روش صحیح برنامه ریزی عید برای کنکوری ها

روش برنامه ریزی

برنامه ریزی در عید نوروز یکی از مهم ترین موضوعات برای مطالعه در دوران طلایی فصل بهار است.  شروع سال جدید می تواند شروعی دوباره برای مطالعه هم باشد . برای همین موضوع برنامه ریزی در عید برای دانش آموزان کنکوری اهمیت بالا دارد . اهمیت برنامه ریزی عید برای دانش آموزان کنکوری در این است که در طول سال تحصیلی برنامه مدرسه و دبیران ، امتحانات مختلف و … ممکن است اجازه ندهد که دانش آموز روی جمع بندی مطالب تمرکز کافی داشته باشد و یا درس های پایه شما نصفه و نیمه باقی مانده باشد . برای همین موضوع عید فرصت مناسبی است تا حجم زیادی از دروس باقی مانده خود را جبران کنید البته به شرطی که به روش درست برنامه ریزی کنند. ما در این مطلب میخواهیم نکاتی را در مورد روش برنامه ریزی عید به شما بگوییم که میتواند به شما بسیار کمک کند.

اهمیت برنامه ریزی عید

1-  زمان مطالعه به نسبت زمان بیشتر است و همین موضوع اجازه می دهد که داوطلب فرصت کافی برای مطالعه داشته باشد .

2-  دوران برنامه ریزی عید دانش آموزان کنکوری در این است که معادل یک ماه و نیم در حالت عادی ارزش مطالعه دارد و همین می تواند بسیاری از دروس را پوشش دهد .

3-  به دلیل نزدیکی زمانی دوران عید به کنکور داوطلب انگیزه بیشتری برای مطالعه دارد .

4-  برنامه ریزی عید تمرکز بر جمع بندی مباحث مهم پایه و حتی دوازدهم دارد .

5-  فرصت برای تست زنی بیشتر است .

برای همین اگر داوطلب کنکوری بتواند از این فرصت بهترین استفاده را کند می تواند در چرخه رقابت این مسابقه بزرگ نیز موفقیت بهتری را کسب کند . اما نکته مهم در این است که همه در عید مطالعه می کنند پس چه تفاوتی بین افراد وجود دارد ؟؟؟؟؟؟

داشتن یک برنامه ریزی خوب که دروس مختلف را بر اساس هدف به خوبی پوشش دهد بسیار بسیار مهم است برنامه ریزی مهم ترین بخش یک اردوی مطالعاتی در عید است اینکه بدانید چه درس هایی را بخوانید ، چه میزان تست بزنید ، از روی چه منبعی تست بزنید وبرای هر درس چه میزان زمان بگذارید نقشه راه شما برای رسیدن به موفقیت می شود برای همین موضوع در انتخاب یک برنامه ریزی مناسب دقت کافی داشته باشید .

برنامه ریزی عید برای کنکوری ها چه ویژگی هایی دارد ؟

حال که اهمیت برنامه ریزی کاملا مشخص شد و متوجه شدیم که برنامه ریزی از هر آیتم دیگری در عید نوروز مهم تر است می رسیم به این صحبت که روش برنامه ریزی عید دانش آموزان کنکوری چه ویژگی هایی باید داشته باشد که بتواند ما را به هدفمان برساند و موجب موفقیت در کنکور سراسری شود .

  • این برنامه ریزی باید بر حسب هدف دانش آموز باشد مسلما همه دانش آموزان نمی توانند به یک شکل برنامه دریافت کنند و باید برنامه ریزی همگام با هدف دانش آموز باشد
  • دروس شاخص در برنامه ریزی دانش آموز رعایت شود . تنها چیزی که می تواند در جلسه کنکور نجات بخش باشد یک درس شاخص در دروس عمومی و یک درس شاخص در دروس تخصصی است که میانگین کلی را تحت شعاع قرار دهد و کسب این درصد شاخص به وسیله برنامه ریزی عید اتفاق می افتد چون دانش آموز کنکوری زمان آزاد دیگری به جز دوران عید ندارد .
  • پوشش دادن مباحث مهم و اساسی : اگر با این تفکر و بزرگ نمایی که همه دروس شما در عید جمع بندی می شود به دنبال یک برنامه ریزی هستید سخت در اشتباهید برنامه ریزی عید به این معنا نیست که تمامی دروس 3سال شما در 20 روز با بالاترین کیفیت جمع بندی شود ، تست ها کامل شود ، آزمون بزنید و رفع اشکال کنید اگر منطقی در نظر بگیرید متوجه می شوید که عید فرصتی است برای تمرکز بر مباحث کلیدی آزمون سراسری
  •  برنامه ریزی عید که برای دانش اموز کنکوری انجام می شود باید جزیی و دقیق باشد که داوطلب در هر بازه مطالعاتی کاملا بداند که باید چه درسی را بخواند ، از روی چه منبعی بخواند ، چه قدر تست بزند یا اصلا تست بزند یا نه و از روی چه کتاب تست بزند اینکه فقط از ساعت فلان تا ساعت فلان ریاضی بخونید برنامه عید نیست برنامه ریزی عید یک دانش آموز کنکوری باید کاملا جزیی و دقیق باشد که واقعا بتواند اجرا کند .
  • برنامه ریزی عید داوطلب کنکوری باید منطقی و قابل اجرا باشد برنامه ریزی صرفا سنگین که فقط زیبا باشد اما اجرایی نباشد فایده ای ندارد برای همین موضوع برنامه ریزی باید منطقی و قابل اجرا باشد.

روش برنامه ریزی عید

در برنامه ریزی عید چه درس هایی را مطالعه کنیم ؟

یکی از سوالات اساسی داوطلبان کنکوری در مورد روش برنامه ریزی عید در این است که در دوران عید چه درس هایی را باید مطالعه کنیم. نکته قابل توجه در این است که تمامی دروس باید مطالعه شوند و درسی به طور کامل نباید حذف شود اما به صورت مبحثی در دوران عید باید مطالعه شود به طور مثال در درس ریاضی و حسابان لازم نیست زمان زیادی روی تک مباحث مثل دنباله و … بگذارید مهم این است که مباحث کلیدی و پرسوال مثل تابع ، مثلثات ، حد و مشتق باید جمع بندی شود اگر بخواهید همه مباحث را در یک زمان محدود بخوانید و تست بزنید مسلما برای هر درس یک الی دو پارت خواهید داشت که میزان تست و تمرین زیادی نمی شود کار کرد برای همین موضوع باید درس های مهم را با راهنمایی مشاور الویت بندی کرد و تمرکز اصلی مطالعه را روی این مباحث گذاشت.

اما یکی از سوالات متداول داوطلبان کنکوری در زمان عید این است که بیشتر بخوانیم یا بیشتر تست بزنیم ؟ بهتر است در ابتدا به روش خلا ذهنی یک دور مبحث مورد نظر خود را مرور کنید تا نکات مهم آن که قبلا رد پا گذاری کرده اید یاد آوری شود اما ترتیب مراحل مطالعه به شرح زیر است :

1-  مطالعه کتاب درسی

2-  مطالعه جزوه یا درسنامه

3-  تست آموزشی

4-  مرور

5-  تیپ بندی

6-  تست تحلیلی

7-  تست های 2زمانه

8-  تست های علامتدار

9-  رفع اشکال

اگر مبحثی را قبلا مطالعه کرده اید و تست زده اید حال زمان مرور آن درس و تست های تحلیلی و علامتدار است لازم نیست از ابتدا شروع به مطالعه کنید و بهتر است که در مراحل خود پیشرفت کنید اما اگر مبحثی را برای بار اول در عید می خواهید مطالعه کنید و اصلا تا به حال آن درس را مطالعه نکرده اید بهتر است که بیشتر روی تست زمان بگذارید چرا که مطالعه به شما تسلط زیادی نمی دهد اما با تست می توانید تمامی نکات رو جمع بندی کنید .

هر درس را چه موقعی بخوانیم ؟

شاید باورتان نشود و برای شما جذاب باشد که مطالعه هر درس در یک زمان به خصوص در طول روز بالاترین بازدهی را دارد یعنی هر درس یک ساعت مشخص دارد که یادگیری آن در آن زمان بیشتر از هر زمان دیگری است برای همین موضوع لازم است که در برنامه ریزی شما این ترتیب مطالعه رعایت شود به طور مثال بهترین زمان مطالعه برای درس ریاضی براساس ساعت مغز بین ساعت 9الی 10 صبح هست اگر شما در این بازه زمانی ریاضی را مطالعه کنید بالاترین سطح کیفیت و مطالعه را دارید .

 

 در برنامه ریزی عید برای داوطلبان کنکوری چگونه الویت بندی کنیم ؟

 همانطور که گفتم این موضع که تمامی دروس و مباحث در عید کامل مطالعه شود کاملا دور از تصور است و اصلا اجرایی نیست حتی اگر چنین برنامه ای دریافت کنید در پایان عید متوجه می شوید که حجم زیادی از دروس باقی مانده دارید که نیاز به زمان جبرانی دارد برای همین موضوع باید مباحث هر درس کاملا الویت بندی شده باشد حال این الویت بندی چگونه است ؟

1-  تمامی مباحث هر درس را لیست کنید.

2-  تعداد سوالات هر درس در کنکور سراسری در جلوی آن بنویسید.

3-  وضعیت مطالعه هر درس را با مثبت و منفی مشخص کنید.

4-  وضعیت مراحل مطالعه 9 گانه هر درس را مشخص کنید.

5-  حال در جلوی هر درس الویت مطالعه باید نوشته شود.

الویت هر درس اینگونه مشخص می شود که در ابتدا پر سوال ترین مبحث هر درس را مشخص می کنیم در بین این مباحث آن مبحثی که کمتر مراحل مطالعه را پیموده است را انتخاب کرده می کنیم و الویت اول مطالعه را تشکیل می دهد به همین شکل تمامی الویت ها را از 1تا…. مشخص می کنیم و در برنامه ریزی بر اساس ساعت های مغز قرار می دهیم

روش برنامه ریزی عید

خودم برنامه ریزی کنم یا از برنامه ریزی مشاور استفاده کنم ؟

این یک موضوع مهم است که ایا یک داوطلب کنکوری باید برای عید خودش برنامه ریزی کند ، از برنامه ریزی مدرسه استفاده کند ، یا از یک مشاور و راهنما کمک بگیرید ؟

در موضوع اول توصیه می کنم به هیچ عنوان خودتان یا یکی از اعضای خانواده برای شما برنامه ریزی نکند .چرا که اینکار کاملا تخصصی است اینکه پدر شما استاد دانشگاه است یا دایی شما پزشک است دلیل نمی شود مشاورخوبی درزمینه برنامه ریزی عید هم باشند فرض کنید شما دچار دندان درد شده اید آیا یکی از اعضای تحصیل کرده خانواده شما می تواند دندان شما را جراحی کند ؟؟ مسلما به یک متخصص دندان پزشک مراجعه می کنید برنامه ریزی تحصیل هم همین است مخصوصا دوران عید که آخرین فرصت برای جبران دانش اموزان کنکوری است و دیگر هیچ فرصتی برای جمع بندی دروس ندارند .

اما اینکه آیا برنامه مدرسه مفید است یا نه باید بگویم که یکی از مهم ترین ویژگی های برنامه ریزی عید در این است که متناسب با هدف هر فرد باشد همچنین جزیی و دقیق باشد و الویت داوطلب را در نظر بگیرد معمولا برنامه ریزی های مدارس به صورت کلی و برای همه دانش اموزان است برای همین توصیه می کنم در این زمینه از یک مشاور متخصص و با تجربه استفاده کنید .  

 

چند نکته طلایی در رابطه با برنامه ریزی عید کنکوری ها :

  • صبح ها ساعت 7مطالعه خود را شروع کنید تا صبخ زود بیدار شدن در فصل بهار برای شما تبدیل به یک عادت خوب شود
  •  بین هر بازه مطالعه ، فضای مطالعه خود را ترک کنید و سعی کنید در یک محیط شاد قرار بگیرد
  • استفاده از وسائل کامپیوتری و موبایل در حین مطالعه تمرکز شما را از بین می برد
  • سعی کنید هر روز 1الی 2 درس عمومی و 2الی 3 درس اختصاصی مطالعه کنید و همزمان هر 8 درس را مطالعه نکنید
  • بین هر بازه مطالعه اصول تغذیه صحیح کنکوری را رعایت کنید ( می توانید به بخش تغذیه کنکوری در همین سایت مراجعه کنید )
  • میزان مطالعه و تست روزانه خود را دقیق ثبت کنید
  •  در پایان هر روز وضعیت درسی خود را بررسی کنید تا نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف نمایید
  •  در طول روز 7 ساعت مفید بخوابید
  •  روزانه 30 دقیقه ورزش کنید
  •  در هر بازه مطالعه اصول مطالعه را رعایت کنید
  • ثابت برنامه را به صورت منظم در برنامه داشته باشید .
  • شب ها دیر تر از ساعت 24 نخوابید
  • بهتر است در بهار خواب عصر نداشته باشید
  • در هر بازه مطالعه از روش های افزایش سرعت مطالعه استفاده نمایید .
  • روزانه 12 ساعت مطالعه داشته باشد

 

در برنامه ریزی عید نکات بسیاری لازم است رعایت شود این فرصت آخرین فرصت برای داوطلبان کنکوری است که بتوانند در زمینه درسی خودشان تحولی عظیم ایجاد کنند چرا که بعد از دوران نوروز به فاصله کوتاهی داوطلبان لازم است برای امتحانات نهایی آماده شوند و فرصت مطالعه آنان بسیار محدود است پس برنامه ریزی عید آخرین فرصت برای کسب یک رتبه خوب در کنکور سراسری است.

برنامه ریزی عید

 

برنامه ریزی عید کنکوری ها در گروه آموزشی پرتوی :

اگر داوطلب آزمون سراسری هستی و هدف واقعی و جدی داری باید حتما یک برنامه تدوین شده دقیق داشته باشی که هر آنچه برای رسیدن به هدفت نیاز داری رو برات فراهم کنه در گروه آموزشی پرتوی روی برنامه ریزی عید برای داوطلبان کنکوری بسیار بسیار تاکید شده است چرا که برای هر داوطلب به صورت اختصاصی برنامه ریزی می شود و تمامی مواردی که دانش اموز برای مطالعه نیاز دارد اعم از جزوه و نمونه سوال و فیلم اموزشی و…. در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد برای همین موضوع پیشنهاد ما به شما گروه آموزشی پرتوی است چرا که برای هر دانش آموز به اندازه کافی زمان اختصاص می دهند و برنامه ریزی های کاملا منحصر به فردی دارند. همچنین برنامه ریزی ها توسط شخص آقای دکتر پرتوی انجام می شود که می توان گفت مشابه آن را در هیچ مجموعه ای نمی بینید که مستقیما از مدیریت مجموعه برنامه ریزی دریافت کنید . همچنین پیگیری و پشتیبانی و انالیز درسی از خدمات منحصر به فرد ما است که روی ضریب کیفیت یادگیری و ضریب کیفیت پاسخ دهی داوطلبان تمرکز می کنیم

خدمات برنامه ریزی عید کنکوری گروه آموزشی پرتوی :

1-  پکیج ویژه کنکوری : فقط 249 هزار تومان

جلسات مشاوره درسی آنلاین

برنامه ریزی فردی و ویژه

آموزش نکات مشاوره ای و درسی

پیگیری و پشتیبانی

ارائه جزوه و نمونه سوال

فیلم آموزشی

آنالیز درسی

جلسات انگیزشی

و……

2- پکیج برنامه ریزی : فقط 98 هزار تومان

برنامه ریزی کامل و جمع بندی دروس

شما نیز میتوانید برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *