همه چیز در مورد کنکور ریاضی

اگر در رشته ریاضی – فیزیک تحصیل می کنی لازمه که حتما اطلاعاتی که در این مقاله قرار هست گفته بشه رو بدونی .ما تو این مقاله همه چیز در مورد کنکور ریاضی رو بهت میگیم.

کنکور ریاضی هر ساله طرفداران مخصوص به خودش رو داره درسته که تعداد شرکت کننده های اون به پای بچه های تجربی نمی رسه اما شرکت کننده های مخصوص به خودش رو داره .

برای قبولی توی این رشته و کسب یک رتبه خوب داشتن موارد زیر الزامی هست:

  • حتما منابع درسی این رشته مخصوصا دروس زیر مجموعه ریاضی باید با دید خلاقانه و گسترده مطالعه شود.
  • حتما در این رشته باید چندین منبع را مطالعه کنید .
  • داشتن سرعت عمل بالا و محاسبات دقیق از الزامات این رشته است.
  • داشتن هوش ریاضی و تصویری فضایی که در نتیجه آزمون هدف گذاری شما مثبت شده است بسیار مهم است .

کنکور ریاضی

رشته های دانشگاهی رشته ریاضی :

 

 
رشته های ریاضی –فیزیک

مهندسی برق معماری داخلی مهندسی معدن مهندسی مواد و متالوژی
مهندسی مکانیک مهندسی پزشکی مهندسی شهرسازی مهندسی هوا فضا
مهندسی عمران علوم کامپیوتر مهندسی پلیمر مهندسی هوانوردی
مهندسی صنایع مهندسی نفت مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی
مهندسی معماری مهندسی ماشین ریلی مهندسی نساجی

 

علاوه بر تمامی رشته های بالا رشته های علوم پایه شامل :

آمار

ریاضی کاربرد ها

فیزیک

اپتیک و لیزر

و رشته های مشترک شامل

مدیریت

روانشناسی  می باشد .

 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته رشته های بدون کنکور

 

معرفی کتاب های درسی رشته ریاضی فیزیک

دروس عمومی :

 

 

دروس دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک شامل دروس عمومی مشترک با رشته تجربی که عبارتند از : فارسی / دینی / عربی و زبان

که کتاب فارسی هر در پایه دارای 18 درس و 4 درس آزاد می باشد.

کتاب دین وزندگی دهم و یازهم هر کدام دارای 12 درس و کتاب دوازدهم دارای 10 درس می باشد که کتاب های دهم و یازدهم به نسبت نظام قدیم 6درس کاهش حجم داشته است و کتاب سبک تری به نسبت شده است .

در نظام قدیم سال آخر دبیرستان عربی نداشت اما الان در هر سه پایه کتاب عربی وجود دارد .

و کتاب زبان انگلیسی که دارای یک کتاب درسی ویک کتاب کار که دارای تمرینات زیادی و همچنین بخش های مختلف دستوری است که کتاب زبان انگلیسی سال دهم دارای 4 فصل یازدهم 3فصل و دوازدهم دارای 3 فصل می باشد که هم از لحاظ لغت  وهم از لحاظ گرامری کتاب به نسبت سنگینی است .

همه چیز کنکور ریاضی

دروس اختصاصی :

 

 

کتاب ریاضیات پایه – حسابان دوازدهم که مجموعه درس حسابان را تشکیل می دهند و دارای مباحث مثلثات / تابع / حد و پیوستگی / مشتق / کاربرد مشتق می باشد که این مباحث جز مهم ترین و پر سوال ترین مباحث کنکور ریاضی است همچنین مباحثی مثل لگاریتم هم در این کتاب قرار داده شده است .

کتاب گسسته که فقط در سال دوازدهم ارائه می شود و کتاب واقعا سخت و سنگینی است و سوالات سختی در کنکور ریاضی دارد .

کتاب هندسه که شامل هندسه پایه و هندسه تحلیلی دوازدهم است که معمولا بچه ها هندسه پایه را سخت و غیر قابل حل می دانند و مطالعه نمی کنند و روی کتاب هندسه دوازدهم ریاضی که سوالات آسان و مشخصی دارد تمرکز می کنند در صورتی که به راحتی با راهکار هایی که در ادامه خواهیم گفت می توانید از پس هندسه پایه بر بیایید .

کتاب فیزیک که تفاوت های کوچکی با کتاب فیزیک تجربی دارد . کتاب فیزیک دهم رشته ریاضی  دارای 5 فصل است که یک فصل ترمودینامیک اضافه دارد است اما کتاب یازدهم ریاضی بر خلاف تجربی که دارای سه فصل است رشته ریاضی 4 فصل دارد که فصل  القای الکترو مغناطیس به آن اضافه شده است به آن اضافه شده است و همچنین در کتاب فیزیک دوازدهم مبحث حرکت شناسی و دینامیک پاره ای از مطالب به نسبت رشته تجربی بیشتر است و همچنین تعدد فصل های آن نیز بیشتر است . و فیزیک دوازدهم ریاضی بر خلاف بچه های تجربی که 4 فصل دارد این کتاب 6 فصل دارد .

کتاب شیمی که تفاوتی با رشته تجربی ندارد فقط این کتاب به نسبت نظام قدیم دارای تغییرات بسیاری شده است ولی متاسفانه خیلی مورد توجه بچه های رشته ریاضی نیست که در قسمت سبک مطالعه هر درس راجع به این موضوع مفصلا صحبت می کنیم .

ضرایب و زیر گروه های رشته ریاضی فیزیک

 

دروس عمومی

فارسی عربی دینی زبان
4 2 3 2

دروس اختصاصی

 

زیر گروه ریاضی فیزیک شیمی
1 4 3 2
2 4 3 3
3 3 2 3

 

زیر گروه 1 ( لیست رشته ها)

دکتری:

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، دکترای پیوسته فیزیک

 

کارشناسی ارشد :

کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد

کارشناسی:

آمار و سنجش آموزشی، آمار، آموزش ابتدایی، آموزش ریاضی، آموزش تربیت بدنی، آموزش فیزیک، آموزش کودکان استثنایی، ادیان و مذاهب، اقتصاد، الکترونیک و مخابرات دریایی، امنیت اطلاعات، امنیت اقتصادی، امنیت بین الملل، امنیت نرم، ایمنی صنعتی، پژوهشگری امنیت، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن ملل اسلامی، تربیت مروج سیاسی، حسابداری، حفاظت اطلاعات، روان شناسی، ریاضیات و کاربردها، زبان و ادبیات عربی، شیعه شناسی، ضد تروریسم، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم انتظامی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم فنی امنیت، علوم قرآن و حدیث، علوم کامپیوتر، علوم مهندسی، علوم ورزشی، علوم و مهندسی آب، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک، فیزیک مهندسی، گردشگری، مددکاری اجتماعی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت، معماری داخلی، مهندسی اپتیک و لیزر، مهندسی انرژی، مهندسی برق، مهندسی بهره برداری راه آهن، مهندسی پزشکی، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی خط و سازه های ریلی، مهندسی دریا، مهندسی دریانوردی، مهندسی راه آهن، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی شهرسازی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشتی، مهندسی ماشین آلات دریایی، مهندسی ماشین های ریلی، مهندسی ماشین های صنایع غذایی، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی)، مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی نساجی، مهندسی نقشه برداری، مهندسی هوافضا، هتلداری، هنرهای چند رسانه ای، هوانوردی، اقتصاد کشاورزی

 

 

کاردانی:

کاردانی آمار، کاردانی آموزش ریاضی، کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاردانی امور بانکی، کاردانی امور دولتی، کاردانی امور فرهنگی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی بهینه سازی مصرف انرژی، کاردانی بیمه، کاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم، کاردانی تربیت معلم قرآن کریم، کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما، کاردانی تکنولوژی آبیاری، کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی، کاردانی گردشگری، کاردانی حسابداری، کاردانی سخت افزار کامپیوتر، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کاردانی علوم انتظامی، کاردانی علوم ورزشی، کاردانی فرآوری مواد معدنی، کاردانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاردانی فنی خط و ابنیه، کاردانی فنی کشتی، کاردانی مخابرات، کاردانی مخابرات هواپیما، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی مدیریت گمرکی، کاردانی مراقبت پرواز، کاردانی معماری، کاردانی معماری سنتی، کاردانی مکانیزاسیون کشاورزی، کاردانی هتلداری

 

 

 

زیر گروه 2 ( لیست رشته ها)
کارشناسی :

شیمی کاربردی، شیمی محض، مهندسی ایمنی، مهندسی پلیمر، مهندسی شیمی، مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مهندسی ایمنی صنعتی، مهندسی ایمنی و بازرس فنی

کاردانی:

کاردانی فنی مواد

 

 

 

زیر گروه 3 ( لیست درس ها)
کاردانی:

کاردانی الکترونیک هواپیمایی، کاردانی اویونیک هواپیما، کاردانی پالایش گاز، کاردانی شهرسازی، کاردانی فنی برق، کاردانی فنی جوشکاری، کاردانی فنی صنایع، کاردانی فنی صنایع شیمیایی، کاردانی فنی عمران، کاردانی فنی عملیات پتروشیمی، کاردانی فنی معدن، کاردانی فنی مکانیک، کاردانی نقشه برداری

 

 

 

بیشتر بخوانید: تخمین رتبه ریاضی

 

روش مطالعه دروس  اختصاصی رشته ریاضی :

 

سبک مطالعه مجموعه ریاضیات :

که شامل ریاضی / حسابان / جیر و احتمال / گسسته / هندسه 1و2 / هندسه تحلیلی می باشد .

در مجموعه ریاضیات تعدد تست از منبع مناسب عامل بسیار مهمی در موفقیت در این درس می باشد این درس برای بچه های ریز گروه 1 جز درس شاخص اشان می باشد که حتما باید درصد بالای 80 کسب شود .

یکی از راهکار های بسیار موثر در مطالعه این درس تیپ بندی مسائل وپیدا کردن یک سبک تست زنی است . علاوه بر آن داشتن سرعت عمل بالا ومحاسبات قوی وسریع ریاضیات به موفقیت در این درس کمک بسیار شایانی می کند.

شما در هفته حداقل 600 تست برای مجموعه این دروس باید حل کنید . تا پایان سال حداقل دو منبع در هر درس را با تست های نشان دار حل کنید اون وقت می توانید بگویید که دارای دید خلاقانه در حل تست های این درس هستید .

 

بیشتر بخوانید : بودجه بندی کنکور نظام جدید و نظام قدیم

 

سبک مطالعه درس فیزیک :

در درس فیزیک لازم است که حتما تمرین های کتاب درسی حل شود چرا که هر ساله تعدادی از سوالات کنکور ریاضی به تمرینات کتاب درسی اختصاص پیدا می کند.

سبک مطالعه درس شیمی:

درس شیمی تلفیقی از مطالعه و مسئله است مسئله های درس 1 دوازدهم بسیار مهم و کاربرد است . ولی متاسفانه خیلی ها این درس رو جدی نمی گیرند . داشتن یک جزوه یا درسنامه خوب جزو واجبات این درس است و حتما یک کتاب تست کم حجم ولی پر بارانتخاب کنید . متاسفانه به قدری تعداد تست های این درس زیاد است که مطالعه و اجرای تست های یک کتاب آن یک سال زمان می برد .

 

کنکور ریاضی چگونه است

مباحث مهم در هر درس اختصاصی رشته ریاضی:

در درس حسابان و ریاضیات تمرکز بالایی روی مباحث مثلثات / حد وپیوستگی / مشتق و کاربرد مشتق بذارید

هندسه دوازدهم و حداقل 3الی 4 مبحث هندسه 1و2 را خیلی خوب یاد بگیرید و تمرکز خوبی روی مباحث آمار واحتمال داشته باشید .

در درس شیمی مجموعه شیمی دهم بسیار راحت است و تست های کنکور ریاضی آن خیلی راحت قابل پاسخ گویی است . شیمی یازدهم مسائل استوکیومتری را هر شب تمرین کنید . و فصل 3 شیمی یازدهم حتما مطالعه شود علاوه برآن مسائل شیمی دوازدهم بسیار سخت وسنگین است و اکثر دانش آموزان در این مبحث اشکال دارند خیلی نگران این قسمت نباشید .

فیزیک دهم معمولا قابل پاسخ گویی نیست مگر بخواهید درصد 80 به بالا بگیرید . مباحث فیزیک یازدهم رو در اولیت قرار دهید دینامیک و حرکت بر خلاف ظاهر سخت و سنگینی که دارد سوالات خوبی در آزمون سراسری دارد حتما آن را جدی بگیرید .

این داستان ادامه دارد ….

همراه با گروه آموزشی پرتوی بهترین انتخاب رشته کنکور ریاضی  را تجربه کنید مشاوران ما در زمان انتخاب رشته به صورت 24 ساعته پاسخ گوی سوالات شما عزیزان هستند .

 

3.6/5 - (31 امتیاز)