است که مطالعه و برنامه ریزی برای داوطلبان پایه دوازدهم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

چرا درس بخوانیم

ویژگی های دانش آموز کنکوری

خیلی از داوطلبان پایه دوازدهم با اینکه زمان کمی دارند اما هنوز کنکور و این رقابت نفس گیر را جدی نگرفته اند. کوچک ترین اشتباهی می تواند غیر قابل جبران شود. زمان با ارزش دانش آموزان قابل برگشت نیست و با هیچ هزینه ای جبران نمی شود.

زمانی که قرار است در یک رقابت بزرگ شرکت کنید باید خود و ویژگی های مطالعه خود را همسو با این رقابت کنید. بنابراین افرادی که می خواهند در کنکور سراسری نتیجه مورد قبول خود را دریافت کنند باید دارای ویژگی های زیر باشند:

1) هدفمند باشند. البته هدف به معنای قبولی در رشته و دانشگاه خاص نیست. بلکه یک دانش آموز هدفمند از آینده خود تصویر روشنی دارد. اینکه بدانید در آینده در چه جایگاهی قرار دارید و بتوانید آن را با تمام وجود تصور کنید می توانید خود را هدفمند بمانید. یک فرد هدفمند باید روحیه خستگی ناپذیر داشته باشد، نا امید نشود و دست از تلاش برندارد.

بدون وجود یک هدف واقعی نمی توان سال سخت کنکور را با موفقیت طی کرد و به زودی خستگی و نا امیدی بر دانش آموز چیره می شود.

2) منظم باشد. نظم مولفه دیگری است که قبل از مطالعه باید کسب کنید. یک داوطلب منظم به موقع از خواب بیدار می شود، به موقع می خوابد، تفریحات او زمان مشخص دارند، استفاده از تلفن همراه را محدود می کند، زمان خود را بیهوده تلف نمی کند و مهم تر از همه با یک برنامه ریزی پیش می رود و از این شاخه به آن شاخه نمی پرد. در اصل در یک مسیر مستقیم و با ثبات حرکت می کند.

3) باثبات باشد. ثبات یعنی استمرار. داوطلب موفق نوسانی مطالعه نمی کند. هدف خود را مداوم تغییر نمی دهد و از همه مهم تر پراکنده مطالعه نمی کند. یک داوطلب هدفمند باید بداند که چه منابعی را مطالعه کند، چگونه مطالعه کند و مسیر رسیدن به هدفش را مشخص کند.

4) مشورت بگیرد. در سال کنکور نباید خود داوطلب تجربه کند تا به نتیجه برسد چرا که زمان محدود است و از جانب دیگر به تجربه های افراد کم تجربه هم نباید اکتفا کرد. برای همین برای موفقیت باید کی فرد راهنما و با تجربه در این مسیر در کنار داوطلب باشد.

  مشاوره دوازدهم

برنامه ریزی اولین و مهم ترین قدم است!!!

برنامه ریزی کنکوری

حال بعد از آنکه ویژگی های یک دانش آموز موفق کنکوری را در خود ایجاد کردید تنها به یک برنامه ریزی نیاز دارید. شاید بگویید که برنامه ریزی چگونه می تواند تنها ابزار موفقیت باشد اما بهتر است بگویم تنها ابزار برای موفقتی یک برنامه ریزی کامل و اصولی است. چرا که اگر برنامه ریزی تمامی آیتم های لازم را داشته باشد موجب میشود :

1) در کنار اهداف بلند مدت هدف کوتاه مدت هفتگی و روزانه خود را مشخص کردید و در برنامه ریزی هفتگی و روزانه خود آن را در نظر بگیرید.

2) منابعی که باید از روی آنها به مطالعه بپردازید را بشناسید و تهیه کنید. چرا که در یک برنامه ریزی اصولی باید منبع مطالعه نیز مشخص باشد.

3) مدیریت زمان را آموزش می بیند. اگر قبلا برای مطالعه یک فصل ساده کتاب درسی ساعت ها زمان می گذاشتید اکنون می توانید با روش های مطالعه مناسب زمان مطالعه خود را مدیریت کنید.

4) به اندازه کافی تست بزنید و روش های درست تست زنی را رعایت کنید. مهم ترین ویژگی برنامه ریزی دوازدهم تجربی توجه به جزییات در برنامه ریزی است که زمان دقیق انجام هر کار اعم از مطالعه، خلاصه نویسی، تست زنی و ..مشخص شود.

5) می توانید یک خلاصه معتبر از تمامی دروس تهیه کنید. بدون برنامه ریزی هفتگی برای کنکور مسلما زمانی برای خلاصه نویسی پیدا نخواهید کرد. اما مدیریت زمان این کمک را می کند که برای مرور های آخر سال یک منبع خوب داشته باشید.

6) وضعیت خواب و تغذیه و استراحت و ورزش و ساعت شروع و پایان مطالعه شما مشخص می شود. ودیگر در زمان بندی روز خود دچار سردرگمی نمی شوید.

  اشتباهات در برنامه ریزی درسی و کنکور

آموزش برنامه ریزی دوازدهم تجربی

همانطور که برنامه ریزی دارای مزیت های بسیاری است اما یک برنامه بد هم می تواند اثرات مخربی ایجاد کند. نوشتن یک برنامه درسی هفتگی نیاز به آموزش دارد. سواد برنامه ریزی، استعداد ایجاد زمان بندی درست و تمرین و تجربه از عواملی است که قبل از آموزش برنامه ریزی باید بدانید.

خیلی از مشاوران و حتی دانش آموزان اصول برنامه ریزی را می دانند اما استعداد و توانایی برنامه ریزی درسی نوشتن را ندارند.

مسلما نوشتن برنامه ریزی فقط زمان بندی ایجاد کردن و نوشتن توضیحات هر درس نیست. بلکه در زمان نوشتن هر واحد درسی باید مشاور تحصیلی به این موضوع توجه کند که استراتژی هفته بعدی و ماه بعدی دانش آموز چیست؟

بعد از اتمام هر مبحث درسی زمانی را برای مرور و تثبیت در نظر بگیرد تا بتواند بین این حجم از مطالب کتاب درسی تجربی تعادل ایجاد کند و اولویت بندی نماید.

اما دانش آموز باید بداند که برنامه ریزی درسی چیست تا بتواند برنامه ای را که دریافت می کند بررسی کند و نظرات خود را نیز در آن اعمال نماید.

برای همین قبل از برنامه ریزی یک مشاور با تجربه و متخصص باید باداوطلب مفصلا صحبت کند تا عادت های دانش آموز را شناسایی کند. متوجه شود که در چه مباحثی ضعیف است و تقاط قوت درسی او چیست .

زمان های استراحت، خواب و نهار و شام و کلاس های داوطلب را مشخص کند و سپس بر حسب هدف داوطب و ضریب دروس برنامه ریزی را شروع کند.

آموزش برنامه ریزی

نکته !!!!

با برنامه ریزی دیگران نمی توان درس بخوانم!!!!

این جمله  را معمولا از دانش آموزانی می شنوم که نمی خواهند از پیله عادت های اشتباه بیرون بزنند و از تغییر کردن و تحمل رنج تغییر واهمه دارند. مسلما در طی سال های تحصیلی مطالعه شما بدون اشتباه نیست. هدف از مشاوره و برنامه ریزی درسی مشخص کردن این اشتباهات و ارائه راهکار برای رفع آنها است.

تغییر دادن تمامی این اشتباهات مسلما زمان بر است و با سختی هایی همراه است اما باید به صورت مرحله ای و با روش های صحیح ترک عادت به مطالعه نظم بخشید.

این دسته از دانش آموزان که تصور می کنند فقط با برنامه خودشان می توانند درس بخوانند احتمالا تجربه برنامه ریزی ناموفق داشته اند و از برنامه ریزی غیر اصولی استفاده کرده اند. یک برنامه ریزی درسی اصولی آن هم در پایه دوازدهم تجربی از الزامات قبولی در کنکور سراسری است.

  برنامه ریزی ارزان تابستان

دوازدهمی ها با برنامه ریزی مطالعه کنید

به قدری سال دوازدهم سال حساسی است که به هیچ عنوان این ریسک را نکنید که خودتان مطالعه کنید. هر بار با این دسته از دانش آموزان برخورد می کنم با یک جمله تکراری رو به رو می شوم که فرصت نکردم همه مباحث را جمع بندی کنم و ماه ها روی یک مبحث مطالعه کردم.

مشاور درسی کمک می کند که برای هر درس زمان استاندارد بگذارید و علاوه بر اتمام به موقع مطالب بتوانید چندین دور مرور کنید و مطالب را به تثبیت برسانید.

برنامه ریزی دوازدهم تجربی

رشته تجربی بیش از رشته انسانی و ریاضی نیاز به برنامه ریزی درسی هفتگی دارد. رقابت بالا و از همه مهم تر حجم زیا دروس و درجه سختی سوالات و دانشگاه های محدود موجب می شود که فقط افرادی بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند که سخت تلاش کنند و از هر گونه عوامل مزاحم دوری کنند.

برنامه ریزی دوازدهم تجربی باید در کنار یک مشاور درسی باشد تا همیشه مراقب نحوه اجرای عملکرد برنامه ریزی و از همه مهم تر ارائه راهنمایی به دانش آموز باشد.

برنامه ریزی دوازدهم تجربی در هر مرحله از سال شکلی تازه به خود می گیرد تا هم اثر بخشی بیشتری داشته باشد و از همه مهم تر موجب خستگی دانش آموز نشود. مراحل برنامه ریزی برای پایه دوازدهم داوطلبان رشته تجربه به قرار زیر می باشد:

مرحله اول :

برنامه ریزی در تابستان که باید شامل جمع بندی دروس سال یازدهم باشد. دلیل این امر امتحانات ترم دوم پایه یازدهم است که داوطلب به خوبی برای آن مطالعه داشته است. و حال به دلیل اینکه مباحث سال یازدهم هنوز در حافظه خاکستری نشده اند، جمع بندی دروس سال یازدهم بسیار معقول تر است. اما در صورت زمان اضافه می توان برخی از مباحث سال دوازدهم را نیز سریع تر مطالعه کرد.

مخصوصا مباحث تابع و مثلثات در ریاضی دوازدهم، لغات ادبیات و زبان و تکنیک های قرابت و آرایه های ادبی فارسی و همچنین فنون ترجمه عربی در تابستان باید جمع بندی شود.

مرحله دوم :

مرحله دوم با شروع مهرماه آغاز می شود و تا امتحانات نوبت اول دی ماه ادامه دارد. در این فاصله زمانی مطالعه دروس سال دوازدهم همگام با دبیر از منابع معتبر اهمیت دارد. بهترین زمان برای یادگیری و تسلط بر مفاهیم کتاب درسی سال دوازدهم است.

همزمان با یادگیری مباحث سل دوازدهم باید به مطالعه دروس دینی، شیمی و زیست سال دهم نیز بپردازید و از همه مهم تر مباحث مهم و کلیدی سال یازدهم را نیز با تست های زماندار از یاد نبرید.

مرحله سوم :

مرحله بعدی برنامه ریزی دوازدهم تجربی، در امتحانات ترم اول است که اولین و تنها فرصت جمع بندی تمامی مباحث و دروس نیمسال اول سال دوازدهم است. در کنار آمادگی برای امتحانات ترم اول یادتان باشد که منابع تستی خود را نیز جمع بندی کنید و از نکات مهم هر کتاب درسی یک خلاصه تهیه کنید تا بتوانید بعدا به مرور بپردازید.

  برنامه ریزی برای کنکور

مرحله چهارم :

در این مرحله از ابتدای ماه بهمن تا پایان ماه اسفند فرصت دارید که تمامی کتاب های دهم و یازدهم و دوازدهم را یک مرتبه مطالعه و جمع بندی کنید. یادتان باشد که رمز موفقیت این است که مطالعه هیچ درس جدیدی را برای بعد از عید نگذارید.

این مرحله حساس ترین بخش برنامه ریزی برای دانش آموزان دوازدهمی است.چرا که باید طبق یک زمانبدی مشخص تمامی دروس بررسی شوند و بر اساس اولیت در برنامه ریزی قرار داده شوند.

مطالبی که تا پایان اسفند ماه مطالعه نشود باید در سال جدید جز مباحث حذفی کنکور تلقی شوند و این بر استرس و اضطراب دانش اموزان تاثیر می گذارد.

مراحل برنامه ریزی

مرحله پنجم:

در مرحله پنجم که شامل دوران مطالعات نوروز است، باید برنامه ریزی شامل تثبیت و رفع اشکال مباحث باشد. از قدیم الایام دیده ایم که می گویند دوران طلایی نوروز فرصتی برای جمع بندی پایه است. اما با توجه به رقابت شدید کنکور تجربی دوران عید فرصتی برای مطالعه مباحث جدید نیست. بلکه باید به مرور مباحث مهم هر سه سال پرداخت و درصدد رفع نقاط ضعف بود.

مرحله ششم :

این مرحله از نیمه دوم فروردین ماه آغاز می شود و تا هفته پایانی کنکور ادامه دارد. در این فرصت مناسب دانش آموزی که به کسب رتبه های سه رقمی و دو رقمی و تک رقمی فکر می کند باید شروع  مرور و تست های زماندار به صورت تک درس در برنامه ریزی خود داشته باشد و کنکور های سال های گذشته را شبیه سازی کند و به رفع اشکال بپردازد.

تعداد تست بیشتر، افزایش تعداد دفعات مرور، رفع مشکلات باقی مانده و تثبیت نقاط قوت از مهم ترین اقدامات در این ماه های حساس برنامه ریزی دوازدهم تجربی می باشد.

مرحله هفتم:

در این مرحله که هفته پایانی کنکور سراسری است برنامه ریزی شامل ایجاد آرامش در داوطلب، مرور خلاصه های نوشته شده و بررسی تست های مهم وعلامتدار کنکور های سال های قبل می شود.

در نتیجه تمامی صحبت های گفته شده داوطلبی موفق می شود که بتواند با زمان بندی صحیح یک برنامه ریزی درسی معقول به موقع مطالعه کند و به مرور بپردازد. برنامه ریزی در ایجاد زمانبدی های بالا مهم ترین نقش را دارد به شرط آنکه توسط فرد متخصص و با تجربه طراحی شود.

بهترین برنامه ریزی برای دوازدهمی ها

حساسیت برنامه ریزی درسی هفتگی به قدری بالا است که نمی توان به راحتی اعتماد کرد. هشدار من به آن دسته از داوطلبانی است که در فضای مجازی هیجانی می شوند و آینده خود را به دست دانشجویان ترم اول و دوم پزشکی می سپارند.

یک سوال؟؟؟؟

تا به حال فکر کرده اید که یک دانشجو پزشکی تا چه میزان دانش آموز را به ثمر رسانده است و به جز تجربه خودش که آن هم از شخص دیگری بهره گرفته چه تجربه دیگری در زمینه مشاوره دارد؟ اگر شما به مشکل بزرگی بر بخورید چگونه می خواهد شما را راهنمایی کند؟

معمولا مراکز مشاوره برای مشاوره و برنامه ریزی داوطلبان کنکوری از دانشجویانی استفاده می کنند که آموزش دیده اند و همچنان تجربه و تبحر کافی وجود ندارد و این کار برای برای انتخاب مشاوره درسی سخت می کند.

تفاوت برنامه ریزی مناسب با برنامه ریزی غیر اصولی

برنامه ریزی اصولی در گروه آموزشی پرتوی برنامه ریزی غیر اصولی دانشجویان بی تجربه
نمونه برنامه ریزی 1
برنامه ریزی کاملا با جزییات در هر واحد درسی نوشته شده است برنامه ریزی کلی است و جزییات در آن رعایت نشده است 
برنامه ریزی مخصوص یک داوطلب نوشته شده است این برنامه ریزی برای تعداد زیادی داوطلب طراحی شده و شخصی سازی نیست
زمانبدی کاملا دقیق و مشخص دارد  زمانبندی کامل و مشخص ندارد
مناسب با هدف داوطلب و بر اساس تعادل مطالعاتی نوشته شده  بنابر هدف داوطلب نیست
زمانبندی مناسبی دارد که دانش آموز خسته نشود  حجم مطالعه زیادی را در بر می گیرد و موجب خستگی می شود 
تمامی اصول استاندارد برنامه ریزی در آن رعایت شده است  استاندارد های برنامه ریزی در ان رعایت نشده است

یک موسسه قابل اعتماد در زمینه برنامه ریزی درسی

اما نگران نباشید گروه آموزشی دکتر پرتوی تنها مرکز تخصصی در کل کشور است که برنامه ریزی های کاملا اصولی ارائه می دهد. برنامه ریزی به قدری باید جامع و دقیق و برای دانش آموز طراحی شود که تمامی نیاز های درسی او را برطرف نماید.

گروه مشاوره دکتر پرتوی به تمامی دانش آموزان دوازدهم تجربی تضمین کیفیت یک برنامه ریزی کامل و دقیق با ویژگی های زیر را می دهد. شما می توانید بعد از مقایسه با دیگران ما را انتخاب نمایید.

1) مشاوره توسط مشاوران با تخصص و تجربه کاری بالای 8سال و دارای تحصیلات مرتبط در زمینه مشاوره

2) برنامه ریزی کاملا فردی و دقیق با جزییات و مناسب هر دانش آموز

3) عدم استفاده از برنامه ریزی از قبل اماده شده یک برنامه ریزی به دو نفر داده نمی شود

4) پیگیری و پشتیبانی مستقیم دکتر پرتوی در روند اجرای برنامه ریزی

چگونه از موسسه مشاوره ای دکتر پرتوی برنامه ریزی برای دوازدهم رشته تجربی دریافت کنیم؟

تفاوتی ندارد که در چه مقطعی از سال هستید، هیچ وقت برای شروع و قرار گرفتن در مسیر هدف دیر نیست. این یک شعار واقعی است که اگر انجامش دهید به حقیقت تبدل می شود.

اگر می خواهی از همین الان برنامه ریزی داشته باشی روی تصویر کلیک تا از طریق واتس آپ با مشاوران درارتباط باشی تا به صورت کامل و دقیق سوالات شما پاسخ داده شود

مشاوره رایگان در واتس اپ

2/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *