روش جمع بندی زیست

حساس ترین و کلیدی ترین درس برای داوطلبان رشته تجربی که می خواهند در رشته های زیر گروه 1 ( به غیر از داورسازی و شیمی) پذیرفته شوند. درس زیست شناسی علاوه بر حجم بالا و سنگینی که دارد، ضریب بالایی نیز دارد و متاسفانه فرصت کافی برای مطالعه خیلی از دانش آموزان وجود ندارد. برای همین موضوع در این مطلب روش جمع بندی زیست را به صورت کاملا اصولی به دانش آموزان آموزش می دهیم.

بهترین زمان برای جمع بندی زیست شناسی

سوال اصلی این است که اصلا چه زمانی باید شروع به مطالعه و جمع بندی کنیم؟ برای هر دانش آموزی بنا به هدف و زمانی که مطالعه کنکوری خود را آغاز کرده است، متفاوت خواهد بود. اما به صورت استاندارد و کلی در دوران نوروز و بعد از آن درس زیست شناسی فقط باید به مرور و جمع بندی پرداخته شود.

یعنی دانش آموز رشته تجربی اگر می خواهد که در کنکور سراسری این درس را بالا  80% پاسخ دهد و به رتبه دو رقمی و سه رقمی خود مطمئن باشد؛ باید تا پایان اسفند ماه تمامی مطالب را مطالعه کند. و از فروردین تا روز کنکور فرصت جمع بندی زیست شناسی است.

زیست شناسی

کدام مباحث برای جمع بندی مهم تر هستند؟

درس زیست شناسی 50 سوال در کنکور سراسری دارد که حدودا 70%سوالات آن کاملا ترکیبی می باشد. یعنی به صورت مستقیم مطرح نمی شود و با سایر مباحث ترکیب می  گردد. برای همین حذف مباحث و الویت دادن به آن کار سختی است.

اما توصیه ما به شما این است که مبحث گیاهی هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را در انتها مطالعه کنید. چرا که سوالات مطرح شده از موضوع گیاهی به نسبت مستقل بوده و تعداد زیادی نیست. برای همین می تواند در الویت آخر جمع بندی قرار بگیرد.

همچنین درس اول زیست شناسی دهم بیشتر به مرور مباحث پایه ای زیست شناسی می پردازد که باید در حافظه بلند مدت شما باقی مانده باشد. برای همین نیازی به جمع بندی جداگانه این مبحث نیست.

اما در زیست شناسی سال دهم، درس 2تا5 و زیست شناسی سال یازدهم درس 1تا7 و زیست شناسی  دوازدهم درس 1و2 و4و5و6 جز مهم ترین مباحث زیست برای کنکور می باشند.

روش جمع بندی درس زیست

حال چگونه باید برای زیست به جمع بندی پرداخت؟ باید زمان بیشتری روی مطالعه گذاشت و یا باید به تست زنی زمان زیادی اختصاص دهیم؟

پاسخ این سوال کاملا روشن است. هیچ چیز به اندازه تنوع تست بالا نمی تواند موجب رشد و موفقیت دانش آموزان گردد. برای همین بهتر است که در هر بازه مطالعاتی بین 30الی 45 دقیقه زمان به مرور مباحث و نکات مهم هر درس اختصاص دهیم. و سپس برای هر درس بین 50الی 75 تست در هر بازه زمانی بزنیم . و با تحلیل تست و بررسی گزینه ها و مرور درسنامه و پاسخ نامه بر تسلط خود بیفزاییم.

برای همین درس زیست شناسی هم شامل مرور نکات و مطالب وهم تست زنی به انواع روش های آموزشی و تحلیلی و زماندار می باشد.

  روش مطالعه درس زیست در کنکور

تست زماندار در دوران جمع بندی

یکی از مشکلات اکثر داوطلبان رشته تجربی این است که با اینکه تسلط زیادی بر روی مفاهیم کتاب درسی و نکات دارند اما به دلیل حجم بالای مطالب و تعداد زیاد سوالات در جلسه کنکور با زمان محدود 36 دقیقه نمی توانند روی تمامی مطالب تمرکز کنند و یا دچار کمبود زمان می شود. ویا به اجبار زمان دروس دیگر را به زیست اختصاص می دهند که خود این به ضرر رتبه خوب آنها می باشد.

برای همین آن دسته از دانش اموزان که هدف کسب درصد 80به بالا در کنکور را دارند؛ حتما در بازه های مرور و جمع بندی خود تست زماندار بزنند تا شرایط کنکور را برای خود شبیه سازی کنند.و روش جمع بندی زیست رابه درستی رعایت کنند.

آزمون زماندار زیست

روش تست زماندار در درس زیست شناسی

بهترین روش برای تست زماندار این است که به صورت جامع از تمامی مباحث کنکور زیست یک مجموعه 50سواله انتخاب نمایید. به خودتان 36 دقیقه زمان دهید و حال آزمون را شروع کنید.

تا تمامی شرایط شبیه کنکور باشد و سپس به تحلیل آزمون و رفع اشکال بپردازید و مجددا همین کار را ادامه دهید تا درصد فعلی شما به نسبت درصد قبلی افزایش داشته باشد و روی مفاهیم مسلط شوید.

  تکنیک هایی برای مدیریت زمان در کنکور

میزان مطالعه روزانه زیست در دوران جمع بندی

بهتر است که هر روز در برنامه خود درس زیست شناسی را داشته باشید. و در زمان هایی که بیشترین میزان یادگیری را دارید؛ به مطالعه این درس بپردازید. حتما در طول روز بین 2الی 3 ساعت یعنی 2 بازه 90 دقیقه ای در صبح به مطالعه زیست بپردازید و حتما یک بازه 100 دقیقه ای نیز در اواسط روز برای آزمون های زماندار آن در نظر بگیرید.

منابع جمع بندی زیست

برای جمع بندی درس زیست شناسی به یک منبع معتبر نیاز دارید. البته لازم نیست تمامی منابع موجود در جهان هستی را مطالعه کنید!!! اما باید در کنار خود یک الی دو منبع خوب و جامع داشته باشید تا بتوانید به جمع بندی بپردازید. این منابع عبارتد از :

1- مرور از روی کتاب درسی( چرا که کامل ترین منبع برای مرور می تواند باشد که حجم مناسبی نیز دارد) بهتر است که از جزوه دبیر و یا درسنامه استفاده نشود و نکات آن را از قبل وارد کتاب درسی نمایید.

2- تست های علامتدار درس به درس که در طول سال تحصیلی انجام داده اید اما هنوز در آنها مشکل دارید.

3- آزمون های جامع موسسات گوناگون مثل کانون و گزینه 2 و… که می تواند منبع مناسبی برای تست های آرشیوی زماندار باشد.

4- کتاب فصل آزمون خیلی سبز که دارای آزمون های جامع و کاملا اصولی با کنکور می باشد.

فصل آزمون خیلی سبز

نکات خطر ناک در زمان جمع بندی زیست شناسی

در زمان جمع بندی درس زیست باید به چند نکته توجه داشته باشید و اصلا انها را رعایت نکنید چرا که انجام دادن آنها فقط زمان شما را از بین می برد و اجازه مرور تمامی مطالب را به شما نمی دهد و در نهایت تسلط زیادی نیز از این درس کسب نمی کنید:

1- به هیچ عنوان دچار وسواس نشوید و از ابتدا شروع به مطالعه نکنید. بلکه یک مرور کوتاه تمامی مطالب رابرای شما تداعی می کند.

2- درصدد استفاده از تمامی کتاب ها و جزوات نباشید چرا که نظم ذهنی شما را از بین می برد.

3- تمامی تست ها را از اول شروع نکنید و بهتر است به سراغ تست های علامتدار خود بروید.

4- فقط مطالعه نکنید بلکه زمانی را نیز به تست جامع اختصاص دهید.

مشاوره در واتس آپ

 

1.2/5 - (13 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *