دوران طلایی نوروز برای کنکوری ها

,
نوروز برای کنکوری

به این عدد پایین توجه کن و اگر برای عید نوروز برنامه خاصی نداری بیا بگم تا چطور میتونی از دوران طلایی نوروز برای کنکوری ها استفاده کنی…

240=20×12

عدد بالا یک ضرب ساده به نظر می رسد اما ارزش مطالعه دوران نوروز برای یک دانش آموز کنکوری را نشان می دهد؟

شما در هفته به طور متوسط چند ساعت مطالعه می کنید؟

اگر دانش آموز سال دوازدهم باشید در بهترین حالت ساعت مطالعه شما در هفته بین 40 الی 45 ساعت هست. اما اگر پشت کنکوری هستی بین 65الی 75 ساعت مطالعه داری. و این یعنی دوران نوروز برای داوطلبان کنکوری بیش از یک ماه ارزش مطالعاتی دارد. برای همین است که بازار آن در مراکز مشاوره بسیار داغ است. و از اسفند ماه همه در تب و تاپ یک اردوی نوروزی خوب هستند. اما واقعا دوران نوروز برای کنکوری ها چه دورانی است؟

جبران درس های مانده در عید

دوران نوروز برای کنکوری های جامانده:

یک دسته از کنکوری هایی که در فصل بهار و عید تازه از خواب غفلت بیدار می شوند و می خواهند جبران کنند. و در اصل دوران نوروز آغازی بر مطالعه کنکور آنها است . مسلما شعار است اگر بگوییم اگر از عید هم شروع کنی دیر نیست اما بالاخره بهتر از هیچ است و می توانی با انتخاب درست برخی از مباحث تا حد خوبی جبران کنی به شرطی که مطالعه تو تا روز کنکور سراسری پایدار و مداوم باشد.

در دوران عید این دسته از داوطلبان باید با توجه به هدف خود و درس شاخص دروس را الویت بندی کنند.و به اجبار رو به حذف برخی از مباحث بگیرند. می دانیم که برخی از مباحث در کنکور پر سوال تر هستند و یادگیری آنها سریع تر هست پس منطقی است که برنامه ریزی عید شما با این مباحث باشد تا بلکه بتوان میزان عدم مطالعه در ماه های قبل را جبران کرد.

الویت بندی مباحث برای جامانده های کنکوری :

ادبیات فارسی مبحث قرابت و آرایه ( لغت و املا بستگی به میزان تسلط دانش آموز دارد)
عربی ترجمه و مبحث منصوبات از قواعد
دینی دینی دهم و یازدهم
زبان مروری بر لغات به همراه آموزش تکنیک های درک مطلب
ریاضی /حسابان تابع- مثلثات- حدو پیوستگی و مشتق
ریاضی انسانی احتمال/ دنباله ها
زیست زیست دهم/ زیست یازدهم درس 1تا4/ زیست دوازدهم درس 1و2
فیزیک سال یازدهم درس 3/ کار و انرژی/ فصل 3و4 دوازدهم
شیمی مسائل استوکیومتری/ متن سال دهم و یازدهم و دوازدهم
اقتصاد کل کتاب
جامعه شناسی دهم و یازدهم
فلسفه -منطق آزمون های جامع
روانشناسی کل کتاب
علوم و فنون عروض و قافیه

دوران نوروز برای کنکوری های لاک پشتی:

دسته دوم کنکوری ها افرادی هستند که لاک پشتی پیش رفته اند و خیلی از مباحث را از تدریس دبیر و بودجه بندی آزمون ها عقب افتاده اند.

برنامه ریزی دوران نوروز برای کنکوری های دسته دوم به این شکل است که باید دروس عقب افتاده خود را جبران کنند که در جلسه مشاوره و برنامه عید لیستی از این مباحث تهیه شده و بنا به اهمیت و الویت برای داوطلبان قرار داده می شود.

دوران طلایی نوروز برای کنکوری های موفق:

دسته سوم افرادی هستند که همیشه در حال تلاش و تکاپو هستند. هوشمند عمل می کنند و بهترین نتیجه را دریافت می کنند. یک کنکوری موفق می داند که دوران عید نوروز فرصت مطالعه نیست و فرصتی است برای تثبیت و مرور.

داوطلب کنکوری اگر به رتبه زیر 1000فکر می کند تا اسفند ماه باید تمامی مطالب را مطالعه کرده باشد و در دوران عید کنکوری فقط مرور کند، تست های زماندار کارکند، آزمون جامع بدهد، روی تثبیت نقاط قوت خود کار کند. که برنامه ریزی برای این دسته از داوطلبان حساسیت ویژه ای دارد. یک برنامه کاملا مدون و با استراتژی که موفقیت او را تضمین کند. اما همین دسته از دانش آموزان هم از فصت عید نوروز بهترین استفاده را می برند.

این مطلب را از دست ندی!         بهترین برنامه ریزی عید کنکوری ها

چگونه تا اسفند همه دروس را مطالعه کنیم ؟

با مطالعه بخش قبل این سوال در ذهن شما ایجاد می شود که چجوری این همه مطلب رو تا اسفند تموم کنیم؟ و اصلا بر فرض که تموم شد پس از فرورودین تا تیر رو چی کار کنیم؟ نکنه درس ها یادمون بره؟

خب اول از همه مهمه که بدونیم چجوری این همه حجم رو تمومش کنیم ؟ مسلما با وجود یک برنامه ریزی خوب می شود همه دروس را مطالعه کرد و به قدر مکفی تست زد. برای همین موضوع برای مطالعه دروس تا اسفند ماه نیاز به یک برنامه ریزی جامع و دقیق دارید.

اینکه از فروردین تا تیر چه کنیم کاملا واضح است هر چه تعداد دفعات مرور شما بیشتر باشد، میزان تسلط بالاتر می رود و در این مدت زمان فقط باید مرور هوشمندانه داشته باشید.

کتاب تست دوم خود را کار کنید. آزمون های سال های قبل را از خود آزمون بگیرید و روی نقاط قوت خود بیشتر تمرکز کنید. پس نگران نباشید . کلی کار داریم برای کسب یک رتبه 3 رقمی و 2 رقمی و تک رقمی در کنکور سراسری .

و زمانی که شما مداوم در حال مرور هوشمند باشید نه تنها مطالب فراموش نمی شود بلکه میزان تسلط آن بالاتر می رود.

موفقیت کنکوری ها در عید نوروز

عوامل مهم و کلیدی در موفقیت کنکوری ها در عید نوروز :

همه می دانیم که عید نوروز مهم است، باید برنامه داشت، باید میزان مطالعه ات رو بالا ببری و…..

قرار نیست ما به تو مطالب کلیشه ای یاد بدیم و قراره که تو در همراهی تیم ما مطالب جدید و به روز یاد بگیری. پس با من همراه باش چون می خوام از عواملی که شاید کوچک به نظر برسه اما کلید موفقیت در کنکور سراسری است را براتون توضیح بدم .

استراحت به همراه مطالعه:

می دونی اشتباه ترین کار ممکن چیه؟ اینه که تو به مغزت استراحت ندی!!! اینکه کاری نکنی که هورمون های شادی در مغزت ترشح بشه. پس برای هر روز خودت در پایان هر روز یک برنامه تفریحی داشته باش تا هورمون ادرنالین مغزت رو بیدار نگه داره تا مطالعه ات هم شاداب تر باشه چون باید برنامه روزت رو کامل پیش ببری تا بتونی به اون تفریح برسی .

هوشمندانه مطالعه کن!!!

خیلی از داوطلبان فقط درس می خونن!!کنکوری های عزیز دوران عید نوروز فقط برای مطالعه نیست. اگر هوشمند نباشی می شی جز اون دسته که فقط درس می خونن اما نتیجه نمی گیرن؟

چه قدر تا حالا توی دروان مطاله درسی ات نشستی و مطالب رو برای خودت دسته بندی کردی؟ اشتباه نکن خلاصه نویسی رو نمی گم . مثلا تا حالا نشستی ببینی چند مدل تست از تابع می آد. تفاوت سوال های تابع توی چی هست و هر تست از چه راهی حل می شه؟

یا فقط از سر عادت نشستی و رگباری تست زدی؟

پس می بینی که هوشمند درس خوندن با صرفا درس خوندن فرق داره ؟

برای خوابت ارزش قائل شو!!

می دونی که مهم ترین عامل تمرکز تو، خوابت هست. کلیشه کنکور اینه که 12 شب بخواب و حداقل هم بین 6الی 7 ساعت خواب مفید داشته باش. اما خیلی وقت ها شده 6الی 7 ساعت هم خوابیدیم اما هنوز سر حال نیستیم . به نظرت چرا ؟ مسلما وقتی کیفیت خوابت پایین باشه کیفیت مطالعه ات هم خیلی خیلی می آد پایین.

برای افزایش بازدهی خواب باید فرمول شخصی داشته باشی. مثلا می تونی جای تخت ات رو تغییر بدی! یک روتختی جدید بندازی تا به اتاقت طراوت بده . وقتی داری پتو و ملحفه ها رو می دی ماردت بشورت عطری که دوست داری با مایع لباس شویی قاطی کن. یک لباس راحت موقع خواب انتخاب کن. یک دسته نعناع کنار تختت بذار تا کیفیت خوابت رو بالا ببره . اینها همه علاوه بر اینکه یک خواب خوب به تو می ده کیفیت مطالعه درسی ات رو هم چندین برابر می کنه.

شروع مطالعه راس ساعت اداری :

بهترین زمان برای شروع مطالعه ات در هر روز از بهار ساعت 7:30-8 هست. چرا که مغز تو شبیه سازی می کنه برای روز کنکور.

دوران نوروز برای کنکوری ها در اصل آمادگی برای شرایط کنکور هست تو اگر دیرتر شروع به مطالعه کنی و به خودت بگی شب جبران می کنم درسته که تغییری در ساعت مطالعه ات اتفاق نمی افته اما اینجوری باعث می شه روز کنکور مغزت عادت کرده باشه که از ساعت 8 فعالیت کنه.

روز بدون تست روز بدون فایده :

بله روزی که تست نزنی انگار که اصلا درس نخوندی! با خودت قرار بذار که هر روزی که در عید داری درس می خونی بین 250الی 300 تست بزنی. باور کن تاثیری که یدونه تست داره 10 بار مطالعه نداره!!!

سناریو هدف :

برای خودتون سناریو هدف بپینید. یعنی هر روز که از خواب بیدار می شید.ببیند مقصد و هدف شما چی هست؟ برنامه اون روز شما چه قدر در راستای رسیدن به هدفتون هست و چه قدر قراره امروز به نسبت روز قبل بهتر عمل کنی. اگر برای خودت در ابتدای روز نقشه را نچینی مسلما نمی تونی نتیجه بگیری و روزت رو بدون هدف می گذرونی .

کنکور یا امتحانات نهایی:

مسلما امتحان نهایی نیاز به حافظه کوتاه مدت دارد و تو اگر که قبل از امتحان با روش هایی که بهت یاد دادیم مطالعه کنی می تونی مطالب رو یاد بگیری . تازه کنکور چیزی متفاوت از امتحان نهایی نیست. تو اگر روی مطلبی به خوبی مسلط بشی هم از بس کنکور بر می آی و هم از بس امتحان نهایی .اما بهتره که تمرکز اصلی ات در دوران عید روی کنکور باشه .

بدنت رو تصفیه کن!!!

یکی از علت های بی حالی و کرختی در دوران بهار و یا عدم تمرکز اینه که به دلیل تغذیه نامناسب بدن ما پر از سم هست . دوران عید بهترین فرصته که جسم ات رو تصفیه کنی و روی تغذیه ات کار کنی. خیلی از اردوهای مطالعاتی پیشنهاد دکتر تغذیه می دن و جز خدمات به حساب می آد اما باز برای شما از بیرون غذا می گیرن و دوباره سموم رو وارد بدن شما می کنن.

بهترین راهکار مادر خونه است که بتونه در طول 20 روز برنامه غذایی ات رو جوری تنظیم کنه که نشاط و شادابی به بدنت برگرده . تعدادی نکات طلایی بهت می گم که می تونه خیلی بهت کمک کنه.

  • شب ها قبل از خواب دمنوش نعنا و نبات برای گرم کردن معده و جلوگیری از سردی بدن
  • حذف نوشابه از برنامه غذایی و جایگزین کردن شربت خاکشیر یا سکنجبین همراه غذا
  • صبحانه عسل به همراه گردو و پای حتما با نبات یا خرما میل شود.
  • 2وعده میوه در طول روز
  • استفاده از روغن کنجد در غذا
  • ماهی و تن ماهی ممنوع
  • غذای خیلی چرب و شور ممنوع
  • ادویه های بیش از اندازه در غذا ممنوع
  • آب به همراه لیموترش میل شود.
  • یک بشقاب سبزی همراه با هر وعده غذا
  • شیر به همراه شیره انگور به عنوان میان وعده
  • قهوه و نسکافه قبل از 4عصر میل شود.

این نکات رو اگر رعایت کنید خیلی در تصفیه بدن شما می تونه کمک کنه و جسم شما رو سرحال و بانشاط کنه .

هدف گذاری در واحد درسی :

علاوه بر هدف گذاری کلی باید برای هر واحد درسی ات هم هدف داشته باشی. ساعت شروع و پایان هر بازه رو مشخص کن. مشخص کن که در این واحد درسی باید چند صفحه مطالعه کنی و چه قدر تست بزنی . بدون اینکار سرعت مطالعه ات به شدت افت می کنه.

صبح ها نون تازه بگیر:

بهترین کار برای اینکه یک روز خوب رو شروع کنی اینه که صبح ها که از خواب بلند می شی بری پیاده روی و یا بدویی. در آغاز روز با هوای بهاری اکسیژن مغزت رو بالا می بری و اینکار بهت کمک می کنه افزایش یادگیری داشته باشی خوبه که سر راه برگشت یه نون تازه هم بگیری تا یک صبحانه عالی نوش جان کنی.

تمرکز در خانه :

اردوهای نوروزی بیشتر به این دلیل رواج پیدا کرده اند که فرد در نوروز در خانه تمرکز ندارد. خب بعد از اردو می خواهی چه کنی؟؟ مسلما وقتی از محیط اردو به محیط خانه بر می گردی و می خوای از 15 فروردین به بعد در خانه مطالعه کنی حالا دچار مشکل تغییر مکان می شی. پس بهتره یاد بگیری در خانه تمرکزت رو بالا ببری که راهکار داره :

  • میز مطالعه ات رو پشت به تخت و در اتاق قرار بده تا تمرکزت بالا تر بره
  • اتاقت رو از هر نوع وسیله تزیینی یا کتاب های بیشماری که داری خالی کن . روی میزت فقط کتاب و جزوه درسی باشه که داری مطالعه می کنی
  • سر وصدای اندک اتفاقا خوبه که باشه چون حوزه کنکورت خالی از سر و صدا نیست
  • تمرین های افزایش تمرکز رو حتما روزی 3بار انجام بده
  • سعی کن با روش های تندخوانی سرعت مطالعه ات رو بالا ببری اینکار عوامل حاشیه ای رو برات کاهش می ده

زنگ تفریح های شاد:

در واحد های استراحت بین دو بازه مطالعه حتما یک محیط شاد ایجاد کنید. آهنگ شاد گوش کنید، کلیپ های طنز ببیند.

حتی برقصید. و سعی کنید از میان وعده های مفید استفاده کنید . باید در این بازه 15الی 20 دقیقه انرژی لازم برای واحد بعدی را کسب کنید. اما متاسفانه در اردوهای حضوری کل زمان تفریح شما یا در صف تغذیه یا در صف های دستشویی از بین می رود.

ثابت برنامه ها از شام شب واجب تر:

حتما حتما در دوران نوروز ای کنکوری عزیز از ثابت برنامه ها به صورت استاتیک غافل نشو . بهت قول می دم حداقل 50تا سوال کنکورت رو با همین ثابت برنامه های استاتیک شده بتونی درست جواب بدی . پس توی برنامه ریزی ها حواست بهش باشه .

برنامه ریزی مهم ترین اقدام برای نوروز کنکوری ها :

تمامی نکات بالا آیتم هایی بود که یک دانش آموز کنکوری باید بداند. اما مهم ترین بخش برای یک داوطلب کنکور در دوران نوروز برنامه ریزی است. چرا که مسیر راه داوطلب می باشد. برنامه ریزی باید فردی و متناسب با شرایط مطالعه دانش آموز باشد .

هر درس و مبحث باید دقیق و کامل بررسی شود و بر مبنای آن در برنامه قرار داده شود . فرم زیر می تواند کمک کند که وضعیت در مبحث دانش آموز در چه شرایطی قرار دارد.

می توانید فرم زیر را کامل نمایید و برای برنامه ریزی برای مشاوران ما ارسال کنید . برنامه ریزی فردی که بر مبنای این فرم صورت می پذیرد می تواند کاملا دوران نوروز شما را پربازده و کیفیت کند.

نام مبحث
تعداد صفحات مطالعه شده جزوه
تعداد صفحات مطالعه نشده جزوه
تعداد صفحات مطالعه شده کتاب
تعداد صفحات مطالعه نشده کتاب
تعداد صفحات مطالعه شده درسنامه
تعداد صفحات مطالعه نشده درسنامه
تعداد تست زده شده
تعداد تست باقی مانده
تعداد تست علامتدار
تعداد دفعات مرور
میانگین تسلط بر مبحث
میانگین درصد در آزمون ها
میانگین زمان مورد نیاز

کامل کردن این جدول سخت و زمان بر است برای همین به راهنمایی یک مشاور حاذق نیاز دارد و لی برنامه ریزی که کارشنانسان دکتر پرتوی با استفاده از این فرم انجام می دهند هر دانش آموزی را با هر پایه علمی حداقل 60 درصد ارتقا می دهد.

یکی برنامه ریزی خوب می تواند نتیجه کنکور داوطلب را تغییر دهد. برای همین مهم ترین بخش برای عید کنکوری ها همین برنامه ریزی دقیق و اصولی است.

ثبت نام در اردوی نوروزی مجازی بی نظیر دکتر پرتوی (برای کسب اطلاعات کامل کلیک کنید)

اردو مطالعاتی نوروزی مجازی

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *