بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

رشته انسانی به نسبت رشته ریاضی و تجربی مباحث بیشتری دارد. این موضوع یک خوبی دارد که بارم بندی هر درس خیلی زیاد نمی شود اما خب داوطلب باید حجم بیشتری از مباحث را مطالعه کند. دروس رشته انسانی بیسار زیاد هستند مثلا درس دین و زندگی برای داوطلبان رشته ریاضی و تجربی در سال دوازدهم دارای 10 درس می باشد اما برای بچه های انسانی این درس 13 فصل دارد. بنابراین به دلیل حجم بیشتر مطالب کتاب درسی آگاهی از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی برای یک برنامه ریزی خوب و کسب معدل بالا الزامی است.

در این مقاله با هم تمامی دروس رشته انسانی را بررسی می کنیم تا شما با نمره هر درس در امتحانات نهایی آشنا شوید و بتوانید بر اساس بارم بندی هر درس شروع به مطالعه نمایید.

ادبیات فارسی

از آنجایی که تعداد فصول درس فارسی در هر سه رشته یکسان است بارم بندی این درس نیز با رشته ریاضی و تجربی تفاوتی ندارد. اما موضوع مهم در این است که حتما مطالعه قلمرو ها و لغات الزامی است. نیازی نیست تا جز به جز نکات دستوری و آرایه ای متن کتاب را حفظ کنید. اما پاسخ گویی به تمامی سوالات قلمرو های هر درس الزامی است.

بارم بندی این درس در امتحانات خرداد ماه سال دوازدهم بر اساس جدول زیر می باشد:

ادبیات فارسی

عربی

این درس یکی از دروس تخصصی رشته انسانی است که دارای 5 فصل می باشد. توجه به لغات و ترجمه متن درس ها و تمرینات کتاب درسی بسیار واجب است. بنابراین بدون مطالعه جزییات کتاب درسی نمی توانید انتظار نمره خوبی در این درس داشته باشید. برای برنامه ریزی درس عربی آگاهی از بارم بندی موضوعی لازم است. یعنی بدانید چند نمره به ترجمه و چند نمره به قواعد اختصاص پیدا می کند.

اما بارم بندی به معنای آن نیست که بخشی از کتاب درسی را حذف کنید بلکه مطالعه کامل مطالب کتاب درسی برای شرکت در امتحانات نهایی واجب است.

عربی

دین و زندگی

کتاب دین و زندگی دارای 13 درس می باشد. مطالعه آیات و توجه به مفاهیم کتاب درسی برای نمره خوب در این درس لازم است. معمولا بخش اول سوالات شامل ترجمه آیات و مفاهیم آیات می باشد. که حتما باید علاوه بر ترجمه یک مفهوم را نیز بنویسید. سپس سوالات جای خالی، پاسخ کوتاه و صحیح غلط از متن کتاب مطرح می شود که بهترین راه برای پاسخ گویی به این سوالات این است که شما حتما خودتان از متن کتاب درسی سوال طراحی کنید.

با این روش با دیدگاه طراح سوال آشنا می شوید و مطالب بهتر در حافظه شما می ماند. و اما بارم بندی این کتاب درسی شامل:

درس 1تا 7 که شامل مباحث ترم اول می باشد( 7نمره )

درس 8و9 ( 5نمره)

درس 10 و 11 (2نمره)

درس 12و13 (6نمره )

بنابراین باید توجه دانش آموز به مطالعه درس 12و 13 باشد. چرا که بیشترین بارم بندی مخصوص این دو درس می باشد. سپس در برنامه ریزی باید به درس 8 و 9 پرداخت و سپس به سراغ باقی دروس رفت.

زبان انگلیسی

این درس سخت ترین درس عمومی در امتحانات نهایی است. حجم مطالعه کمی دارد اما سوالات عجیب و غریبی از آن مطرح می شود. برای همین موضوع حل سوالات امتحانی متعدد از آن بسیار واجب است. درس زبان انگلیسی نیاز به تکرار دارد و در زمان مطالعه باید به متن کتاب درسی، ریدینگ ها و تمرینات بسیار توجه کنید.

زبان انگلیسی

علوم و فنون ادبی

این درس نیز به موضوعی در امتحانات مطرح می شود یعنی نیازی نیست تا درس به درس مطالعه کنید بلکه به صورت موضوعی از آن سوال مطرح می شود که شامل:

1- تاریخ ادبیات ( 2نمره)

2- سبک شناسی (2نمره)

3- موسیقی شعر (6نمره)

4- زیبایی شناسی ( 6نمره)

5- نقد و تحلیل نظم و نثر (4نمره)

بنابراین در ابتدا باید بر مبحث عروض و قافیه و آرایه های ادبی زمان بیشتری بگذارید. برخلاف آنکه خیلی از دانش آموزان از تاریخ ادبیات و سبک شناسی واهمه دارند اما بارم بندی زیادی را به خود اختصاص نمی دهد.

  بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

فلسفه

در امتحانات شبه نهایی این درس بسیار سخت بود. یعتنی حدودا 34 سوال جای خالی از متن کتاب درسی برای این درس مطرح شده بود . از این رو برای مطالعه درس فلسفه باید به جزییات کتاب درسی به خوبی توجه کنید تا بتوانید به تمامی سوالات پاسخ دهید. هر چند که کسب نمره 20 برای آن دسته از دانش اموزانی که به خوبی مطالعه می کنند و اصول رد پا گذاری و کد گذاری را انجام می دهند؛ اصلا سخت نیست.

فلسفه

همانطور که مشاهده می کنید درس هفتم و هشتم بیشترین بارم بندی را به نسبت سایر دروس دارد و کلیه دروس ترم اول در مجموع 8 نمره از 20 نمره امتحان را تشکیل می دهند.

  کنکور انسانی سخته یا راحت؟

جغرافیا

در امتحانات نهایی سال 1400 این درس از میزان سختی غوغا کرد و صدای دانش آموزان و دبیران این درس را در آورد. به قدری ریز و جزیی این درس آموزش داده شده بود که پاسخ گویی به سوالات واقعا دشوار بود. از این رو به خوبی به بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی توجه کنید تا بتوانید با مطالعه کامل و دقیق و برنامه ریزی اصولی به خوبی از عهده امتحانات پایان ترم بر بیایید.

جغرافیا

تاریخ

یکی درس پر از نکته و اسم که مسلما بدون خلاصه نویسی و کدینگ نمی توان آن را به خاطر سپرد. از این رو حتما اصول مطالعه درس تاریخ را در برنامه ریزی خود استفاده کنید. اما اگر می خواهید از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم در درس تاریخ آگاه شوید عبارتست از :

1- درس 1و2 (2نمره)

2- درس 3و4 (2نمره)

3- درس 5و6 (2نمره)

4- درس 7 (2نمره)

5- درس 8و9 هر کدام (3نمره)

6- درس 10و11و12 هر کدام (2نمره)

  بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

جامعه شناسی

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی در درس جامعه شناسی بسیار جالب است درس 1تا 5 که مخصوص امتحانات ترم اول می باشد در امتحان نهایی خرداد ماه هر کدام 1/5 نمره دارند و دروس ترم دوم یعنی درس 6تا 10 هر درس در امتحانات خرداد دارای 2/5 نمره می باشد.

بناراین حتما در برنامه ریزی های خود از ترم دوم شروع به مطالعه جامعه شناسی بکنید.

ریاضی و آمار 3

این درس در کل دارای 3 فصل می باشد که درس اول مخصوص ترم اول  و دارای 5 نمره بارم بندی درس دوم تا صفحه 60 نیز مخصوص امتحانات ترم اول می باشد که بارم آن 2 نمره و ادامه درس 2 که برای امتحانات ترم دوم تعبیه شده است 3 نمره را به خود اختصاص می دهد و در آخر فصل سوم دارای بیشترین بارم می باشد که عبارتست  از 9/5 نمره. برای همین حتما به بارم بندی این درس توجه ویژه داشته باشید.

بارم بندی امتحانات

سلامت و بهداشت

شاید به جز مدارس دولتی سایر مدارس به این درس در طول سال تحصیلی توجه چندانی نداشته باشند. اما نگران نباشید با اینکه بسیار جزیی از آن در امتحانات سوال مطرح می شود اما کاملا مباحث آن آسان است و می توانید سریعا آنها را مطالعه نمایید.

1) فصل اول درس 1 (1نمره)

2) فصل دوم درس 3 (3/5 نمره)

3) فصل چهارم درس 8و10 هر کدام (2نمره )

4) فصل پنجم درس 11و12 هر کدام ( 2 نمره)

5) فصل ششم درس 13و14 هر کدام (2 نمره)

 

  معرفی رشته زبان و ادبیات عرب

 

امتحانات نهایی شوخی نیست و دانش آموزی که مطالعه کافی نداشته باشد نمی تواند نمرات قابل قبولی کسب کند. جزییات و تمرینات کتاب درسی حتما باید اصولی مطالعه شود و توصیه ما این است که حتما برنامه ریزی مخصوص به خودتان را داشته باشید تا بتوانید مطالب را با مدیریت زمان مطالعه کنید حجم زیاد کتاب های درسی، فاصله زمانی کم بین هر آزمون کار را دشوار می کند .اما برنامه ریزی خوب کمک می کند که بتوانید علاوه بر مطالعه بارها به مرور و حل نمونه سوال نیز بپردازید

مراقب باشید برنامه خوب یعنی مخصوص شما توسط یک مشاور با تجربه و با جزییات نوشته شود.

مشاوره رایگان در واتس اپ

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *