اعتراض به انتخاب رشته دانشگاه آزاد فایده دارد؟

اعتراض به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

معمولا بعد از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته دانش آموزان تازه متوجه می شوند که انتخاب رشته خوبی انجام نداده اند و از نتیجه قبولی خود راضی نیستند و به دنبال اعتراض و یا تغییر رشته و یا کارنامه سبز می افتند. برای همین شیوه به اعتراض به انتخاب رشته دانشگاه آزاد می تواند سوال خیلی از افرادی باشند که از نتیجه قبولی خود رضایت ندارند.

در چه مواقعی می توانیم به انتخاب رشته خود اعتراض بزنیم؟

وجود درصد خطا در هر سیستم و دستگاهی وجود دارد. در سیستم بررسی انتخاب رشته دانش آموزان کنکوری هم این خطا و اشتباه ممکن است رخ بدهد مخصوصا اینکه فاصله زمانی انتخاب رشته تا اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری بین 2الی 3 هفته می باشد و با تعداد زیاد شرکت کنندگان مسلما وجود خطا دور از انتظار نیست. یکی از مواردی که داوطلبان کنکور سراسری که در دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده اند می توانند پس از انتشار نتیجه خود اعتراض بزنند؛ در مورد اشتباه در اعلام نتیجه قبولی است که رشته پذیرفته شده مناسب با رتبه داوطلب نیست و یا در نتیجه نهایی داوطلب مردود ثبت شده است. در این صورت می توانید به نتیجه دانشگاه آزاد اعتراض بزنید.

مورد دوم در زمانی است که کارنامه سبز خود را که برای دانشگاه آزاد هم زمان با اعلام نتایج قابل دستیابی است مشاهده می کنید و متوجه آخرین نفرات قبولی و رتبه خود در مقایسه با سایر کد رشته ها و قبولی ها را مورد مقایسه قرار می دهید . در این صورت می توانید به نتیجه خود اعتراض وارد کنید که رشته و دانشگاهی که پذیرفته شده اید با رتبه و تراز شما هماهنگ نمی باشد.

  در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد تراز مهم است یا رتبه؟

مزایا و معایب اعتراض به انتخاب رشته دانشگاه آزاد ؟

مسلما وقتی از نتیجه قبولی خودتان راضی نیستید و مطئمن هستید که می توانستید نتیجه بهتری کسب کنید و در سال های قبل با رتبه شما قبولی ها متفوات از آنچه الان است، بوده است و یا فردی که شرایط مشابه شما را داشته است  از لحاظ سهمیه و.. تواسته نتیجه بهتری بگیرد و از همه مهم تر انتخاب رشته خوبی انجام داده اید. پس بهتر است که شانس خود را امتحان کنید و حتما به نتیجه خودتان اعتراض بزنید اما اگر صرفا برای اینکه ببینید آیا در نتیجه قبولی شما تغییری اتفاق می افتد یا خیرمی خواهید اقدام به این کار کنید و یا می دانید که در انتخاب رشته خودتان اشتباه کرده اید و برای امتحان کردن شانس خود می خواهید دست به اعتراض بزنید باید بگویم که شانسی برای تغییر ندارید و بهترین راه برای شما شرکت در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد می باشد.

چگونه به نتیجه خود اعتراض بزنیم ؟

-برای اعتراض به نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی باید وارد سایت Seda.iau.ir شوید که کد دسترسی به دانشگاه آزاد که در زمان انتخاب رشته نیز به آن نیاز داشتید و در پایین کارنامه کنکور شما ثبت شده است را نیاز دارید. که نحوه ثبت اعتراض از طریق همین سایت و به صورت غیر حضوری می باشد. و حتما نیاز به کد دسترسی دارد اما اگر این کد را در اختیار ندارید باید قید اعتراض را بزنید چرا که شما اصلا برای ورورد به دانشگاه آزاد مجاز نشده اید.

ثبت اعتراض در سایت

سوالات متداول اعتراض به انتخاب رشته

سامانه پرسش و پاسخ

مدارک مورد نیاز

-قدم بعدی تماس تلفنی در روزهای کاری از ساعت 8الی 14 با شماره0214743می باشد.این روش به افرادی توصیه می شود که می خواهند سریع تر به پاسخ سوال خود برسند.

– مراجعه حضوری به دفتر مرکزی دانشگاه آزاد که البته این روش فقط به افرادی توصیه می شود که با دو روش بالا نتیجه ای دریافت نکردند.هر چند که مراجعه حضوری نیز خیلی کارساز نخواهد بود.

  مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد

مدارک مورد نیاز برای اعتراض :

برای اعتراض به نتیجه خودتان کد دسترسی که مخصوص کنکور همان سال می باشد، به همراه کارنامه سبز و انتخاب رشته شما مورد نیاز است. بهتر است یادآور شوم که سیستم اعتراض به صورت روزانه به روز رسانی می شود و اگر کد دسترسی شما و اطلاعلت شما برای سال گذشته باید عملا اعتراض شما ثبت نخواهد شد. بنابراین کد دسترسی، کارنامه سبز منتشر شده توسط سایت دانشگاه آزاد و کد ملی شما مهم ترین مدرکی است که باید در زمان اعتراض داشته باشید. پس از ورود به سامانه صدا می توانید با وارد کردن کد دسترسی و کد ملی خود وارد بخش طرح پرسش بشوید و اطلاعات خود را به صورت کامل و دقیق وارد کنید و سپس در قسمت طرح پرسش اعتراض خود را بنویسید و ثبت کنید.

 

تفاوت اعتراض به رتبه و اعتراض به نتیجه قبولی:

در زمان اعلام رتبه ها از سوی سازمان سنجش اگر به رتبه خود و درصد هایی که کسب کرده اید باید به سایت سازمان سنجش اعتراض بزنید اما اگر به  نتیجه نهایی انتخاب رشته شما در دانشگاه آزاد که رشته و دانشگاه قبولی شما را مشخص می کند معترض هستید باید وارد سایت اعتراض دانشگاه آزاد به نشانی داده شده شوید.

 

زمان اعتراض به نتیجه انتخاب رشته :

معمولا پس از اعلام نتایج نهایی و انتشار کارنامه سبز دانشگاه آزاد با مطابقت نتیجه خودتان و اطلاعات موجود در کارنامه سبز می توانید اقدام به اعتراض نمایید.

 

راه جایگزین برای تغییر رشته و دانشگاه :

اگر اعتراض شما به نتیجه نهایی قبولی شما مورد قبول واقع نشد باید بگویم که نگران نباشید چرا که راه های جایگزین دیگری در دانشگاه آزاد وجود دارد که می توانید رشته و دانشگاه خود را تغییر دهید و وارد رشته مورد علاقه و دانشگاه مورد قبول خود شوید.

1-شرکت در تکمیل ظرفیت :

معمولا در بهمن ماه برای شروع ترم جدید اگر ظرفیت خالی باقی مانده باشد، می توانید در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت شرکت کنید و منتظر نتیجه آن بمانید.

2-مراجعه به دانشگاه های آزاد با پذیرش معدل:

در چند سال اخیر تعداد زیادی از دانشگاه های آزاد در سراسر کشور با شرط معدل شروع به ثبت نام دانشجویان کرده اند که معمولا هم ظرفیت برخی از آنها کامل نمی شود و می توانید با مراجعه به دانشگاه مورد نظر و صحبت با اداره آموزش آن در صورت موافقت دانشگاه و ارائه مدارک برای ثبت نام خود اقدام نمایید .

3-تغییر رشته از طریق دانشگاه مبدا و مقصد :

معمولا بعد از گذراندن یک ترم می توانید رشته خود را در داخل همان دانشگاه در صورت داشتن شرط معدل کافی با نظر آموزش دانشکده خود تغییر دهید و یا اگر می خواهید هم رشته و هم دانشگاه خود را تغییر دهید با مکاتبه دانشگاه مبدا و مقصد در صورت داشتن شرایط کافی که مهم ترین آن معدل مورد نیاز برای ورود به آن رشته می باشد می توانید محل تحصیل و رشته خود را تغییر دهید.

4-انتخاب رشته مجدد:

اگر رشته مورد علاقه شما با شرط معدل نیز ارائه می شود می توانید تا انتخاب رشته سال بعد صبر کنید و بدون شرکت در کنکور در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود از طریق سایت سنجش اقدام کنید و مجددا شانس خود را امتحان کنید .

 

چگونه انتخاب رشته کنیم تا نیازی به اعتراض نباشد؟

مسلما اگر در زمان انتخاب رشته دقت لازم را داشته باشید از نتیجه قبولی خودتان راضی خواهید بود و نیازی به اعتراض به نتیجه نخواهد بود چرا که معمولا اعتراض ها از روی نارضایتی است و درصد خیلی کمی خطا وجود دارد. برای همین باید اصول و قوانین انتخاب رشته را رعایت کنید تا بتوانید به نتیجه خوب دست پیداکنید برای داشتن یک انتخاب رشته مطمئن باید:

  •  به مشاور متخصص و حرفه ای مراجعه کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کند.
  •  راجع به رشته های دانشگاهی و بازار کار انها شناخت پیدا کنید.
  •  ادامه تحصیل هر رشته را بشناسید.
  •  دانشگاه های مرود نظر را از لحاظ رتبه علمی در هر رشته و مسافت مورد بررسی قرار دهید.
  •  رشته های مورد علاقه خود را رتبه بندی کنید.
  •  الویت های خود را با کمک مشاور در فرم انتخاب رشته وارد کنید.
  •  کد های مربوط به رشته و دانشگاه را با دقت وارد کنید.
  •  در زمان ثبت نام اطلاعات خود را دقیق وارد نمایید.
  •  بارها و بارها انتخاب رشته خود را با مشاورتان مورد بررسی قرار دهید.
4/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *