معرفی و قبولی رشته پزشکی

,
قبولی رشته پزشکی

برای قبولی رشته پزشکی شما اول باید اطلاعات درستی از این رشته داشته باشید، بعدش ببینید که چیکار باید بکنید و چه جوری برنامه ریزی کنید.مسلما قبولی در این رشته کار آسانی نیست مخصوصا با این حجم از رقابت هر ساله در کنکور سراسری و نیاز به یک رتبه مقبول در سهمیه خود دارید. اما قبولی در رشته پزشکی کار غیر ممکنی هم نیست . و با استفاده از تکنیک های مشاوره ای خاص می توان در این رشته موفق شد.

البته قبل از شروع مطالعه برای کنکور سراسری و حتی انتخاب رشته سراسری باید شناخت کامل و دقیقی از رشته پزشکی به دست آورید و هدف خود را به صورت کامل و واضح و دقیق مشخص کنید. سپس با یک برنامه ریزی تخصصی و فردی و استفاده از مشاور تحصیلی با تجربه شروع به مطالعه نمایید.

معرفی رشته پزشکی

تصورش رو بکن که سال دیگه این موقع روی صندلی پزشکی دانشگاه تهران یا بهشتی نشسته باشی … نمی خوام توی این مقاله باهات کلیشه ای صحبت کنم اما رشته پزشکی جز رشته های پر طرفدار رشته تجربی هست که در زیر گروه یک تجربی قرار داره و هر ساله متقاضیان و طرفداران زیادی داره این رشته در طول دوره 7 ساله با دریافت مدرک پزشکی عمومی به پایان می رسه و این 7 سال دارای 4 دوره است .

بعد از دوره علوم پایه آزمونی برگزار می شود که قبولی در این آزمون شرط ادامه تحصیل شما درا ین 7 سال است .قبولی رشته پزشکی نیاز به داشتن تکنیک ها و خلاقیت هایی دارد که فرد لازم است بسیار هوشمندانه در این زمینه به پیش برود برای اینکار داشتن یک همراه و بلد راه بسیار مهم است .

رشته پزشکی بعد از دریافت مدرک دکترای عمومی، باید به مدت دو سال در منطقه ای که برای او مشخص می شود؛ طرح درسی خود را بگذارند. بعد از دوره 2 ساله حال فرد به عنوان پزشک عمومی می تواند مشغول به فعالیت در بیمارستان ها و درمانگاه و یا مطب شخصی شود و یا برای آزمون تخصص آماده شود.قبولی پزشکی

 

 منابع کنکور تجربی در رشته پزشکی

آمادگی برای کنکور تجربی در رشته پزشکی نیاز به استفاده از منابع موثر و جامع دارد. در این راستا، انتخاب منابع مناسب و مطالعه موثر از اهمیت بسزایی برخوردار است. در زیر به برخی از منابع معتبر برای کنکور تجربی در رشته پزشکی اشاره خواهم کرد:

1. کتب دروس دبیرستان:
– برای دروس علوم تجربی مانند زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک، استفاده از کتب دروس دبیرستان اولین گام است. این کتب به عنوان منابع اصلی تئوری درس‌ها شناخته می‌شوند.

2. مراجع تخصصی:
– برای موضوعات خاص و عمیق‌تر، می‌توانید به مراجع تخصصی مراجعه کنید. برخی از کتبی که توسط اساتید معتبر تدوین شده‌اند، به عنوان منابع تکمیلی مفید هستند.

3. آزمون‌ها و سوالات پیشین:
– حل آزمون‌ها و سوالات پیشین کنکورهای پزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا با نحوه سوالات و الگوی آزمون آشنا شوید و تجربه عملی به دست آورید.

4. منابع آنلاین:
– وبسایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین که مطالب آموزشی را ارائه می‌دهند، نیز می‌توانند منابع مفیدی باشند. به عنوان مثال، سایت‌هایی مانند Khan Academy و Quizlet.

5. کتب تخصصی برای آمادگی کنکور:
– برخی کتب و منابع خاص طراحی شده برای آمادگی کنکورهای پزشکی می‌توانند به شما کمک کنند. مطالعه با دقت نسخه‌های جدید این کتب مفید است.

6. دوره‌های آموزشی حضوری یا آنلاین:
– شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی به شما کمک می‌کند تا به راهنمایی مربیان متخصص دست یابید و مفاهیم را عمیق‌تر بفهمید.

مهمترین نکته این است که برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و از تنوع در منابع آموزشی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را برای آمادگی کنکورتان به دست آورید.

 

  آخرین رتبه قبولی پزشکی

رشته پزشکی چند سال طول میکشد؟

رشته پزشکی در ایران یکی از دوره‌های تحصیلی با طولانی‌ترین مدت زمان است که برای داوطلبان نیازمند تعهد و صبر زیادی است. مدت زمان فارغ‌التحصیلی در این رشته با دو مرحله اصلی پیش‌دانشگاهی و دانشگاهی به طول می‌انجامد. دوره پیش‌دانشگاهی به مدت دو سال و شامل دروس پایه علوم پزشکی است. پس از این مرحله، دانشجوها وارد دوره دانشگاهی ۵ ساله می‌شوند که در آن درس‌های تخصصی پزشکی خوانده می‌شود.

یکی از چالش‌های بزرگ در راه به دست آوردن مدرک پزشکی، مدت طولانی دوره تحصیلی است. دانشجوها پس از اتمام دوره دانشگاهی، برای کسب مدرک تخصصی خود در آزمون رزیدنتی شرکت می‌کنند که نیازمند چهار سال تخصصی تحقیقاتی و آموزشی است.

در مجموع، داوطلبانی که به دنبال پذیرش در رشته پزشکی هستند باید تمامی جوانب این مسیر طولانی را در نظر بگیرند. این شامل نیاز به تعهد زمانی زیاد، صبر و توانایی مداوم در یادگیری و پژوهش در حوزه پزشکی است. هر چند مزیت‌های مالی و اجتماعی این رشته بسیار جذاب هستند، اما دانشجوها باید به دقت تمام جوانب این تصمیم مسئولانه را در نظر بگیرند.

برای قبولی در رشته پزشکی چه میزان باید مطالعه کنیم؟

مسلما میزان مطالعه نقش بسیار مهمی دارد که بتوانید به موقع حجم سنگین درس های رشته تجربی را مطالعه و مرور کنید. اگر میزان مطالعه شما در هر روز و در هر هفته به قدر کافی نباشدمسلما دچار کمبود زمان می شوید و مجبور خواهید که برخی از دروس را حذف کنید و یا با تسلط نسبی در جلسه کنکور سراسری حاضر شوید که هر دوی اینها موجب کاهش درصد و تراز شما می شود. برای همین در کنار رعایت کیفیت مطالعه، باید ساعت مطالعه لازم را نیز داشته باشید که در روز های تعطیل حدودا بین 13الی 14 ساعت در حداقل ترین حالت ممکن می باشدو در روزهایی که در مدرسه هستید بین روزانه 6الی 7 ساعت باید مطالعه کنید.

 

چگونه ساعت مطالعه خودمان را افزایش دهیم؟

اگر هنوز ساعت مطالعه شما به میزان استاندارد نرسیده بهتر است بدانید که باید ساعت شروع مطالعه خود را تنظیم کنید. در روزهای تعطیل حتما ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید و بعد از صرف صبحانه در ساعت 7:30یا 8 صبح مطالعه خود را استارت بزنید.

بعد از هر 90 دقیقه مطالعه اجازه دارید، 15 دقیقه استراحت کنید و می توانید در طول روز 60 دقیقه به صرف نهار و 60 دقیقه به صرف شام اختصاص دهید. و در روز های مدرسه بعد از اتمام کلاس های درسی بین 60الی 90 دقیقه استراحت کنید و در بازه های 90 دقیقه ای به مطالعه خود ادامه دهید.

و بهتر است که پایان مطالعه شما در ساعت 12 شب باشد تا به زمان خواب شما صدمه وارد نکند. اگر هنوز عادت به این میزان مطالعه ندارید، بهتر است سعی کنید هر روز 30 دقیقه به نسبت روز قبل بیشتر مطالعه کنید و زمان اضافه مطالعه را به دروسی اختصاص دهید که آنها را بیشتر دوست دارید و یا در آنها مسلط تر هستید مثلا مرور لغات زبان. اگر هر روز 30 دقیقه به نسبت روز قبل بیشتر درس بخوانید در کمتر از 3 هفته می توانید به میزان مطالعه استاندارد دست پیدا کنید.

توانایی های لازم برای قبولی رشته پزشکی

اگر قصد داری که در رشته پزشکی تحصیل کنی مطمئن باش که باید از توانایی هایی مثل صبر ، پشتکار و تلاش حتما بهره مند باشی درسته که همه این توانایی ها برای قبول شدن رشته پزشکی لازمه اما این توانایی ها برای ادامه دادن این رشته بیشتر نیاز هست .

برای همین باید توانایی چندین سال درس خوندن بی وقفه رو داشته باشی اگر الان داری روزی 12 ساعت درس می خونی و بریدی بدون که مسلما در راه این رشته خسته می شی بیشتر بچه های پزشکی بچه های تک بعدی هستند اگر اهل هیجان هستی و دوست داری در هر زمینه ای دستی داشته باشی کمتر این رشته رو برات توصیه می کنم . برای پزشکی باید یک روحیه جنگجو و قوی داشته باشی.

دانشجویان پزشکی باید روحیه همدلی، کاوش گری و تلاش قوی داشته باشند. همچنین روابط اجتماعی خوب برای برقراری ارتباط بین بیمارو  پزشک بسیار لازم و ضروری است. همچنین روحیه منظم و دارای نظم ذهنی بالا بری این افراد توصیه می شود. اگر نمی تونی در طول شبانه روز از خوابت بزنی و یا عادت به صبح زود بیدار شدن نداری در زمان تحصیل در رشته پزشکی و مهم تر از همه در زمان دوران طرح دچار مشکلات شدیدی می شوی.

امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی

رشته پزشکی در طول هفت ساله رشته دکتری عمومی دارای 4 مرحله است که شامل علوم پایه ، فیزیوپاتولوژی ، کار آموزی بالینی وکار ورزی بالینی است .

علوم پایه 5 ترم می باشد که بعد از موفقیت در آزمون پایانی آن دانشجو می تواند برای ورود به دوره بعدی یعنی فیزیوپاتولوژی آماده شود دروس علوم پایه شامل بیشتر دروس نظری وتشریحی است که شامل جنین شناسی ، روانشناسی ، تشریح ، بافت شناسی ، بیوشیمی ، تغذیه ، ژنتیک، آسیب شناسی و.. است .

دوره فیزیوپاتولوژی یک مرحله فراتر از علوم پایه است و بیشتر به کار گیری دروس علوم پایه در زمینه های کاربردی است ، آموزش بیماری ها و … بیشتر در این دوره اتفاق می افتد .

دوره های کارورزی و کارآموزی بیشتر شامل کار در بیمارستان ها و به صورت تجربی و استاژر است . اما بعد از گذاراندن دوره عمومی یک طرح دو ساله باید گذرانده شود که بر مبنای منطقه ای که در آن طرح گذرانده می شود مدت زمان آن محاسبه می گردد وبعد از آن دانشجو می تواند در هر زمینه ای که مد نظر اوست آزمون تخصص بدهد در هر زمینه و رشته ای امکان دریافت مدرک فوق تخصص وجود دارد.

بازار  کار رشته پزشکی

یکی از موارد بسیار مهم بعد این همه سال درس خواندن و تلاش بازار کار این رشته پرطرفدار می باشد. خوشبختانه حتی بدون سرمایه هم می توان در این رشته مشغول به کار شد اما مسلما درآمد های کمتری را نیز شامل می شود.

بازار کار رشته پزشکی از کار در بیمارستان ها و درمانگاه و مراکز بهداشتی درمانی گرفته تا مطب های شخصی می باشد. مسلما اگر در کار خود توانا باشی و استعداد و علاقه کافی داشته باشید و حتما تا مقطع تخصص و فوق تخصص ادامه تحصیل دهید؛ تبدیل به پزشکی معروف خواهید شد که در آمد و بازار کار خوبی خواهد داشت.

در آمد رشته پزشکی

بنا به موقعیت شغلی درآمد پزشکان متفاوت می باشد اما در کمترین حالت ممکن که به صورت شیفتی در درمانگاه ها مشغول به کار شوید، ماهانه بین 15 الی 20 میلیون تومان می باشد واگر در حیطه تخصصی خودتان و مطب شخصی باشید و به صورت جراحی در بیمارستان ها هم فعالیت نمایید؛ حدودا به ماهی 150 الی 200 میلیون تومان هم می رسد. اما مسلما رسیدن به این میزان درامد نیاز به تلاش فراوان دارد.

کتاب تست معتبر، عامل افزایش درصدها در کنکور

مطالعه به تنهایی فقط موجب تسلط بر 30 درصد مطالب کتاب درسی و جزوه های دبیر می شود اگر می خواهید موضوعات هر درس را حداقل بیش از 80% متوجه شوید و یاد بگیرید، بهتر است که در طول روز تست بزنیداما منبع مناسب برای یادگیری تست ها بسیار موثر است. البته لازم نیست برای هر درس چندین کتاب تست داشته باشید و استرس بی جهت به خود وارد کنید. بهترین کتاب های تست برای قبولی در رشته پزشکی عبارتند از :

1- فارسی : نشرالگو

2- عربی : مهر وماه

3- دینی: مسلم بهمن آبادی

4- زبان : مبتکران و یا خیلی سبز

5- زمین شناسی: خیلی سبز

6- ریاضی: کتاب جامع مهر و ماه

7- زیست: فاگو زیست برای درسنامه و کتاب مهر وماه و خیلی سبز

8- فیزیک : میکرو طبقه بندی گاج

9- شیمی : خیلی سبز

این کتاب های کمک آموزشی بهترین منبع برای مطالعه در رشته تجربی و داوطلبانی است که درصدد قبولی در رشته پزشکی هستند؛ می باشد.

داوطلبانی که در رشته پزشکی قبول شده اند چگونه درس خوانده اند؟

همیشه داوطلبان کنکوری به دنبال راز موفقیت افرادی هستند که در کنکور سال های قبل پزشکی پذیرفته شده اند تا آنها را الگوی مطالعه خود قرار دهند. طبق آمارهای مصاحبه با این افرا وتصیه های رتبه های برتر گروه آموزشی پرتوی اگر می خواهید اسم شما در لیست دانشجویان رشته پزشکی قرار بگیرد، باید موارد زیر را رعایت نمایید.

1- با برنامه درس می خواندند برنامه ریزی به زندگی درسی شما نظم می دهد و موجب می شود بتوانید تمامی دروس خود را به موقع مطالعه و مرور کنید. با برنامه ریزی یاد می گیرید که ساعت مطالعه خود را افزایش دهید، تست بزنید و مرور کنید. روش مطالعه هر درس را یاد می گیرید و  می توانید مداوم و بدون خستگی به مطالعه ادامه دهید. تمامی افرادی که در رشته پزشکی قبول شده اند؛ برنامه ریزی فردی و مناسب با خودشان را داشته اند.

 

2- از راهنمایی های یک مشاور کمک می گرفتند. اگر با دانشجویان رشته پزشکی صحبت کنید از مشاوران با تجربه استفاده کرده اند. و در مسیر رسیدن به هدف خود هر گاه دچار مشکل شده اند به مشاور درسی خودشان رجوع کرده اند و راهنمایی دریافت کرده اند.

 

3- در یک مسیر حرکت کرده اند. مسلما افرادی که به دنبال این هستند که از تمامی کلاس ها و جزوات آموزشی استفاده کنند و به توصیه همه مشاوران عمل می کنند و از این شاخه به شاخه دیگری می پرند، شانس خود را برای موفقت کاهش می دهند. شاخصه اصلی موفقیت تمامی دانشجویان پزشکی  این بوده است که همراه یک مشاور و در یک مسیر مستقیم مطالعه کرده اند.

 

4- در آزمون های آزمایشی شرکت کرده و تحلیل آزمون انجام می دادند. آزمون های آزمایشی و مهم تر از هم تحلیل آزمون اصولی نشان دهنده نقاط ضعف و مشکلات است که باید رفع شود. این افراد از نتیجه نگرفتن خسته و ناامید نمی شدند بلکه پیوسته در حال رفع نقاط ضعف خود بوده اند.

 

5- به اندازه کافی مطالعه می کردندو تست می زدند. مسلما یکی از فواید استفاده از برنامه ریزی رسیدن به حد مناسب برای مطالعه روزانه و تعداد تست های هفتگی است. دانش آموزان رشته تجربی معمولا در هفته بین 65الی 70 ساعت مطالعه می کنند و بین 2000الی 2500تا تست می زنند.

 

6- مهارت آموزی می کردند. یکی از اقدامات مهم دانشجویان رشته پزشکی در سال کنکور مهارت آموزشی است به نحوی که سرعت مطالعه آنها به نسبت سایر رقبای خود بیشتر بوده است. روش های تقویت حافظه را در مطالعه استفاده می کرده اند و اصول و تکنیک های محاسبات سریع ریاضی را در حل مسئله به کار می بردند.

 

این 6عامل فقط بخش کوچکی از عوامل موفقیت دانشجویان رشته پزشکی است. و مسلما رعایت کردن آنها برای تمامی دانش آمزوان رشته تجربی واجب است اما اگر می خواهید مسیر درسی خود را شناسایی کنید و با برنامه درس بخوانید بهتر است که از مشاوره های تخصصی بهره مند گردید. برای این منظور می توانید با کلیلک بر تصویر زیر به صورت مستقیم با مشاورانی که هر ساله موجب قبولی تعداد بالایی ازدانش آموزان دررشته تجربی می شوند، ارتباط برقرار کنید.

 

مشاوره در واتس آپ

 

 

 

بیشتر بخوانید : همه چیز کنکور تجربی

 

 

رتبه ودرصد قبولی رشته پزشکی منطقه 1

رتبه دانشگاه فارسی عربی دینی زبان زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی
90  علوم پزشکی شهید بهشتی 79 95 71 95 0 87 81 74 70
162 علوم پزشکی ایران 90 100 67 95 0 79 63 70 77
213 علوم پزشکی تبریز 79 72 66 95 15 87 72 84 89
277 علوم پزشکی مشهد 60 91 70 67 3 59 73 72 84
290 علوم پزشکی اصفهان 78 87 50 100 0 64 80 60 65
445 علوم پزشکی کرمان 65 80 66 85 0 82 73 65 55
577 علوم پزشکی ارومیه 74 85 64 51 0 40 63 81 79
666 علوم پزشکی زنجان 71 91 63 70 23 56 71 55 68
837 علوم پزشکی رشت 67 100 70 90 1 71 60 60 52
1125 علوم پزشکی بوشهر 70 82 63 81 0 60 75 51 46
1229 علوم پزشکی خرم آباد 59 67 78 51 0 75 52 60 62
1343 علوم پزشکی مشهد خودگردان 47 65 48 75 3 59 72 64 56
1559 علوم پزشکی یزد خودگردان 55 90 67 35 0 52 71 40 59
2026 علوم پزشکی زنجان خودگردان 69 83 71 44 0 39 65 60 48

رتبه ودرصد قبولی رشته پزشکی منطقه 2

رتبه دانشگاه فارسی عربی دینی زبان زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی
76  علوم پزشکی تهران 95 95 96 66 0 85 99 75 62
180 علوم پزشکی مشهد 83 95 84 87 0 72 77 84 60
316 علوم پزشکی تبریز 87 95 70 88 0 55 87 72 68
484 علوم پزشکی اصفهان 63 79 50 71 0 82 74 68 72
506 علوم پزشکی قم 74 86 67 85 0 65 82 60 52
555 علوم پزشکی ایران 75 95 67 74 0 66 71 50 70
692 علوم پزشکی همدان 75 87 67 95 0 72 63 72 61
742 علوم پزشکی ارومیه 79 95 68 58 0 56 88 78 41
848 علوم پزشکی بابل 78 91 65 81 7 69 70 50 63
1143 علوم پزشکی کرمان 71 82 67 42 0 70 64 69 61
1428 علوم پزشکی رشت 58 100 72 90 0 71 67 52 47
1700 علوم پزشکی ایران خودگردان 67 100 54 82 0 56 75 50 40
2047 علوم پزشکی مشهد خودگردان 55 75 59 55 7 60 55 92 51
2447 علوم پزشکی البرز خودگردان 62 66 75 61 0 52 67 64 48
3080 علوم پزشکی سبزوار خودگردان 73 91 65 67 0 33 72 44 48

 

رتبه ودرصد قبولی رشته پزشکی  منطقه 3

رتبه دانشگاه فارسی عربی دینی زبان زمین ریاضی زیست فیزیک شیمی
34  علوم پزشکی تهران 98 95 87 74 0 98 91 88 81
126 علوم پزشکی اصفهان 75 100 92 36 0 78 88 69 71
224 علوم پزشکی تبریز 75 72 44 78 15 87 82 55 62
324 علوم پزشکی ارومیه 69 91 75 70 3 57 88 45 47
410 علوم پزشکی اهواز 63 87 79 66 0 62 73 64 64
789 علوم پزشکی اردبیل 48 85 83 25 0 46 71 63 55
1112 علوم پزشکی سبزوار 75 91 63 80 23 46 70 55 53
1415 علوم پزشکی زابل 59 100 73 67 1 41 71 47 43
1732 علوم پزشکی همدان

خودگردان

63 82 66 67 0 38 70 55 55
2000 علوم پزشکی بندرعباس

خودگردان

59 67 55 47 0 47 60 30 45
2319 علوم پزشکی گناباد

خودگردان

59 65 52 22 3 57 73 18 45
4.7/5 - (13 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *