حذف کدام دروس برای کنکور مجاز است؟

,

زمانی که به آزمون سراسری هر سال نزدیک میشویم، دغدغه داوطلبان کنکور سراسری بر روی این موضوع است، که چه مباحثی را برای کنکور حذف کنیم؟ و یا آیا اصلا حذف دروس برای کنکور کار صحیحی هست یا خیر ؟ این سوالات و دغدغه هایی است که برای هر داوطلب کنکوری در ماه های پایانی کنکور پیش می آید؛ به همین جهت تصمیم گرفتیم که برای هر درس و هر رشته دروس و مباحثی که لازم است برای کنکور سراسری حذف شود را معرفی کنیم؛ و بررسی کنیم که در چه شرایطی باید برخی از مباحث حذف شوند؟! و آیا حذف درس و مبحث برای داوطلبان کنکوری کار صحیح و اصولی هست یا خیر؟؟

زمان حذف دروس برای کنکور

زمان حذف دروس برای کنکور

معمولا حذف مباحث دروس بعد از دوران طلایی نوروز صورت می گیرد، و تا قبل از آن حذف هیچ درس و موضوعی را پیشنهاد نمی کنیم! داوطلب در ابتدا باید دوران جمع بندی نوروز را پشت سر بگذارد، و بعد از آن اگر در برخی از مباحثی که مشکل دارد، به نقطه قوت نرسید، با توجه به شرایط و هدف او، حذف درس صورت میگیرد؛ اما توصیه می کنیم به هیچ عنوان از ابتدای سال تحصیلی تصمیم به حذف درس نکنید!

حذف یک درس به صورت کامل ممنوع!

گاهی با دانش آموزانی مواجه میشویم که در ابتدای سال می گویند؛ مثلا ما در فلان درس مثل زبان ضعیف هستیم، و نمی خواهیم اصلا در کنکور درس زبان را پاسخ دهیم، این ممکن است برای هر درسی مثل عربی و ریاضی و… پیش آید؛ به همین دلیل معمولا وقتی دانش آموز در درسی به شدت مشکل دارد، و نقطه ضعف شدید او محسوب می شود، و می ترسد که این نقطه ضعف را برطرف کند، این مسئله ایجاد می شود؛ اما بسیار کار خطرناکی است اگر یک درس شما در کنکور سراسری سفید باقی بماند، و درصد 0 را کسب کنید! شبیه این است که شما یک صفر در جلوی رتبه خود قرار داده اید!! یعنی اگر قرار بوده که رتبه 1500 شوید تبدیل به رتبه 15000 می شوید!

توجه

 

به همین دلیل توصیه اکید ما در این است که یک درس را به صورت یکجا حذف نکنید!!

چه دانش آموزانی مجاز به حذف مباحث برای کنکور هستند؟

اگر دانش آموز پایه دوازدهم هستید و سال اولی است که کنکور می دهید، مسلما فرصت کافی برای جمع بندی مباحث کنکور را نداشته اید؛ البته اگر در سال های پایه به کنکور نپرداخته باشید؛ بنابراین منطقی است که با توجه به نزدیک شدن امتحانات نهایی پایه دوازدهم هم فرصت مطالعه شما اندک باشد برای همین موضوع منطقی است که برخی از مباحث در کنکور سراسری حذف شوند؛ و یا اگر هدف شما روی رشته هایی است که با میانگین درصد های 40 و 50 هم می توانید به اهداف خود برسید پس نیازی نیست روی برخی از مباحث زمانبر، زمان بگذارید؛ همچنین اگر مباحث کلیدی و پرسوال را هنوز کامل مطالعه نکرده اید، نیاز ضروری به حذف مطالب کم اهمیت دارید و به این دلیل که مباحث پرسوال را 100 درصد یاد بگیرید خیلی بهتر است تا همه مباحث را در حد 40 درصد بلد باشید.

کدام مباحث را برای کنکور حذف کنیم؟

چه دانش آموزانی مجاز نیستند به حذف مبحث روی آورند؟؟

اگر هدف شما کسب یک رتبه مطلوب و قبولی در یک رشته و دانشگاه خوب است، باید بگویم که اصلا به فکر حذف مبحث برای کنکور نباشید!! چون شما به یک میانگین درصد 80 الی 85 نیاز دارید و اگر در شرایطی هستید که مطالب زیادی برای مطالعه دارید و فرصت شما محدود است توصیه جدی ما به شما این است که یا هدف خود را تغییر دهید، و یا به کنکور سال بعد فکر کنید! حذف مبحث برای داوطلبی که می خواهد رتبه زیر 1000 کسب کند و در رشته های تاپ هر زیر گروه وارد شود، اصلا کار منطقی نیست!!

همچنین اگر همه مطالب را مطالعه کرده اید اما به دلیل اینکه در درسی ضعیف هستید می خواهید آن مبحث را حذف کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از یک معلم خصوصی حرفه ای کمک بگیرید؛ تا در آن مبحث هم قوی شوید و بتوانید روی پاسخ گویی این درس حساب کنید. برای همین حتی اگر در مبحثی که مطالعه کرده اید ضعیف هستید یا تسلط کمی دارید، بازهم آن را حذف نکنید و روی قوی شدن در آن مبحث تمرکز کنید!

کدام مباحث دروس باید حذف شوند؟

حذف مباحث دروس برای کنکور

  • مباحثی که تا 1ماه مانده به کنکور هنوز مطالعه نشده اند
  • مباحثی که تعداد سوال زیادی در کنکور ندارند
  • مباحثی که به شدت سوالات مطرح شده از آن سخت و دشوار هستند
  • مباحثی که علی رغم کلاس و دبیر هنوز نتوانسته اید در آن قوی باشید

 

مباحث پیشنهادی در دروس عمومی

در دروس عمومی برخی از موارد پیشنهاد میشود که در صورتی که یکی از 4 شرط بالا را دارید اقدام به حذف آن نمایید؛

  • فارسی : در درس فارسی مبحث زبان فارسی با 4 الی 5 سوال قابل حذف است مخصوصا سوالات شمارشی که از بحث ترکیب های وصفی و اضافی یا ساختمان واژه مطرح می شود بهتر است حذف شوند .
  • عربی : در درس عربی سوالاتی که از خود درک مطلب طرح می شوند قابلیت حذف شدن دارند اما سوالات اعراب و تحلیل صرفی را پیشنهاد می کنیم حذف نکنید.
  • دینی : در درس دینی توصیه می کنیم هیچ مبحثی را حذف نکنید
  • زبان انگلیسی : شاید شنیهد باشید که خیلی از افراد پیشنهاد حذف مبحث را در درس زبان روی ریدینگ و کلوز داشته باشند اما ما توصیه می کنیم که اصلا این دو مبحث را حذف نکنید و اگر در این درس می خواهید مطلبی را نادیده بگیرید آن بحث گرامر با 3 سوال باشد .

مباحث پیشنهادی حذف دروس تخصصی تجربی

در رشته تجربی جا برای حذف مطالب زیاد است؛ به شرطی که هدف قبولی در رشته پزشکی و دندان پزشکی و دارو سازی رو نداشته باشید:

دروس حذفی کنکور تجربی

  • ریاضی : در درس ریاضی اگر می خواهی وارد زیر گروه 1 شوی می توانی مباحث هندسه و مقاطع مخروطی را حذف کنی که حدودا بین 6الی 7 سوال از 30 سوال می شود اما اگر می خواهی وارد زیر گروه 2 رشته تجربی شوی ریاضی درس شاخص شما محسوب می شود و حال حف مبحث به ضرر تو ات و باید در درس ریاضی روی تمامی مباحث مسلط باشی .
  • زیست شناسی : یکی از مواردی که توصیه می کنیم در درس زیست شناسی حذف شود مبحث گیاهی و درس 3و4 زیست دوازدهم می باشد اما نکته مهم در این است که سوالات زیست در اکثر مواقع ترکیبی مطرح می شودبرای همین حذف مبحث برای این درس چالش بزرگی به همراه دارد .
  • فیزیک : معمولا فیزیک سال دهم مباحث گرما و فشار بسیار سوالات سختی دارند که علی رغم مطالعه زیاد هم امکان پاسخ دهی به سوالات آن بسیار پایین است برای همین توصیه می کنم که این دو مبحث را حذف کنید
  • شیمی : درس شیمی هم مبحث حذفی زیادی ندارد و علت آن پیوستگی مطالب به هم می باشد اما مسائل ph فصل 1 شیمی دوازدهم به دلیل سختی بیش از حد قابلیت حذف دارد .

مباحث پیشنهادی حذف دروس تخصصی برای کنکور ریاضی

دروس حذفی کنکور ریاضی

  • مجموعه ریاضیات : در درس حسابان توصیه ای برای حذف مباحث نداریم چرا که تمامی مباحث آن مهم و کلیدی و پر سوال است و توصیه می کنیم بیشتر روی مبحث تابع ، مثلثات ، حد ، مشتق و کاربرد مشتق مانور دهید . و در درس ریاضیات گسسته توصیه ما به حذف نظریه اعداد هست که واقعا مبحث سخت  و سنگینی است و می توانید در درس هندسه بین 1الی 2 مبحث به انتخاب خودتان از هندسه پایه را حذف کنید و این کاملا بستگی به تسلط شما دارد.
  • فیزیک : معمولا فیزیک سال دهم مباحث گرما و فشار بسیار سوالات سختی دارند که علی رغم مطالعه زیاد هم امکان پاسخ دهی به سوالات آن بسیار پایین است برای همین توصیه می کنم که این دو مبحث را حذف کنید .همچنین در فیزیک رشته ریاضی می توان به حذف مبحث ترمودینامیک هم تا حدودی فکر کرد .
  • شیمی : درس شیمی هم مبحث حذفی زیادی ندارد و علت آن پیوستگی مطالب به هم می باشد اما مسائل ph فصل 1 شیمی دوازدهم به دلیل سختی بیش از حد قابلیت حذف دارد .

پیشنهاد ویژه رتبه شو : محاسبات سریع ریاضی

مباحث پیشنهادی حذف دروس تخصصی انسانی

دروس حذفی کنکور انسانی

رشته انسانی خیلی نیاز به حذف دروس برای کنکور ندارد و معمولا تمامی مباحث آن مهم و پر سوال است اما در درس ریاضی میتوان به مبحث آمار اشاره داشت و تمرکز بیشتری روی ریاضی دوازدهم داشته باشید تا ریاضیات پایه، درس اقتصاد مبحث حذفی ندارد، درس فنون و عربی و جامعه شناسی و فلسفه و منطق و روانشناسی هم مبحث حذفی ندارند اما تاریخ و جغرافی پایه به راحتی قابل حذف هستند و نگران کتاب هاس سخت وثقیل آن نباشید .

پیشنهاد ویژه رتبه شو : روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی

 

توجه

 

همانطور که مشاهده کردید حذف درس و مبحث کاملا موضوع حساس و کلیدی است و بستگی به شرایط هر دانش آموز دارد! شما می توانید برای تکمیل اطلاعات و آگاهی دقیق تر در این زمینه به صورت تخصصی با مشاوران رثبه شو در ارتباط باشید.

3.4/5 - (99 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *