انتخاب رشته هنر

انتخاب رشته هنر

در رابطه با کنکور هنر در بخش همه چیز درباره کنکور هنر مفصل صحبت کردیم اما صحبتهایی که آن مقاله انجام دادیم برای آمادگی برای کنکور هنر بود اما در این بخش می خواهیم در رابطه با انتخاب رشته هنر با هم دیگه کامل صحبت کنیم .

چگونه برای کنکور هنر باید انتخاب رشته کنیم ؟

سوال اول در این است که ایا اصلا مجاز به انتخاب رشته در زمینه هنر شده اید یا نه ؟ اگر در زمینه کنکور هنر مجاز به انتخاب رشته هستید باید دید که رتبه در سهمیه شما در چه حدود است باید گفت که اگر شما رتبه ای بالاتر از رتبه 500 در سهمیه خود کسب کرده اید بهتر است انتخاب های خود را به هنر اختصاص ندهید چرا که شانس قبولی شما کاملا صفر است برای همین رتبه عالی در کنکور هنر واقعا مهم است و با هر رتبه ای نمی شود انتخاب رشته انجام داد .

فرم انتخاب رشته کنکور هنر

برای وارد کردن کد رشته های دانشگاه های هنر باید در همان فرم 150 تایی انتخاب رشته دانشگاه سراسری اقدام کرد برای انتخاب رشته هنر الویت خاصی وجود ندارد و در هر الویتی می توان کد رشته ها رو وارد کرد .اما موضوع قابل تامل در این است که اگر شما همزمان در کنکور ریاضی یا تجربی یا انسانی شرکت کرده اید می توانید انتخاب های خود را در بین انتخاب های رشته اصلی خود قرار دهید یا برای آن یک باکس کاملا جداگانه در همان فرم در نظر بگیرید .

آزمون عملی کنکور هنر

بعد از اعلام نتایج اولیه یا چند روز قبل از اعلام نتایج در سایت سازمان سنجش اعلام زمان برگزاری آزمون های عملی رشته های هنر را می بینیم که برای قبولی قطعی در دانشگاه حتما باید رتبه خوبی در آزمون عملی هم کسب کنید .اگر رتبه کنکور شما بسیار خوب باشد اما در آزمون عملی موفق عمل نکنید عملا شانس قبولی خود را از دست می دهید . برای همین در کلاس های مربوط به رشته هنر برای آزمون عملی باید حتما شرکت نمایید .

انتخاب رشته هنر

چه رشته هایی در کنکور هنر دارای آزمون عملی هستند؟

  • ارتباط تصویری ، نقاشی ، هنر های تجسمی ، طراحی پارچه و طراحی لباس با ضریب 4
  • مجسمه سازی با ضریب 4
  • طراحی صنعتی با ضریب 4
  • نمایش 4
  • ساز ایرانی ، ساز جهانی ، موسیقی نظامی با ضریب 6
  • آهنگسازی با ضریب 4

اگر می خواهید در رشته هنر یک انتخاب رشته خوب داشته باشید فراموش نکنید که جریان زیر گروه ها در این رشته نیز برقرار است و در اصل باید به رتبه در سهمیه در زیر گروه توجه کرد و برمبنای آن انتخاب رشته هنر را انجام داد برای همین جداول ضریب هر درس در هر زیر گروه و لیست رشته های هر زیر گروه را در ادامه نمایش می دهیم .

زیر گروه های رشته هنر
نام درس           زیر گروه ها و ضرایب زیر گروه
زیر گروه 1 زیر گروه 2 زیر گروه 3 زیر گروه 4 زیر گروه 5
درک عمومی هنر 4 3 3 3 3
درک عمومی ریاضی و فیزیک 1 3 1 1 1
ترسیم فنی 1 2 2 1 1
خلاقیت تصویری و تجسمی 4 4 2 2 1
خلاقیت نمایشی 1 1 1 4 1
خلاقیت موسیقی 1 1 1 1 4
خواص مواد 1 1 1 1 1

 

زیر گروه لیست رشته های هر زیر گروه با توجه به ضرایب
زیرگروه1 ارتباط تصویری ، چاپ، صنایع دستی ، طراحی پارچه، طراحی لباس، عکاسی ، کاردانی آموزش‌ هنرهای تجسمی، کاردانی علمی‌‌کاربردی عکاسی خبری ، کاردانی علمی‌کاربردی فرش دستباف ، کاردانی علمی‌کاربردی گرافیک، کاردانی هنرهای تجسمی ، کاردانی هنرهای سنتی ، کارشناسی فرش، کتابت و نگارگری ، مجسمه‌سازی، نقاشی، هنرهای تجسمی ، هنرهای صناعی .
زیرگروه2 باستان‌شناسی، طراحی صنعتی، علوم اجتماعی ( گرایش امنیت ملی ) ، علوم سیاسی ( گرایش‌ های امنیت ملی و مطالعات امنیتی ) ، کاردانی صنایع دستی ، کاردانی علمی‌کاربردی طراحی صنعتی ، مدیریت فرهنگی‌ هنری ، مرمت و احیای بناهای تاریخی ، هنر اسلامی.
زیرگروه3 کاردانی باستان‌شناسی ، کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی ، کاردانی حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ، کاردانی راهنمای موز‌ه‌ ها و بنا های تاریخی ، کاردانی موزه‌داری ، مردم‌ شناسی ، مرمت آثار تاریخی ، موزه‌داری .
زیرگروه4 تلویزیون و هنرهای دیجیتالی ، تولید سیما ، سینما ، کاردانی هنرهای نمایشی ، کارگردانی تلویزیون ، نمایش .
زیرگروه5 موسیقی نظامی ، نوازندگی موسیقی ایران ، نوازندگی موسیقی جهانی

در انتخاب رشته هنر چه اصولی را باید رعایت نماییم ؟

در انتخاب رشته هنر باید به رتبه بندی دانشگاه ها توجه کنیم تعداد دانشگاه های هنر زیاد نیست اما معمولا رتبه بندی در این دانشگاه ها بسیار مطرح است .

همچنین در انتخاب رشته هنر باید به آزمون های عملی توجه داشت. رشته هایی که زمان آزمون عملی آن گذشته است و شما در آن شرکت نکردید حتی اگر وارد فرم انتخاب رشته شود تصحیح نمی شود .

در انتخاب رشته هنر توجه به هزینه های یک رشته بسیار مهم است رشته های هنر رشته های گران و هزینه برداری هستند برای همین داشتن اطلاعات در این زمینه بسیار مهم است .

انتخاب رشته هنر دانشگاه آزاد اسلامی

انتخاب رشته هنر در دانشگاه آزاد اسلامی مانند دانشگاه سراسری نیست و باید در فرم های جداگانه وارد شود برای انتخاب رشته هنر در دانشگاه آزاد نمی توانید در فرم اصلی که از دیپلم اصلی خود انتخاب رشته کرده اید انتخاب های هنر را نیز وارد نمایید اما می توانید یک فرم جداگانه برای انتخاب رشته در نظر بگیرید که باید یک کارت اعتباری جداگانه دریافت نمایید .

کارنامه کنکور هنر

اگر رشته ای در کنکور سراسری شرکت کرده اید فقط هنر بوده است کارنامه آن در سایت سنجش قابل مشاهده است اما اگر در کنار کنکور اصلی خود کنکور هنر را نیز به صورت آزمایشی شرکت کرده اید کارنامه جداگانه ای برای کنکور هنر شما منتشر نمی شود و در پایین کارنامه اصلی جدولی نیز برای رتبه و درصدهای رشته هنر وجود دارد .

 

بیشتر بخوانید : تحلیل کارنامه کنکور سراسری

 

شرایط و ضوابط انتخاب رشته کنکور هنر 

در انتخاب رشته کنکور هنر همانند رشته های تجربی و ریاضی و انسانی تمامی مراحل اتفاق می افتد و تمامی قوانین اعم از بومی گزینی ، اعمال سهیمه ها ، شرایط دور های  دانشگاهی ، شهریه و … اتفاق می افتد .

رتبه بندی دانشگاه های هنر

  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر شیراز

ما در کل کشور 4 دانشگاه سراسری برای رشته های هنر داریم که دانشگاه سوم از لحاظ رتبه بندی رتبه سوم را دارد پس اگر مسیر برایت الویتی ندارد و می توانی شهر های دیگر را هم انتخاب کنی بهتر است که طبق رتبه بندی پیش بروی .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه . اگه میخواین یه انتخاب رشته کنکور خوب و اصولی داشته باشین ، این کارو حتما به یه متخصص انتخاب رشته بسپرین. گروه آموزشی پرتوی با حضور شخص آقای دکتر پرتوی فرایند انتخاب رشته را به صورت کاملا تخصصی برای شما انجام میدهد . کافیست با ما تماس بگیرین.

تماس با ما

آدرس : تهران – فلکه دوم صادقیه – ضلع جنوب غربی میدان – پشت پاساژ طلا – کوچه تقدیری – پلاک 2 – واحد3
تلفن تماس

09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

4.9/5 - (116 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *