مبارزه با تنبلی

دست و دلم به درس خوندن نمیره یا نمیتونم درس بخونم!!! این جمله اکثریت بچه هایی است که در بحبوحه کنکور قرار گرفتن و می دونیم که این جمله پر از بارهای منفی هستش و حتی اگه دانش آموزی توانایی رسیدن به هدفشو داشته باشه ، بازم با این جملات دل سرد میشه .خب هر رفتاری که ما داریم یا هر خواسته ای که می خواهیم به آن برسیم برگرفته از 3 پارامتر می باشد که آن 3 عبارتند از : هدف ، انگیزه ، نیاز …اولین قدم برای رسیدن به هدفتانون اینه که تنبلی نکنید و تنبلی رو کنار بزارید و با انگیزه شروع کنید و به هدفاتون برسید . اگه فکر میکنید یه جاهایی دارید تنبلی میکنید و نمیتونید کنترلش کنید حتما این مقاله رو بخونید تا راه های مبارزه با تنبلی رو بهتون بگیم.

تنبلی چیست ؟

خیلی از مشاوران می آن و بچه ها برچسب تنبلی می زنند اما من مخالف این واژه هستم اما برای اینکه بتونم منظورم رو بهتر منتقل کنم فعلا با همین واژه تنبلی جلو می رم . اصلا تنبلی یعنی چی؟

تنبلی یه نیروی کاملا درونی هست که به حس و حال درونی شما بستگی داره و به معنای نبود انگیزه برای انجام کاری است . تنبلی زمانی معنا پیدا میکنه که شما کاری برای انجام دادن دارید اما اقدامی برای انجام آن به عمل نمی آورید برای همین این کارها روی هم انباشته می شه و تبدیل می شه به استرس و نگرانی . پس مهم تر از اینکه چی کار کنیم که تنبلی نکنیم اینه که بدونید ریشته تنبلی از کجا است .

ریشه های تنبلی

  • ریشه تنبلی از نبودن هدف می اد وقتی نمی دونی که قراره کاری که می خوای انجام بدی به چه سرانجامی برسه اون وقت انگیزه ای هم برای اجراش نمی مونه و اون رو موکول می کنه به بعد پس ریشه تنبلی از نداشتن هدف می آد .
  • یکی دیگه از عواملی که باعث ایجاد تنبلی می شه ترس از شکست هست اینکه می ترسید کاری رو شروع کنید و اون کار با شکست مواجه بشه برای همین هست که تنبلی می کنید و اصلا تمایلی با انجام اون ندارید .
  • ریشه بعدی تنبلی از ترس می آد اینکه شما نسبت به انجام کاری دیدگاهی ندارید و اون رو تجربه نکردید این عامل باعث تنبلی می شه چون انجام اون کار مثل یه دنیای ناشناخته است.
  • یکی دیگه از علت های تنبلی کمال طلبی هست یعنی اینکه یا باید شرایط کامل فراهم باشه یا اگر کوچک ترین نقصی در کار باشه انجامش نمی دید و همین باعث تنبلی می شه.

حالا که با ریشه تنبلی آشنا شدی بهتری میتونی راه های مبارزه با تنبلی رو درک کنی که جلوتر بهش اشاره میکنیم.

تنبل ها چند دسته اند؟

تنبلی انواع مختلفی داره و افرادی که تنبلی می کنند در دسته های مختلفی قرار می گیرند انواع تنبل ها عبارتند از :

  • تنبل های غر غررو : این دسته از تنبل ها به استراحت و تفریح بیش از هر چیزی علاقه دارند و برای انجام هر کاری غر میزنند . در مقابله با این تنبل ها سخت گیری جواب نمی دهد و فقط آنها را لجباز تر می کند برای همین باید سرشان به سنگ بخورد تا عبرت بگیرند .
  • تنبل های خجالتی : این دسته از تنبل ها تنبلی می کنند و مظلوم اند و نمی توانند از تنبلی خود با دیگران سخن بگویند اما از این وضعیت ناراضی هستند و نیاز به کمک دارند .
  • تنبل های مغرور : این دسته از تنبل ها برای اینکه کمک نگیرند خود را درگیر کارهای دیگه می کنند و خود را مشغول می کنند .

مبارزه با تنبلی

راه های مبارزه با تنبلی

خب حالا که کامل متوجه شدی تنبلی چیه و چه ریشه هایی داره و اصلا چند دسته تنبل داریم حالا بریم ببینیم راه های مبارزه با تنبلی چیه و چی کار باید بکنیم تا تنبلی رو از بین ببریم و بتونیم تمام برنامه هامون رو اجرا کنیم و بتونیم این ویژگی رو از خودمون دور کنیم :

  • هدف گذاری : اولین عاملی که باعث می شد تنبلی ایحاد بشه اینه که ندونی هدف و مقصدت چیه و این همه تلاش قراره کجا به بار بشینه پس اول از همه باید هدف ات رو مشخص کنی
  • انتخاب هدف : انتخاب هدف یکی از موضوعاتی است که بسیار راجع بهش صحبت کردیم هدف باید متناسب با توانایی ها و علاقه مندی ها باشه برای انتخاب هدف باید زمان کافی گذاشته بشه هدفی که متناسب با خود شما نباشه بی انگیزگی ایجاد می کنه اما اگر هدفت با خود تو متناسب باشه و تو هم به اون علاقه داشته باشی می تونی پر انرژی به راهت ادامه بدی و اون هدف برای تو مثل سوخت جت عمل می کنه .
  • انتخاب هدف های کوتاه مدت : علاوه بریک مقصد نهایی برای خودتان اهداف کوچک و کوتاه مدت بذارید مثلا فکر کردن به اینکه من می خوام رتبه 50 رو کسب کنم شاید در ابتدا برات خیلی بزرگ باشه و فکر کردن بهش باعث بشه این فکر که من که نمی تونم توی ذهنت بیاد و همین باعث بشه که تو در ناخودآگاهت تمایلی برای اینکه براش تلاش کنی وجود نداشته باشه و برات تنبلی بیاره اما اگر بیای هدفت رو کوتاه کنی مثلا تا آزمون بعدی 100 تا ترازم رو بالا ببرم این برات قابل دسترسی هست و رسیدن بهش برات قابل تصوره این کار تنبلی تو رو کم می کنه .
  • الویت بندی کارها : کار های ضروری رو از کارهای غیر ضروری جدا کنید ترکیب هر دو اینها فقط باعث می شه که بترسی و به سمتش نری برای همین باید در ابتدا لیست کارهای مهم و ضروی رو از کار های غیر مهم جدا کنی .
  • کارهای روی هم انباشته شده : اگر یک عالمه کار داری که روی هم تلمبار شده و تو نتونستی بهشون عمل کنی حالا یه ترس ناشناخته وجود داره برای انجام اون کار بهت یه پیشنهاد شگفت انگیز می دم سعی کن هر روز 20 دقیقه رو به اون کار اختصاص بدی و به خودت قول بدی که در یک مدت زمان یک ماهه اون کار رو تموم کنی وقتی برای خودت زمان مشخص می کنی انگیزه می گیری که اون کار رو انجام بدی .
  • پیش بینی آینده : برخی از داوطلبان در زمان برنامه ریزی خیلی فشرده برنامه ریزی میکنند و هیچ جای تنفسی نمی ذارند بعد موقعیتی پیش می آد که نمی تونی طبق برنامه پیش بری و از کارهات عقب می افتی و بعد دیگه تنبلی می کنی و سراغ اون کار نمی ری پس بهترین راه اینکه که همیشه به خودت یه فرصت جبران بدی و یه زمان آزاد برای خودت در نظر بگیری.
  • مقابله با کمال گرایی : بهتره که راه کار های مقابله با کمال گرایی رو یاد بگیری هیچ وقت همه چیز کامل نیست تا تو شروع کنی باید شروع کنی وتو کاملش کنی برای همین بلند شو وبا امکاناتی که داری به مسیرت ادامه بده .
  • در لحظه شروع کن : بذار ازشنبه شروع می کنم بذار ساعت بیاد روی راس 6 بعد شروع می کنم احتمالا این جملات برات خیلی اشنا است چون زیاد با خودت تکرارش می کنی ببین منتظر لحظه های بعدی نباش بلند شو و در لحظه انجامش بده اگر همون لحظه رفتی سراغش پس بدون می تونی ادامه بدی اما اون شنبه ای که تو منتظرشی هیچ وقت از راه نمی رسه رفیق اینو بهت قول می دم .
  • به گذشته فکر نکنید : اینکه در گذشته چه کار کردید رو رها کنید گذشته ، گذشته فقط و فقط به حال فکر کن به اینکه اگر همین الان انجامش ندی فردا افسوسش رو می خوری و این هم می شه جز همون گذشته ای که فکر کردن بهش بهت استرس می ده پس بلند شو و با تمام قدرت شروع کن .
  • خودت رو مجبور کن . : همیشه بهترین راه اینه که خودت رو مجبور کنی باید ده دقیقه مطالعه کنی تا بتونی بری دنبال کاری که دوست داری
  • به خودت جایزه بده : برای خودت جایزه بذار که اگر کاری که باید رو انجام دادی می تونی به چیزی که دوست داری برسی مثلا فلان برنامه تلویزیونی رو ببینی یا می تونی 30 دقیقه از گوشی ات استفاده کنی .
  • به رویاهات فکر کن : وقتی حال انجام کاری رو نداری خودت رو در آینده 30 سال دیگه ات تصور کن جایگاهی که همیشه آرزو داشتی رو تصور کن و به این فکر کن که برای رسیدن بهش باید الان بلند شی.
  • دکمه شعور خاموش : این جمله ای که من همیشه با قاطعیت به بچه هام می گم بهش فکر نکن دکمه شعورت رو خاموش کن و فقط انجامش بده بعدا فرصت داری تا بهش فکر کنی .
  • از یک راهنما کمک بگیرید : در این مواقع وجود یک راهنما و یک مربی می تواند کمک کننده باشد همیشه انگیزه های درونی کارساز نیست و گاهی به انگیزه های بیرونی هم نیاز هست .
  • انتظار بی جا نداشته باشید : هر کاری زمان می برد تا به ثمر بنشیند پس صبور باشید انتظار های بی جا فقط باعث بی انگیزگی و تنبلی می شود برای به ثمر رسیدن هر کاری به خودتان زمان دهید تا کار شما به ثمر بنشیند .
  • اعتماد به نفس داشته باشید : حتی شده به ظاهر اعتماد به نفس خود را حفظ کنید این کار باعث می شود که شما پر قدرت ادامه دهید .

آثار تنبلی

تنبلی علاوه براینکه باعث می شود شما بمانید و حجم زیادی از کارهای انجام نشده آثار دیگری هم به دنبال دارد که خیلی خوب نیستند و ضرر و زیان زیادی به شما وارد می کند .

  • از بین بردن اعتماد به نفس
  • بی انگیزگی
  • کاهش ارتباط با دیگران
  • بدخلقی و عصبانیت
  • دوری از واقعیت

 

کسب هر عادتی حداقل یک بازه زمانی 21 روزه زمان نیاز دارد پس هر کدام از راهکار های بالا را به مدت 21 روز انجام دهید تا نتیجه را ببینید .اگر فکر میکنی نمیتونی به تنهایی برای خودت برنامه ریزی داشتی یا نمیدونی از کجا شروع کنی حتما تو جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی شرکت کن تا مشاوران خوب ما کمکت کنن.

4.7/5 - (54 امتیاز)