انتخاب رشته رتبه های برتر کنکور

انتخاب رشته رتبه های برتر کنکور

رتبه های برتر کنکور سراسری یعنی افرادی که در هر رشته، رتبه های 1 تا 10 را کسب کرده اند و این افراد همیشه مورد توجه همه داوطلبان کنکور سراسری بوده اند. انتخاب رشته آنها ملاک و الگو برای سایر شرکت کنندگان خواهد بود و همچنین در سال های دانشجویی نیز به عنوان مشاور مورد استفاده می گیرند. هر چند که انتخاب رشته رتبه های برتر کنکور و نحوه مطالعه آنها تنها الگو و مسیر درست نیست و پیگیری محض از روند آنها اصلا کار عاقلانه ای نمی باشد. چرا که هر فردی مسیر شغلی و تحصیلی منحصر به فرد خودش را دارد. اما برای آن دسته از داوطلبانی که علاقه دارند، بدانند که رتبه های تک رقمی و دو رقمی بیشتر به سمت چه رشته هایی گرایش دارند، مطلبی را تدارک دیده ایم که می توانید با مطالعه آن اطلاعات لازم را به دست آورید.

اهمیت انتخاب رشته برای رتبه های تک رقمی و دو رقمی

مسلما این داوطلبان با انتخاب های اول خودشان می توانند هر رشته و دانشگاهی را پذیرفته شوند. وشاید نیازی به مشاور انتخاب رشته برای کامل کردن فرم انتخاب رشته کنکور نباشد. اما در کنار راحتی این کار، الویت بندی برای این افراد بسیار مهم است و علی رغم قبولی آسان کوچک ترین اشتباهی می تواند کل نتیجه را بر هم زند.

در سال های قبل اگر مشاهده کرده باشید اعتراض جمع کثیری از رتبه های دو رقمی را که علی رغم رتبه خوب نتوانسته بودند رشته و دانشگاهی خوبی پذیرفته شوند. و انتخاب رشته اشتباه آینده آنها را به مسیر دیگری کشانده بود.

برای همین موضوع الویت بندی، انتخاب رشته های مورد علاقه بر اساس الویت، انتخاب دانشگاه بر اساس درجه علمی و … از مواردی است که حتما در انتخاب رشته رتبه های برتر کنکور باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که همیشه هم نمی توان مطمئن بود که با انتخاب اول قبولی نهایی اتفاق می افتد.

  اشتباه در انتخاب رشته

انتخاب رشته

اشتباهات در انتخاب رشته رتبه های خوب کنکور سراسری

این افراد می توانند دچار عجله شوند و چند نکته بسیار مهم و حساس را ندیده بگیرند و در نهایت به نتیجه دلخواه نرسند. چند مورد از بزرگ ترین و جبران ناپذیر ترین اشتباهات در انتخاب رشته را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما در زمان انتخاب رشته دچار اشتباههات رایج نشوید.

1) انتخاب رشته از روی قبولی در رشته های پرطرفدار بدون علاقه

مثلا رتبه های برتر کنکور تجربی تصور می کنند که حتما باید وارد رشته پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی شوند. اما در ابتدا باید علاقه داوطلب بررسی شود. در سال های قبل بوده اند رتبه های برتری که از روی علاقه وارد رشته های پیرا پزشکی و یا علوم پایه شده اند و توانسته اند موفقیت های شغلی و تحصیلی بسیاری را کسب کنند.

2) اشتباه وارد کردن کد رشته ها

یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب رشته از روی عجله و یا اطمینان خاطر برای قبولی اتفاق می افتد اشتباه وارد کردن کد رشته ها در سایت سنجش است. برای همین بار ها و بار ها این موارد را کنترل نمایید.

3) انتخاب کم در فرم انتخاب رشته

این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. خیلی از رتبه های برتر از 150 انتخابی که برای کنکور سراسری دارند، فقط 5الی 10 انتخاب خواهند داشت. هر ساله بررسی نتیجه انتخاب رشته و تقاضا داوطلبان متفاوت می شود. از این رو بهتر است که در فرم انتخاب رشته در انتها چندین کد رشته شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی هم وارد کنید تا از روی اطمینان اگر انتخاب های قبل را پذیرفته نشدید، با پدیده مردودی در انتخاب رشته رو به رو نشوید.

انتخاب کد رشته های غیر از دوره روزانه برای کنکور روزانه سال آینده در صورت قبولی محدودیتی ندارد.

  مردودی در انتخاب رشته چیست؟

رشته های پرطرفدار در میان رتبه های برتر کنکور سراسری

در جدول زیر در هر زیر گروه رشته های پر طرفدار هر رشته را معرفی می کنیم. این امر فقط نشان دهنده میزان تقاضا از سوی داوطلبان است. یعنی نشان می دهد که در هر سال چه رشته ای بیشتر محبوب بوده و انتخاب بیشتر داوطلبان کنکور سراسری بوده است. اما به هیچ وجه نباید ملاک انتخاب سایر افراد باشد.

این که فلان رشته انتخاب رتبه اول کنکور بوده است نمی تواند ملاکی برای انتخاب مسیر آینده شما باشد. چرا که انتخاب رشته شما باید بر اساس علاقه و استعداد خودتان صورت بگیرد.

اما اطلاعات این جدول از میان تقاضا برای هر رشته صحبت می کند که می توانید به کنک مشاور خود برآورد داشته باشید که آیا با رتبه شما چه میزان احتمال قبولی در یک رشته و دانشگاه را خواهید داشت. و ملاکی برای تخمین رتبه در کنکور های سال های بعد خواهد شد.

زیرگروه رشته پرطرفدار دانشگاه پرطرفدار
ریاضی مهندسی کامپیوتر/ مهندسی مکانیک/ مهندسی برق صنعتی شریف/ تهران / امیر کبیر
تجربی پزشکی/ دندان پزشکی تهران / شهید بهشتی
انسانی حقوق / روانشناسی تهران / شهید بهشتی
هنر عکاسی/ طراحی صنعتی تهران

این رشته ها انتخاب نفرات اول تا دهم کنکور سراسری در سال های اخیر بوده است. مسلما رتبه های 11 تا 99 کنکور رشته های دیگری را نیز انتخاب کرده اند اما انتخاب رتبه های 1 تا 10 در محوریت همین رشته های جدول بالا می باشد.

 

  بهترین مشاور درسی در مشهد

مشاور انتخاب رشته رتبه های برتر

همانطور که گفتم رتبه های برتر کنکور سراسری نیز برای آنکه دچار اشتباه در انتخاب رشته نشوند لازم است هر چند کوتاه از راهنمایی های یک مشاور با تجربه بهره مند شوند.

از این رو مراجعه به مشاوری لازم است که در سال های قبل تجربه کار کردن با رتبه های برتر را داشته باشد. و بداند که برای رتبه زیر 100 باید چگونه رشته ها و دانشگاه ها ودوره ها را الویت بندی کرد.

مشاور رتبه های برتر

نکته بسیار بسیار مهم!!!

در زمان انتخاب رشته توجه داشته باشید که متاسفانه خیلی از مشاوران به دستکاری کارنامه ها می پردازند و به هیچ عنوان نمی شود از رتبه های خیلی بد قبولی خیلی خوب داشت. چرا که مسلما سازمان سنجش دارای اصول خاصی است و از ظرفیت و رشته های پنهان نیز خبری نیست.

از این رو برای انتخاب مشاور خوب برای انتخاب رشته رتبه های برتر کافی است تا یک جلسه با مشاور داشته باشید تا میزان سواد، اطلاعات و سابقه او را بررسی کنید تا آینده خود را به دست سودجویان این حوزه ندهید.

 

انتخاب رشته دکتر پرتوی

دریافت مشاوره

 

4.8/5 - (17 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *