انتخاب رشته ایثارگران

انتخاب رشته ایثارگران

یکی از مهم ترین انتخاب رشته ها، انتخاب رشته ایثارگران می باشد. مخصوص داوطلبانی که دارای سهمیه 25% و 5% ایثارگران می باشند. چرا که نحوه انتخاب رشته این افراد با افرادی که دارای سهمیه مناطق هستندکاملا متفاوت می باشد. از این رو نکاتی که در انتخاب رشته آنها باید مورد توجه قرار بگیرد، کاملا متفاوت است که در ادامه تمامی این موارد را برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران توضیح می دهیم.

سهمیه ایثارگران شامل سهمیه 25% و در چند سال اخیر دارای سهمیه 5% هم می باشد. که رتبه کشوری و رتبه در سهمیه این افراد خیلی از هم متفاوت می باشد. اما علی رغم باور عموم قبولی راحتی در انتخاب رشته سراسری و آزاد ندارند و اگر به درستی اولویت بندی نکنند، مسلما دچار مشکل می شوند. و شانس قبولی آنها بسیار پایین می آید. چرا که رقابت بین شرکت کنندگان این سهمیه نیز بسیار بالا می باشد و ظرفیت مخصوص به آنها در هر کد رشته 25% می باشد و تفاوتی با سهمیه مناطق ندارد. بلکه تنها تفاوت آن در تبدیل رتبه کشوری به رتبه در سهمیه است که آن هم مخصوصا در سهمیه 5% با رتبه بهتر، رشته پایین تری را می توان پذیرفته شد. انتخاب رشته ایثارگران 5درصد و انتخاب رشته ایثارگران 25درصد دارای چند فوت کوزه گری است که باید قبل از انتخاب رشته آن را بدانید و سپس فرم رشته های خود را تکمیل نمایید.

سهمیه ایثارگران

سهمیه 25% ایثارگران چیست؟

این سهمیه مخصوص همسر و فرزندان شهدا و افراد مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزند آنها، جانبازان بالای 25% و همسر و فرزندان آنها می باشد. این افراد به صورت جداگانه با داوطلبان سهمیه مناطق 1 تا 3 سنجیده می شوند و ظرفیت پذیرش آنها کاملا از هم جداگانه می باشد. در انتخاب رشته سهمیه ایثارگران ظرفیت قبولی را نیز در نظر گرفت. مثلا با رتبه 2هزار می توان به پزشکی دانشگاه آژاد فکر کرد. اما رتبه 200 سهمیه 25% قبولی معادل رشته های پیراپزشکی می دهد. چرا که تعدد داوطلبان دارای این سهمیه نیز کم نیست  و ظرفیت رشته های پرطرفدار سریعا تکمیل می شود. بنابراین نباید انتخاب رشته سهمیه ایثارگران را مانند سهمیه مناطق چیدمان کرد. بلکه باید در رتبه های بالای 1000 کمی با تردید و بدبینی انتخاب رشته کنید. 

برای انکه افراد بتوانند انتخاب رشته ایثارگران خود را انجام دهند، باید در زمان ثبت نام کنکور سهمیه خود را مشخص می نمودند تا در رتبه آنها و کارنامه آنها تاثیر داده شود و بتوانند انتخاب رشته نمایند.در زمان ثبت نام کنکور سراسری در بخش سهمیه ها می توانید نوع سهمیه ایثارگری خود را مشخص نمایید. در تخمین رشته ایثارگران بهتر است حدودا 20 انتخاب اول شامل انتخاب های خوش بینانه باشد و سپس شروع به چیدمان رشته های با شانس قبولی بالا داشته باشید. چرا که اگر داوطلب در رشته ای پذیرفته شود و در آن دانشگاه ثبت نام نکند؛ برای کنکور سال بعدی سهمیه او از بین می رود. 

این موضوعی است که در انتخاب رشته ایثارگران کمتر افرادی از آن آگاه هستند و متاسفانه سهمیه داوطلب از بین می رود. بنابراین باید در انتخاب رشته دقت فراوان داشت. اگر داوطلب می خواهد سال آینده نیز در کنکور شرکت کند؛ باید خیلی خوشبینانه انتخاب رشته کند که موجب لغو سهمیه او نشود. 

سهمیه 5% ایثارگران چیست؟

تا حدودا چند سال قبل تنها سهمیه مخصوص سهمیه ایثارگران 25% بود. اما در سال های احیر سهمیه دیگری به وجود آمده است که سهمیه 5% ایثارگران نامیده می شود و در زمان ثبت نام کنکور سراسری باید تاثیر آن مشخص شود. این سهمیه مخصوص جانبازان زیر 25% مجروحیت و همسر و فرزندان انها و رزمندگان و همسر و فرزندان آنها که حداقل 6 ماه حضور اختیاری در جبهه داشته اند.

سهمیه 5% و 25% ایثارگران یعنی 25 درصد ظرفیت هر رشته به این داوطلبان و 5 درصد ظرفیت هر رشته به داوطلبان دارای سهمیه 5% اختصاص می یابد و 70 درصد بعدی بین سهمیه مناطق 1تا3 و منطقه محروم تقسیم بندی می شود. البته اگر ظرفیت داوطلبان 25% به حد نصاب نرسد؛ ادامه ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه 5% اختصاص می یابد. انتخاب رشته ایثارگران 5 درصد از افرادی که سهمیه 25% دارند؛ سخت تر می باشد. چرا که فقط 5 درصد سهم هر رشته برای آنان می باشد. یعنی حتی از مناطق نیز ظرفیت کمتری برای انتخاب رشته دارند. 

انتخاب رشته ایثارگران 5 درصد

افرادی که دارای سهمیه 5 درصد می باشند؛ یعنی از یک رشته با ظرفیت 100 نفر تنها 5صندلی برای آنان است قبولی انتخاب رشته ایثارگران 5 درصد از تمامی سهمیه ها سخت تر است. یعنی رتبه 2 هزار رشته تجربی با سهمیه 5 درصد فقط می تواند به رشته های علوم پایه و پیراپزشکی شهر های دور و پردیس خود گردان فکر کند. بنابراین این سهمیه فقط در رتبه های زیر 500 می تواند قبولی خوبی داشته باشد. اما رتبه های بالا امکان قبولی زیادی ندارند. و نکته جالب توجه این است که افرادی که سهمیه ایثارگری دارند؛ دیگر سهمیه مناطق برای آنها محاسبه نمی شود. بنابراین تخمین رشته ایثار گران 5 درصد باید با بدبینی بسیار انجام شود. 

تعداد شرکت کنندگان سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

خیلی ازدانش آموزان تصور می کنند که وجود این سهمیه موجب شده است تا قبولی دانشگاه برای داوطلبان آزاد سخت تر شود اما هر گز چنین نیست و این دانش آموزان در رده های همتراز خودشان به رقابت می پردازند. و اگر به تعداد داوطلبان شرکت کننده در هر گروه آزمایشی توجه نمایید، متوجه می شوید که به نسبت داوطلبان آزاد تعداد زیادی را تشکیل نمی دهند. تعداد شرکت کنندگان سهمیه ایثارگران علی رغم سال های قبل افزایش قابل توجهی داشته است. مثلا تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی از 2200 نفر به 8900 نفر ریده است یعنی تقریبا 4 برابر. همچنین شرکت کنندگان تجربی نیز در سهمیه خاص بسیار زیاد می باشند. 

برای همین است که انتخاب رشته سهمیه ایثارگران بسیار سخت است و حتما باید توسط فردی که در این زمینه تجربه دارد و تخمین رشته ایثارگران را می داند، انجما شود. در این صورت اگر شبیه افراد با سهمیه عادی انتخاب رشته شود؛ در یک رشته ای پذیرفته می شوند که باب میل داوطلب نیست و سهمیه آنها نیز از میان می رود. 

رشته مورد نظر در کنکور سراسری  تعداد داوطلبان شرکت کننده دارای سهمیه ایثارگری 
رشته تجربی  57489 نفر 
رشته ریاضی  8947 نفر
رشته انسانی  24703 نفر 
رشته هنر  11353 نفر
رشته زبان 12848 نفر 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته

مسلما تاثیر سهمیه 25% در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار زیاد است و با کسب درصد های میانگین 30% می توان به رتبه و رشته های خوب دست پیدا کرد. و این داوطلبان می توانند انتخاب رشته ایثارگران خوبی داشته باشند.

اما در کنار این موضوع سهمیه 5% بسیار حساس در انتخاب رشته می باشد. در رشته ریاضی و انسانی می تواند به بالا بردن شانس انتخاب رشته کمک کند. اما در رشته تجربی در رتبه های متوسط و رتبه های بد متاسفانه تاثیر منفی دارد و شانس قبولی را بسیار کاهش می دهد.

مثلا اگر داوطلبی در سهمیه 5% ایثارگران با رتبه در سهمیه 4000 بخواهد انتخاب رشته نماید، عملا به جز زیست پیام نور و .. رشته دیگری را شانس برای انتخاب ندارد. مگر در رشته های پیرا پزشکی پردیس شهرهای دور. اما اگر همین فرد در سهمیه مناطق رتبه 4000 را کسب کند. می تواند در پزشکی دانشگاه آزاد و پیراپزشکی دانشگاه های سراسری روزانه تهران حق انتخاب و شانس قبولی بالایی داشته باشد.

  تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری

آیا از سهمیه 5% استفاده کنیم؟

سوال خیلی از دانش آموزان در زمان ثبت نام کنکور این است که آیا از تاثیر این سهمیه در کنکور سراسری استفاده کنیم یا خیر؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید بگویم که اگر رشته شما ریاضی و یا انسانی است بله بسیار توصیه می گردد و تاثیر خوبی در انتخاب رشته ایثارگران شما خواهد داشت.

اما اگر رشته شما تجربی است و دانش اموز متوسطی هستید، این سهمیه شما را به نسبت سهمیه مناطق عقب می اندارد. فقط برای دانش آموزان پر تلاش و کوشا می تواند در انتخاب رشته مفید واقع شود.

تاثیر سهمیه ایثارگران

نکته مهم در انتخاب رشته ایثارگران

سهمیه خیلی از داوطلبان در زمان اعلام نتایج اولیه سازمان سنجش بدون تاثیر بوده است و در رتبه داوطلب اعمال نشده است. در این صورت باید با مراجعه به سازمان سنجش مشکل را برطرف نمایید و با راهنمایی های یک مشاور بر اساس رتبه در سهمیه ایثارگری انتخاب رشته نمایید. سپس در زمان بررسی انتخاب ها و الویت بندی ها در زمان انتخاب رشته، سهمیه شما تاثیر داده می شود.

 

اگر دانش آموزی یک مرتبه از سهمیه ایثارگران خود استفاده نماید و در دانشگاه پذیرفته شود و انصراف دهد و شرکت نکند برای سال آینده سهمیه خود را از دست می دهد و باید با سهمیه منطقه خود برای انتخاب رشته اقدام نماید.

با میانگین درصد 30 درصد در تمامی دروس کنکور سراسری می توانید یک رتبه خوب کسب کنید و در انتخاب رشته ایثارگان خود با خیال راحت اقدام به انتخاب رشته نمایید.

  بررسی نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری!

 

در دانشگاه های شهریه پرداز مثل دانشگاه های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد نیمی از شهریه و یا تمامی آن بر عهده بنیاد شهید می باشد.

داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران در صورت قبولی در دانشگاه های شهرستان می توانند برای انتقالی به شهر خود اقدام نمایند.

 

در صورتی که با سهمیه ایثارگران اقدام به انتخاب رشته نمایید و در هیچ رشته ای پذیرفته نشوید ونتیجه انتخاب رشته شما مردو شود، سهمیه شما همچنان پا برجا است و می توانید سال بعد نیز مجددا از آن استفاده نمایید.

 

بهترین مشاور انتخاب رشته

 

 

3.3/5 - (10 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *