روش مطالعه درس شیمی

درس شیمی به دلیل اینکه دو بعد مسئله و متن دارد همیشه جز دروس چالش برانگیز بوده است متن های مفهومی در کنار مسائل سخت و طولانی که دانش آموزان در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی همیشه از آن شکایت میکنند . چیزی که درس شیمی و حل مسائل آن را سخت می کند اعداد زیاد و بزرگ در مسائل شیمی است و همچنین عدم استفاده از ماشین حساب ، حل این مسائل سخت و طولانی را دشوار تر می کند . برای همین می خواهم راهکار هایی نشان دهم که روش مطالعه درس شیمی را بسیار راحت کند .

تقسیم بندی درس شیمی

متن های شیمی

یکی از قسمت های شیمی متن و تست هایی است که از متن مطرح می شود. حدودا 10 سوال کنکور سراسری از 35 سوال متن است که به صورت اینکه چند مورد صحیح است و چند مورد اشتباه می آید برای دانستن روش مطالعه درس شیمی باید راه های زیر را مطالعه نمایید .

  • روش مطالعه به روش گلوله برفی : در این روش،  بعد از مطالعه هر پاراگراف باید برگردی و نکات مهم پاراگراف های قبلی رو مرور کنی. این کار شاید زمان بر باشه اما به شدت معجزه می کنه.  این دلیل روش گلوله برفی اسم گرفته که گلوله برف رو هر چی روی برف غلط بدی بزرگ و بزرگ تر می شه این روش هم همینه هر چی جلو می ری تعداد پاراگراف ها بزرگ و بزرگ تر می شه و باید جملات مرتبط رو به هم ربط بدی .
  • رد پا گذاری : در زمان مطالعه از نکات مهم یک رد پا ایجاد کنید و مطالب به هم مرتبط را به هم ربط دهید.
  • خلاصه نویسی ممنوع : هیچ وقت برای درس شیمی در قسمت متن ها خلاصه نویسی نکنید شیمی  پر از نکته است و نوشتن آن فقط شما را دچار وسواس می کند که تمامی نکات را بنویسید و زمان زیادی از شما می گیرد برای همین موضوع در درس شیمی در بخش متن درس حتما رد پا گذاری کنید .
  • مطالعه کتاب درسی و درسنامه : یکی از سوالات متداول داوطلبان آزمون سراسری در این است که کتاب درسی رو بخونیم یا درسنامه رو من جواب سوالت رو می دهم هر دو رو حتما هر دو را در کنار هم و با هم مطالعه کنید و رد پا گذاری کنید .
  • مطالعه جدول تناوبی : اگر در درس شیمی جدول تناوبی رو بلد باشی دیگه همه چیز تمومه . پس باید نکات و عناصر این جدول رو خوب به خاطر بسپاری برای اینکار می تونی با ثابت برنامه پیش بری و هر شب 10 الی 15 دقیقه روی درس زیست شناسی زمان بذاری .
  • خلاقانه مطالعه کنید : درس شیمی به خاطر مسائلش تنوع بالایی ندارد نباید توقع داشته باشید که کمی تمرین بتوانید از پس همه مسائل بر بیایید برای همین موضع در حل مسائل شیمی باید خلاقیت به خرج دهید .
  • چرک نویس های مرتب و تمیز : دروس تمرینی به خاطر مسالی که دارند امکان بی دقتی بالایی دارد برای همین موضوع باید در زمان حل تمرین در منزل چرک نویس های خود را مرتب و تمیز بنویسید تا امکان بی دقتی شما را کاهش دهد .

روش مطالعه درس شیمی

مسائل شیمی

  • قسمت سخت ماجرا مسائل شیمی است به دلیل اعداد بزرگ و غیر قابل تقسیم …برای همین باید بتونی در این قسمت مهارت به دست بیاری یکی از این مهارت ها محاسبات سریع ریاضیات هست که توصیه می کنم بهت حتما در دوره محاسبات سریع شرکت کن تا بتونی در کمتر از 15 ثانیه هر مسئله شیمی رو حل کنی و از همه مهم تر تست های آموزشی در این درس معجزه می کند .
  • همچنین روش تیپ بندی برای حل مسائل بسیار خوب است اینکه ببینی هر فرمول چه تیپ تست هایی دارد و حتما به روش تیپ بندی مطالعه کنی کامل کامل کمکت می کنه .

بیشتر بخوانید :

تغییرات کتاب شیمی دوازدهم

تغییرات کتاب شیمی یازدهم  

تغییرات کتاب شیمی دهم

میزان مطالعه هفتگی برای درس شیمی

اگرداوطلب رشته تجربی هستی باید در هفته حدودا 6الی 7 ساعت برای این درس زمان بذاری اما اگر تجربی هستی و هدفت قبولی در رشته داروسازیه باید بهت بگم که جای درس زیست و شیمی برای تو عوض می شه و باید 40 درصد زمان هفته ات رو به درس شیمی اختصاص بدی . اما اگر رشته ات ریاضیه در هفته بین 3الی 4 ساعت برای این درس زمان بذاری کافیه.

میزان تست هفتگی برای درس شیمی

برای درس شیمی داوطلبان رشته تجربی در هفته بین 200 الی 250 تست باید بزنند و داوطلبان رشته تجربی بین 100 الی 150 تا .

برای درس شیمی از چه منبع کمک آموزشی کمک باید گرفت ؟

درس شیمی در کتاب های کمک آموزشی دو رقیب سرسخت دارد 1- کتاب خیلی سبز و 2 – کتاب مبتکران که در نظام قدیم کتاب مبتکران آموزش بهتری داشت اما در نظام جدید درسنامه و تست های کتاب انتشارات خیلی سبز عملکرد بهتری  داشته است برای همین برای منبع کمک آموزشی در درس شیمی کتاب خیلی سبز را توصیه می کنم  .

روش مطالعه درس شیمی

تعداد سوالات شیمی در کنکور و مدت زمان پاسخ گویی

درس شیمی در کنکور سراسری 35 سوال دارد که برای هر سوال 60 ثانیه زمان پاسخ گویی دارید یعنی 35 سوال 35 دقیقه…

موضوعات مهم در درس شیمی :

جدول تناوبی ، واکنش نویسی ، موازنه کردن ، شکل ها و واکنش های مهم از موضعات مهم در درس شیمی است که حتما باید به صورت ثابت برنامه مطالعه شود .

شیمی دوازدهم :

شیمی سال دوازدهم با یک مبحث سخت شروع می شود که مسائل سختی دارد مسائل ph جز سخت ترین مسائل شیمی است که 7 تیپ دارد و حتما باید با روش تیپ بندی مطالعه شود .

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *