بنر انتخاب رشته کنکور

کنکور تجربی همچنان پرطرفدار ترین  رشته میان داوطلبان کنکور سراسری می باشد. از این رو متقاضیان انتخاب رشته تجربی از سایر رشته ها بیشتر می باشد. بنابراین در این مطلب قصد داریم که اطلاعات لازم برای انتخای رشته تجربی را در اختیار شما قرار دهیم و بهترین شیوه انتخاب رشته کنکور تجربی را آموزش دهیم و از همه مهم تر، بهترین مرکز انتخاب رشته تجربی در تهران را به صورت حضوری و آنلاین به شما معرفی کنیم. 

آنچه که در انتخاب رشته تجربی اهمیت دارد؛ آشنایی با سبک صحیح انتخاب رشته می باشد. در درجه اول مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی باید با بومی گزینی آشنایی کاملی داشته باشد. چرا که در انتخاب رشته کنکور تجربی مهم ترین عامل، توجه به گزینش رشته ها می باشد که چیدمان باید بر آن اساس صورت پذیرد.

مرحله بعدی انتخاب رشته تجربی این است که داوطلب از تمامی رشته ها شناخت کافی داشته باشد. اکثریت داوطلبان رشته تجربی فقط به سه رشته اصلی فکر می کنند در صورتی که در حال حاضر سایر رشته های تجربی نیز بسیار بازار کار خوبی دارند و از همه مهم تر مسیر ساده تری برای تحصیل دارند. 

در مرحله بعدی انتخاب رشته کنکور تجربی، مشاور انتخاب رشته باید تجربه کافی داشته باشد تا بتواند اولویت بندی انتخاب های شما را به درستی بچیند. معمولا تعداد انتخاب های داوطلبان رشته تجربی بیش از 150 انتخاب می شود؛ از این رو حذف درست و اصولی نیاز به تخصص و تجربه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک های انتخاب رشته تجربی را کامل به شما آموزش دهیم. 

خدمات انتخاب رشته دکتر پرتوی

نظرات داوطلبان انتخاب رشته 

انتخاب رشته کنکور تجربی

اکنون که زمان انتخاب رشته کنکور تجربی فرا رسیده است لازم است که برای این امر مهم انتخاب رشته نکات کلیدی و مهمی به شما آموزش داده شود .انتخاب رشته تجربی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین انتخاب رشته ها می باشد. چرا که تنوع رشته های دانشگاهی و همچنین تنوع شهرها و دانشگاه ها اولویت بندی انتخاب رشته را دشوار می سازد. برای همین نیاز به دقت بالایی در زمان انتخاب رشته وجود دارد. فقط افراد حاذق و با تجربه می توانند این ماتریس انتخاب رشته را تکمیل نمایند. انتخاب رشته کنکور تجربی، حساس ترین انتخاب رشته را دارد. از این رو کوچک ترین اشتباهی می تواند نتیجه انتخاب رشته را تغییر دهد. یادتان باشد در زمان انتخاب مشاور انتخاب رشته تجربی، به یک موضوع توجه کنید که شعار های دروغین با سرنوشت شما بازی نکند. در رشته تجربی، با رتبه 40 هزار نمی توان به پزشکی و داروسازی و … رسید. بلکه باید به شیوه ای انتخاب رشته خود را انجام دهید که با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید؛ بهترین نتیجه قبولی را دریافت کنید. 

کنکور تجربی همیشه پرطرفدار ترین در میان دانش آموزان بوده است. و بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص داده است. از این رو انتخاب رشته تجربی نیز بیشترین تقاضا را در زمان انتخاب رشته دارد. انتخاب رشته تجربی از رتبه 1000 تا رتبه 5000 جز سخت ترین انتخاب رشته ها می باشد. و معمولا داوطلبان این رشته برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود حاضرند شهر های دیگر را نیز انتخاب کنند. برای همین اولویت بندی انتخاب رشته بسیار سخت تر می شود. اما معمولا از رتبه 5000 به بالا در رشته تجربی کاملا مشخص است. چرا که شانس قبولی در خیلی از رشته ها کم می شود و روند انتخاب رشته بیشتر مشخص است. اما اگر یک انتخاب رشته اصولی انجام دهید می توانید در رشته های پیرا پزشکی پرطرفدار نیز، قبولی خوبی داشته باشید. برای همین داوطلبان رشته تجربی که در این حدود رتبه خود را کسب کرده اند حتما باید در زمان انتخاب رشته دقت بالایی داشته باشند و از متخصص انتخاب رشته کمک بگیرند. چرا که تغییر هر چند کوچک در اولویت بندی و یا جا به جا وارد کردن اولویت بندی ها نتیجه قبولی را کاملا تغییر می دهد.

آمار دقیق و رسمی سازمان سنجش برای تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری 1402به شرح زیر است : 485/035 هزار نفر

از آنجایی که بازار رقابت در کنکور تجربی بسیار داغ است انتخاب رشته مناسب بسیار اهمیت دارد . تعداد رشته های تجربی مثل رشته ریاضی تنوع بالایی دارد اما رشته های پرطرفدار آن کم است و از آنجایی که تعداد دانشگاه های رشته تجربی در شهرهای گوناگون زیاد هست و همه دانشگاه ها تمامی رشته ها در سال های اخیر را ارائه می دهند ضرورت یک انتخاب رشته خوب برای داوطلبان متقاضیان رشته تجربی بیشتر مشخص می شود . 

  انتخاب رشته رتبه های برتر کنکور

اما رشته های پرطرفدار به صورت محدود ارائه می شوند اما طرفداران زیادی دارند. برای همین یک انتخاب رشته خوب می توند شانس قبولی را افزایش دهد. مثلا رشته دندان پزشکی را تمامی دانشگاه ها ارائه نمی دهند یا رشته فیزیوتراپی که بسیار رشته خوب و پر درآمدی است فقط در دانشگاه های تهران و اصفهان و اهواز ارائه می شود . برای همین محدودیت های رشته ها و دانشگاه های خوب و پرطرفدار، انتخاب رشته  کنکور تجربی بسیار حساس و کلیدی است .

نکته :

در سال گذشته، با یک موضوع بسیار مهم برخورد کردم که به یک داوطلب در زمان انتخاب رشته گفته شده بود که از طریق رشته فیزیک می توان به رشته پزشکی رسید و مسیر پر از پیچ و خمی برای داوطلب تدارک دیده شده بود. که بعد از تحصیل در رشته فیزیک در مقطع ارشد وارد لیزر و اپتیک شوند و از طریق رشته های رادیولوژی در آزمون لیسانس به پزشکی وارد شوند. متاسفانه داوطلبان با آگاهی کم، فریب این افراد را می خورند. در صورتی که چنین مسیری اصلا امکان پذیر نیست و بسیار رسیدن به این مسیر سخت تر از قبولی در رشته پزشکی است. از این رو تخصص و تجربه و صداقت در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی مهم ترین عامل برای انتخاب مشاور می باشد. که حتما باید به آن توجه کنید. 

مشاوره انتخاب رشته تجربی

اگر می خواهید انتخاب رشته شما به نتیجه ای برسد که بعد از سال ها بگویید که با توجه به رتبه ام بهترین را قبول شدم و همچنین رشته تحصیلی شما در مسیر درستی قرار گیرد که مناسب ترین انتخاب برای شما بوده باشد؛ بهتر است مشاوره انتخاب رشته تجربی داشته باشید. تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور بر اساس اطلاعات کاملا صحیح و به روز اهمیت بالایی دارد. مشاوره انتخاب رشته تجربی شامل :

1- آگاهی بخشیدن به داوطلب در جهت شناخت رشته های دانشگاهی، بازار کار، مسیر شغلی و تجصیلی، میزان سرمایه اولیه و در نهایت میزان درآمد ماهانه است که حتما باید به صورت کاملا به روز رسانی شده در اختیار داوطلب قرار بگیرد. 

2- آموزش اصول و قوانین انتخاب رشته چرا که در طی مسیر انتخاب رشته داوطلب و خانواده نیز اگاهی کامل و دقیق داشته باشند. 

3- زمان کافی و صبوری در انتخاب رشته نیز اهمیت بالایی دارد. مسلما نمی توان در یک بازه زمانی مشخص برای چندین نفر همزمان انتخاب رشته کرد و همچنین مسلما فرم اولویت بندی رشته ها بارها و بارها تغییر می کند. برای همین مشاور انتخاب رشته علاوه بر دقت و تمرکز بالا باید صبور نیز باشد و داوطلب را راهنمایی کند. 

4- مشاوره صحیح بر مبنای دانش آموز. مشاور انتخاب رشته در ابتدا باید شناخت کافی از داوطلب به دست آورد تا بتواند در مسیر های جداکننده و مرز های انتخاب رشته تصمیم صحیحی بگیرد. مثلا انتخاب 20 ام فرم انتخاب رشته تجربی ممکن است یک مرز باشد که باید هم انتخاب 19 و هم انتخاب 20 و هم انتخاب 21 مجددا بررسی شود چرا که ممکن است قبولی داوطلب در هر سه این انتخاب ها امکان پذیر باشد. بنابراین مشاور آگاه باید بداند که چینش را چگونه انجام دهد که داوطلب قبولی دلخواه خود را کشب کند. مثلا اگر در انتخاب 20 خود پذیرفته شد، بداند که بهترین انتخاب او در کل فرم انتخاب رشته تجربی اش بوده است. 

بنابراین قرار نیست در انتخاب رشته جلسات مشاوره انتخاب رشته تجربی و یا مشاوری که انتخاب رشته را انجام می دهد، نقش غول چراغ جادو را داشته باشد تا داوطلب را با هر رتبه ای در دانشگاه سراسری، پزشکی و … قبول کند. اما در نظر گرفتن 4 عامل بالا در انتخاب مشاور برای انجام دادن یک انتخاب رشته اصولی مهم است.