برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم

برنامه ریزی برای امتحان نهایی

امتحانات سال دوازدهم در ترم دوم (خرداد ماه) به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود. و معدل کتبی نهایی امتحانات پایه دوازدهم تاثیر مثبت در قبولی کنکور سراسری دارد. اهمیت قبولی در این امتحانات به حدی زیاد است که همه دانش آموزان به دنبال کسب نمره مطلوب برای امتحانات پایان ترم هستند. برای همین برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم می تواند در کسب نمره و معدل بالا بسیار کمک کننده باشد.

اهمیت برنامه ریزی امتحانات نهایی

از آنجایی که امتحانات ترم دوم پایه دوازدهم در تمامی رشته ها به صورت کشوری برگزار می شود. یعنی سوالات در همه جای کشور یکسان می باشد و همچنین طراحان آن متفاوت از دبیران مدرسه هستند و همچنین تصحیح برگه های امتحانانی نیز بر عهده دبیرانی است که دانش آموز آنها را نمی شناسد.

برای همین کسب نمره مناسب و حتی نمره قبولی در امتحانات نهایی مسلما کار ساده ای نیست و بدون برنامه ریزی نمی توان حجم زیاد و سنگین کتاب های سال دوازدهم را با توجه به فرصت محدودی که دارند؛ مورد مطالعه قرار داد . و به تسلط کافی رسید.

برای همین قبل از امتحانات باید به مطالعه و جمع بندی بپردازید تا در فرصتی که قبل از امتحان برای مطالعه دارید، مرور کنید و نمونه سوالات نهایی سال های قبل را حل کنید.

 

نحوه برنامه ریزی صحیح امتحان نهایی

مسلما هر فردی برنامه ریزی مخصوص به خودش را دارد. چرا که برنامه ریزی باید بر مبنای ساعت های شخصی سازی شده باشد، همچنین دروسی که در آنها ضعف دارید باید با فرصت بیشتری قرار داده شود و همین امر برنامه ریزی هر دانش آموزی را با دانش آموز دیگر متمایز می کند.

اما برای مطالعه در خرداد ماه و کسب نمره قبولی و معدل خوب در امتحانات پایان ترم باید اصول کلی زیر را رعایت نمایید اما جزییات برنامه ریزی برای هر فردی متفاوت است و باید توسط مشاور و جلسات مشاوره مشخص شود.

  مشاوره کنکور با هزینه کم

اصول برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم عبارتند از :

1- مشخص کردن زمان های خالی قبل از هر امتحان با در نظر گرفتن زمان استراحت، نهار و شام. بهتر است بعد از هر امتحان 1الی 2 ساعت استراحت کنید و سپس مطالعه برای امتحان بعدی را شروع کنید.

نکته !!!

دانش آموزانی که بعد از هر امتحان تصور می کنند حال تا آزمون بعدی فرصت دارند و کل آن روز را به استراحت می پردازند، بسیار دچار کمبود زمان می شوند و به تسلط کافی در مطالعه دروس نمی رسند.

2- قرار دادن بازه های جبرانی به میزان 5% از زمان مطالعه خود برای احساس آرامش در زمان مطالعه که دچار کمبود زمان نشوید.

نکته!!!

خیلی از دانش آموزان و مشاوران به قدری برنامه ریزی را سنگین می کنند که اگر یک واحد از برنامه اجرا نشود؛ کل برنامه ریزی به هم می ریزد. برای همین موضوع برنامه ریزی باید به گوته ای طراحی شود تا قابلیت اجرای کامل داشته باشد.

3- حل نمونه سوالات امتحانی شب قبل از امتحان از کارهای خیلی مهم و ضروری است که بهتر است حتما شرایط آزمون را برای خودتان شبیه سازی کنید. مثلا با لباس مدرسه پشت میز و صندلی بنشینید و آزمون خود را برگزار کنید و حتما زمان استاندارد را برای پاسخ گویی به سوالات در نظر بگیرید.

نکته!!!

مسلما حل کردن نمونه سوالات نهایی سال های قبل می تواند کمک بسیاری در میزان تسلط شما بر کتاب درسی داشته باشد.

4- الویت مطالعه با دروسی است که هنوز مطالعه نکرده اید. بهتر است در ابتدا و شورع مطالعه خود از درس هایی شروع کنید که تسلط شما در آنها کمتر است تا در انتهای روز نیز فرصتی برای مطالعه در اختیار داشته باشید.

نکته!!!

خیلی از دانش آموزان در شب های قبل از امتحان از درس اول شروع به مطالعه می کنند در صورتی که دروس اول را در امتحانات ترم اول یک مرتبه مطالعه کرده اید و زمانی که فرصت آنها محدود می شود به دروس آخر و سخت که تسلط کمتری دارند می رسند. این برنامه ریزی کاملا اشتباه است.

نکته!!!

در شروع مطالعه خود در ابتدا از مباحث و درس هایی شروع کنید که تسلط کمتری در آنها دارید و یا اصلا در طول سال تحصیلی آن را مطالعه نکرده اید.

5- مطالعه از روی کتاب درسی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که منبع طراح سوال کتاب درسی شما است. حتما تمامی تمرین ها و فعالیت های کتاب درسی را کامل حل کنید و به تک تک سوالات پاسخ دهید. حجم زیادی از سوالات امتحان نهایی دوازدهم تمرینات کتاب درسی است.

نکته!!!

خیلی از دانش آموزان متاسفانه جزوه دبیر را الویت قرار می دهند و یا حتی سوالات دبیر را می خوانند. در صورتی که طراح سوال دبیری به غیر از دبیر شما است. ومنبع طرح سوال او فقط کتاب درسی بوده است . برای همین موضوع حتما کتاب درسی را در برنامه خود قرار دهید و مطالعه کنید.

منابع برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم

منبع مطالعه برای امتحانات پایان ترم بسیار اهمیت دارد. متاسفانه خیلی از دانش آموزان از روی درسنامه های کتاب تست خود شروع به مطالعه می کنند. اینکار هم زمان بر می باشد و هم اینکه تاثیری در نمره امتحانات نهایی ندارد.

برای همین در درجه اول بهترین منبع برای امتحانات نهایی دوازدهم کتاب درسی می باشد که باید تمامی جزییات آن را بدانید. حتی مثال های حل شده کتاب درسی را .

منبع دیگری که برای برنامه ریزی امتحان نهایی نیاز دارید، کتاب های شب امتحان می باشد که حاوی نمونه سوالات نهایی می باشد. تا بتوانید تا دید طراح سوال آشنا شوید. برای تهیه منابع سوالات امتحان نهایی سال های قبل کتاب های شب امتحان خیلی سبز، کتاب های اسفندیار، متاب 6420گاج و.. می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کتاب های شب امتحان خیلی سبز

این کتاب دارای نمونه سوالات نهایی به همراه پاسخ نامه کامل و جامعی است که به صورت درس به درس تهیه شده است. این کتاب منبع خوبی برای امتحانات نهایی در سال دوازدهم استو برای هر سه رشته ریاضی و تجربی و انسانی قابل استفاده است.

کتاب های 6420گاج

این کتاب ها شامل 64 بخش نمونه سوال از هر درس می باشد که دیدگاه آن حل این 64 بخش سوال بوده است تا دانش آموز در امتحان 20 بگیرد. اما کتاب خیلی سبز طرفداران بیشتری دارد. چرا که هم روان تر است و هم حجم مناسب تری دارد. اما کتاب های گاج خیلی سنگین وحجیم هستند و مسلما نمی توان آنها را یک دور به پایان رساند.

کتاب شب امتحان خیلی سبز کتاب 6420گاج

در زمان امتحانات نهایی تست هم بزنیم یا خیر؟

این سوال خیلی از میان دانش آموزان پرسیده می شود. مسلما اگر کنکور برای شما مهم است و می خواهید به هدف مهمی دست پیدا کنید بهتر است که حتما بعد از مطالعه هر بازه و مبحث تست های مربوط به آن را به صورت تحلیلی و زمان دار کار کنید. اما اگر هدف شما فقط امتحانات نهایی است و می خواهید وارد رشته های صرفا سوابق تحصیلی شوید؛ برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم شما باید خالی از تست باشد و فقط بر حل نمونه سوال تشریحی مانور دهد.

مطالعه تستی

چگونه یک برنامه ریزی خوب برای امتحان نهایی داشته باشیم؟

خیلی از دانش آموزان تصور می کنند که خوب وقتی فردا امتحان دینی دارم باید کل وز را دینی بخوانم . این نیاز به برنامه ریزی ندارد. اما این موضوع کاملا اشتباه است. برنامه ریزی امتحانات نهایی بسیار حساس است. چرا که شما باید بدانید هر درس را با چه روشی مطالعه کنید، برای هر درس چه میزان زمان بگذارید، کدام مباحث مهم تر هستند، کدام درس ها را در شروع مطالعه الویت قراردهید و چگونه برنامه ریزی خود را مانند پازل طراحی کنید که برای هیچ امتحانی دچار کمبود زمان نشوید.

برای اینکار نیاز به یک مشاور درسی با تجربه دارید تا برای شما برنامه ریزی انجام دهد و با پیگیری و پشتیبانی روند درسی شما را مورد تحلیل و بررسی انجام دهد.

 

 نمونه برنامه ریزی فردی و شخصی سازی شده در امتحانات نهایی دوازدهم

مسلما برنامه ریزی برای هر فرد متفاوت است و بسیار اشتباه است که یک برنامه ریزی به تعداد کثیری دانش آموز بدهیم و بخواهیم همه از روی یک برنامه ریزی مطالعه کنند. برای همین هر دانش آموزی بنا به سطح درسی خودش، میزان مطالعه ای که در طول روز دارد و هدفی که پیش رو دارد باید برنامه ریزی درسی برای امتحان نهایی دوازدهم دریافت کند.

در ادامه نمونه برنامه ریزی هایی که به صورت فردی برای دانش آموزان طراحی و تدوین شده است را برای شما قرار می دهم تا با سبک آن به طور کامل آشنا شوید.

نمونه برنامه ریزی

برنامه ریزی های فردی گروه آموزشی پرتوی توسط متخصص مشاوره و برنامه ریزی طراحی می شود. مسلما برنامه ریزی زمانی که توسط فرد متخصص و با تجربه که در این زمینه تحصیلات آکادمیک دارد، انجام می شود بسیار نتیجه بخش تر است. متاسفانه نمی توان به برنامه ریزی های یک فرد دانشجو وتازه کار برای موفقیت تحصیلی اعتماد کرد. برای همین برنامه ریزی های تخصصی ویژه امتحانات نهایی پایه دوازدهم دارای رضایت تحصیلی بسیار بالا می باشد.

 

 

پرسش و پاسخ متداول:

1- برای امتحانات نهایی باید دروس نیمسال اول را هم مطالعه کنیم؟
پاسخ: بله البته دروس نیمسال اول نمره کمتری را به خود اختصاص می دهند اما لازم است که حتما مطالعه شود
2- میزان مطالعه در دوران امتحان نهایی چه میزان باید باشد؟
پاسخ :حداقل در روز بین 9الی 10ساعت باید یک مطالعه دقیق و اصولی داشته باشید تا بتوانید جمع بندی خوبی از دروس داشته باشید.
3- آیا لازم است با برنامه برای امتحان نهایی درس خواند؟
پاسخ: بله مسلما بدون برنامه در مدریت زمان خودتان دچار مشکل می شوید و از همه مهم تر نمی توانید به تسلط کافی در مطالعه مباحث درسی برسید. برنامه ریزی به کسب نمره بهتر در امتحان ها مخصوصا امتحان های سخت کمک می کند. 

مشاور مطمئن برنامه ریزی کنکور

 

4.6/5 - (277 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *