انتخاب رشته کامپیوتر

انتخاب رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر در زیر گروه ریاضی جز پرطرفدار ترین ها رشته ها می باشد. ومتقاضیان زیادی در زمان انتخاب رشته می خواهند انتخاب رشته کامپیوتر انجام دهند. برای همین قبل از انتخاب رشته لازم است تا تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید به یک انتخاب رشته خوب و اصولی دسترسی داشته باشید.چرا که حیطه های شغلی رشته مهندسی کامپیوتر بسیار متنوع و گسترده می باشد. برای همین افراد زیادی علاقه به تحصیل در رشته کامپیوتر دارند. این افراد در شرکت های کامپیوتری، کارهای گرافیکی، نرم افزار و سخت افزار و …می توانند مشغول به کار شوند.

برای انتخاب رشته کامپیوتر در دانشگاه های سراسری روزانه باید حتما در رشته ریاضی در دبیرستان تحصیل کرده باشید. این رشته در سال های قبل در مقطع کارشناسی دارای گرایش های نرم افزار و سخت افزار و IT  بود اما الان فقط شامل کامپیوتر به صورت کلی می باشد و در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش می شود.

بنابراین اگر علاقه زیادی به این رشته دارید و می خواهید انتخاب رشته کامپیوتر خود را در فرم دانشگاه سراسری وارد نمایید؛ حتما در ادامه نکات مهم را به خاطر بسپارید و در زمان انتخاب رشته رعایت نمایید.

مهندسی کامپیوتر

الویت بندی کامپیوتر در زمان انتخاب رشته

برای انتخاب رشته کامپیوتر در زیر مجموعه سراسری الویت با کد رشته های روزانه است. و سپس این رشته در برخی از دانشگاه ها دارای کد رشته های شبانه نیز می باشد. همچنین دوره پردیس خودگردان نیز در برخی از دانشگاه ها و شهرها برای رشته کامپیوتر ارائه می شود.

از این رو الویت با انتخاب کد رشته های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و سپس غیر انتفاعی و پیام نور می باشد. همچنین یک الویت بیشتر هم در دانشگاه آزاد خواهید داشت که می توانید بین قبولی دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد یکی را انتخاب نمایید.

بهتر است انتخاب رشته کامپیوتر خود را در فرم انتخاب رشته سراسری ابتدا در دانشگاه های روزانه شهر خودتان انتخاب نمایید و به جای انتخاب دوره روزانه در سایر شهر ها به الویت بندی دوره شبانه بپردازید. چرا که مخارج زندگی در یک شهر دیگر با هزینه دوره شباه تقریبا در یک اندازه می باشد. و سپس اگر از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد به انتخاب دوره های پردیس خودگردان بپردازید. هر چند که دوره های پردیس خودگردان خیلی زیاد نیست.

  انتخاب رشته غرب تهران

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز در تمامی واحد های خود رشته کامپیوتر را ارائه می دهد  وهمچنین برای رشته های بدون کنکور نیز شانس قبولی دارید. برای همین می توانید در فرم 100 تایی انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد و در فرم 20 تایی بدون کنکور نیز اقدام به انتخاب این رشته نمایید.

معمولا رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را می توانید با معدل 14 نیز پذیرفته شوید و اصلا قبولی ان کار سختی نیست. اما مسلما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید برای قبولی در دانشگاه سراسری تلاش گنید؛ اگر به دنبال بازار کار خوبی هستید.

رتبه قبولی مورد نیاز برای انتخاب رشته کامپیوتر

اگر می خواهید در دانشگاه های روزانه و شبانه شهر تهران پذیرفته شوید، تا رتبه 1700 هم می توانید شانس خود را امتحان نمایید. اما اگر می خواهید کد رشته های پردیس خودگردان را نیز انتخاب نمایید و از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد، تا رتبه 3000 هم شانس قبولی در زیر گروه 1 رشته ریاضی را خواهید داشت.

اما برای انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی تا رتبه 7000 هم می توانید در فرم انتخاب رشته خود رشته های کامپیوتر را وارد نمایید و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور و مخصوصا بدون کنکور هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

رتبه قبولی کامپیوتر

رشته جایگزین مهندسی کامییوتر

در دنیای امروز مدرک کارشناسی ارشد و دکتری اهمیت بسیار بالایی در زمینه کاریابی و یا مهاجرت دارد. از این رو اگر در مقطع لیسانس رتبه شما با قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر فاصله دارد، می توانید به جای اینکه یک سال پشت کنکور بمانید، وارد رشته های جایگزین شوید.

رشته های جایگزین از نظر واحد دانشگاهی شابه بسیاری دارند و  این کار را برای مطالعه برای کنکور ارشد راحت می کند. و حتی بازار کاری مشابهی نیز خواهند داشت.

رشته آمار، ریاضی کاربردها برای جایگزینی در رشته کامپیوتر بسیار مناسب خواهد بود. و واحد های دانشگاهی آن ها با هم شباهت زیادی دارد و در کنکور کارشناسی ارشد راحت تر می توانید وارد رشته مهندسی کامپیوتر شوید.

یک نکته بسیار بسیار مهم!!!!

برخی از افراد تصور می کنند که رشته علوم کامپیوتر با رشته مهندسی کامپیوتر شباهت دارد. اما اگر به واحد های دانشگاهی آنها نگاهی بیندازید فقط تشابه اسمی دارند و شباهت این دو با هم بسیار کم است اما می توانید آن را نیز در انتخاب رشته خود وارد نمایید . اما بهتر است اول رشته آمار باشد. چرا که رشته آمار نیز با کامپیوتر بسیار سر و کار دارد.

سپس رشته ریاضیات کاربردها را انتخاب نمایید و سپس اقدام به الویت بندی رشته علوم کامپیوتر نمایید.

  معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رتبه بندی دانشگاه های تهران برای رشته مهندسی کامپیوتر

اگر می خواهید در شهر تهران اقدام به الویت بندی دانشگاه های مهندسی کامپیوتر نمایید، رتبه بندی دانشگاه ها به شرح زیر می باشد :

1- دانشگاه صنعتی شریف

2- دانشگاه تهران

3- دانشگاه صنعتی امیر کبیر

4- دانشگاه علم و صنعت

5- دانشگاه خواجه نصیر طوسی

6- دانشگاه شهید بهشتی

7- دانشگاه الزهرا ( ویژه دختران)

8- دانشگاه شاهد

رشته کامپیوتر در دانشگاه آزاد

 رتبه بندی دانشگاه های صنعتی

دانشگاه های صنعتی در سایر شهرها به نسبت دانشگاه همان شهر رتبه بندی علمی بالاتری دارند، مثلا دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشگاه اصفهان خیلی بهرت است اما در شهر قم این قضیه برعکس می باشد و دانشگاه قم از دانشگاه صنعتی قم رتبه بالاتری دارد.

چه افرادی رشته کامپیوتر را انتخاب کنند؟

برای انتخاب رشته کامپیوتر باید حتما ویژگی های زیر را داشته باشید :

اول ازهمه به درس ریاضیات و درس گسسته علاقه مند باشید چرا که اکثر واحد های دانشگاهی شما در این حوزه می باشد. همچنین کار با کامپیوتر و برنامه نویسی در حوزه علاقه مندی های شما باشد و مهم تر از همه بخش منطق گرایی مغز شما از بخش احساسی فعال تر باشد.

افرادی باید در رشته کامپیوتر انتخاب رشته نمایند که درون گرا باشند و در مشاغلی وارد شوند که خیلی نیازی به ارتباط با سایر افراد نباشد. همچنین این افراد باید قدرت خلاقیت بالایی نیز داشته باشند تا بتوانند در زمینه های شغلی متفاوت موفق عمل کنند.

انتخاب رشته دکتر پرتوی

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *