روش مطالعه درس فیزیک

درس فیزیک جز دروس تمرینی است و حل مسئله و تیپ بندی در آن اهمیت زیادی دارد. درس فیزیک به شکلی است که مباحث آن از هم جدا است و هیچ کدام به هم مربوط نیست برای همین می توان روی هر درس به صورت جداگانه مانور داد . بین سال دهم و یازدهم و دوازدهم برای درس فیزیک هیچ تفاوتی وجود ندارد . درس فیزیک جز درس های سخت در کنکور سراسری است که سوالات مفهومی و سختی از آن مطرح می شود . به همین دلیل بهتر است روش مطالعه درس فیزیک را از همین سال های اول یاد بگیرید.

فیزیک را چگونه مطالعه کنیم ؟

نکته مهم در این است که فیزیک مثل درس زیست یا دینی نیست که نیاز به مطالعه داشته باشد برای درس فیزیک باید تمرین حل کنید و تست بزنید و  تست های آن را تیپ بندی کنید .

به طور مثال اگر هر بازه مطالعاتی شما 90 دقیقه است 15الی 20 دقیقه را خیلی سریع به مطالعه فرمول ها و  روش استفاده هر فرمول اختصاص دهید و سپس 75 دقیقه بعدی را حتما تست بزنید . در هر بازه فیزیک بین 20 الی 25  تست باید زده شود و بهتر است که این تست ها به روش تیپ بندی باشد .

در هفته چند ساعت باید فیزیک را مطالعه کنیم ؟

اگر دانش آموز رشته تجربی هستید درس فیزیک ضریب 6 را دارد و اگر دانش آموز رشته ریاضی هستید فیزیک ضریب 9 را دارد پس باید اهمیت بیشتری به ان داد . برای درس فیزیک در هفته باید بین 5الی 7 ساعت مطالعه کرد .

 

تفاوت کتاب فیزیک رشته تجربی با کتاب فیزیک رشته ریاضی

بچه های ریاضی به دلیل اینکه فیزیک جز درس های پر ضریب و مهم آنها است مطالب بیشتری به نسبت رشته تجربی دارند  مبحث ترمودینامیک دهم ، برخی از مباحث حرکت شناسی و ترمودینامیک مطالب رشته ریاضی بیشتراست همچنین درس فیزیک بچه های ریاضی در سال دوازدهم دو درس به نسبت بچه های تجربی بیشتر دارد که این اهمیت این درس را می رساند .

 

میزان تست هفتگی برای درس فیزیک

همانطور که گفتم درس فیزیک بیشتر باید به صورت تستی و با حل تمرین پیش برود برای همین در هفته بین 150 تا 200 تست فیزیک لازم است که حتما زده شود .

مباحث فیزیک در کتاب های درسی به ترتیب سال و الویت بندی آنها

فیزیک پایه دهم الویت
فیزیک و اندازه گیری در تبدیل واحد هر گزینه کابرد دارد
ویژگی های فیزیکی مواد مهم و سوالات مبهم و سخت
انرژی و توان مهم و ترکیبی با دینامیک و سوالات آسان
دماو گرما بسیار مهم با سوالات بسیار سخت
ترمودینامیک مخصوص بچه های ریاضی
فیزیک پایه یازدهم الویت
الکتریسیته ساکن سوالات مهم و زیاد در کنکور
جریان الکتریکی بخش مدار ها بسیار مهم و پر سوال و قابل حل
مغناطیس از اسان ترین سوالات کنکور
القا الکترو مغناطیس از سوالات آسان در کنکور سراسری ( ویژه ریاضی ها)
فیزیک پایه دوازدهم الویت
حرکت شناسی  

بسیار مهم و پر سوال در کنکور سراسری

دینامیک
نوسان و موج
آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای
برهم کنش های موج مخصوص داوطلبان ریاضی

تعداد تست های فیزیک در کنکور سراسری و مدت زمان پاسخ گویی به سوالات فیزیک

در رشته تجربی درس فیزیک سومین درس دفترچه اختصاصی است که تعداد سوالات آن 30 عدد و زمان پاسخ گویی به ان 47 دقیقه و سوالات درس فیزیک در رشته ریاضی که دومین درس دفترچه اختصاصی است 45 عدد با 55 دقیقه مدت زمان پاسخ گویی است .

روش مطالعه درس فیزیک

مباحث مهم درس فیزیک

همانطور که گفتم درس فیزیک جز دروس سخت کنکور است و معمولا تله های تستی زیادی دارد . همانطور که در سوالات کنکور هم می بینیم دام های آموزشی زیادی وجود دارد . برای همین برخی از قسمت های فزیک را حتما باید به صورت موضوعی مطالعه کرد و به تسلط رسید . معمولا در فیزیک دهم مبحث کار وانرژی جز مباحثی است که ارزش زمان گذاشتن دارد و می توان به سوالات آن در کنکور پاسخ داد برای همین موضوع مطالعه این درس واجب است که 1الی 2 سوال دارد  فیزیک یازدهم درس 3 و درس 3و4 برای بچه های ریاضی بسیار راحت است و به راحتی میتوانید 3الی 4 سوال را پاسخ دهید . درس  3به بعد سال دوازدهم هم جز مباحث راحت فیزیک است اگر در درس فیزیک از 30 سوال تجربی ها 12 سوال کاملا درست و از بچه های ریاضی 25 سوال کاملا درست را پاسخ دهید می توانید یک درصد قابل قبول در کنکور کسب کنید .

 

از حرکت و دینامیک نترسید 

درس 1و2 فیزیک دوازدهم معمولا مثل هیولا برای بچه ها می ماند برای همین موضوع اصلا از این درس نترسید اگر به خوبی تیپ بندی کنید و روی نمودار ها کار کنید به راحتی می توانید تست های ان را پاسخ دهید این فصل ها از فصل 1و2 سال یازدهم خیلی راحت تر است .

 

خلاصه نویسی کنید

حتما حتما نمودار درختی فرمول های فیزیک را رسم کنید این کار کمک می کند که بتوانید در مدت زمان کمی همه فرمول ها را مرور کنید اگر فرمول در روز کنکور فراموش شود باید با درس فیزیک خداحافظی کنید برای همین خلاصه نویسی از ان بسیار مهم است .

 

تکنیک های محاسبات سریع

فیزیک به علت تمرینی بودن محاسبات زیادی دارد که بیشتر آن روی جمع و تفریق و علامت گذاری است یک علامت مثبت یا منفی می تواند نتیجه تست را کاملا تغییر دهد برای همین موضوع حتما از روش های محاسبات سریع در این درس بهره بگیرید .

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید . اگر در روش مطالعه درس فیزیک مشکل دارید میتوانید در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی گروه آموزشی پرتوی شرکت کنید تا مشاوران ما به شما در این زمینه کمک کنند .

 

1/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *