برنامه ریزی تیزهوشان و آمادگی آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی تیزهوشان

برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال دهم باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنید. آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نمونه کوچک شده کنکور سراسری برای دانش آموزان پایه نهم می باشد. مسلما قبولی در آزمونی که دارای 100سوال تستی (50سوال درسی و 50سوال هوش) می باشد؛ نیاز به برنامه ریزی درسی و مطالعه حرفه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا روش درست برنامه ریزی برای تیزهوشان و ویژگی های یک برنامه ریزی خوب را بیان کنیم.

منابع مطالعاتی آزمون تیزهوشان :

در سوالات آزمون مدارس سمپاد از منابع درسی سال نهم و سال هشتم سوال طراحی می شود. بنابراین لازم است که هر دوسال مورد مطالعه قرار بگیرد. که شامل دروس ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، هدیه های آسمان وقرآن و درس فارسی می باشد. ونکته قابل توجه در این است که از درس زبان انگلیسی و عربی در آزمون تیزهوشان سوالی طراحی نمی شود. و در کنار سوالات درسی از سوالات هوش هم استفاده می شود.

 

چگونه برای آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کنیم ؟

مسلما اگر می خواهید در آزمون مدارس سمپاد نتیجه بگیرید، باید برنامه ریزی داشته باشید. چرا که آمادگی برای امتحانات نهایی، کلاس های مدرسه و تکالیف دبیران و مطالعه دروس سال هشتم همگی زمان بر هستند. علاوه بر آن مطالعه بر روی سوالات هوش هم زمان زیادی لازم دارد. برای همین موضوع مدیریت زمان و برنامه ریزی به نحوی که بتوانید به تمامی کارهای خود رسیدگی کنید، اهمیت بسیار بالایی دارد. برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان شامل موارد زیر می باشد:

1- زمان شروع و پایان مطالعه خود را مشخص کنید:

قبل از برنامه ریزی برای مطالعه باید بدانید که در هر روز چه قدر فرصت مطالعه دارید. در ابتدا زمان کلاس مدرسه و کلاس های بیرون از مدرسه و استراحت و … را مشخص کنید تا زمان خالص شما برای مطالعه هر روز مشخص شود.

2- در هفته به هر درس زمان مشخصی را اختصاص دهید:

برای یادگیری و تسلط بر هر مطلب یک زمان مشخص و استاندارد لازم است. وقتی برای هر درس زمان جداگانه در نظر بگیرید در طول یک هفته همه دروس را مطالعه می کنید اما اگر این کار انجام نشود در پایان هفته متوجه خواهید شد که یک الی دو درس از برنامه ریزی جا مانده است. برای همین بهترین زمان مطالعه در هفته برای هر درس به شرح جدول زیر می باشد .

برنامه ریزی هفتگی

در پایان هر شب حتما زمانی را به مرور اختصاص دهید:

مطالعه به تنهایی کافی نیست. بخش زیادی از تسلط بر روی مطالب کتاب درسی از طریق مرور اتفاق می افتد. در هر مرتبه مرور یک درس می توان بین 5الی 10 درصد کیفیت مطالعه آن را درس را افزایش داد. بهترین فرمول برای موفقیت در آزمون تیزهوشان مرور چندین باره دروس می باشد. برای همین در زمان برنامه ریزی خود حتما 30الی 45 دقیقه پایانی شب را به مرور دروس بر طبق منحنی مرور اختصاص دهید.

4- برای هر درس بین 75 الی 90 دقیقه زمان بگذارید.

خیلی از دانش آموز عادت ندارند که طولان مدت مطالعه کنند و از طرفی هم هستنددانش آموزانی که 3الی 4 ساعت پشت سر هم به مطالعه می پردازند بدون آنکه استراحت کنند. هر دو روش اشتباه است و یادگیری را به حداقل ترین حالت ممکن می رساند. اگر جز دسته اول هستنید که زیر 60 دقیقه مطالعه می کنید و سریعا استراحت می کنید مسلما در روز آزمون دچار مشکل خواهید شد و مدت زمان طولانی آزمون شما را خسته می کند. اما اگر جز دسته دوم هستید به دلیل گنجایش محدود حافظه مطالعه شما اثری ندارد و مانند آبی است که از لیوان سر ریز شده است . بهترین زمان استاندارد برای مطالعه 75 الی 90 دقیقه است که بعد از هر واحد مطالعه بین 15الی 30 دقیقه می توانید به استراحت بپردازید .

5- حتما ورزش کنید:

ترشح هورمون سروتونین و اندورفین برای شادی و نشاط و تداوم انگیزه بسیار اهمیت دارد. ورزش روزانه از خستگی جلوگیری می کند و تمرکز شما را افزایش می دهد. بهترین برنامه ریزی آن اس که حتما زمانی را در طول روز به ورزش دلخواه خود بپردازید.

6- درس ها رو به ترتیب مطالعه کنید:

مسلما هر درسی یک ماهیتی برای مطالعه دارد. اگر درس هایی که ماهیت یکسانی دارند را پشت سر هم طمالعه کنید یادگیری شما کاهش می باید. در برنامه ریزی درسی خود برای آمادگی مدارس تیزهوشان باید ترتیتب مطالعه را رعایت کنید این ترتیب عبارتست از :

علوم / مطالعات / هوش/ فارسی

ریاضی / هدیه ها / هوش / قران

7- زمانی را برای اتفاقات غیر منتظره در نظر بگیر:

گاهی برخی از دانش آموزان و حتی مشاوران تصور می کنند که هر چه برنامه ریزی درسی سنگین تر باشد؛ برنامه بهتری در دست دارند. این تصور اشتباهی است برنامه ریزی را می توان خوب و کاربردی دانست که قابل اجرا باشد. برای همین بهتر است 5% از زمان های مطالعه خود را در هفته به جبرانی اختصاص دهید و خالی بگذارید. این کار موجب می شود که اگر زمان کم آورید و یا کار غیر منتظره ای شما را از برنامه ریزی عقب انداخت فرصت جبران داشته باشید.

نمونه برنامه ریزی ویژه آزمون تیزهوشان :

نمونه برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی که مشاهده کردید معادل یک روز برنامه ریزی ویژه برای آمادگی در آزمون تیزهوشان بود که تمامی اصول برنامه ریزی رعایت شده است. با کمی مشاهده متوجه می شوید که هر واحد درسی کامل و دقیق با جزییات ثبت شده و یک خط توضیحات دارد. در هر بازه مطالعه درسی که باید مطالعه کنید، مبحث آن و تعداد صفحاتی که باید مطالعه شود، منبع مطالعه و میزان حل تمرینات را کامل توضیح داده است. در کنار این موضوع زمان نهار و شام و استراحت و استفاده از تلفن همراه و خواب به موقع  و ورزش و… همگی در برنامه ریزی گنجانده شده. یک برنامه ریزی کامل و دقیق که مسلما قابل اجرا می باشد. نکته قابل توجه اینکه برنامه ریزی باید برای هر فرد بنا به میزان نقاط قوت و ضعف آن دانش آموز نوشته شود.

بنا بر رشته مورد نظرت برنامه ریزی کن!

یکی از عامل های بسیار مهم در برنامه ریزی این است که دانش آموز بنا به رشته ای که قصد دارد در سال دهم انتخاب کند باید مطالعه کند چرا که ضریب هر درس بنا به رشته ای که انتخاب می کنید، متفاوت خواهد بود.اگر قصد دارید که وارد رشته تجربی بشوید علوم ضریب 4  را برای شما پیدا می کند که مسلما باید انرژی بیشتری بر روی مطالعه درس علوم داشته باشید. اما اگر می خواهید وارد رشته ریاضی شوید درس ریاضی را باید الویت قرار دهید و برای رشته انسانی هم درس فارسی اهمیت بسیار بالایی پیدا می کنند. بنابراین برنامه ریزی شما بنا به رشته ای که می خواهید انتخاب کنید؛ متفاوت خواهد شد.

برنامه ریزی رشته های مختلف

پس قبل از برنامه ریزی حتما به رشته مورد نظر خود و ضریبی که هر درس داره توجه کنید و سپس اقدام به برنامه ریزی کنید.

تفاوت آزمون تیزهوشان با آزمون مدارس نمونه دولتی؟

خیلی از دانش آموزان قصد دارند که هر در2 آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی شرکت کنند. اما این دو آزمون در عین شباهت هایی که با هم دارند تفاوت های بسیاری نیز دارند که مطالعه و برنامه ریزی را متفاوت می کند. برای همین توصیه می شود که تمرکز خود را فقط بر روی یکی از این مدارس قراردهید. چرا که تفاوت این آزمون ها به شرح زیر می باشد:

  • در آزمون مدارس نمونه دولتی فقط از سال نهم سوال طرح می گردد و بر خلاف آزمون تیز هوشان نیازی به مطالعه دروس سال هشتم نیست .
  • آزمون مدارس نمونه دولتی شامل دروس عربی و زبان انگلیسی نیز می باشد در صورتی که این درس در آزمون تیزهوشان جایی ندارند. همین برنامه ریزی درسی شما را متفاوت می کند.
  • در آزمون مدارس نمونه دولتی سوالات هوش مطرح نمی شود و این دقیقا خلاف مدارس تیزهوشان است.
  • بنابراین برنامه ریزی برای آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی متفاوت می باشد و توصیه اکید مشاوران این است که بهتر است الویت خود را بر روی یکی از آزمون ها متمرکز کنید.

ضرورت دریافت برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان :

همانطور که در بالا توضیح دادم مدیریت زمان برای مطالعه حجم زیادی از دروس کاری سخت و دشوار است. برنامه ریزی کمک می کند که بتوانید به موقع به تمامی اقدامات و درس های خود برسید . در اصل برنامه ریزی یعنی نظم دادن به انجام کارهای مدرسه و تکالیف و امتحان های مدرسه، مطالعه و امادگی برای امتحانات نهایی سال نهم، مطالعه و حل سوالات هوش، مطالعه دروس سال هشتم و برنامه ریزی برای تست زنی و آمادگی برای مدارس تیزهوشان. زمانی که برنامه ریزی درسی داشته باشید می توانید به تمامی این اقدامات رسیدگی کنید.

برای همین بهتر است که حتما از یک مشاور متخصص در زمینه برنامه ریزی کمک بگیرید. چرا که مشاور به شما کمک می کند که تمامی برنامه های خود را نظم بدید، برنامه ریزی مخصوص به شما را طراحی می کند و از همه مهم تر با توجه به تجربه ای که در زمینه قبولی مدارس تیزهوشان داشته است موجب می شود که دروس مهم و پر اهمیت و سوالات پرتکرار را به شما آموزش دهد و در برنامه ریزی شما قرار دهد. برای همین اگر می خواهید در آزمون تیزهوشان نتیجه قبولی را کسب کنید حتما از راهنمایی های یک مشاور تحصیلی بهره مند شوید و یک برنامه ریزی درسی مناسب خودتان داشته باشید .

آیا می توانم از مشاوره و برنامه ریزی های گروه آموزشی پرتوی استفاده کنم؟

گروه آموزشی پرتوی تیم تخصصی برای داوطلبان پایه نهمی که قصد دارند در آزمون تیزهوشان شرکت کنند دارد. که خدمات مشاوره درسی، برنامه ریزی، پیگیری و پشتیبانی، آزمون های جامع و .. را در بر دارد که با هزینه ای مناسب در اختیار تمامی دانش آموزان در هر جای ایران به صورت تلفنی و حضوری می گیرد. فقط کافی است از طریق واتس آپ با مجموعه در ارتباط باشید و سوالات مشاوره ای خود را با ما در میان بگذارید.

4.7/5 - (242 امتیاز)
2 پاسخ
  1. هلیا
    هلیا گفته:

    سلام به مشاوران عزیز مشکل من اینه که یه روز به کوب می خوانم یه روز نمی خونم اصلا انگیزه ندارم ولی واقعا می خوام تیز هوشان قبول شم

    پاسخ
  2. یکتا
    یکتا گفته:

    مرسی از سایت خوبتون
    من همش نگرانم قبول نشم و جلوی همه ضایع بشم تصمیم گرفتم اگر قبول نشم از اتاقم بیرون نیام غذا هم نخورم
    میشه راهنماییمذکنید؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *