انتخاب رشته نهم به دهم

یکی از دغدغه های دانش آموزان پایه نهم انتخاب رشته برای ورود به دوره دوم دبیرستان می باشد اما متاسفانه فیلتر صحیحی برای این امر وجود ندارد و شاهد این هستیم که در پایه های دهم و یازدهم خیلی از افراد از رشته تحصیلی خودشان راضی نیستند و تصمیم به تغییر رشته می گیرند اما این کار به شدت اصطحلاک زیادی دارد و انرژی زیادی می گیرد برای همین ما در این مقاله می خواهیم برای شما روش صحیحی از انتخاب رشته نهم به دهم را بازگو کنیم.

ضرورت و اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم :

طبق آمار های رسمی معمولا 95% دانش آموزان به رشته که می خواهند در دبیرستان انتخاب کنند واقف هستند و ضرورتی برای انتخاب رشته صحیح نهم به دهم نمی بینند. این انتخاب و تصمیم گیری می تواند نتیجه تحقیق و بررسی، مشورت با اعضای خانواده، تحت تاثیر صحبت دوستان و معلمان و اطرافیان باشد یا گاه رویای کودکی فرد رشد پیدا کرده باشد اما چه قدر می توان بر پایه علت های بالا به انتخاب آینده دست زد؟

مسلما ضرروت انتخاب رشته اصولی نهم به دهم در این است که دانش آموز و خانواده او با آگاهی و تحقیق دقیق دست به انتخاب می زنند:

آیا صحبت و مشاوره کلامی برای اخذ این تصمیم کافی است؟

آیا از فردی که در زمینه رشته خاص تحصیل کرده باید مشورت بگیریم؟

راه و روش یک انتخاب صحیح  و اصولی برای ورود به پایه دهم در چیست؟

 

در پاسخ به پرسش های بالا باید بگویم که مسلما هیچ کدام از روش های بالا برای یک انتخاب رشته اصولی در پایه نهم کافی نیست انتخاب رشته و به تبع ان انتخاب رشته در دانشگاه و انتخاب شغل بسته به خود فرد دارد یک علاقه واقعی و ناخود آگاه که ریشه در احساسات نداشته باشد و استعداد کافی در زمینه رشته مورد نظر .

اگر این 2عامل اصولی شناخته نشود مسلما انتخابی صحیح برای ورود به سال دهم صورت نمی گیرد . اینجا است که ضرورت انتخاب رشته نهم به دهم را برای دانش آموزانی که در پایه نهم تحصیل می کنند می رساند.

مشورت با افراد تحصیل کرده در یک رشته خاص ممنوع :

اگر از من بپرسند که رشته تحصیلی تو چگونه است آیا بازار کار دارد یا نه من می توانم پاسخ های متفاوتی بدهم اگر من در رشته تحصیلی خودم موفق شده باشم و در آمد خوبی داشته باشم مسلما این رشته را به شما توصیه می کنم، اما اگر فردی بیکار در این زمینه باشم شما را از ورود به این رشته بر حذر می دارم پس مشورت با دیگران صحیح نیست.

اینکه شما در رشته ای وارد شوید که در آن موفق شوید بستگی به پتانسیل های شما دارد بستگی دارد که شما در این رشته تا چه میزان تلاش کنید و هدف داشته باشید بنابراین نمی توان صرفا به تجربه افراد اعتماد کرد چون هر فردی با دیگری کاملا متفاوت می باشد.

انتخاب رشته نهم به دهم به روش صحیح چه ویژگی هایی دارد؟

در صورتی شما در پایه نهم انتخاب رشته خوبی خواهید داشت که اصول زیر را رعایت کنید :

  • براساس شنیده ها و تصورات خودتون انتخاب رشته نکنید :چون وقتی وارد اون رشته می شید متوجه می شید که اصلا بر اساس چیزی که فکر می کنید نیست و مجبور به تغییر رشته می شید یا با بی علاقگی اون رشته رو ادامه می دید که باعث می شه در دانشگاه هم موفق نباشید و حتی در رشته دانشگاهی خودتون هم مشغول به کار نشید و حتی ادامه تحصیل ندید یا رشته و گرایش خودتون رو تغییر بدید.
  • انتخاب رشته بر اساس معیارهایی مثل بازار کار و پول و… : یادتون باشه هیچ وقت بر اساس این ملاک ها انتخاب رشته نکنید مثلا برم پزشکی بخونم که درامد بالا داشته باشم و… یه چیز رو صادقانه بهت بگم: اگر تو به رشته ای علاقه داشته باشی اینقدر توی اون رشته موفق می شی که خودت کارافرین می شی و می تونی بازار کار ایجاد کنی و به درامد های خوب برسی.
  • انتخاب رشته بر اساس توانایی ها و استعداد ها : توانایی های خودتون رو دست کم نگیرید و خیلی خیلی روی استعداد وتوانایی هاتون کار کنید و اون رو جدی بگیرید چون به شدت در موفقیت شما اثر می ذاره اگر به رشته ای علاقه داشته باشید اما توی اون رشته استعداد نداشته باشید هیچ وقت موفق نمی شید  وفقط تلاش بی حاصل می کنید.

چی کار کنم که انتخاب رشته خوبی داشته باشم؟

اول از همه این که علاقه شما باید از ناخوداگاهتون سرچشمه بگیره و به علاقه ظاهری الانتون توجهی نکیند چون ممکنه که 10 سال دیگه متوجه بشید که به رشته و شغلتون علاقه ای ندارید برای همین موضوع باید سیستم علاقه های ناخودآگاه شما سنجیده بشه.

در درجه بعدی باید استعداد و توانایی هاتون در زمینه های مختلف سنجیده بشه آزمون هوش کلی وکسلر برای این امر مفید نیست چون هوش کلی شما را می سنجه نه توانایی های جداگانه شما رو و اگر تا الان کلاس های خودتون رو بدون عقب افتادگی پیش رفتید خوشحال باشید که هوش کلی شما در سطح نرمال جامعه یعنی بین 90 تا 110 می باشد.

پس انتخاب رشته درست یعنی علاقه + استعداد

چگونه انتخاب رشته کنم؟

انتخاب رشته راه و روش های مختلفی دارد از تصمیمی که در خانواده گرفته می شود تا لیست نمرات هدایت تحصیلی که مدرسه در اختیار دانش آموز قرار می دهد تا تست های شخصیتی . اینها همه روش هایی است که خانواده ها در سال نهم با آن رو به رو هستند اما به 2روش اول نمی توان 100% اعتماد کرد.

اما روش سوم کاملا مطمئن است و می تواند راه را به شما نشان دهد. برای انتخاب سرنوشت ساز آینده باید شناخت دقیقی از فرد وجود داشته باشد.

چطور می توان در 15 سالگی برای دوران جوانی و بزرگسالی تصمیم گیری کرد و به آن اعتماد کرد . مسلما به احساسات و عواطف این دوران که نمی شود اعتماد کرد اما تست های معتبر شخصیت شناسی کمک می کند که شما علایق و استعداد های خود را به خوبی بشناسید و بر مبنای آن تصمیم بگیرید . انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد.

 تاثیر نمرات در انتخاب رشته نهم به دهم :

متاسفانه نعدل و نمره هر درس در امتحانات نهایی پایه نهم تاثیر می گذارد بر رشته ای که می خواهید انتخاب کنید. بسیار دانش آموزانی که علاقه و استعداد کافی برای ورود به یک رشته را دارند اما یک نمره و چند صدم معدل مانع ورود آنها می شود برای همین است که ضرورت برنامه ریزی درسی و مشاوره درسی در پایه نهم مشخص می شود. تاثیر نمره موجب می شود که دانش آموز به اجبار رشته را انتخاب کند که علاقه ای به آن ندارد.

لزوم مشاوره انتخاب رشته نهم:

مسلما وقتی دندان درد می گیرید به دندان پزشک مراجعه می کنید یا زمانی که می خواهید خوراکی  را تهیه کنید به سوپر مارکت می روید یعنی برای انجام هر کاری به متخصص ان کار مراجعه می کنید بحث انتخاب رشته هم چنین است نمی توان برای این امر مهم به افراد غیر متخصص پناه برد و آنان کمک گرفت.

برای همین اگر آینده درسی و شغلی شما برایتان مهم است برای تصمیم گیری انتخاب رشته سال نهم به مشاور روانشناس مراجعه کنید تا با اجرای تست های تیپ شخصیتی بهترین انتخاب را داشته باشید. این جا است که ضرورت مشاوره انتخاب رشته نهم مشخص می شود و جالب است بدانید که صرفا با صحبت و مصاحبه و مشاوره نمی توان تمصیم گیری کرد و تنها راه حل آن تست های معتبر روانشناسی است .

 

تصحیح نمره و معدل در انتخاب رشته نهم به دهم :

گاهی پایین بودن یک نمره می تواند ورود شما به یک رشته را محدود کند مثلا نمره شما در درس علوم کم شده و بر اساس تیپ شخصیتی علاقه مند به ورود به رشته تجربی هستید و معدل شما معدل خوبی است اما نمره درس علوم که شرط ورود به رشته تجربی هست رو نیاورده اید برای جبران آن می توانید با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه خودتان درخواست امتحان مجدد بدهید و در صورتی که نمره شما در سطح نمره ورود به رشته تجربی قرار بگیرد می توانید به این رشته وارد شوید.

اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم

نقشه راه انتخاب رشته نهم به دهم :

اگر می خواهی یک انتخاب آگاهانه داشته باشی توصیه می کنم که مسیر زیر رو دنبال کنی

انتخاب رشته نهم به دهم

چه افرادی برای ورود به رشته ریاضی مناسب هستند ؟

 

 

شاید سوال خیلی از شماها باشه که من باید چه ویژگی هایی داشته باشم که برای رشته ریاضی مناسب باشم؟

اول از همه برای مهندس شدن لازمه که شما واقع گرا باشید نه احساسی افراد احساسی برای رشته های فنی ومهندسی مناسب نیستند  و از همه مهم تر قدرت مدیریت و رهبری شما باید بالا باشه و اگر روحیه سلطه پذیر دارید اصلا برای این رشته مناسب نیستید.

رشته ریاضی رو بیشتر افراد درون گرا که تمایلی به برقراری ارتباطات زیاد با دیگران ندارند انتخاب می کنند . و علاوه بر اون اگر فرد دقیق و منظمی نیستی اصلا به رشته ریاضی فکر نکن و همچنین هوش ریاضی و فضایی خوبی هم باید داشته باشی این از همه مهم تره.

رشته ریاضی نیاز به واقع گرایی بالا / قدرت مدیریت / نظم / درون گرایی / هوش ریاضی / هوش فضایی دارد.

 

رشته های معماری و عمران :

اگر علاقه مند به شرکت در این رشته ها هستی بعد هنری ذهنت هم علاوه بر همه آیتم های بالا باید زیاد باشد و هوش هنری تو زیر 30 نباید باشه.

انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم

چه افرادی برای رشته تجربی مناسب هستند ؟

 

 

اگر تمایل داری که وارد جامعه پزشکی و پیرا پزشکی باشی در درجه اول هوش کلامی و هوش ارتباطی بالایی باید داشته باشی وگرنه اصلا در این رشته موفق نمی شی.

آیتم بعدی باید فرد جست و جو گری باشی در غیر این صورت از تلاش بی وقفه در راه رسیدن به هدفت خسته می شی افرادی که آیتم جست و جو گری پایین دارند برای رشته تجربی مناسب نیستند.

در کنار این موضوع اگر فرد بی نظمی باشی نمی تونی با ساعت کاری این رشته کنار بیای پس حتما باید نظم بالا داشته باشی.

و از همه مهم تر سلطه پذیر بودن هست .بچه های تجربی که قدرت رهبری بالا دارن بهتره که فکر رشته های بیمارستانی رو از ذهنشون بیرون کنند.

اگر آیتم هنری مغزت بالا باشه مطمئن باش که وسط راه خسته می شی چون تو فرد یک بعدی نیستی.

اما اگر که قدرت رهبری بالا داری و دوست داری مدیریت کنی و نظمت هم بالا نیست رشته های روانشناسی و تغذیه رو برات پیشنهاد می کنم.

اگر وارد تجربی شدی و قسمت واقع گرایی مغزت بالا بود حتما رشته های داروسازی وشیمی و علوم آزمایشگاهی رو برات پیشنهاد می کنم و از همه مهم تر اگر هوش طبیعت گرای بالایی داری حتما وارد رشته های زیست شناسی واز همه مهم تر ژنتیک بشو.

انتخاب رشته تجربی نهم به دهم

چه افرادی برای رشته انسانی مناسب هستند ؟

 

 

 

اگر آیتم واقع گرایی ات پایینه حتما وارد رشته انسانی شو . اگر مدیریت و سلطه گری رو دوست داری اما بی نظمی ، بهترین رشته برای تو انسانیه . افرادی که نمره درون گرایی و برون گرایی اونها با هم برابر می شه برای رشته انسانی بسیار مناسب هستند.

اگر آیتم هنری بالا داری حتما حتما وارد این رشته بشو و شک نکن که موفق می شی.

رشته انسانی جز پر کاربرد ترین رشته ها در جامعه ما است و سرمایه گذاری بالایی روی دانشجویان این رشته انجام می شه و از همه مهم تر اگر که هوش ریاضی و تصویری بالا داشتی و آیتم سلطه گری بالا بود به رشته های مدیریت و حسابداری حتما فکر کن.

 

انتخاب رشته انسانی نهم به دهم

چه افرادی برای رشته های هنرستان و فنی وحرفه ای وکاردانش مناسب هستند؟

 

 

اگر آیتم هنری شخصیت تو بالای 40 و باقی ایتم ها زیر 12 باشه برای این رشته به شدت مناسب هستی و مطمئن باش که می تونی توی این رشته ها موفق بشی علاوه براین موضوع باید بتونی با محیط این این رشته ها هم کنار بیای پس بهتره که اول خودت و خانواده ات حتما از این مدارس بازدید کنی .

انتخاب رشته هنر نهم به دهم

برای اینکه بتونی یه اتنخاب رشته خوب داسته باشی که تا 20 سال دیگه هم از رشته و شغل خودت رضایت داشته باشی و از نظر خودت فرد موفق ومفیدی بشی حتما حتما از آزمون هدف گذاری رو ثبت نام کن و از مشاوره و برنامه ریزی های ما استفاده کن.

یادت باشه موفقیت شایسته توست فقط باید باورش کنی وتلاش کنی.

4.7/5 - (3 امتیاز)