تحلیل کنکور سراسری 99

تحلیل کارنامه کنکور

کنکور سراسری امسال هم گذشت و حالا نوبت رسیده به بچه های سال آینده و سوال کنکوری های سال بعد اینه که کنکور چطور بود ؟؟؟ هر چند هر سال تفاوتی بین کنکور هست اما تحلیل کنکور سراسری های قبل به داوطلبان کنکوری کمک می کند که بتوانند یک دیدگاه از کنکور سراسری داشته باشند . برای همین ما در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی بر این موضوع بسیار تاکید داریم.

تحلیل کنکور سراسری چه فایده ای دارد ؟

هر ساله در کنکور سراسری یک درس در دروس عمومی و یک الی دو درس در دروس اختصاصی بسیار سخت می شود و این کمک می کند که داوطلبان بتوانند درس های سخت سال بعد را حدس بزنند چرا که به طور مثال اگر امسال ریاضی سخت شده باشد در سال آینده درس دیگری به عنوان درس سخت در نظر گرفته می شود .

خدا کند کنکور سخت باشد ؟

شاید از این جمله تعجب کنید اما هر چه کنکور سخت تر باشد به نفع داوطلبان کنکور سراسری است با افزایش درجه سختی سوالات بچه هایی که خیلی مطالعه نکرده اند و آمادگی کافی ندارند دیگه به راحتی نمی توانند پاسخ بدهند و از گردونه این رقابت حذف می شوند و هر چه کنکور سخت تر باشد یادتون باشه که برای همه این شرایط وجود داره و میانگین کل کشوری کاهش پیدا میکنه و با درصدی پایین تر می توان تراز و رتبه بهتری کسب کرد برای همین موضوع بهتره که کنکور سخت باشه .

 

در کنکور سراسری 99 چه اتفاقی افتاد ؟

کنکور سراسری 99 دارای حواشی های زیادی بود . از تاخیر چند باره آن تا همزمانی کنکوری های 99 و شروع بچه های 1400 . اما با همه این حواشی می توان از آن به عنوان سخت ترین کنکور قرن نام برد چرا که در دروس ریاضی و شیمی سختی غیر قابل انتظاری اتفاق افتاد و همچنین درس زبان نیز بر خلاف سال های گذشته واقعا سخت و طاقت فرسا بود . خب این پدیده ای است که هر ساله در کنکور سراسری با آن مواجه هستیم. اما تفاوت کنکور 99 با سال های قبل که به آن لقب سخت ترین کنکور قرن را داد این بود که درس های آسون نیز دارای دام های تستی بسیاری بود به شکلی تعداد سوالات پاسخ داده شده زیاد بود اما تعداد سوالاتی که به اشتباه پاسخ داده اند هم زیاد بود و این یعنی داوطلب به راحتی می توانست در دام تستی سوال قرار بگیرد .

 

کنکور سخت ، قبولی راحت :

این عبارت را همیشه یادتان باشد کنکوری که سخت می شود معمولا قبولی های راحت تری دارد و هر ساله تجربه نشان داده است که کنکور های سخت در انتخاب رشته و قبولی های نهایی نتایج بهتری دارند در صورتی که در سال 98 با توجه به اینکه کنکور به نسبت آسونی پشت سر گذاشته شد با توجه به اولین برگزاری کنکور نظام جدید اما خیلی از رتبه های خوب به نسبت سال های قبل در نتیجه انتخاب رشه مردود شده بودند به طور مثال رتبه 11 هزار رشته ریاضی که همیشه در بدترین حالت ممکن رشته های مهندسی شهر های کوچک و اطراف قبول می شد با توجه به انتخاب رشته و انتخاب تمامی رشته ها در پیام نور مجددا مردود شده بود در صورتی که در کنکور 99 با توجه به سخت بودن آن اما قبولی ها خیلی بهتر بود و با 11هزار حتی علم و فرهنگ هم پذیرش داشتیم پس هر چه کنکور سخت تر باشد در نتیجه قبولی های انتخاب رشته نتایج بهتری حاصل می شود .

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

تحلیل سوالات دفترچه عمومی

دفترچه عمومی با توجه به اینکه سوالات آن برای هر رشته متفاوت است اما تقریبا از ضریب همبستگی بالایی برخوردار است و در هر 5 رشته شاهد سختی زیاد سوالات در درس فارسی و زبان بودیم حال درس به درس این دفترچه را بررسی می کنیم .

بررسی سوالات درس ادبیات : شروع دفترچه عمومی و پایان آن امسال طوفانی بود درس ادبیات به دلیل گستردگی موضوع بسیار سخت هست اما امسال هم با سوالات طراحی شده در بخش تاریخ ادبیات با 1 سوال و ارایه های ادبی با 4 سوال سخت ترین سوالات خود را به رخ کشید درصورتی که باقی سوالات در مباحث لغت و املا و زبان فارسی و قرابت هم رنگ و بوی آسونی نداشت و در حد متوسط ارزیابی شده است .

 

بررسی سوالات درس عربی در کنکور سراسری : عربی را می توان در کنکور امسال جز آسون ترین سوالات در نظر گرفت هرچند سوالات ترجمه کمی وقت گیر بود اما این درس در نظر سنجی ها حدودا 68 % سوالات خوب و معقولی داشت .

 

بررسی سوالات درس دینی در کنکور : این درس نیز چالش خاصی در کنکور امسال نداشت و اگر داوطلبی روی متن درس ها و آیات تسلط خوبی داشت می توان گفت که می توانست درصد قابل قبولی در این درس کسب کند .

 

بررسی سوالات درس زبان : در این درس سوالات چالش برانگیز زیاد بود ریدینگ های سخت و طولانی سوالات لغت ابهام بر انگیز همه باعث سختی بیش از اندازه این درس شده بود  در درس زبان چگالی سوالات به سمت زبان سال یازدهم سنگینی بیشتری داشت ولی تعداد سوالات طرح شده از هر مبحث به نسبت سال های قبل مساوی بود .

 

بیشتر بخوانید : تحلیل کامل دفترچه کنکور سراسری

 

تحلیل دفترچه اختصاصی

بررسی سوالات درس ریاضیات تجربی : این درس امسال تصور همه را از درس ریاضی به هم ریخت ترتیب سوالات از هر مبحث کاملا تغییر کرده بود از برخی از مباحث مهم و پر سوال مثل پیوستگی سوالی طرح نشده بود اما سوالات تابع با تعداد بیشتر و بهم ریختگی بیشتری دیده می شد سختی درس ریاضی بی سابقه بود از انجایی که خیلی از داوطلبان رشته تجربی درس زمین را پاسخ نمی دهند مگر داوطلب متقاضی رشته های زیر گروه 2 تجربی باشند با درس ریاضی و شروع دفترچه اختصاصی شگفت زده شدند . تمرکز اصلی سوالات امسال درس ریاضی رشته تجربی بر روی محاسبات سریع ریاضیات بود و همچنین طراح سوال در کنار همه سخت گیری ها در این درس 2 سوال هم از تمرین های کتاب درسی مطرح کرده بود .

 

بررسی سوالات درس زیست شناسی : در کنکور سراسری سالی که گذشت درس زیست دام های آموزشی زیادی داشت و زمان 36 دقیقه برای پاسخ گویی به سوالات واقعا کم بود از 50 سوال این درس 10 سوال شمارشی داشتیم که دام های تستی زیادی داشت و واقعا زمان بر بود .

 

بررسی سوالات درس فیزیک : این درس سومین درس دفترچه تجربی و دومین درس دفترچه ریاضی است شروع سوالات درس فیزیک با مباحث سخت و پیچبده سال دوازدهم است اما ظاهر سوالات اسون و باطن سخت و پر از دام های آموزشی این درس را به یکی از مرموز ترین دروس کنکور امسال تبدیل کرده است برای همین موضوع اگر داوطلب تمرین های کتاب درسی را به خوبی حل می کرد و روی سوالات کنکور های سال های قبل مسلط می شد می توانست اکثر سوالات را حل کند به شرطی که در دام محاسبات آن نمی افتاد !!!!!

این درس بر خلاف سال های گذشته محاسبات سخت و پیچیده ای داشت اعداد غیر رند در این درس بسیار دیده می شد . وهمین باعث شده بود که درس فیزیک درس گول زننده ای باشد .خیلی از داوطلبان شاد و خوشحال سوالات را پاسخ داده بودند و خوشحال از اینکه سختی درس ریاضی را جبران کرده اند اما غافل از اینکه تعداد پاسخ های اشتباه آنها سر به فلک می کشید و همه در دام های محاسباتی این درس افتاده بودند .

 

بررسی سوالات درس شیمی : وقتی کنکور داوطلبان رشته ریاضی به اتمام رسید داد و فغان این داوطلبان به گوش بچه های تجربی رسید و استرس آنان را چند برابر کرد درس آخر دفترچه اختصاصی طوفانی تاریخی به پا کرد چه کسی فکرش را می کرد که سخت ترین و چالشی ترین درس کنکور امسال درس شیمی شود . 18 مسئله که اکثرا دو قسمتی بودند فقط در 60 ثانیه !!!!!! چقدر قبل از کنکور گفتم که محاسبات اتون رو قوی کنید همچنین 10 سوال موردی در شروع دفترچه البته این درس سوال آسون هم داشت اما سوالات آسون در انتها بودند زمانی داوطلب به سوالات آسون می رسید که دیگر کامل روحیه خود را از دست داده بود برای همین است که هوش هیجانی در کنکور بسیار بسیار اهمیت دارد .

 

بیشتر بخوانید : تحلیل کارنامه کنکور سراسری

 

 

در کنکور ریاضی هم فیزیک و شیمی همانند کنکور تجربی و با همان سبک برگزار شد اما خوشبختانه درس ریاضیات نرمال بود  و پیچیدگی و تغییرات خاصی در آن دیده نمی شد .

 

کنکور رشته انسانی هم جز آسان ترین و نرمال ترین کنکور های قرن بود فقط در دروس عمومی درس ادبیات و زبان کمی داوطلبان متقاضی این رشته را اذیت کرد اما در دروس اختصاصی مسئله خاصی نبود فقط کمی به تحلیل درس فلسفه و منطق می پردازیم .

 

بررسی سوالات درس فلسفه و منطق : امسال در این درس سوالات فلسفه یازدهم به نسبت فلسفه دوازدهم بیشتر بود و علت آن حجیم شدن فلسفه یازدهم و حذف 20 درصد از فلسفه دوازدهم بود علاوه بر آن سوالات این درس تنوع کمتری به نسبت قبل داشت و اکثر سوالات در یک تم برگزار شده شده بود . در این درس 11 سوال آسون از مفاهیم کتاب درسی داشتیم ، 4 سوال بسیار چالشی بودند و 8 سوال هم به نسبت مفهومی بودند اما 4 سوال بسیار سخت داشت که به نسبت سال های قبل این درس  را کمی آسان تر کرده بود .

 

 

کنکور سراسری هر سال با همه سختی ها و شیرینی هاش می گذره اما مهم اینه که تو حق ات رو از این سیستم آموزشی بگیری و به چیزی که می خوای برسی.

اگر آنالیز خوبی روی خودت و درس هات داشته باشی ، مهارت های تستی ات رو افزایش بدی ، روی محاسبات سریع ریاضی ات کار کنی و دقت و تمرکز ات رو افزایش بدی و سعی کنی با یک هوش هیجانی بالا در کنکور سراسری شرکت کنی مطمئن باش که نتیجه می گیری و می تونی به خواسته و هدفت برسی . پس همین الان فرم زیر رو پر کن تا تمام مهارت های که لازم داری رو بهت آموزش بدم  .

 

فرم مشاوره رایگان

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *