برای انتخاب رشته نهم باید چه نمره هایی کسب کنم؟

تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم

 انتخاب رشته ورود به دبیرستان در سال نهم صورت می پذیرد و برای این انتخاب رشته راه های متفاوتی وجود دارد . اما از آنجایی که انتخاب رشته نهم تاثیر زیادی در آینده و سرنوشت فرد دارد بسیار مهم است که به چه شکل انجام می پذیرد که در ادامه راه های متفاوت انتخاب رشته سال نهم را با هم بررسی می کنیم و به شما میگوییم تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم چه قدر است. در انتخاب رشته نهم، معدل کل سال های هفتم و هشتم و نمرات ترم اول سال نهم و همچنین نمرات امتحانات نهایی سال نهم تاثیر گذار است. یعنی بنای انتخاب رشته ای که شما به آن علاقه دارید، از سال هفتم گذاشته می شود. 

اما اگر نتوانسته اید در سال هفتم و هشتم مخصوصا در دوران آموزش مجازی نمره خوبی کسب کنید، نگران نباشید. بلکه تاثیر نمرات امتحانات پایانی سال نهم خیلی بیشتر از سال های هفتم و هشتم و حتی ترم اول می باشد. چرا که نمرات ترم دوم سال نهم مخصوصا نمراتی که در برگه کتبی نهایی خودتان کسب کرده اید، با ضریب 3 برای انتخاب رشته محاسبه می شود.

1-  انتخاب رشته بر اساس نمره

یکی از آیتم های که در مدارس برای انتخاب رشته سال نهم برگزار می شود انتخاب رشته از طریق نمره و کارنامه فرد می باشد . معمولا برای انتخاب رشته نهم کارنامه و معدل فرد مهم است که اگر داوطلب در درجه 1 معدل باشد یعنی معدلی بالای 19 داشته باشد می تواند به راحتی در رشته های ریاضی و تجربی ورود کند که البته برای رشته تجربی بسیار سختگیرانه تر می باشد به شکلی که در برخی از شهرهای کوچک برای ورود به رشته تجربی تنها شرط موجود داشتن معدل کتبی 20 می باشد  و معمولا معدل های پایین را مجبور به ورود به رشته انسانی و یا فنی و حرفه ای می کنند .

  مشاوره آنلاین انتخاب رشته نهم

همچنین علاوه بر معدل کل، برای رشته تجربی وریاضی حداقل نمره در درس ریاضی و علوم 18 و برای رشته انسانی نیز حداقل نمذه ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی 17 می باشد که نمرات این دروس نیز به صورت جداگانه از معدل مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر دانش آموزی معدل مقبول برای ثبت نام در رشته تجربی را داشته باشد اما نمره درس علوم او پایین باشد متاسفانه این دانش آموز اجازه ورود به رشته تجربی را ندارد. و باید شانس خود را در سایر رشته ها امتحان کند.و این جا می باشد که تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم مشخص می شود.

آیا انتخاب رشته بر اساس نمره اصولی است ؟

سوال اصلی در این است که انتخاب رشته بر اساس نمره اصولی نیست چرا که ممکن است در زمان امتحان ها شما دچار مشکلاتی شده باشید و نتوانید امتحان های خود را با موفقیت پشت سر بگذارید خیلی پیش آمده است که فردی را به اجبار در رشته ای ثبت نام کرده اند اما دانش اموز هیچ رشد و پیشرفتی در درس خود ندارد و هیچ علاقه ای به درس ندارد . برای همین انتخاب رشته بر اساس معدل و نمره اصلا کار صحیحی نیست .اما متاسفانه تاثیر انتخاب نمره بر انتخاب رشته نهم بر هیچ کس پوشیده نیست و بنابراین برای کسب معدل و نمره مورد نظر باید تلاش لازم را انجام داد. 

نمره و انتخاب رشته نهم

بلکه در ابتدا باید علاقه دانش آموز شناخته شود، استعداد او مورد بررسی قرار بگیرد. و سپس بنا بر علاقه و استعداد خود برنامه ریزی دریافت کند تا برای رسیدن به حد نصاب نمره رشته مورد نظر تلاش کند. تا محدودیتی در انتخاب رشته نهم به دهم خود نداشته باشد.

حداقل نمره لازم برای ورود به هر رشته

این که برای ورود به هر رشته چه نمراتی لازم است جز عواملی است که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید مخصوصا در این زمینه که امتحانات ترم دوم سال نهم به صورت نهایی برگزار می شود برای همین لازم است بدانیم که برای ورود به هر رشته چه میزان باید نمره کسب کنیم تا بتوانیم قبل از امتحانات ترم دوم و امتحانات نهایی خود را برای آن درس و کسب نمره قابل قبول اماده نماییم .

در درجه اول معدل کل کتبی نهایی  در انتخاب رشته نهم شما مهم است و همانطور که گفتم برای ورود به رشته تجربی و ریاضی معدل های بالای 19 و حتی معدل 20 لازم است اما در کنار این موضوع اگر می خواهید وارد رشته تجربی شوید باید در کنار معدل بالا نمره شما در درس علوم در حد عالی باشد  همچنین ضریب درس علوم برای ورود به رشته تجربی ضریب 3 می باشد .

برای ورود به رشته ریاضی باید نمره درس ریاضی در حد عالی باشد و ضریب این درس شامل ضریب 3 می باشد و شرط ورود به رشته انسانی نمره بالا در دروس فارسی ، عربی ، مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمان می باشد که اگر ملاحظه کنید شرط ورود به رشته انسانی هم به سختی ریاضی و تجربی است .

درس فارسی برای انتخاب رشته نهم ضریب 4 دارد برای درس مطالعات اجتماعی ضریب 3 منظور می گردد . برای درس عربی ضریب 2 منظور می گردد . همچنین افرادی که معدل انها 12 باشد حداقل نمره ریاضی انها 10 شده باشد می توانند در رشته فنی و حرفه ای شرکت کنند .

همچنین در انتخاب رشته سال نهم علاوه بر نمرات کتبی امتحان نهایی دروس و نمرات سال های هفتم و هشتم نیز در انتخاب رشته شما تاثیر گذار می شود و هر درس ضریب مخصوص به خودش را می گیرد .

نمره در انتخاب رشته نهم به دهم

نمرات در انتخاب رشته سال نهم چگونه تاثیر می گذارد؟

درست است که انتخاب رشته بر اساس نمره کار اصولی نیست اما هدف این است که شما حداقل نمره لازم را بدانید و نحوه تاثیر گذاری نمره در انتخاب رشته سال نهم را بدانید تا بتوانید به نحوی پیش بروید که بدون محدودیت نمره در هر رشته ای که علاقه دارید وارد شوید

نمرات در انتخاب رشته سال نهم به 2 صورت تاثیر می گذارند : 1- تاثیر حذفی 2- تاثیر بر امتیاز

تاثیر حذفی نمرات 

تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم به صورت تاثیر حذفی نمرات بر انتخاب رشته پایه نهم به این شکل است که اگر شما حداقل نمره را برای ورود به یک رشته کسب نکنید دیگر حق انتخاب آن رشته را ندارید و باید به سراغ باقی گزینه ها بروید .

در کنار این موضوع معمولا مدارس فرمی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند تا در ابتدا الویت های خود را انتخاب کنند که باید از 1تا12 به رشته هایی که نوشته شده نمره دهند هر انچه که به رشته ای علاقه دارید باید در الویت بالاتری برای شما قرار گیرد و الویت 12 یعنی کمترین میزان علاقه به آن رشته و الویت 1 یعنی بیشترین میزان علاقه مندی به آن رشته

تاثیر نمرات سال هشتم وهفتم در انتخاب رشته نهم

فقط نمرات امتحان نهایی سال نهم نیست که بر انتخاب رشته ورود به سال دهم تاثیر دارد. بلکه معدل کل سال سال هشتم و هفتم با ضریب 1 نیز بی تاثیر نیست اما از آنجایی که امتحانات سال هفتم و هشتم متوسطه اول به صورت داخلی برگزار می شود و کسب نمره عالی در این سال ها کار سختی نیست و بستگی به دانش آموز و مهم تر از همه به دبیران و مدرسه دارد، برای همین تاثیر این نمرات با ضریب 1 و تاثیر معدل کتبی سال نهم که ما حصل امتحانات نهایی می باشد با ضریب 3 می باشد.

جدول حداقل نمره لازم برای ورود به هر رشته 

شاخه نظری

انسانی

تجربی

ریاضی

معارف

فارسی 14

علوم 14

ریاضی 14

معارف 14

مطالعات13

ریاضی 13

علوم 13

عربی 13

عربی 12

———–

————–

فارسی 12

شاخه فنی و حرفه ای

صنعت

خدمات

کشاورزی

هنر

فناوری 13

فناوری 12

فناوری 12

فناوری 12

هنر 12

هنر 12

هنر 12

هنر 12

ریاضی 10

ریاضی 10

علوم 10

ریاضی 10

علوم 10

———–

———-

علوم10

شاخه کار دانش

صنعت

خدمات

کشاورزی

هنر

فناوری 12

فناوری 12

فناوری 12

فناوری 12

هنر 10

هنر 12

هنر 10

هنر 12

ریاضی 10

ریاضی 10

علوم 10

ریاضی 10

 

تاثیر امتیاز

در کنار معدل شما نمرات هر درس برای ورود به هر رشته امتیاز جداگانه برای شما دارند که فقط 35% بر انتخاب رشته شما تاثیر دارد که همانطور که قبلا گفتیم برای رشته تجربی درس علوم با ضریب 3 ، برای رشته ریاضی درس ریاضی با ضریب 3 و برای رشته انسانی درس فارسی با ضریب 4 ، درس مطالعات با ضریب 3 و درس عربی با ضریب 2 تاثیر امتیاز بر انتخاب رشته شما دارند البته تاثیر سهمیه ها را هم نباید دست کم بگیریم که در ادامه کامل توضیح داده ایم .

فرمول تاثیر نمرات در انتخاب رشته نهم 

نمرات خرداد سال هفتم+ نمرات خرداد سال هشتم + نمرات خرداد سال نهم 3x

شاخه

 

شاخه کار و دانش

شاخه فنی و حرفه ای

شاخه نظری

صنعت

خدمات

کشاورزی

هنر

صنعت

خدمات

کشاورزی

هنر

ادبیات و علوم انسانی

علوم و معارف اسلامی

علوم تجربی

علوم ریاضی

الویت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمونه اولویت در انتخاب رشته نهم

نمونه اولویت در انتخاب رشته نهم

2-  انتخاب رشته بر اساس بازار کار

یکی دیگر از مواردی که دانش آموزان و خانواده ها در انتخاب رشته سال نهم و برای وارد شدن به سال دهم مورد توجه قرار میدهند بازار کار است و این معمولا در مرحله ای است که دانش آموز از لحاظ نمره برای انتخاب رشته نهم شرط ورود برای تمامی رشته ها را دارا می باشد .

اما سوال اصلی من از شما این است که بازار کار را چه کسی می سازد ؟ بازار کار زمانی وجود دارد که فرد علاقه کافی به آن رشته داشته باشد حتی اگر دانش اموز در آینده امکان ورورد به رشته و شغل پدر خود را داشته باشد و آینده درخشانی از لحاظ شغلی برای او وجود داشته باشد تا زمانی که آن فرد خودش به صورت قعطی به آن حرفه علاقه نداشته باشد هیچگاه موفقیت چشمگیری حاصل نمی شود .

یکی دیگر از موضوعات مهم این است که از زمانی که فرد در سال نهم انتخاب رشته می کند تا زمانی که وارد بازار کار می شود حدودا 7الی 8 سال زمان می برد تا اون زمان مکن است چرخه کاری رشته ها کاملا متفاوت شود . پس انتخاب رشته براساس بازار کار مانند انتخاب رشته بر اساس نمره اصلا کار اصولی نیست .

  علاقه مهم است یا بازار کار ؟

3-  انتخاب رشته بر اساس علاقه ناخود اگاه

چرا علاقه ناخودآگاه ؟ انتخاب رشته دبیرستان در اوج نوجوانی و تغییرات شخصیتی دانش آموزان صورت می گیرد . برای همین خیلی نمی توان به تصمیم های دوران نوجوانی اکتفا کرد برای همین علاقه مندی باید بر اساس ناخود اگاه باشد تا در طول زمان تغییری نکند برای همین موضوع یکی از مهم ترین آیتم ها برای انتخاب رشته علاقه مندی است .

مهم نیست نمره شما در چه حد باشد ، بازار کار برای آن در حال حاضر وجود دارد یا خیر اگر رشته ای که در آن تحصیل می کنید به آن علاقه داشته باشید دیگر هیچ چیز اهمیتی ندارد برای همین موضوع حتما حتما در رشته ای وارد شوید و در انتخاب رشته سال نهم خود به رشته ای الویت دهید که علاقه ناخود اگاه شما در آن سمت باشد .

 چگونه علاقه مندی ناخود اگاه خود را شناسایی کنیم ؟

یکی از سوالاتی که داوطلبان بعد از مطالعه متن بالا می پرسند در این است که چگونه باید علاقه ناخود اگاه خود را باید شناسایی کنیم ؟ یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها تست های شخصیت شاسی است که روی علاقه مندی شما کار می کند معتبر ترین تست در این زمینه تست رغبت سنج شغلی هالند می باشد که توسط جان هالند تدوین شده و 48 سوال دارد که در 6 زمینه متفاوت میزان علاقه مندی های شما را می سنجد .

که معتبر ترین تست در زمینه سنجش علاقه مندی هاست . این آیتم از سنجش بر اساس نمره در انتخاب رشته بسیار بسیار مهم تر است .اما این تست نیاز به تحلیل و بررسی متخصص روانشناس دارد. تحلیلی که از تست های انلاین به دست می آید قابل اعتماد نیست و نمی توان تصمیم گیری به این مهمی را بر عهده چنین تست هایی قرار داد. 

4-  انتخاب رشته نهم بر اساس استعداد و توانایی ها

در کنار علاقه مندی، استعداد یکی از آیتم هایی است  که انتخاب رشته شما را اصولی می کند در این بخش هم تست های شخصیت شناسی به انتخاب رشته خوب شما کمک میکند. اگر برای ورود به یک رشته هم نمره خوب کسب کنید و هم علاقه بالا داشته باشید فکر می کنید کافی است ؟ مسلما خیر در کنار همه این ها باید استعداد در آن زمینه رشته هم وجود داشته باشد علاقه بدون استعداد هیچ موفقیت و پیشرفتی را در پی ندارد .

برای همین در کنار نمره باید حتما به علاقه و استعداد دانش آموز هم توجه کرد . یکی از تست های معتبر در زمینه انتخاب رشته برای سنجش هوش تست هوش 8گانه گاردنر می باشد که هوش دانش اموز را در 8 زمینه مختلف می سنجد .اجرا و تحلیل این تست نیز نیاز به متخصص روانشناس دارد و به هیچ عنوان به تست های زرد اینترنتی نمی توان اعتماد کرد. 

انتخاب رشته نهم

 تاثیر سهمیه در انتخاب رشته نهم

یکی دیگر از آیتم ها در انتخاب رشته سال نهم که شاید موجب تعجب شما شود میزان سهمیه شما است به طور مثال در یک منطقه ای برای رشته تجربی 450 تا سهمیه ورود به تجربی در نظر گرفته شده است به بستگی به تعداد مدارس آن منطقه دارد و ظرفیتی که برای تحصیل در پایه نهم وجود دارد اگر نمره شما برای انتخاب رشته تجربی به حد کافی برسد .

اما ظرفیت خالی برای رشته تجربی باقی نماند متاسفانه باید رشته های دیگری را انتخاب کنید برای همین است که گاهی توصیه می کنیم منطقه و محل زندگی خود را می توانید در انتخاب رشته نهم تغییر دهید . همچنین سهمیه مناطق ، ایثارگران و … در این انتخاب رشته موثر است پس بر خلاف تصور همگان فقط نمره نیست که بر انتخاب رشته شما اثر می گذارد بلکه رتبه و سهمیه شما نیز سهم به سزایی دارد .

 نظرات اطرافیان در انتخاب رشته 

گاهی با متن هایی مواجه می شوید که در انتخاب رشته سال نهم به دهم نظر اطرافیان و معلمان و خانواده اثر می گذارد اما این کاملا اشتباه است خارج از بحث سهمیه و نمره که خیلی دست دانش آموز نیست صرفا علاقه و استعداد برای انتخاب رشته نهم اثر بخش می باشد .

نمودار زیر معمولا در سایت های گوناگون قابل مشاهده است. اما انتخاب رشته بر اساس این ملاک ها فقط به در بسته می خورد. مسلما زمانی که دانش آموز پایه نهم به سنین بزرگسالی می رسد، اگر انتخاب رشته خوبی نداشته باشد، دچار پشیمانی می شود و این پشیمانی دیگر فایده ای ندارد. 

برای همین، همین الان برای یک انتخاب درست و عاقلانه اقدام کنید. نمرات درسی، نظرات دیگران، بازار کار و… را دور بریزید و علاقه و استعداد خودتان را شناسایی کنید و بر مبنای آن مطالعه کنید تا به نمره دلخواه دست پیدا کنید. 

تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم

شاخه های انتخاب رشته پایه نهم

1-  شاخه نظری

2-  شاخه فنی و حرفه ای

3-  شاخه کار و دانش

 شاخه نظری 

در کنار تمامی عواملی که برای یک انتخاب رشته اصولی مهم است  مثل تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم، زیر شاخه های رشته های موجود در انتخاب رشته را نیز باید بدانیم شاخه نظری شامل رشته علوم و ادبیات علوم انسانی ، علوم و معارف انسانی ، علوم تجربی و علوم ریاضی است که شرط نمره و معدل برای ورود به این رشته ها مهم است .

اما توصیه من به شما در این است که در ابتدا علاقه و استعداد خود را شناسایی کنید و بعد از شناخت کامل در مورد رشته ها و انتخاب قطعی خود لازم است که روی درس هایی که برای انتخاب رشته شما مهم است تمرکز کنید تا بتوانید نمره خوبی در این درس ها کسب کنید به جای اینکه نمره شما برای شما تصمیم گیری کند شما باید برای نمره خود تصمیم گیری کنید و نمره ای را کسب کنید که بتوانید در هر رشته ای که علاقه مند هستید ورود پیدا کنید .

 شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش 

برای ورود به این رشته ها محدودیتی از لحاظ نمره و معدل وجود ندارد بلکه افرادی را که نمره های خوبی کسب نکرده اند وارد این شاخه ها می شوند اما باید دانست که شرط ورورد به این رشته ها از همه مهم تر مهارت های عملکردی است این رشته ها و زیر شاخه های آن کاملا مهارت محور و عملی هستند و اگر فردی به این زمینه ها علاقه نداشته باشد دچار مشکل می شود ویژگی افرادی که می خواهند در انتخاب رشته نهم خود وارد رشته های فنی و حرفه ای شوند باید تیپ هنری داشته باشند . اما در کل تاثیر نمره در انتخاب رشته نهم را نباید نادیده گرفت.

این افراد بیشتر درون گرا هستند و به کار های عملی علاقه زیادی دارند .(البته نکته قابل ذکر در این است که برای ریاضی نمره حداقل 10 حتما لازم است تا بتوانید وارد شاخه فنی و حرفه ای شوید. موضوع بعدی در این است که متاسفانه برخی از دانش اموزان به قدری معدل پایینی دارند که فقط می توانند وارد شاخه کارو دانش شوند و حتی برای ورود به شاخه فنی و حرفه ای هم معدل کافی کسب نمی کنند.)

این رشته ها در 4 شاخه تقسیم بندی می شوند 

1-  شاخه صنعت : که شامل رشته های الکترونیک ، الکتروتکنیک ، مکانیک ، نقشه برداری ، کاغذ و چوب ، نقشه کشی ، متالوژی ، صنایع فلزی و … می باشد و بیشتر روحیه کار با ابزار آلات می خواهد و نیازمند دقت و دستان توانمند می باشد

2-  شاخه هنر : که شامل نقاشی ، سینما و تئاتر ، گرافیک ، طراحی دوخت ، قلم زنی و هنر های تجسمی می باشد

3-  شاخه کشاورزی : که شامل امور زراعی و دامی، امور دامی، مهندسی تولیدات گیاهی، تکنولوژی گیاه‌پزشکی، تکنولوژی پرورش طیور، مدیریت تلفیقی آفات، تکثیر و پرورش آبزیان، صنایع غذایی، ماشین‌های کشاورزی واست.

4-  گروه خدمات : که شامل کامپیوتر، نقشه‌کشی معماری، کودک یاری، مدیریت خانواده، حسابداری، بازرگانی، تربیت‌بدنی و است.

 

این را بدانید که انتخاب رشته پایه نهم اهمیت بسیار بالایی دارد و در این زمینه باید دقت کافی صورت پذیرد برای همین مشاوران ما در زمینه انتخاب رشته پایه نهم پاسخ گوی سوالات درسی شما عزیزان می باشند. چرا که کوچکترین اشتباه می تواند اینده تحصیلی، اینده شغلی و در آمدی شما را به بیراهه بکشاند و متاسفانه امکان بازگشت مهم ترین دارایی تان یعنی زمان را ندارید. 

مشاوره رایگان در واتس اپ

4.5/5 - (11 امتیاز)
3 پاسخ
  1. محسن
    محسن گفته:

    سلام
    میخاستم ببینم اگه من هفتم همه چی اوکی باشه
    هشتم علوم 15 ریاضی 12
    نهم علوم بالای 15 و ریاضی بالای 15 میشه برم رشته ریاضی فیزیک

    پاسخ
  2. آرامش
    آرامش گفته:

    واقعا توضیح کامل بود. سپاسگزارم. فقط سوال اینکه نمرات ترم اول پایه نهم در محاسبات تاثیر داره یا نه؟

    پاسخ
  3. محمد
    محمد گفته:

    سلام من جمع نمرات ریاضی و علوم هردو ۴۰ شد
    هشتم ریاضی ۳۳ و علوم ۵۸
    نهم ترم اول ریاضی ۱۶ وعلوم ۲۰ اگر ترم دو بتوانم همه نمراتم ۲۰ باشد میتوانم رشته ریاضی انتخاب کنم لطفا کمکم کنید

    نظر شما بعد از تائید نمایش داده میشود.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *