روش مطالعه امتحان نهایی

روش مطالعه امتحان نهایی

این مطلب برای دانش آموزانی مهم است که در خرداد ماه می خواهند در امتحانات نهایی شرکت کنند. حال تفاوت ندارد پایه نهم باشید یا دوازدهم و یا حتی در پایه دهم و یازدهم که 1 الی 2 درس شما در این سال تحصیلی به صورت کشوری برگزار می شود. در هر صورت امتحانات نهایی و نمرات آنها تاثیر در مرحله بعدی تحصیل دارد. مثلا دانش آموزان پایه نهم با توجه به معدل خود می توانند انتخاب رشته انجام دهند و همچنین داوطلبان دبیرستانی نمرات دروسی که به صورت نهایی کشوری امتحانشون برگزار می شود، تاثیر مستقیم در کنکور سراسری دارد که هر سال این تاثیر بیشتر از قبل می شود. بنابراین کسب معدل و نمرات خوب در این امتحانات الزامی است. بنابراین روش مطالعه امتحان نهایی، یک موضوع مهم برای دانش آموزان است که در ادامه کامل و دقیق راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

آیا امتحانات نهایی سخت است؟

همیشه دانش آموزان تصور دارند که امتحانات نهایی خیلی سخت است و ناخوداگاه استرس می گیرند.اما نکته جالب این است که کسب نمره 20 از امتحانات نهایی بسیار ساده تر از آن است که فکرش را بکنید. فقط کافی است چند نکته خیلی خیلی مهم را در مطالعه در نظر بگیرید و آنها را رعایت کنید. اما متاسفانه دانش آموزانی که نمی توانند نمره مطلوبی در امتحانات از آن خود کنند، به این علت است که روش مطالعه امتحان نهایی را نمی دانند . در کنار روش مطالعه چند تکنیک موثر نیز به شما آموزش می دهیم که بتوانید با خیال در جلسه امتحان حاضر شوید.

  سبک مطالعه در دوران جمع بندی امتحانات ترم

روش مطالعه امتحان نهایی 

برای آنکه بتوانید در شب های امتحان با خیالی آسوده مطالعه کنید، مطالب در هم نشود و از همه مهم تر زمان کافی برای مطالعه خودتان داشته باشید، باید از روش های درست مطالعه استفاده نمایید. این روش ها در کنار روش های مطالعه هر درس می تواند به شما کمک کند که حتی نمره 20 بگیرید. 6 روش گفته شده در شب های امتحان برای تمامی دروس بهتر است اجرا شود اما اگر می خواهید با خیالی راحت در جلسه امتحان حاضر شوید، علاوه بر رعایت این موارد بهتر است که روش مطالعه هر درس را نیز بدانید. چرا که هر درس جزییات مربوط به خود را دارد. مثلا روش مطالعه درس ریاضی هیچ گاه با روش مطالعه درس فارسی یکسان نمی باشد. همچنین در کنار روش مطالعه امتحان نهایی، آموزش مهارت هوش هیجانی برای جلسه امتحان نیز اهمیت بسیاری دارد. از این رو توصیه می کنم که حتما با مشاور درسی متخصص برای دوران امتحانات نهایی در ارتباط باشید و با برنامه ریزی و زیر نظر متخصص مطالعه کنید. 

1) شب امتحانی نباشید

خیلی از دانش اموزان مطالب کتاب درسی را برای اولین بار در شب امتحان مطالعه می کنند اما این کار بسیار اشتباه است. مطالب کتاب درسی نیاز به تسلط دارد. برای همین با یکبار مطالعه حتی اگر با بهترین روش ها و بالاترین میزان تمرکز باشد؛ به تسلط کافی نمی رسید. بنابراین لطفا مطالب کتاب درسی را فقط برای شب امتحان نگذارید و با برنامه ریزی دقیق و اصولی حتما از قبل مطالعه کنید.

  برنامه ریزی امتحان نهایی دوازدهم

2)حتما با برنامه ریزی مطالعه کنید

برنامه ریزی مهم ترین کار برای کسب نمره خوب در امتحانات نهایی و کشوری می باشد. برنامه امتحانات نهایی از سوی اداره آموزش و پرورش تنظیم می شود قابلیت تغییر و جا به جایی ندارد. از این رو برای برخی از امتحانات زمان کافی ندارید و تنها راه حل برای بهترین روش مطالعه امتحان نهایی این است که حتما برنامه ریزی داشته باشید تا با خیال راحت و در تمرکز کامل و بدون استرس به مطالعه بپردازید و زمان کم نداشته باشید. بدون برنامه ریزی خیلی از بچه ها مجبور هستند که تا صبح امتحان بیدار بمانند و مطالعه کنند. این کار اشتباه بزرگی است. چرا که عامل اصلی عدم تمرکز و بی دقتی در امتحانات مسئله کم خوابی و یا حتی بی خوابی است. بنابراین بهترین روش مطالعه امتحانات نهایی چه در سال نهم و چه در سال دوازدهم برنامه ریزی درسی اصولی و منظم می باشد.

 

 

3)به جزییات کتاب درسی توجه کنید

کتاب درسی تنها منبع طراحان سوال است بنابراین بهتر است در ابتدا تمامی کتاب های کمک آموزشی و جزوات دبیر را کنار بگذارید و کتاب درسی را مطالعه کنید. در زمان مطالعه لازم است به جزییات کتاب درسی، قیدها، جملات مهم، شکل ها، جدول ها و.. توجه کنید و تک تک تمرینات و سوالات داخل کتاب درسی را حل کنید و هیچ چیز را جا نگذارید. بهترین منبع برای مطالعه امتحانات نهایی و کسب نمره خوب در امتحانات نهایی، کتاب درسی است.

4)خودتان را جای طراح سوال بگذارید

بهترین روش مطالعه امتحان نهایی این است که خودتان را جای طراحان سوال بگذارید و از متن کتاب درسی سوال طراحی کنید. این روش به شما کمک می کند که به جزییات و نکات ریز بیشتر توجه کنید. سعی کنید سوالات را به صورت پاسخ کوتاه، صحیح و غلط و جای خالی طراحی کنید تا به کلمات کلیدی متن کتاب درسی توجه بیشتری داشته باشید. بهترین روش مطالعه برای امتحان نهایی همین روش طلایی می باشد که شما را بر جزیی ترین مطالب کتاب درسی مسلط می کند.

5)نمونه سوال حل کنید

بعد از آنکه بر جزییات کتاب درسی مسلط شدید و خود را جای طراح سوال گذاشتید، حتما نمونه سوال حل کنید. کتاب های شب امتحان خیلی سبز برای اینکار بسیار توصیه می شود. مشکل خیلی از دانش آموزان در این است که متاسفانه بعد از مطالعه کتاب و جزوه به این مرحله می رسند در صورتی که طرح نمونه سوال باید قبل از اجرای این مرحله انجام شود. حتما سوالات دبیر، کتاب های کمک آموزشی و سوالات امتحانی سال های قبل را حل کنید.

6)از خودتان آزمون بگیرید

یکی از بزرگ ترین مشکلات دانش آموزان در این است که متاسفانه در جلسه آزمون مطالب را فراموش می کنند. در صورتی که بسیار خوب مطالعه کرده اند. راهکاری که ما به شما توصیه می کنیم در این است که حتما نمونه سوال امتحان نهایی سال قبل را از خودتان آزمون بگیرید و شرایط آزمون را در منزل شبیه سازی کنید تا مواردی که جز نقاط ضعف شما هستند و یا فراموش کرده اید در منزل مشخص شود که فرصت کافی برای رفع اشکال داشته باشید.

چگونه یک برنامه ریزی خوب برای امتحانات داشته باشیم؟

برنامه ریزی درسی امری تخصصی است. در برنامه ریزی می توانید زمان خود را مدیریت کنید. درس ها برای شما اولویت بندی می شود و منابعی که برای شما باید مشخص شود، به شما گفته می شود. همچنین در برنامه ریزی  امتحانات نهایی مشاور دقبل از هر امتحان با شما در ارتباط می باشد و روزش مطالعه هر درس را به شما آموزش می دهد. از این رو اگر به دنبال کسب یک نمره مطلوب در امتحانات ترم دوم هستید حتما به مشاور تحصیلی متخصص مراجعه کنید و یک برنامه ریزی مخصوص خودتان دریافت کنید. 

 

4.9/5 - (28 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *