انتخاب رشته پزشکی و تضمین قبولی

انتخاب رشته پزشکی

رشته پزشکی پر طرفدار ترین رشته در زیر گروه تجربی است و معمولا بخش عمده ای از انتخاب رشته دانش آموزان به انتخاب رشته های پزشکی اختصاص می یابد. برای همین موضوع در ارتباط با نحوه چیدمان رشته های پزشکی، ظرفیت پذیرش هر رشته و الویت بندی دانشگاه ها و.. در انتخاب رشته پزشکی با هم صحبت خواهیم کرد.

نحوه پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه سراسری

رشته پزشکی به صورت های متفاوتی در دفترچه انتخاب رشته پذیرش دارد که مشاور انتخاب رشته، باید به آن توجه کافی داشته باشد. در ابتدا این رشته به صورت دوره روزانه و دوره پردیس خودگردان در دانشگاه سراسری ارائه می شود. یعنی داوطلبان به صورت بدون هزینه در دوره روزانه پذیرفته می شوند و یا اگر رتبه شما با قبولی در دوره روزانه تطابق ندارد و از شرایط مالی خوبی برخوردار هستید می توانید در دوره پردیس خودگردان ثبت نام نمایید.

قبولی پزشکی

همچنین رشته پزشکی به صورت دو نیمسال اول و دوم پذیرش دارد که همین موضوع ظرفیت قبولی در این رشته را افزایش می دهد. یعنی پذیریش نیمسال اول در مهر ماه و پذیرش نیمسال دوم در بهمن ماه که در زمان انتخاب رشته برای پر کردن فرم انتخاب رشته پزشکی باید به کد رشته هر دو نیمسال اول و دوم توجه کنید و در انتخاب رشته خود وارد نمایید.

هزینه تحصیل در دوره پردیس خودگردان رشته پزشکی

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از نحوه های پذیرش این رشته در دوره پردیس خودگردان می باشد. که در دانشگاه های سراسری حدودا هر ترم باید بین 20الی 28میلیون پرداخت نمایید. که این بازه قیمتی بر اساس تعداد واحد ها و شهریه متغیر می تواند تغییر کند.

معرفی رشته پزشکی

خیلی از دانش آموزان از کودکی رویای قبولی در رشته پزشکی را در سر داشته اند. اما متاسفانه برای ورود به این رشته بدون شناخت و آگاهی نمی توان انتخاب رشته انجام داد و حتما قبل از وارد کردن کد رشته های پزشکی در فرم انتخاب رشته خود؛ کامل و دقیق راجع به رشته پزشکی و مدت تحصیل و دروس آن شناخت کافی به دست آورید و سپس دست به انتخاب بزنید.

معرفی رشته پزشکی

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی

رشته پزشکی دارای 4دوره عمومی، فیزیوپاتولوژی، کار آموزش بالینی و کارورزی بالینی است. دوره علوم پایه 5ترم می باشد که بیشتر مباحث ابتدایی و پایه در این دوره تدریس می شود. دوره فیزیوپاتولوژی، یک دوره 6ماهه است که شامل شناخت بیماری ها و علائم و تشخصی آن می باشد. دوره کار آموزی که یک دوره 20ماهه می باشد که که به صورت عملی در بیمارستان با انواع بیماری ها و روش های تشخیصی و روش های درمانی آشنا می شوید و در پایان هم دوره کارورزی بالینی که یک دوره 18ماهه می باشد که به صورت تخصصی تر در کنار پزشکان مشغول به کار می شوید.

در زمان تحصیل در این 4دوره رشته پزشکی، دو آزمون جامع علوم پایه و پره انترنی را پشت سر می گذرانید که در صورت قبولی در این آزمون ها می توانید به مراحل بعدی راه پیداکنید.

مدت زمان طرح دوره پزشکی

بعد از اتمام تحصیل به مدت دو سال در یک منطقه محروم از نظر امکاناتی مشغول به کار می شوید و سپس می توانید مجوز کار خود  را دریافت کنید و یا برای آزمون تخصص مشغول به ادامه تحصیل شوید.

معمولا طی کردن تمامی این مراحل بین 6الی 10 سال زمان می برد و مسیر سخت و طاقت فرسایی می باشد. برای همین ورود به رشته های پزشکی به تمامی افراد توصیه نمی شود.

چه افرادی برای انتخاب رشته پزشکی اقدام کنند؟

این رشته جز پر طرفدار ترین ها در میان دانش آموزان می باشد. اما متاسفانه بر اساس علاقه صرف نمی توان وارد این رشته شد و باید در زمان انتخاب رشته پزشکی به مسائل زیر دقت کافی داشته باشید:

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی

مسلما با هر رتبه ای نمی توان وارد این رشته شد و در زمان انتخاب رشته مشاور شما باید به ظرفیت بندی این رشته، سهمیه ها و نوع پذیرش بومی گزینی این رشته توجه لازم را داشته باشد. ظرفیت رشته پزشکی در سال گذشته در دوره روزانه4402نفر و در دوره پردیس خودگردان و مازاد 1801 نفر بوده است. که باید به سهمیه بندی هر منطقه، سهمیه های خاص و .. توجه داشت.

رتبه مورد نیاز برای قبولی پزشکی

معمولا برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه سراسری در کل کشور اگر محدودیتی برای تحصیل در شهر های دور را ندارید، تا رتبه 3500 هم می توانید امید داشته باشید. البته بهتر است که در انتخاب رشته خود به رشته های پردیس خودگردان هم فکر کنید.

توجه به زیر گروه در انتخاب رشته

خیلی از دانش آموزان و مشاوران بر اسا رتبه در سهمیه انتخاب رشته می کنند که کاملا اشتباه می باشد. بلکه رشته پزشکی در انتخاب رشته جز زیر گروه یک می باشد و حتما مشاور انتخاب رشته باید بر اساس رتبه در زیر گروه یک شما در کارنامه انتخاب رشته انجام دهد.

توجه به ویژگی های شخصیتی

علاوه بر شرط پذیرش علمی و رتبه ای در رشته پزشکی باید روحیه تحصیل در این رشته را نیز دارا باشید. معمولا رشته پزشکی نیاز به پشتکار بالا بدون خستگی، روحیه جنگنده، صبوری، علاقه بسیار زیاد، سرسختی، یک بعدی بودن و روحیه تلاشگر و همدل نیاز دارد. علاوه بر تمامی اینها یک پزشک باید بتواند روابط اجتماعی خوبی با بیمار و خانواده او برقرار کند. برای همین افراد درون گرا معمولا در این رشته نمی توانند موفقیت شغلی بالایی کسب کنند.

 

چند نکته بسیار مهم!!!

1)رشته های پزشکی در انتخاب رشته فقط پذیرش با آزمون را دارا می باشندو شامل رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نمی شوند.

2)رشته پزشکی در دوره شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور ارائه نمی شود.

3)نوع بومی گزینی رشته های پزشکی هر ساله در دفترچه متغیر می باشد اما معمولا پذیرش این رشته به صورت استانی و ناحیه ای می باشد که هر سال ممکن است متغیر باشد.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی

در این جدول پردیس شامل دوره پردیس خودگردان و مازاد هر دانشگاه می باشد و همچنین اعداد 1و2 نشان دهنده نیمسال اول و دوم می باشد. همچنین تمامی این دانشگاه ها در پذیرش خود هم پذیرش خانم و هم پذیرش آقا را دارا می باشند.

شاهد ایلام تهران جهرم 2 زابل کردستان 1 گیلان
شاهد پردیس بابل جندی شاپور اهواز جهرم پردیس 1 زابل پردیس کردستان 2 گیلان 2
اراک بابل پردیس جندی شاپور اهواز 2 جهرم پردیس 2 زاهدان کردستان پردیس 1 لرستان
اراک 2 بقیه الله جندی شاپور اهواز پردیس جیرفت زاهدان 2 کردستان پردیس2 لرستان 2
اردبیل بقیه الله 2 جندی شاپوراهوازپردیس 2 جیرفت پردیس زاهدان پردیس کرمان لرستان پردیس 1
اردبیل پردیس بم جهرم بجنورد زاهدان پردیس 2 کرمان 2 لرستان پردیس 2
ارومیه بم پردیس شهرکرد پردیس بجنور 2 زنجان کرمان پردیس 1 ساری
ارومیه 2 بندر عباس شهید بهشتی بجنورد پردیس 1 زنجان پردیس کرمان پردیس2 ساری 2
ارومیه پردیس بندر عباس 2 شهید بهشتی 2 بجنورد پردیس 2 سبزوار کرمانشاه مشهد 1
اصفهان بندرعباس پردیس شهید بهشتی پردیس 1 دزفول سبزوار پردیس کرمانشاه 2 مشهد 2
اصفهان 2 بندر عباس پردیس 2 شهید بهشتی پردیس 2 دزفول پردیس سمنان کرمانشاه پردیس مشهد پردیس 1
اصفهان پردیس بوشهر شیراز رفسنجان سمنان 2 کرمانشاه پردیس 2 مشهد پردیس 2
البرز بوشهر پردیس شیراز2 رفسنجان پردیس سمنان پردیس گرگان همدان 1
البرز2 بیرجند شیراز پردیس 1 قم 2 شاهرود گرگان پردیس همدان 2
البرز پردیس بیرجند پردیس شیراز پردیس 2 قم پردیس 1 شاهرود 2 گرگان همدان پردیس 1
البرز پردیس 2 تبریز فسا قم پردیس2 شاهرود پردیس گرگان پردیس  همدان پردیس 2
ایران تبریز 2 فسا پردیس کاشان شاهرود پردیس 2 گناباد یاسوج 1
ایران پردیس تبریز پردیس 1 قم کاشان شهرکرد گناباد پردیس یاسوج 2
ایرانشهر تبریز پردیس 2 قم پردیس آران و بیدگل پردیس شهر کرد 2 یاسوج پردیس 1 یاسوج پردیس 2
آبادان آبادان پردیس یزذ یزد پردیس

رتبه بندی دانشگاه های پزشکی

در این قسمت به برخی از بهترین رتبه بندی های دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی اشاره می کنیم که اگر در انتخاب رشته پزشکی می خواهید بدون توجه به محدودیت مکانی، انتخاب رشته کنید؛ می توانید به این رتبه بندی مراجعه نمایید.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران

و…

انتخاب رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش

این دانشگاه نیز مورد توجه برخی از افراد قرار می گیرد. چرا که رتبه پذیرش در آن می تواند بیشتر از 3500 هم باشد. به دلیل برخی از قوانین و تعهدات در این دانشگاه تعداد افرادی که تمایل دارند در انتخاب رشته خود، دانشگاه ارتش را وارد نمایند؛ زیاد نمی باشد. برای همین موضوع با رتبه های پایین ترین هم می توان در این دانشگاه در صورت داشتن شرایط موفق شد.

علوم پزشکی ارتش

شرایط پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی ارتش

1)قبولی در مصاحبه علمی

2)قبولی در مصاحبه عقیدتی

3)داشتن شرایط جسمی برای پذیرش حداقل قد 165

4)شرایط عمومی ( باور و اعتقاد به دین اسلام و جمهوری اسلامی)

5)حداقل سن 16 سال و حداکثر سن 22 سال

6) معدل دیپلم حداقل 16 باشد.

7)مشمول نشدن آقایان برای خدمت سربازی

و…

انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

علاوه بر قبولی در دانشگاه سراسری در رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم به صورت با آزمون در رشته پزشکی در دوره های آزاد و پردیس اقدام به پذیرش دانشجو می نماید. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه آزاد، حدودا ترمی 25الی 30 میلیون تومان متغیر می باشد. همچنین با حدود رتبه 5500و 6000 هم می شود در شهر تهران امید به قبولی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد داشت.

انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد در فرمی جداگانه از دانشگاه سراسری صورت می گیرد. که حق انتخاب 100 کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته را خواهید داشت.

 

انتخاب رشته دکتر پرتوی

جهت دریافت مشاوره انتخاب رشته قبولی کاملا تضمینی گروه آموزشی دکتر پرتوی کلیک کنید

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *