برنامه ریزی امتحانات ترم دوم

برنامه ریزی امتحانات ترم دوم

امتحانات ترم دوم و کسب معدل عالی در امتحانات نوبت دوم در هر پایه و رشته ای برای دانش آموزان و خانواده آنها اهمیت بالایی دارد. مخصوصا دانش آموزان دوره متوسطه اول که نمرات و معدل انها در سال هفتم و هشتم و نهم برای انتخاب رشته نهم به دهم اهمیت دارد. وهمچنین داوطلبان پایه دوازدهم که معدل کتبی نهایی آنها هم برای تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور مهم است و هم برای انتخاب رشته های بدون آزمون در دانشگاه. از این رو برای کسب معدل مطلوب در امتحانات خرداد ماه نیاز به برنامه ریزی امتحانات ترم دوم می باشد؛ تا داوطلب بتواند جمع بندی خوبی روی مباحث سال تحصیلی انجام دهد و با تسلط کافی در جلسه امتحان حاضر شود.

این برنامه ریزی می تواند برای دانش آموزان ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و دانش اموزان کنکوری مورد استفاده باشد. همچنین داوطلبان رشته انسانی، رشته ریاضی و رشته تجربی می توانند برنامه ریزی فردی خود را دریافت کنند. برای همین برنامه ریزی امتحانات ترم دوم محدودیتی در مقطع و رشته ندارد. همچنین این برنامه ریزی برای تمامی دانش آموزان در تمامی شهر ها و روستاهای ایران قابل استفاده می باشد.

امتحان

چرا باید برای امتحانات برنامه ریزی داشته باشیم؟

خیلی از دانش آموزان تصور می کنند که در شب های امتحان نیازی به برنامه ریزی ندارند و فقط کافی است شب قبل از هر امتحان درس به درس شروع به مطالعه کنند. اما مهم ترین کاربرد برنامه ریزی برای دوران امتحانات می باشد و برنامه ریزی امتحانات ترم دوم مهم ترین بخش از مطالعه و برنامه ریزی درسی در طول سال تحصیلی است.

برنامه ریزی در زمان امتحانات فوایدی دارد که عبارتست از:

1- بررسی و آنالیز مباحث کتاب درسی و مشخص کردن مباحث مهم و کلیدی

2- توجه به نقاط ضعف هر درس و ارائه راهکار برای تبدیل آن به نقطه قوت

3- مدیریت زمان برای مطالعه کامل تمامی دروس و مباحث

4- رعایت شیوه صحیح مطالعه هر درس

5- ایجاد زمان مناسب برای مرور مطالب در شب های قبل از امتحان

6- الویت  بندی مطالعه در برنامه ریزی

7- قرار دادن زمان مشخص برای حل نمونه سوال و افزایش تسلط

8- تنظیم ساعت خواب و بیداری در روزهای امتحان

  آموزش مرحله به مرحله برنامه ریزی جمع بندی

مسلما عدم وجود برنامه ریزی موجب می شود تا داوطلب در شب های امتحان ساعت خواب منظمی نداشته باشد و گاها تا صبح به مطالعه بپردازد. این موضوع موجب شده تا میزان تمرکز در جلسه آزمون کم شود و نتوان نمره کافی در آن درس را علی رغم مطالعه زیاد به دست آورد. اما وجود برنامه ریزی موجب می شود تا دانش آموزان با زمان بندی دقیق مطالعه کنند و بتوانند در پایان هر روز نهایتا تا ساعت 24 تمامی مباحث کتاب درسی را مرود مطالعه قرار دهند.

همچنین یکی از مشکلات مطالعه دانش آموزان بدون برنامه ریزی امتحانات ترم دوم این است که از ابتدای کتاب شروع به مطالعه می کنند. این موضوع موجب می شود زمانی که به مطالب مهم و پراهمیت می رسند، انرژی کافی را نداشته باشند. همچنین برخی از مطالب به صورت مستقل از آنها سوال طراحی می شود و برخی به هم پیوسته هستند که باید در برنامه ریزی مورد توجه قرار بگیرد. وجود برنامه ریزی فردی باعث می شود که برای هر مبحث به اندازه الویت و اهمیت آن زمان قرار داده شود.

مطالعه نوسانی یکی دیگر از مشکلات نداشتن برنامه ریزی در زمان امتحانات خرداد ماه می باشد. چرا که داوطلب در برخی روزها ساعت مطالعه بالایی دارد و در برخی از روز های دیگر به شدت ساعت مطالعه کمی دارد و همین امر موجب می شود که نمره و معدل دلخواه خود را نتواند کسب کند.

ضرورت برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی امتحانات نهایی

در سال نهم و در سال دوازدهم امتحانات خرداد ماه به صورت نهایی و کشوری برگزار می شود.یعنی سوالات توسط معلمان دیگر طراحی و تصحیح می شود و حتی دانش آموز در خارج از مدرسه باید امتحان دهد. این مسائل سختی امتحانات را دو چندان می کند. برای همین برنامه ریزی کمک می کند که آین دانش آموزان بتوانند

1- بر جزییات کتاب درسی تسلط پیدا کنند و روش های مطالعه دقیق را بیاموزند.

2- زمانبندی در جلسه آزمون و مطالعه را آموزش ببینید

3- هوش هیجانی خود را کنترل کنند و بتوانند بدون استرس و با آرامش در جلسه آزمون حاضر شوند.

مسلما دانش آموزان پایه هفتم و هشتم و دهم و یازدهم به دلیل آنکه امتحان های خود را به صورت عادی در مدرسه می دهند، کار آسان تری به نسبت دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم دارند. از این رو برنامه ریزی برای جمع بندی امتحانات ترم دوم پایه نهم و برنامه ریزی جمع بندی امتحانات نهایی دوازدهم بسیار  اهمیت بالایی دارد.

روش مطالعه برای امتحانات پایان ترم

در زمان آمادگی برای امتحانات نوبت دوم بهتر است که اصول زیر را رعایت نمایید تا بتوانید با امدگی بیشتری در جلسه آزمون شرکت کنید و مهم تر از همه نمره بیشتری کسب کنید. این اصول برای مطالعه تمامی دروس لازم است و بهتر است ایت ترتیب در مطالعه حتما مورد توجه قرار بگیرد.

1- مطالعه خود را دروس سخت تر و پر سوال تر آغاز کنید. لازم نیست حتما از درس اول شروع به مطالعه کنید الویت با دروسی است که تا به حال ان را نخوانده اید.

2- حتما تمامی تمرینات داخل کتاب درسی را حل کنید حتی مثال های حل شده کتاب درسی را خودتان دوباره حل کنید.

3-خودتان از متن کتاب درسی سوال طراحی کنید تا با دید طراح سوال آشنا شوید و بر جزییات کتاب درسی مسلط شوید.

4-از کتاب های شب امتحان خیلی سبز کمک بکیرید.

5-در شب های قبل از امتحان حتما از خودتان یک آزمون بگیرید و آن را تصحیح کنید تا مشکلات خود را شناسایی کنید.

6-حتما زمانی را برای رفع اشکال قرار دهید

7-مطالب کتاب درسی را به صورت خلاذهنی مرور کنید تا متوجه شوید که کدام مباحث را فراموش کرده اید تا فرصت مرور داشته باشید.

8-شرایط آزمون را برای خودتان شبیه سازی کنید

9-به خودتان انرژی مثبت بدهید.

10- بی دقتی آزمون های قبلی را بررسی کنید تا دوباره آنها را تکرار نکنید.

11-بلافاصله بعد از هر امتحان مطالعه خودتان را آغاز کنید و مابین مطالعه وقفه طولانی نیندازید.

12-اصول استاندارد مطالعه اعم از میز و صندلی مناسب مطالعه، نور کافی و دمای ناسب را رعایت کنید.

13-سعی کنید خواب ظهر شما بیش از 45دقیقه نباشد

14-امتحانات ماهانه و سالانه دبیر خود را مجددا حل کنید

15-اگر برای امتحانی زمان کم دارید، زودتر شروع به مطالعه کنید

16-شب های قبل از امتحان حتما ساعت 24 بخوابید

17-صبحانه در روزهای امتحان فراموش نشود

18-برای هر امتحان و نمره آن هدف گذاری کنید

19-مشخص کردن حداقل سوال در زمان امتحان لازم و ضروری است

20-مسیر خودتان را پیش بروید و زمان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید وتا جای امکان با دوستان خود در ارتباط نباشید

21-بهتر است مطالعه فردی داشته باشید تا مطالعه گروهی با دوستان خود

مسلما در کنار یک برنامه ریزی فردی و حرفه ای رعایت این اصول می تواند این آرامش را به شما بدهد که بتوانید به نمره و معدل دلخواه خودتان دست پیداکنید. مسلما باید برای کسب یک معدل خوب برای خودتان هدف گذاری کنید و سعی کنید به نسبت گذشته خودتان پیشرفت داشته باشید.

هر درس را چگونه مطالعه کنیم؟

رعایت روش مطالعه هر درس اهمیت بالایی دارد. مسلما نمی توان به همان سبکی که درس ادبیات را مطالعه می کنید، ریاضی را نیز همانگونه بخوانید. برای همین بهتر است تا سبک مطالعه هر درس را به خوبی رعایت نمایید.

نام درس روش مطالعه
ادبیات بهتر است در ابتدا لغات هر درس را مطالعه کنید و لغت های مهم و پراهمیت را چه از نظر معنایی و چه از نظر املایی مشخص کنید. و سپس قلمرو های درس را بخوانید ونکات مهم دستور زبان و ارایه را کار کنید.
عربی مطالعه ترجمه هر درس و لغات مهم ضروری است. سپس از قواعد هر درس یک خلاصه تهیه کنید و تمرین های کتاب درسی را نیز خط به خط ترجمه نمایید. حتی مثال های حل شده کتاب درسی را نیز دوباره حل کنید.
دین و زندگی حتما متن درس را ردپا گذاری کنید. و بین آیات ومتن ارتباط پیدا کنید. سعی کنید از متن درس خودتان سوال طراحی کنید.
زبان انگلیسی در ابتدا لغات و متن کتاب درسی را مطالعه کنید. از گرامر آن خلاصه نویسی کنید و تمرین ها را تک به تک حل کنید. حل سوالات اضافه برای این درس ضروری است. چرا که تنوع سوالات آن بسیار زیاد است.
ریاضی /هندسه / گسسته/ حسابان این درس تمرین محور می باشد. برای درس ریاضی تمامی فعالیت ها و مثال ها و تمرین های کتاب درسی را خودتان حل کنید و حتما آن را تیپ بندی نمایید.
زیست شناسی توجه به قید ها و شکل ها اهمیت بسیار دارد. جزییات کتاب درسی را جدی بگیرید و سعی کنید مطالب را دسته بندی نمایید. این کار به جدا سازی و فهم بهتر مطالب کتاب درسی کمک می کند.
شیمی  جدول تناوبی در الویت مطالعه این درس می باشد. تمامی جدول ها و واکنش ها و رنگ مواد شیمیایی بسیار مهم است. موازنه واکنش ها را یاد بگیریدو بخش خواندنی آن را جداگانه مطالعه کنید  و زمانی را جداگانه به حل تمرین مسائل بپردازید.
فیزیک  از این درس سوال به صورت پاسخ کوتاه و جای خالی از متن کتاب درسی نیز مطرح می شود. نوشتن فرمول ها اهمیت بسیار دارد. همچنین آزمایش های کتاب درسی را به خوبی بلد باشید و حتما تمرین های آخر فصل را چندین بار حل کنید
فلسفه/ جامعه/ روانشناسی/ تاریخ و جغرافی این درس را باید ردپا گذاری کنید و با روش های داستان سازی و کد گذاری مطالعه نمایید. همچنین مرور این مطالب در شب های امتحان بسیار واجب است.

چند نکته بسیار مهم !!!

1- حل کردن نمونه سوال در شب های امتحان بسیار ضروری است و حتما تمرین های کتاب درسی و جزوه دبیر را حل کنید. از کتاب های کمک آموزشی خود استفاده کنید و همچنین امتحان های در طول سال دبیر را نیز مجددا حل کنید. هر چه میزان حل نمونه سوال و تمرین شما برای یک درس بیشتر باشد تسلط و سرعت شما در جلسه آزمون بالاتر خواهد بود.

2- برخی از دانش اموزان تصور می کنند که برای امتحانات ترم دوم روند مطالعه مشخص است و نیازی به برنامه ریزی نیست. اما افرادی که بدون برنامه طالعه کرده اند با مشکل عدم تسلط، کمبود زمان و عدم مدیریت مناسب در مطالعه مواجه شده اند.

کسب نمره خوب و معدل بالا در نوبت دوم کار آسانی نیست و یک برنامه ریزی مطمئن و حرفه ای می تواند به نتیجه مقبول شما کمک کند.

3- از برنامه ریزی های گروهی و کلی استفاده نکنید. برنامه ریزی هایی که به صورت کلی نوشته می شود مثلا ادبیات مطالعه درس 8 و یا برای تعداد زیادی دانش آموز یک برنامه نوشته می شود که معمولا در مدارس اتفاق می افتد، نمی تواند شما را به دف درسی خودتان برساند.

4- برنامه ریزی شما باید به صورت تخصصی و فردی مناسب با هدف شما، نقاط قوت و ضعف شما، مباحث مطالعه نشده و.. نوشته شود. از این رو برنامه ریزی تخصصی و هدف مند فردی با جزییات کامل و دقیق تنها راه موفقیت شما در امتحانات ترم دوم می باشد.

  مشاوره درسی با قیمت مناسب

چگونه یک برنامه ریزی خوب دریافت کنیم؟

بحث مشاوره این روزها بسیار داغ است و سیستم آموزشی ما مملو از دانشجویانی که با سابقه کم و در ترم اول و دوم دانشگاه حال وهوابی مشاور شدن در سر دارند.

دریافت یک برنامه ریزی تخصصی و فردی نیاز به رعایت اصولی دارد که مسلما بدون تجربه نمی توان به آن دست یافت. برای همین بهتر است برای انتخاب مشاور درسی و دریافت برنامه ریزی امتحانی حتما موارد زیر را مورد توجه قرارد دهید

1-مشاور شما با تجربه باشد. بهتر است حتی به قیمت ارزان تر بودن به دانشجویان اعتماد نکنید. حتی مراکزی که پش از ثبت نام شما را به مشاوران تازه کار و یا پشتیبان متصل می کنند نیز مورد اعتماد نیستند.

2-برنامه ریزی مخصوص شما و با جزییات کامل نوشته شود. یعنی بدانید در هر پارت مطالعه چه باید بخوانید، چه مقدار بخوانید، چند تمرین حل کنید  و با چه روشی پیش بروید.

3-تضمین کیفیت مهم ترین اصل برای انتحاب مشاور است. مسلما برنامه ریزی های رایگان و مراکزی که هزینه هنگفت از شما دریافت می کنند، مورد اعتماد نخواهند بود.

با هزینه مناسب یک برنامه ریزی و مشاوره خوب دریافت کن!!!

اگر می خواهی که با خیال راحت مطالعه کنی و بدون وجود مشکل امتحانات را پشت سر بگذاری در مورد گروه آموزشی دکتر پرتوی تحقیق کن.

در اینجا با یک هزینه کم می تونی برنامه ریزی مخصوص به خودت رو دریافت کنی، مشاوران با تجربه ای داشته باشی و برای هر درس روش مطالعه و نمونه سوال و جزوه داشته باشی.

همچنین با یک هزینه معقول و مناسب خدمات با کیفیت دریافت کنی. اگر می خوای تو هم از این امکان برای امتحانات ترم دوم بهره مند بشی فقط کافیه روی تصویر زیر کلیک کنی تا با مشاوران ما در ارتباط باشی.

مشاوره در واتس آپ
1/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *