تندخوانی کتاب درسی

مطالعه بر خی از مطالب کتاب درسی زمان بر می باشد. گاه پیش امده که برای مطالعه یک درس ساعت ها زمان گذاشته ایم تا بتوانیم آن را بخوانیم. اگر مطالعه کردن مطالب کتاب درسی از ما زمان زیادی بگیرد در مدیریت زمان خود دچار مشکل می شویم. همیشه از برنامه ریزی ها عقب می مانیم. کوهی از دروس بر هم تلنبار می شود و … برای همین استفاده از روش های تندخوانی برای مطالعه کتاب های درسی راه حل همه این مشکلات می باشد.

آیا تندخوانی جایگزین مطالعه می شود؟

در خیلی از اخبار و مقالات می بینم که تندخوانی را جایگزینی برای مطالعه نمی دانند و تنها به عنوان تمرین از آن یاد می شود. اگر قرار باشد که تندخوانی کتاب های درسی جایگزین مطالعه نشود؛ پس استفاده از ان چه کاربردی دارد؟؟؟

مسلما اگر سرعت مطالعه خود را به صورت اصولی افزایش دهیم، به کیفیت مطالعه لطمه ای وارد نمی شود. زمانی تندخوانی جایگزین مطالعه نیست که ما از آن به عنوان یک روش ابتدایی یاد کنیم. اما اگر از تکنیک های اصولی استفاده کنیم؛ هم سرعت و هم دقت مطالعه بالا می رود و هم می توان به عنوان روشی برای مطالعه دقیق کتاب های درسی از آن استفاده کرد.

تندخوانی

ارتباط صمیمانه تندخوانی و ریاضیات:

شاید افزایش سرعت مطالعه درس ریاضی که ماهیتی محاسباتی و عملیاتی داردف عجیب به نظر برسد. اما اگر سرعت مطالعه کتاب های درسی شما افزایش یابد می تواند در درس ریاضی و فیزیک و سایر دروسی که ماهیت عملیاتی دارند؛ مفید واقع شود. چرا که تکنیک های افزایش سرعت مطالعه بر روی افزایش سرعت عملکرد و پردازش مغز هم اثر می گذارند.

انواع روش های افزایش سرعت مطالعه کتاب درسی :

کتاب های درسی به چند دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول دروسی هستند که ماهیت انها مطالعه محور است ومثل جامعه شناسی، روانشناسی، زیست، تاریخ و جغرافی و … که تندخوانی برای این درس ها بسیار مفید و کاربردی است. اما درس هایی نیز هستند که تمرین محور اصلی یادگیری انها است مثل فیزیک و ریاضی. درس هایی که جز حفظ کردن راهی برای دانش آموز باقی نمی گذارند.

اما برای همه این درس ها راه حل هایی وجود دارد تا بتوانیم سرعت مطالعه خود را افزایش دهیم.

تکنیک های کاربردی تندخوانی دروس مطالعه محور :

همانطور که گفتیم درس هایی مثل زیست، جامعه شناسی، فلسفه و منطق، دین و زندگی و … خواندنی هستند. برای همین سرعت مطالعه این دروس خیلی مهم است. برای تندخوانی این کتاب های درسی از روش های زیر استفاده کنید:

عنوان های مهم هر صفحه را مشخص کنید:

در ابتدا لازم است بدانید متنی که در حال مطالعه آن هستید راجع به چه موضوعی دارد صحبت می کند؟ اینکار کمک می کند که مطالب بهتر و سریع تر در حافظه شما قرار بگیرند. برای همین دور عنوان های هر صفحه یک کادر رنگی بکشید تا آن را از بقیه مطالب جدا کند.

تندخوانی دروس مطالعه محور

حتما در این دروس پیش خوانی داشته باشید:

قبل از تدریس دبیر یک نگاه اجمالی روی مباحث درس به افزایش سرعت درک و مطالعه شما کمک می کند.

تکرار وسواس گونه نداشته باشید.

هر جمله و یا هر پاراگراف را بخوانید و سپس روی مفهوم آن فکر کنید. کلمه به کلمه مطالعه کردن سرعت مطالعه شما را بسیار کاهش می دهد. یک پاراگراف را مطالعه کنید وسپس هر آنچه که از آن پاراگراف استنباط کردید را یادداشت و تکرار کنید.

ردپا گذاری کنید:

بخش های مهم هر صفحه و متن را به صورت زنجیر وار به هم وصل کنید. این کار سرعت و چسبندگی اطلاعات را در ذهن شما بالاتر می برد.

نقشه ذهنی آن مطلب را رسم کنید:

استفاده از mindmapبسیار می تواند به افزایش سرعت مطالعه شما مخصوصا در مرور کتاب های درسی کمک کند. برای همین حتما روش های نقشه کشی ذهنی را در مطالعه خود به کار بگیرید.

رسم نقشه ذهنی

تندخوانی دروس عملیاتی:

درس های ریاضی، فیزیک، مسائل شیمی و یا اقتصاد نیز نیاز به سرعت عمل در مطالعه دارند. برای همین لازم است که برای تندخوانی کتاب های درسی این دروس نیز روش هایی را به کار بگیرید.

فرمول ها را ثبت کنید:

یادداشت کردن و جدول بندی فرمول ها به شما کمک می کند که در زمان مرور ریاضی و فیزیک و … با یک نگاه بتوانید انها را در ذهن خود تداعی کنید و مطالب را به سرعت یادآوری کنید.

تیپ بندی کنید:

روش حل هر مسئله را بیابید و انها را طبقه بندی کنید. اینکار سرعت مطالعه شما را افزایش می دهد.

چرک نویس های خود را خط کشی کنید:

بی نظمی در حل مسائل سرعت مطالعه شما را کاهش می دهد. بهتر است تمرین کنید تا هر مسئله را در فضایی مشخص حل کنید و از آشفتگی در حل مسائل رهایی یابید.

از ماشین حساب استفاده نکنید:

سعی کنید مسائل را تا جای امکان به صرت ذهنی حل کنید. استفاده از ماشین حساب سرعت مغز شما را کم می کند. همین موضوع موجب می شود که سرعت مطالعه و یادگیری شما کاهش یابد.

استفاده نکردن از ماشین حساب

روش مطالعه مباحث حفظی کتاب درسی:

گاهی چاره ای نمی ماند جز حفظ کردن مطالب. ماهیت لغات زبان و ادبیات و عربی و یا تاریخ ادبیات حفظی است. معمولا حفظ کردن مطالب زمان بر است و دقت مطالعه را نیز کاهش می دهد. اما با استفاده از روش زیر می توانید خلاقیت مغز خود را افزایش دهید که این کار سرعت یادگیری و پردازش مغز را بالا می برد.

کدینگ و داستان سازی :

این روش در دنیای جهانی مطالعه بسیار مرسوم است. استفاده از کد گذاری ها و روش های مطالعه داستان سازی بسیار کمک می کند که ماندگاری مطالب در حافظه شما افزایش یابد و همچنین مطالب در ذهن شما با سرعت بیشتری پردازش شود.

استفاده از روش کدینگ نیاز به تمرین بسیار دارد. اما زمانی که ان را یاد گرفتید، بسیار کار آمد خواهد بود.

روش مطالعه مباحث حفظی

هدف از به کارگیری تکنیک های تندخوانی در مطالعه کتاب های درسی چیست؟؟؟

وقتی برای اولین بار شروع به مطالعه می کنید یادگیری شما بین 30الی 40% می باشد. افزایش میزان یادگیری به وسیله تکرار و مرور اتفاق می افتد. با هر بار مرور و مطالعه مجدد یک درس می توانید 10% به میزان تسلط خود بر آن مطلب اضافه کنید. یعنی اگر قرار باشد یک مطلب را به صورت کامل و 100% بلد باشید؛ باید 6الی 7 مرتبه ان را مرور کنید. اما حجم بالای مطالب درسی و محدودیت زمانی این امکان را به ما نمی دهد. برای همین توصیه می کنیم که برای مطالعه کتاب های درسی دبیرستان و یا دانشگاهی خود از روش های تندخوانی استفاده کنید.

مهارت تندخوانی را اصولی بیاموزید :

روش هایی که گفته می شود روش های ابتدایی تندخوانی است. این روش ها موجب افزایش سرعت مطالعه شما به صورت دقیق و اصولی نمی شود. چرا که تکنیک های تندخوانی نیاز به زمان و تمرین بسیار دارد. همچنین برای یادگیری تندخوانی نیازبه استفاده از تمرین های ویدئویی و مطالعه کتاب های مخصوص و مشاهده دروه آموزشی دارید. برای همین تا زمانی که به صورت کامل در دوره تندخوانی شرکت کنید از روش های گفته شده استفاده کنید تا بعد از اتمام دوره بتوانید سرعت مطالعه دروس خود را اصولی و با کیفیت افزایش دهید.

 

4.9/5 - (44 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *