اشتباه در انتخاب رشته

,
اشتباه در انتخاب رشته

همانطور که همه دانش آموزان به دنبال یک انتخاب رشته خوب هستند،اما بعد از بررسی انتخاب های آنها متوجه مشکلات زیادی می شویم که اگر اصلاح نشود، می تواند کل نتیجه را تغییر دهد.برای همین لازم است که قبل از آنکه اقدام به انتخاب رشته کنید، اشتباهات رایج و متداول را بشناسید و مراقب باشید که آنها تکرار نکنید.

10 اشتباهات شایع در انتخاب رشته:

اشتباه اول :

اولین اشتباهی که می تواند صورت بگیرد، انتخاب رشته بدون توجه به رتبه در زیر گروه است. متاسفانه اکثر انتخاب ها بر مبنای رتبه کل در سهمیه صورت می گیرد. اما بهترین کار این است که انتخاب بر مبنای رتبه در زیر گروه باشد. مثلا رتبه کل دانش آموزی در سهمیه معادل 2500شده است. این دانش آموز علاقه به رشته پزشکی دارد، و خیلی خوشحال است که می تواند روی پزشکی شهرهای دیگر و یا روی پزشکی دانشگاه های پردیس خود گردان حساب کند.

اما وقتی به رتبه در زیر گروه های او توجه می کنیم، متوجه می شویم که رتبه او در زیر گروه 1 که مخصوص رشته های پزشکی و پیراپزشکی است معادل 3700شده و رتبه در زیر گروه 2 که مختص به رشته های داروسازی و شیمی است 1700شده است. به این دلیل که دانش آموز در کنکور درس زمین شناسی را با درصد بالا زده است رتبه او در زیر گروه 2 خیلی بهتر شده است.

مسلما برای انتخاب در رشته های پزشکی و پیراپزشکی باید رتبه 3700 باشد، و باید روی شانس کم خود برای دانشگاه آزاد حساب کند و اگر می خواهد داروسازی انتخاب کند باید به جای رتبه 2500که رتبه کل در سهمیه بود؛ با رتبه 1700به انتخاب بپردازد. این اشتباه بسیار رایجی است که متاسفانه هنوز هم خیلی از مشاوران انتخاب رشته آن را انجام می دهند.

 

اشتباه دوم :

یکی از مهم ترین اشتباهات در کنکور سراسری این است که دانش آموز در رشته هایی که به آنها علاقه ندارد، دوره روزانه را انتخاب می کند با این هدف که ممکن است قبول نشود. اما اینکار بسیار اشتباه است. چرا که در صورت قبولی در کد رشته های روزانه حتما باید در دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام کنید و گرنه از کنکور روزانه سال بعد محروم می شوید. پس فقط دوره روزانه را در رشته هایی انتخاب کنید که مطمئن هستید به آن رشته علاقه کامل و کافی دارید.

اشتباه سوم:

عدم توجه به مقطع. یعنی در انتخاب رشته با دو دسته کد رشته مواجه هستیم: کاردانی و کارشناسی. که معمولا هم در رشته های مدیریتی مخصوصا مدیریت بانکی و رشته های هوشبری و علوم آزمایشگاهی و.. ارائه می شود. خیلی از مواقع داوطلب فقط خود رشته را می بیند و کد آن را وارد فرم می کند و به دوره و مقطع آن توجهی ندارد. پس بهتر است که توجه کنید که کد رشته انتخابی شما در مقطع کارشناسی ارائه می شود و یا کاردانی می باشد.

اشتباه چهارم:

عدم توجه به پردیس های گوناگون دانشگاه ها. مثلا یک دانشگاه برخی از رشته ها را در شهرهای متفاوتی ارائه می دهد و در زمان انتخاب باید به آن توجه کنیم. مثلا دانشگاه تهران برخی از رشته های مهندسی خود را در پردیس دانشگاه تهران واقع در شهر فومن ارائه می کند. دانش آموز و برخی  از مشاوران به این موضوع توجهی ندارند و بعد از قبولی دانش آموز چاره ای ندارد که به شهر فومن سفر کند و یا یک سال از کنکور روزانه محروم باشد. بنابراین حتما توجه کنید که هر رشته در کدام دانشگاه و کدام شهر واقع شده است.

چه رشته ای؟

اشتباه پنجم:

در این بخش داوطلب به مسیر دانشگاه توجهی ندارد. بهتر است در انتخاب دانشگاه هایی که رتبه علمی مشابهی دارند در ابتدا دانش آموز به مسیر دانشگاه توجه کند و الویت را با دانشگاهی داشته باشد که به محل زندگی او نزدیک تر است. بعضا بعد از اعلام نتایج قبولی تازه خانواده و دانش اموز متوجه می شوند که مسیر رفت و آمد دانشگاهی که پذیرفته شده اند اصلا مناسب نیست و دیگر پشیمانی فایده ای ندارد. بنابراین وظیفه یک مشاور خوب این است که مسیر های رفت و آمد را کاملا به داوطلب و خانواده او معرفی کند.

 

اشتباه ششم:

مهم ترین اشتباه این است که داوطلب کد رشته های انتخابی خود را بارها و بارها کنترل نمی کند. اشتباه در وارد کردن یک عدد 2و3 می تواند رشته و شهر و دانشگاه شما را به طور کامل تغییر دهد. بنابراین حتما در زمان وارد کردن کدها در سایت سازمان سنجش بارها و بارها کد انتخابی را با رشته و دانشگاه مورد نظر تطبیق دهید تا دچار این اشتباه رایج نشوید.

 

اشتباه هفتم:

یکی دیگر از اشتباهات این است که دانش آموز در زمانی که در حال انتخاب و چینش شهرهای مختلف می باشد؛ توجهی به امکانات رفاهی آن دانشگاه ندارد. که شمال خوابگاه می باشد. خیلی از مواقع بعد از انتخاب رشته و در موقع ثبت نام تازه متوجه می شوند که دانشگاه مورد نظر خوابگاه ارائه نمی دهد و مجبور به انصراف می شوند و یا باید با هزینه های بالا خوابگاه خودگردان ثبت نام کنند. برای همین در دفترچه راهنمای انتخاب رشته در بخش پیوست ها هم مسیر دانشگاه و هم امکانات رفاهی را به طور کامل توضیح داده است. مثلا دانشگاه زنجان جزو دانشگاه هایی است که خوابگاه ارائه نمی دهد.

 

اشتباه هشتم:

انتخاب بر اساس شانس قبولی یکی دیگر از اشتباهات می باشد. چرا که انتخاب های شما به صورت عمودی تصحیح می شود و انتخاب بهتر است که بر اساس علاقه و الویت باشد. مسلما اگر در انتخاب های اول شما ظرفیتی برای پذیرش نباشد به سراغ انتخاب های بعدی می رود و تا زمانی  که قبولی شما قطعی نشود، به سراغ بررسی انتخاب رشته نفر بعد نمی رود.

 

اشتباه نهم :

عدم توجه به شهریه دانشگاه ها یکی دیگر از اشتباهات کنکور سراسری است. بهتر است که حتما در رابطه با شهریه دانشگاه ها از مشاور خود اطلاعات بگیرید و  بر مبنای آن انتخاب کنید .

 

اشتباه دهم :

در مرحله آخر یکی از اشتباهات شما این است که داوطلب بر مبنای ویرایش انتخابات، انجام می دهد. در صورتی که این کار بسیار غلط است. معمولا زمان ویرایش خیلی کوتاه است و بهتر است که در اولین مرتبه ای که کد رشته های خود را وارد کرده اید، با نهایت دقت باشد که نیازی به ویرایش نداشته باشید.

چرا در انتخاب رشته مردود می شویم؟؟

معمولا مردود شدن در انتخاب رشته به دلیل این است که داوطلب بنا به رتبه خود انتخاب انجام نداده است .و رشته هایی را انتخاب کرده است که رتبه بهتری نیاز داشته اند. و یا روش درست انتخاب رشته را نمی دانسته واز شرایط محرومیت و عدوم محرومیت اطلاعی نداشته است. و دوره های مختلف را اعم از شبانه، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور را در انتخاب رشته خود برای اطمینان وارد نکرده است. اما مسلما اگر داوطلب انتخاب خود را با دقت و نزد مشاور متخصص انجام دهد باید حتما در یک رشته و دانشگاه مورد نظر پذیرفته شود.

مطمئن انتخاب رشته کنید:

مسلما انتخاب رشته فقط یکبار در زندگی درسی شما در سال دوازدهم اتفاق می افتد، اگر می خواهید یک قبولی خوب داشته باشید و پشت کنکوری نباشید بهتر است که حتما با یک فرد متخصص انتخاب کنید چرا که مرز بین قبولی و مردود شدن دقیقا یک مشاور حرفه ای در امر انتخاب رشته است. مسلما نمی توانید آینده تحصیلی خود را به دست افراد تازه کار و دانشجو بسپارید. پس بهتر است که در این زمینه به خوبی تحقیق کنید. در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد گروه آموزشی پرتوی با مشاوران متخصص تضمین شده را به شما نوید می دهند چرا که تمامی خدمات با هزینه ای مناسب توسط دکتر پرتوی انجام می پذیرد و فقط نظارت پایانی را بر عهده ندارند. بلکه 0تا 100انتخاب رشته شما توسط ایشون انجام شده می توان به دقت و درستی آن مطمئن بود.

برای مشاوره در زمینه انتخاب رشته و جلوگیری از اشتباهات در انتخاب رشته  به صورت مستقیم در واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *