انتخاب رشته شرایط خاص

انتخاب رشته شرایط خاص

در زمان انتخاب رشته با رشته ها و دانشگاه هایی مواجه خواهید بود که دارای شرایط متفاوت خواهند بود که در زمان انتخاب رشته باید به انها توجه کنیم. برای همین انتخاب رشته شرایط خاص نام گرفته است. که لازم است رشته هایی که شرایط متفاوتی مثل مصاحبه و یا نیاز به مدارک خاصی دارند را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر رشته ها ی خاص دانشگاه هایی نیز داریم که دارای شرایط و ضوابط متفاوتی به نسبت سایر دانشگاه ها می باشند. که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

رشته های شرایط خاص

این رشته شامل کد رشته هایی می شوند که برای ورود به آنها و انتخاب آنها باید شرایط ویژه ای را دارا باشید. برای مثال برخی از آنها عبارتند از :

1- مدیریت بیمه اکو

که به صورت دوره روزانه و شبانه فقط در دانشگاه علامه طباطبایی تهران ارائه می شود. که دارای مصاحبه علمی بعد از انتخاب رشته می باشد. و فردی که این کد رشته را در انتخاب رشته خود وارد می نماید، باید مسلط به زبان انگلیسی و دارای مدرک معتبر زبان انگلیسی باشد.

2- دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

این رشته نیز یکی از رشته های خاص و تخصصی است که نیاز به تراز بالای 10هزار در آزمون سراسری دارد و رتبه های زیر 20می توانند این رشته را انتخاب کنند و فقط دانشگاه تهران این رشته را ارائه می دهد. این رشته به صورت پیوسته و بدون نیاز به کنکور ارشد و دکتری به مقطع دکتری می رسد و یک رشته علمی پژوهشی می باشد.

رشته های خاص

این دو رشته در کد رشته های دفترچه انتخاب رشته سراسری  دارای شرایط خاص و ویژه ای می باشند. و باقی شرایط خاص به دانشگاه ها مربوط می شود که در ادامه مهم ترین و پر طرفدار ترین دانشگاه ها با شرایط خاص را مورد بررسی قرار می دهیم.

دانشگاه های شرایط خاص

علاوه بر رشته های شرایط خاص برخی از دانشگاه ها نیز شرایط خاصی را دارا می باشند که برای انتخاب آنها باید این قوانین را در نظر گرفت و از آنها آگاه شد و بعد انتخاب رشته شرایط خاص را انجام داد. این دانشگاه ها که تعداد آنها کم نیست عبارتند از :

1- دانشگاه امام صادق

این دانشگاه در شهر تهران می باشد که پذیرش و ثبت نام از طریق کنکور سراسری نیست و داوطلبان متقاضی باید در سایت دانشگاه اعلام آمادگی کنند و بعد از تحقیقات توسط دانشگاه، فرد دعوت به مصاحبه عقیدتی و علمی می شود و انتخاب رشته آن از طریق خود دانشگاه انجام می شود. این دانشگاه هم برای دختران و هم برای پسران رشته های محدودی را ارائه می دهد . اما واحد دانشگاهی پسران از دختران جداگانه می باشد.

در این دانشگاه زبان فرانسه نیز تدریس می شودو فقط افراد واجد شرایط می توانند وارد این دانشگاه شوند.

  همه چیز در مورد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه امام صادق

2- دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه الله

این دانشگاه نیز شرایط پذیرش مصاحبه علمی و معاینه فیزیکی می باشند. همچنین این دانشگاه ها دارای تعهد خدمت دو برابر مدت تحصیل می باشند و فرد در این زمان اجازه خروج از کشور و یا کار در مراکز خصوصی را ندارد.

3- دانشگاه فرهنگیان

برای قبولی در این دانشگاه شرط سنی حداقل 22 و یا 24 سال می باشد( هر سال متغیر می باشد). معدل بالای 17 و تراز بالای 6500 در کنکور سراسری نیز یکی دیگر از شرایط انتخاب رشته این دانشگاه است. همچنین دارای مصاحبه علمی و عقیدتی است. دانشجویان این دانشگاه باید به مدت یک برابر مدت تحصیل طرح بگذرانند و در مناطق محروم به تدریس مشغول شوند. که مناطق طرح تدریس در زمان انتخاب رشته مشخص است و داوطلب می تواند بر اساس منطقه طرح کد رشته خود را وارد نماید.

همچنین این افراد به استخدام رسمی آموزش و پرورش در می آیند و باید تابع قوانین آموزش و پرورش باشند و در دوران دانشجویی نیز حقوق دریافت می کنند. همچنین در مصاحبه این دانشگاه فن بیان و میزان عزت نفس افراد نیز مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد.

4- دانشگاه شاهد

این دانشگاه دارای مصاحبه عقیدتی می باشد. همچنین برای خانم ها دارای اجبار چادر است و به جز این موارد محدودیت دیگری ندارد. این دانشگاه دخترانه نیست و کلاس های دخترانه و پسرانه به صورت همزمان و با هم برگزار می شود.

5- دانشگاه رفاه

یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی شهر تهران که دخترانه می باشد و برای خانم ها اجبار چادر دارد. این دانشگاه نیز دارای مصاحبه عقیدتی می باشد. و فقط رشته های علوم پایه و برخی مهندسی ها و رشته های انسانی را ارائه می دهد. اما جز دانشگاه های غیر انتفاعی می باشد و هر ترم دارای پرداخت شهریه می باشد.

دانشکده رفاه

این دانشگاه ها و رشته ها دارای انتخاب رشته شرایط خاص هستند که مشاور انتخاب رشته شما در زمان الویت بندی وتکمیل فرم انتخاب رشته باید با شما در میان بگذارد و شرایط هر کدام را که پذیرا بودید و یا از شرایط علمی آن برخوردار بودید در فرم انتخاب رشته خودتان وارد نمایید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه های خاص

برای انتخاب رشته دانشگاه هایی که شرایط خاصی را دارا می باشند در ابتدا باید به کمک مشاورخودتان وضعیت علمی کارنامه کنکور خود را بررسی کنید که آیا برای دانشگاه مورد نظر رتبه و تراز و یا معدل کافی را کسب کرده اید و یا خیر. در مرحله بعدی باید این دانشگاه ها و رشته ها با سایر رشته های عادی و دانشگاه های معمولی الویت بندی شود که بر مبنای علاقه، استعداد و رتبه بندی دانشگاه باید این اقدام صورت بگیرد. و در مرحله آخر باید بعد از انتخاب رشته برای مصاحبه آن دانشگاه مورد نظر اماده شوید.

 

  کتاب انتخاب رشته کنکور

مصاحبه عقیدتی دانشگاه های شرایط خاص

معمولا محوریت مصاحبه این دانشگاه ها با هم مشابه است و این بخش برای افرادی مناسب است که می خواهند به صورت قطعی از شرایط مصاحبه اطلاعات کافی داشته باشند و پذیرفته شوند. برای مصاحبه عقیدتی این دانشگاه ها باید اطلاعات زیر را داشته باشید:

1- اعتقاد به دین اسلام و پیروی از جمهوری اسلامی ایران

2- داشتن هدف مشخص و دقیق برای انتخاب آن دانشگاه و یا آن رشته

(مثلا در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان یکی از سوالات مهمی که از شما پرسیده می شود هدف شما از شغل معلمی است)

3- اطلاعات کامل در مورد مسائل دینی و عقیدتی

4- شرایط فیزیک سالم برای تحصیل در رشته های خاص

5- داشتن ظاهری ساده و به دور از لوازم آرایش برای خانم ها، زیور آلات، پیراهن مردانه آستین بلند و شلوار پارچه ای، چادر برای خانم ها بدون مشخص بودن تار موها، عدم استفاده از لاک، خالکوبی و..

6- داشتن اعتماد به نفس و فن بیان مناسب

7- صداقت در کلام وپاسخ گویی به سوالات

8- فعالیت در امور مذهبی، علمی، بسیج و.. می تواند در پذیرش شما تاثیر مثبت بگذارد.

در کنار تمامی اینها از شما تحقیفات محلی به عمل می آید تا صحت صحبت های شما مورد تایید دوستان و اشنایان اطراف شما قرار بگیرد.

شرایط مصاحبه

زمان مصاحبه دانشگاه های با شرایط خاص

دانشگاه امام صادق به دلیل اینکه به صورت کاملا جداگانه از سازمان سنجش عمل می کند، قبل از اعلام نتایج کنکور سراسری اقدام به پذیرش و مصاحبه دانشجو می نماید. اما دانشگاه ارتش، شاهد، فرهنگیان و رفاه و … یک الی دو هفته بعد از ارسال فرم انتخاب رشته شرایط خاص از چند برابر ظرفیت خود دعوت به مصاحبه می کنند و نتیجه نهایی آن در زمان اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش مشخص می شود.

برای اطلاع از ساعت و روز و مکان مصاحبه باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و اگر اسم شما در لیست دعوت به مصاحبه ها قرار گرفته باشد، روز و ساعت و تاریخ مصاحبه شما بر اساس حروف الفبا فامیلی شما اعلام می شود.

  مشاوره خصوصی انتخاب رشته (حضوری و آنلاین)

نکته!!!

علاوه بر دانشگاه های فوق دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه مطهری،دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی و … نیز دارای مصاحبه عقیدتی می باشند.

 

انتخاب رشته دکتر پرتوی

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *