تاثیر موسیقی بر یادگیری هنگام درس خواندن

تاثیر موسیقی بر یادگیری

همه دانش آموزان به دنبال مطالعه با بازدهی بالا هستند و به همین دلیل سعی دارند بهترین روش مطالعه را انتخاب کنند . بسیاری دانش آموزان باور دارند که اگر در هنگام مطالعه و درس خواندن موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهند مطالب را بهتر و سریع تر یاد میگیرند . از طرف دیگر دانش آموزانی هستند که میگویند گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه باعث برهم خوردن حواس و تمرکزشان میشود و سکوت را انتخاب میکنند . اما واقعا تاثیر موسیقی بر یادگیری چگونه است ؟ آیا باعث افزایش تمرکز میشود و یا برعکس حواس شما را پرت میکند ؟ در این مقاله قصد داریم با هم تاثیر موسیقی بر یادگیری را بررسی کنیم تا بفهمیم نقش موسیقی در یادگیری ما مثبت است یا منفی .

ثاثیر موسیقی بر مغز

قطعات موسیقی با توجه ریتم و ارتعاشات خاصی که دارد میتواند تاثیر متفاوتی بر عملکرد مغز افراد بگذارد و باعث تحریک احساسات و انگیزه افراد شود. یعنی موسیقی میتواند گاهی تاثیر منفی و گاهی تاثیر مثبت بر روی افراد بگذارد به همین دلیل نوع موسیقی که به آن گوش میدهید بسیار مهم است .

برای مثال:

  • یک موسیقی با ریتم تند یا محتوای شعری مثبت باعث تحریک قوه‌ی یادگیری می‌شود.
  • نواختن یک ساز و فراگیری آن به تقویت تمرکز در مطالعه، درس خواندن و نوشتن کمک می‌کند. به خصوص گوش دادن و نواختن قطعات آهنگسازان مشهور مانند باخ، موتزارت و هندل.
  • موسیقی با ریتم تند انرژی‌های منفی و خستگی را از بدن دور می‌کند.
  • موسیقی آرام فرد را ریلکس می‌کند.

تاثیر موسیقی بر یادگیری

مزایای گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه

طبق تحقیقات پیشین موسیقی هر دو نیمکره چپ و راست را فعال می کند و فعال شدن هر دو نیمکره میتواند یادگیری و بهبود حافظه را به حداکثر برساند. در زیر به تاثیرات مثبتی که میتواند گوش دادن به موسیقی حین مطالعه و یادگیری داشته باشد اشاره میکنیم.

 کاهش استرس

با نزدیک شدن به فصل امتحانات شما شاهد استرس و نگرانی شدید دانش آموزان میشوید و گاهی آن قدر این استرس شدت دارد که برای رفع آن به پزشک مراجعه میکنند. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در واقع سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمونی است که معمولاً مسئول احساس استرس و اضطراب درون ما است.یکی از چیزهایی که میتواند استرس شما را کاهش دهد گوش دادن به موسیقی بی کلام است . این کار را حتما انجام دهید و تاثیرش را مشاهده کنید .

 

بیشتر بخوانید : ترفند های افزایش سرعت مطالعه دروس

 

افزایش هوشیاری و تقویت حافظه

علاوه بر تاثیر موسیقی بر یادگیری میتوان به تاثیر موسیقی در تقویت حافظه نیز اشاره کرد. گوش دادن به موسیقی باعث افزایش میزان سطح دوپامین مغز میشود و در نتیجه موجب بالا رفتن سطح ادراک و شناخت مغز می‌شود.

 افزایش خلاقیت

موسیقی باعث افزایش خلاقیت در کودکان و نوجوانان میشود . همان طور که در کودکی چیزهایی مانند جدول ضرب ، حروف الفبا و .. را با موسیقی بهتر یاد میگرفتیم و حفظ میشدیم .

تاثیر موسیقی بر یادگیری

چه زمانی می‌توان از موسیقی در مطالعه استفاده کرد؟

ما به شما پیشنهاد میکنیم که همیشه و به صورت دائم از موسیقی در هنگام مطالعه استفاده نکنید و فقط در مواردی که در زیر اشاره میکنیم استفاده کنید .

  • اگر صدای محیط زیاد است و باعث حواس پرتی شما میشود میتوانید یک موسیقی ملایم بگذارید و شاهد تاثیر موسیقی بر یادگیری خود باشید.
  • اگر در هنگام مطالعه یکباره فکری به ذهنتان رسید که باعث عدم تمرکز شما شد میتوانید موسیقی گوش دهید .

معایب گوش دادن به موسیقی

میتوان گفت گوش دادن به موسیقی همیشه هم بر یادگیری تاثیر مثبت ندارد و باید در مورد معایب آن نیز گفته شود .

در این روش ممکن است شما شرطی شوید ! یعنی چه ؟ یعنی شما فقط و فقط زمانی میتوانید مطالعه داشته باشید که یک موسیقی پخش شود و یا فقط زمانی تمرکز دارید که به موسیقی خاصی گوش دهید . در این صورت در سر جلسه امتحان فقط در صورتی میتوانید مطالب را به یاد آورید که موسیقی گوش دهید و این امر امکان پذیر نخواهد بود.

در بعضی موارد نیز ریتم موسیقی آن قدر تند است که موجب اختلال در یادگیری و مطالعه می شود.

 

تاثیر موسیقی بر یادگیری در هنگام مطالعه

 

بالاخره درس خواندن با موسیقی یا بدون آن؟

اولین و مهم ترین عاملی که میتواند بر تاثیر موسیقی بر یادگیری افراد دخیل باشد عادت های شخصی است . همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یعنی افراد با گوش دادن به موسیقی حواسشان پرت میشود .اگر شما جزو این افراد نیستید و تاثیر مثبتی را در خود حس میکنید میتوانید به موسیقی گوش دهید . دومین عامل همان شرطی شدن افراد است . اگر فکر میکنید به موسیقی وابستگی پیدا میکنید به طوری که در شرایط عادی بدون موسیقی دیگر نمیتوانید درس بخوانید باید بگویم سریع تر این عادت را ترک کنید چراکه درس خواندن با موسیقی برای شما مفید نیست.

در نهایت این خود ما هستیم که باید با توجه به تیپ شخصیتی خودمون بهترین شرایط رو برای درس خواندن فراهم کنیم.اما در آخر گوش دادن به موسیقی با کلام را به شما توصیه نمیکنیم و به شما پیشنهاد میکنیم موسیقی را انتخاب کنید که ریتم موسیقی آن خیلی نرم یا ضرب بالا نباشد؛ زیرا هر دو مورد به ترتیب موجب خواب آلودگی یا از بین بردن تمرکز می‌شوند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد . شما میتوانید با شرکت در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی را هایی راه برای افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن بیاموزید.

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

3.3/5 - (13 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *