انتخاب رشته زبان

انتخاب رشته یکی از حساس ترین اقداماتی است که شما پس از کنکور باید انجام دهید. این امر را جدی بگیرید و قبل از انتخاب رشته کنکور حتما اطلاعات کافی پیدا کنید . همراه ما باشید تا در مورد جزئیات انتخاب رشته زبان با شما صحبت کنیم.

رشته زبان جز رشته هایی است که کنکور سراسری آن به صورت جداگانه برگزار می شود و منابع مطالعاتی خودش را دارد و کمتر فردی است که راجع به کنکور زبان اطلاعات کاملی داشته باشد . معمولا کنکور زبان به عنوان یک کنکور کمکی در نظر گرفته می شود خیلی از داوطلبان ثبت نام می کنند اما در روز کنکور حس و حال شرکت در کنکور را ندارند یا شرکت می کنند اما برای آن انتخاب رشته نمی کنند . روی صحبت ما در این مقاله با افرادی است که می خواهند به صورت تخصصی برای کنکور زبان سرمایه گذاری کنند و تمایل دارند که به صورت آکادمیک این رشته را ادامه دهند .

 

دروس کنکور زبان

در این کنکور 2 دفترچه برای سوالات وجود دارد یکی دفترچه عمومی که شامل کتاب های عمومی رشته ریاضی و تجربی است یعنی اگر دانش آموزی در رشته انسانی قصد شرکت در کنکور زبان را داشته باشد به جای دینی انسانی باید دینی رشته ریاضی یا تجربی را مطالعه نماید .

که شامل :

ادبیات با ضریب 4

عربی با ضریب 2

دینی با ضریب 3

زبان با ضریب 4

می باشد . در دفترچه اختصاصی فقط 70 سوال از زبان تخصصی که شامل لغت ، گرامر ، ریدینگ و کلوز است وجود دارد .

 

دروس تخصصی زیر گروه 1 زیر گروه 2 زیر گروه 3 زیر گروه 4
زبان تخصصی انگلیسی 4 0 0 0
زبان تخصصی المانی 0 4 0 0
زبان تخصصی فرانسه 0 0 4 0

 

زیر گروه 1 شامل : مترجمی زبان انگلیسی ،آموزش زبان انگلیسی ، زبان وادبیات انگلیسی است

زیر گروه 2 شامل : زبان آلمانی و مترجمی زبان آلمانی است

زیر گروه 3 شامل : زبان فرانسه و مترجمی زبان فرانسه است .

زیر گروه 4 شامل : زبان های خارجی ایتالیایی ، روسی ، چینی ، ژاپنی ، اردو ، ترکی استانبولی است که درس زبان تخصصی ندارند.

تعداد سوالات و زمان پاسخ گویی به هر سوال در کنکور سراسری زبان 

نام درس تعداد سوال مدت زمان پاسخ گویی (دقیقه)
ادبیات 25 18
عربی 25 20
دینی 25 17
زبان 25 20
زبان تخصصی
لغت 15  

 

 

105 دقیقه

ریدینگ 20
گرامر 10
کاربرد زبان 10
کلوز تست 10
ترتیب لغات 5
مجموع 70

 

برای کنکور زبان از چه منابعی باید استفاده کنیم ؟

نام درس نام کتاب کمک آموزشی
ادبیات خیلی سبز – نشرالگو
عربی گاج میکرو طلایی ، مهر و ماه
دینی انتشارات سفیر خرد ( مسلم بهمن آبادی )
زبان عمومی خیلی سبز ، مبتکران
زبان تخصصی مبتکران شهاب اناری – 504 واژه – 1100 واژه

 

منابع مطالعاتی زبان تخصصی آلمانی :

کتاب Klipp Und Klar

کتاب قرمز هوبر Übungsgrammatik für die Mittelstufe،

کتابgroßes übungsbuch  Wortschat

 

منابع مطالعاتی زبان تخصصی فرانسه :

Nouvelle grammaire du français Sorbonne و Grammaire en dialogue.

Vocabulaire en progressive.

Dites moi un peu و Compréhension écrit ( CLE ) niveau 1 et 2 et 3.

درس‌های‌ رشته زبان انگلیسی در طول‌ تحصیل:

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ زبان‌ انگلیسی‌:

خواندن‌ و درک‌ مفاهیم‌، دستور و نگارش‌ ، گفت‌ و شنود آزمایشگاه‌، متون‌ یادگیری‌ زبان‌، نگارش‌ پیشرفته‌، ترجمه‌ متون‌ ساده‌، اصول‌ و روش‌ ترجمه‌، کاربردهای‌ اصطلاحات‌ و تعبیرات‌ در ترجمه‌، آواشناسی‌ انگلیسی‌، درآمدی‌ بر ادبیات‌ انگلیسی‌، خواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، نمونه‌های‌ نثر ساده‌، بیان‌ شفاهی‌ داستان‌، نامه‌نگاری‌ انگلیسی‌، مقاله‌نویسی‌، بررسی‌ آثار ترجمه‌شده‌ اسلامی‌، اصول‌ و روش‌ تحقیق‌، آزمون‌سازی‌ زبان‌، روش‌ تدریس‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ زبان‌ و ادبیات‌ انگلیسی‌:

کلیات‌ زبان‌شناسی‌، زبان‌ دوم‌ (فرانسه‌ یا آلمانی‌)، داستان‌ کوتاه‌، سیری‌ در تاریخ‌ ادبیات‌ انگلیسی‌، فنون‌ و صناعات‌ ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ ادبی‌، نمایشنامه‌، شعر انگلیسی‌، آشنایی‌ با رمان‌، اصول‌ و روش‌ نقد ادبی‌، مکتب‌های‌ ادبی‌، متون‌ برگزیده‌ نثر ادبی‌.

گرایش‌ مترجمی‌ زبان‌ انگلیسی‌:

هر کشوری‌ برای‌ ارتباط‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌، علمی‌، فرهنگی‌ و حتی‌ مذهبی‌ با کشورهای‌ دیگر نیاز به‌ مترجمانی‌ قدرتمند و متبحر دارد. دروس‌ گرایش‌ مترجمی‌ زبان‌ انگلیسی‌ به‌ سه‌ بخش‌ دروس‌ عمومی‌، تخصصی‌ پایه‌ و تخصصی‌ اصلی‌ تقسیم‌ می‌شود که‌ دروس‌ عمومی‌ و تخصصی‌ پایه‌ بین‌ دو گرایش‌ زبان‌ و ادبیات‌ انگلیسی‌ و مترجمی‌ زبان‌ انگلیسی‌ مشترک‌ است‌ و دروس‌ تخصصی‌ اصلی‌ مجزا می‌باشد؛ یعنی‌ دانشجویان‌ گرایش‌ مترجمی‌ در این‌ بخش‌، انواع‌ دروس‌ ترجمه‌ مثل‌ ترجمه‌ انفرادی‌، ترجمه‌ پیشرفته‌، ترجمه‌ متون‌ ادبی‌ و اصول‌ و روش‌ ترجمه‌ را می‌گذرانند و دانشجویان‌ زبان‌ و ادبیات‌ انگلیسی‌ شعر، ادبیات‌ نمایشی‌، رمان‌ و تاریخ‌ ادبیات‌ انگلیسی‌ را مطالعه‌ می‌کنند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مترجمی‌ زبان‌ انگلیسی‌:

ساخت‌ زبان‌ فارسی‌، آشنایی‌ با ادبیات‌ معاصر ایران‌، نگارش‌ فارسی‌، واژه‌شناسی‌، ترجمه‌ پیشرفته‌، ترجمه‌ متون‌ اقتصادی‌، ترجمه‌ متون‌ علوم‌انسانی‌ (جامعه‌شناسی‌، تعلیم‌ و تربیت‌، روانشناسی‌ و حقوق‌)، ترجمه‌ متون‌ سیاسی‌، ترجمه‌ مکاتبات‌ و اسناد زبان‌ دوم‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ زبان‌ دوم‌، ترجمه‌ شفاهی‌، ترجمه‌ نوار و فیلم‌، بررسی‌ مقابله‌ای‌ ساخت‌ جمله‌، اصول‌ و مبانی‌ نظری‌، ترجمه‌ متون‌ ادبی‌.

توانایی‌های‌ لازم‌ رشته زبان انگلیسی

کسانی که میخواهند وارد این رشته شوند باید بدانند که دیگر خبری از آموزش ابتدایی نیست و در دانشگاه به صورت حرفه ای تر آموزش خواهند دید و با اصول‌ و روش‌ ترجمه‌ و زبان‌شناسی‌ یا ادبیات‌ انگلیسی‌ آشنا میشوند. دانشجویی که قصد دارد مترجم شود باید حتما حتما به زبان فارسی تسلط کافی داشته باشد چون‌ ترجمه‌ از هر زبانی‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ علاوه‌ بر مهارت‌ در زبان‌ انگلیسی‌ به‌ مهارت‌ بیشتری‌ در زبان‌ و نگارش‌ فارسی‌ نیاز دارد.

انتخاب رشته زبان

تداخل کنکور زبان با سایر کنکور ها 

اگر می خواهید که فقط در کنکور زبان شرکت کنید که دروس عمومی جایگاه خود را حفظ می کنندو باید با درصد بالایی مطالعه شوند داشتن درصد بالا در کنکور زبان می تواند به رتبه سازی شما کمک کند و سایر دروس تخصصی خود را فقط در حد امتحان نهایی مطالعه کنید و عمده مطالعه خود را روی درس زبان تخصصی قرار دهید اما اگر می خواهید کنکور رشته تحصیلی خود را در الویت قراردهید مثلا کنکور تجربی یا ریاضی یا انسانی بدهید اما زبان هم برای شما اهمیت بالایی دارد حتما روزانه 1 ساعت را به مطالعه زبان تخصصی اختصاص دهید .

دوره های ارائه شده در رشته زبان :

رشته های زبان هم مانند سایر رشته ها هم در دوره های روزانه هم در دوره های شبانه ، پردیس خوگردان ، پیام نور ، غیر انتفاعی و فرهنگیان پذیرش دارد .

ثبت نام کنکور زبان :

در زمان ثبت نام کنکور سراسری در فرم ثبت نام گزینه ای وجود دارد با عنوان علاقه مند به شرکت در کنکور زبان هستم اگر تمایل دارید که در کنکور زبان شرکت نمایید باید گزینه موجود را علامت زده و برای شرکت در کنکور زبان کارت اعتباری تهیه نمایید .

تاریخ برگزاری کنکور زبان :

هر ساله کنکور زبان در عصر روز کنکور بچه های تجربی در ساعت 14 برگزار می شود .

 

کارت ورود به جلسه کنکور زبان :

همزمان با دریافت و پرینت کارت ورود به جلسه کنکور سایر رشته ها اگر در کنکور زبان نیز ثبت نام کرده اید می توانید از سامانه سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org کارت ورود به جلسه کنکور زبان خود را نیز دریافت کنید . برای کنکور زبان کارت جداگانه ای منتشر می شود.

کارنامه کنکور زبان :

در کارنامه نهایی منتشر شده از سوی سازمان سنجش در پایین صفحه نواری قرار دارد که رتبه و درصد های کنکور آزمایشی زبان را نشان می دهد .

 

 

 

بیشتر بخوانید : تحلیل کارنامه کنکور سراسری

 

نحوه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی

انتخاب رشته زبان در دو دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد به صورت جداگانه صورت میگیرد و شما برای انتخاب رشته این دو باید وارد دو سایت مجزا شوید. شما باید قبل از این که شروع به انتخاب رشته بکنید در یک مرکز انتخاب رشته معتبر ، تمامی کد رشته های خود را بررسی کنید . یک انتخاب رشته خوب میتواند آینده شما را تغییر دهد.

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

انتخاب رشته سراسری در رشته زبان به صورت جداگانه نیست و اگر تمایل به انتخاب کد رشته های زبان دارید باید در همان فرم انتخاب رشته 150 تایی وارد نمایید و با فرم انتخاب رشته رشته دیپلم شما یکی است .در بین دانشگاه های سراسری ،  تنها دوره روزانه به صورت رایگان است و در دوره های دیگری مانند شبانه ، پردیس و پیام نور شما باید هزینه را پرداخت کنید . پس قبل از این که شروع به انتخاب رشته کنید به صورت کامل در مورد هریک از دانشگاه ها  اطلاعات کافی بدست آورید.

انتخاب رشته زبان دانشگاه آزاد

میتوان گفت انتخاب رشته زبان دانشگاه آزاد از انتخاب رشته زبان سراسری، ساده تر است چرا که  تعداد کد رشته های آن کمتر است و هم اینکه تعداد انتخاب های آن محدود است  زیرا شما فقط میتوانید 20 انتخاب داشته باشید شما برای انتخاب رشته این دانشگاه باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند و کد رشته های خود را وارد کنید.

به نکات زیر در مورد انتخاب رشته زبان دانشگاه آزاد توجه کنید.

1-انتخاب رشته با آزمون زبان دانشگاه آزاد محدود به 20 انتخاب است.

2- انتخاب رشته زبان و با آزمون دانشگاه آزاد نیز باید براساس علاقه مندی اولویت بندی شود.

3-شما فقط و فقط حق انتخاب رشته کد رشته هایی را دارید که در کنکور آن شرکت کرده اید، یعنی حق ندارید کد رشته های با آزمون رشته های دیگر را نیز انتخاب کنید.

توجه : برای انتخاب رشته های زبان در دانشگاه آزاد اسلامی باید در یک فرم جداگانه اقدام به انتخاب رشته نمایید . فرض کنیم رشته شما تجربی است و برای کنکور زبان هم اقدام کرده اید و می خواهید انتخاب رشته آزاد انجام دهید در یک فرم باید انتخاب های تجربی خود را وارد نمایید و در فرم دیگر انتخاب های زبان وارد شود.

آیا برای دانشگاه آزاد در رشته زبان باید کنکور جداگانه داد ؟

خیر کنکور دانشگاه سراسری با کنکور دانشگاه آزاد برای همه رشته ها به صورت یکجا برگزار می شود و بر خلاف کنکور سراسری که رتبه جداگانه برای کنکور زبان دارد در دانشگاه آزاد رتبه زبان با رتبه هر رشته دیگری برابر است و برای رشته زبان رتبه جداگانه ندارد .

انتخاب رشته سراسری زبان

 نحوه پذیرش کد رشته های زبان در دانشگاه سراسری و در دانشگاه آزاد اسلامی :

هم در دانشگاه های سراسری شامل روزانه و شبانه و پیام نور و غیر انتفاعی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش با آزمون و بدون آزمون در کد رشته محل های زبان داریم .

 

ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی زبان در کد رشته محل های با آزمون :

دوره ظرفیت
روزانه 2701
شبانه ( نوبت دوم ) 473
منطاق محروم 52
دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد) 653
موسسات غیر انتفاعی 105
پیام نور 200
جمع کل 4184

 

نحوه اعمال سهمیه ها در کنکور سراسری زبان انگلیسی :

تمامی سهمیه ها بدون تغییر در رتبه کنکور سراسری و آزاد رشته زبان هم اعمال می شود که این سهمیه ها عبارتند از :

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق درگیر بالایای طبیعی ( سیل و زلزله )

سهمیه مناطق محروم

سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با هر سهمیه و نحوه اعمال آن به مقاله سهمیه های کنکور سراسری مراجعه نمایید .

 

بهترین مشاور انتخاب رشته زبان

همان طور که بار ها هم در مقاله اشاره شد انتخاب رشته زبان کاری حساس است و شما نباید آن را به دست هر فردی بسپارید چرا که شما چند سال زحمت کشیدید و نتیجه زحمات شما به یک انتخاب رشته اصولی وابسته است . به همین دلیل پیشنهاد میکنم حتما قبل زا شروع فرایند انتخاب رشته با گروه آموزشی دکتر پرتوی تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید .

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

 

5/5 - (1 امتیاز)