اعتراض به انتخاب رشته کنکور سراسری

,
اعتراض به انتخاب رشته کنکور سراسری

اعتراض به نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش صورت می گیرد، در دو مرحله اتفاق می افتد. در مرحله اول پس از اعلام رتبه ها و نتایج اولیه کنکور سراسری خیلی از داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده اند نسبت به رتبه و درصد های خود معترض می شوند و در مرحله بعدی که پس از انتخاب رشته و در زمان اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته ها می باشد. که داوطلب نسبت به نتیجه قبولی و انتخاب رشته سراسری خود اعتراض دارد. که در هر دو مرحله نیز امکان اعتراض به نتیجه وجود دارد . اما موضوع بحث امروز ما دومین مرحله اعتراض، یعنی اعتراض به نتایج انتخاب رشته کنکور سرارسری می باشد.

چه افرادی می توانند به نتیجه انتخاب رشته خود اعتراض بزنند؟

زمانی که نتیجه انتخاب رشته اعلام شد افرادی که مردود شده اند و یا مطمئن هستند که با توجه به رتبه و تراز خود می توانستند در کد رشته بالاتری پذیرفته شوند، می توانند نسبت به نتیجه خود اعتراض بزنند.

نحوه اعتراض به نتیجه انتخاب رشته کنکور :

روش اول :

اگر قصد دارید که ریسک اعتراض به انتخاب رشته را بپذیرید، وارد سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org شوید و در بخش سراسری وارد شوید. در گوشه سمت چپ سایت با عنوان سیستم پاسخ گویی وارد شوید و پس از ایجاد عضویت در سایت که شامل وارد کردن ایمیل خود  و یک رمز عبور می باشد، وارد بخش درخواست جدید شوبد و گزینه آزمون سراسری و سال کنکور خود را انتخاب کنید و بر روی منوی اعتراض به نتیجه قبولی کلیک کنید. در این بخش فرمی برای شما باز می شود که شامل کامل کردن اطلاعات شخصی شما می باشد .و از بین دو گزینه موجود شامل 1-اعتراض به عدم قبولی در انتخاب رشته و 2-اعتراض به عدم قبولی در کد رشته های بالاتر یکی را انتخاب نمایید. و سپس تایید کنید تا اعتراض شما در سامانه سنجش و آموزش کشور ثبت شود.

سایت سازمان سنجش

اعتراض در سایت سازمان سنجش

 

نحوه ثبت درخواست اعتراض

روش دوم:

اگر از طریق روش اول موفق به ثبت درخواست خود نشدید می توانید از طریق سایت  darkhast.sanjesh.org اعتراض خود را ثبت کنید که پس از کامل کردن فرم مشخصات اولیه شما، یک کد یکبار مصرف برای ورود به موبایل شما ارسال می شود و پس از وارد کردن کد می توانید به صفحه ثبت درخواست وارد شوید و در این بخش اعتراض خود را بنویسید و یا تایپ کنید و حتی می توانید فایل کارنامه و یا انتخاب رشته خود را برای ارائه مدارک و ادله در سایت بارگذاری کنید و سپس دکمه درخواتس را فشار دهید.

زمان اعتراض به نتیجه کنکور سراسری:

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته در اواخر شهریور ماه، سامانه اعتراض نیز فعال می شود و معمولا طی مدت زمان مشخص شده از سوی سازمان سنجش تا چند روز ادامه خواهد داشت.

 

تاثیر اعتراض به نتیجه انتخاب رشته :

شاید جای سوال باشد که آیا می توان به نتیجه اعتراض های خود امیدی داشت و یا خیر. پس از ثبت اعتراض خود در سیستم، این درخواست بررسی می شود و در صورت بروز مشکل از سوی سازمان سنجش، امکان پذیرش اشتباه و رفع آن وجود داشته باشد. اما قابل ذکر است که اشتباه در انتخاب رشته به دلیل عدم آگاهی کافی و اجرای انتخاب رشته توسط فرد غیر متخصص نمی توان از سازمان سنجش انتظار ترتیب اثر دادن اعتراض را داشته باشیم. اما اگر خطای صورت گرفته از سوی سازمان سنجش باشد، مسلما قابل پیگیری و برطرف شدن خواهد بود.

اعتراض حضوری امکان پذیر نیست؟

برای ثبت درخواست خود نمی توانید به صورت حضوری به سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه کنید. بر خلاف اعتراض به نتایج دانشگاه آزاد که علاوه بر ثبت اینترنتی درخواتس امکان تماس تلفنی و مراجعه حضوری وجود دارد، اما در سیستم دانشگاه سراسری ثبت اعتراض فقط از طریق سامانه آنلاین سایت می باشد.

چند مرتبه می توانیم اعتراض خود را ثبت کنیم؟

ثبت اعتراض در سایت سازمان سنجش فقط یکبار امکان پذیر است و در صورتی که از زمان قانونی اعتراض شما گذشته باشد و هنوز اقدامی نکرده باشید، دیگر امکان تمدید و ثبت درخواست وجود ندارد. و مهم تر از همه اینکه فقط می توانید یک مورد اعتراض داشته باشید یعنی یا به عدم قبولی خود اعتراض بزنید و یا به بررسی انتخاب های بالاتر و امکان ثبت هر دو درخواست وجود ندارد.

چگونه نیازی به اعتراض به نتیجه انتخاب رشته خود نداشته باشیم؟؟

مسلما پیشگیری بهتر از درمان می باشد. اگر به نحوی انتخاب رشته کنید که بتوانید با رتبه ای که دارید بهترین رشته و دانشگاهی که می شود را پذیرفته شوید مسلما نیازی به اعتراض نخواهد بود. معمولا اعتراض ها ناشی از انتخاب رشته اشتباه است و یا عدم اطلاع از قوانین انتخاب رشته که در زمان انجام دادن انتخاب رشته سراسری مشاور در اختیار داوطلب قرار نداده است.

موضوعی که موجب می شود، نتیجه انتخاب رشته شما دلخواه باشد الویت بندی صحیح 150کد رشته و دانشگاهی است که حق انتخاب دارید. اگر چینش این کد رشته ها به درستی صورت پذیرد و منطق درستی در انتخاب رشته در جریان باشد مسلما نتیجه قبولی شما مورد قبول خودتان و خانواده خواهد بود. برای الویت بندی رشته ها باید در ابتدا رشته های مورد علاقه خود را بر حسب میزان علاقه الویت بندی کنید و از 1تا N  شماره گذاری کنید.و سپس رشته های مشابه را از لحاظ محتوای درسی و بازار کار در لیست خود قرار دهید. الویت بندی دوم شما دانشگاه می باشد که می تواند بر حسب رتبه علمی دانشگاه و یا مسیر آن دسته بندی شود.

البته بهتر است که دانشگاه های شهر خود را بر حسب رتبه علمی طبقه بندی کنید و در صورتی که می خواهید در شهرهای دیگری وارد شوید، حال به فاصله و امکانات رفاهی ان شهر توجه کنید. و در مرحله بعدی الویت بندی کردن دوره های دانشگاهی است که به ترتیب روزانه،شبانه، پردیس و غیر انتفاعی و پیام نور و مجازی می باشد. و مرحله آخر که لازم است توسط مشاور حاذق انتخاب رشته انجام شود ترکیب این سه دسته اولیت می باشد.

مثلا فرض کنید رشته اول شما که علاقه بسیار زیادی به آن دارید، پزشکی است و رشته دوم مورد علاقه شما فیزیوتراپی می باشد. حال ترجیح می دهید که رشته فیزیوتراپی را در دانشگاه روزانه تهران بخوانید و یا وارد رشته پزشکی در دانشگاه پردیس یک شهرستان دور بشوید. در این جا است که الویت بندی های انتخاب رشته اهمیت پیدا می کند و لازم است که یک مشاور توانا در کنار شما باشدکه در این مواقع

سخت و نفس گیر که نمی دانید چه انتخاب کنید، بهترین راهنمایی را به شما ارائه کند و در تصمیم گیری به شما کمک کند.

به انتخاب رشته دکتر پرتوی اعتماد کن چراکه در طول 14 سال کار تخصصی هیچ گاه دانش آموزی نیازمند ثبت درخواست و اعتراض نشده است چرا که کوچک ترین خطا و اشتباهی در انتخاب رشته ایشان وجود ندارد و همیشه تمای دانش آموزان  و خانواده ها از نتیجه قبولی خود رضایت داشتند.

 

درخواست مشاوره انتخاب رشته

 

4/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *