سبک مطالعه در دوران جمع بندی امتحانات ترم

درس خواندن در ایام امتحانات

درس خواندن در ایام امتحانات یکی از دغدغه های دانش آموزان در طول تحصیل است . امتحانات ترم اول و ترم دوم فرصت بسیار مناسبی برای جمع بندی دروس هر نیمسال هست . الویت جمع بندی در این دوران با درس هایی است که در همان نیمسال مطالعه کرده اید و حالا باید یک فرایند و یک جمع بندی در مورد آنها اجرا کنید برای همین موضوع از اهمیت دوران جمع بندی امتحانات ترم اول و ترم دوم دراین مطلب سخن به میان می آوریم .

اهمیت دوران جمع بندی ترم

در ابتدای سال با توجه به سرعت دبیران پیشروی مطالعه خیلی خوب است به راحتی اگر یک ساعت مطالعه خوب داشته باشیم می تونیم همگام با دبیران پیش برویم و مطالعه کنیم اما در نزدیکی امتحانات تدریس دبیر ها سرعت می گیرد حجم درس ها بیشتر و مطلب آنها سنگین تر می شود و همین موجب می شود که حجم درس های مطالعه نشده و روی هم انباشته شده بیشتر شود برای همین باید فرصت امتحانات ترم را غنیمت شمرد و به خوبی جمع بندی کرد تا فرایند درس خواندن در ایام امتحانات آسان تر باشد .

 

بیشتر بخوانید : مقابله با اضطراب امتحان در نهمی ها

 

در دوران امتحانات ترم تستی بخونیم یا تشریحی؟

فکر می کنم در هر مقاله ای در هر قسمت از سایت ما که وارد شوید و در همه ویدئو ها گفته ام که چیزی به اسم مطالعه تستی و تشریحی وجود ندارد اجرای سبک دقیق مطالعه برای هر درس اگر اتفاق بیفتد و تسلط کافی روی مباحث کتاب درسی یا درسنامه یا جزوه دبیر داشته باشید مطمئن باشید که می توانید به همه سوالات پاسخ دهید اما در کنار مطالعه از حل تمرین و تست نباید غافل شد . حل تست یا تمرین های تشریحی شما را با دیدگاه طراح سوال آشنا می کند و به شما خلاقیت می بخشد برای همین برای هر درس باید به اندازه کافی تمرین حل کرد و تست زد .

دوران های جمع بندی حال فرقی ندارد دوران جمع بندی امتحانات ترم اول یا دوم باشد یا دوران جمع بندی نوروز . دوران های جمع بندی روش مطالعه مخصوص به خودشان را دارند . و باید دقیق و مرحله به مرحله برای هر درس پیش رفت اگر این فرصت ها از بین برود و نتوان خوب از آن استفاده کرد دیگر فرصتی برای جبران باقی نمی ماند .

درس خواندن در ایام امتحانات

  • در ابتدا برای هر درس وضعیت آن را مشخص کنید که در هر درس شما در چه وضعیتی قرار دارد یعنی چند درس مطالعه شده ، چه میزان تست زدید و چه حجمی از درس شما باقی مانده است آیا وضعیت درس سفید است یا در وضع قرمز قرار دارد و یا هم نیمی مطالعه شده و هم نیمی باقی مانده و وضعیت نارنجی است .
  • در مرحله بعدی برای هر درس جدولی درست کنید که نام درس و مبحث مشخص شود حال زمان آن است که وضعیت هر مبحث را مشخص کنید که آیا مطالعه شده یا نه آیا تمرینی از آن حل شده یا نه و چه میزان صفحه یا تمرین رها شده دارید .
  • برای درس خواندن در ایام امتحانات هیچ کدام از اقدامات بالا را به صورت کلی انجام ندهید هر چه قدر ریز تر و جزیی تر پیش بروید اتفاق بهتری می افتد و بهتر می توانید یک جمع بندی خوب و یک برنامه ریزی جمع بندی خوب داشته باشید باید وضعیت هر درس به درستی مشخص شود و جدولی مانند جدول زیر برای هر درس داشته باشید .
نام درس :
ردیف مبحث مطالعه کتاب جزوه درسنامه میزان تست یا تمرین
  مطالعه عدم مطالعه مطالعه عدم مطالعه مطالعه عدم مطالعه زده شده نزده علامتدار
   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

 

وجود همچین جدولی به شما کمک می کند که یک تصویر دقیق و جزیی در یک نگاه از وضعیت هر درس خود داشته باشی .

 

بیشتر بخوانید : راه های رفع خستگی هنگام مطالعه

 

  • بعد از اینکه وضعیت هر درس را مشخص کردید حالا نوبت می رسد به وضعیت زمان . حالا باید ببینید که برای هر درس و هر مبحث چه میزان نیاز دارید تا مطالعه کنید به جدول زیر نگاهی بیاندازید :
نام درس : دین و زندگی  
ردیف مبحث مطالعه کتاب جزوه درسنامه میزان تست یا تمرین زمان
  مطالعه عدم مطالعه مطالعه عدم مطالعه مطالعه عدم مطالعه زده شده نزده علامتدار
1 درس 1

 

—– 10 صفحه مانده جزوه ندارد 50 30 10 2ساعت
2 درس 2

 

35 صفحه جزوه ندارد 45 30 15 5/2 ساعت
مجموع  

 

5/4 ساعت

بعد از اینکه وضعیت هر درس را مشخص کردید و زمانی که نیاز دارید رو ثبت کردید باید ببینید که برای هر درس چه میزان زمان نیاز دارید .

  • مرحله بعدی زمان های موجود در زمان مطالعه است به طور مثال برای امتحان دینی یک روز و نصفی فرصت دارید و زمان مفید شما حدودا 18 ساعت است و کلا برای دینی 12 ساعت زمان نیاز دارید خب در اینجا مشکلی نیست و می توانید با زمان خوب به درس دینی به مطالعه پریدازید اما برای امتحان فارسی 23 واحد نیاز دارید اما زمان شما برایا ین امتحان هم 18 ساعت است و 6 ساعت زمان کم دارید حالا باید 6 ساعت زمان اضافه امتحان دینی را به درس فارسی اختصاص دهید .

فقط مطالعه شب امتحان 

این صحبت مرا به یاد دانش آموزان ابتدایی می اندازد اگر به دنبال یک هدف خوب هستی مطالعه شب امتحان را فراموش کن به نظرت می رسی شب کنکور همه درس های سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم رو مرور کنی ؟ مسلما نه اما باید به خاطر داشته باشی که باید در روزهای قبل مطالعه کنی و از خودت رد پا ایجاد کنی و در شب امتحان 1 الی 2 ساعت به خودت زمان مرور بدهی پس مطالعه صرفا در شب امتحان را کنار بگذار .

درس خواندن در ایام امتحانات

شب قبل از امتحان تا صبح بیدار می مونم  و می خوابم

اگر قراره که با سبک قدیمی و اشتباه خودت جلو بری و حرف هم گوش ندی پس دیگه این مطلب رو نخون چون هیچ کدوم از این صحبت ها تو رو به نتیجه نمی رسونه ، مگر خودت بخوای تغییر در برنامه هات ایجاد کنی خواب خوب به افزایش تمرکز و بازدهی مطالعه کمک می کنه اگر خواب کافی شب قبل از آزمون ها نداشته باشی مطالب از حافظه بلند مدت تو به حافظه کوتاه مدت ات منتقل نمی شه و با پدیده فراموشی در آزمون ها مواجه می شی پس حواست به خودت باشه و خواب خوب ات رو از دست نده پازل مدیریت زمان دقیقا می خواد به تو بگه که چی کار کنی که برای امتحان های سخت و حجیم ات زمان کم نیاری پس به مطالعه شب امتحان بسنده نکن .

  • بعد از اینکه زمان هر درس رو مشخص کردی حالا شروع کن به برنامه ریزی بهتره در هر درس از مباحثی شروع کنی و اول مطالعه کنی که کمتر خوندی و کمتر مسلطی چون اگر اونها رو آخر سر بخونی چون بار اول هست که داری مطالعه می کنی باعث می شه که به تسلط کمتری برسی و حتی زمان هم کم بیاری برای همین موضوع بهتره از درس هایی که کمتر در طول سال به اونها پرداختی شروع کنی .
  • شب های قبل از هر امتحان 2 واحد انتهایی مطالعه ات رو به حل تمرین اختصاص بده تا بتونی نمونه سوالات امتحانی رو با زمان کافی و دقت بالا حل بکنی برای همین حتما 2 واحد شب قبل از هر امتحان رو به حل تمرین و نمونه سوال و تست های امتحانی اختصاص بده و یکی از بهترین منبع ها امتحان هایی است که دبیرت در طول سال به عنوان امتحان کلاسی از تو امتحان گرفته .
  • در شروع مطالعه با درسی شروع کن که کمترین تسلط رو داری بعد از مطالعه کتاب یا جزوه یا درسنامه حالا باید بیای و از اون مبحث تست یا تمرین تشریحی حل کنی

 

کتاب ، جزوه یا درسنامه ؟ کدام الویت دارد ؟

اینکه برای یک درس کتاب رو بخونم یا جزوه یا درسنامه بستگی به نوع درس و ماهیت کلاس اون درس داره اگر درسی که مد نظر داری جز دروس خواندنی است که در سبک های مطالعه هر درس کاملا توضیح دادیم باید الویت رو به کتاب درسی بدی و نیازی نیست درسنامه یا جزوه بخونی اگر روی کتاب درسی مسلط باشی کفایت می کنه به شرطی که خط به خط کتاب درسی ات رو بلد باشی .

اما اگر درس تو جز دروس تمرینی طبقه بندی شده مثل درس ریاضی باید کتاب درسی رو در حد حل تمرین های کتاب درسی مسلط باشی پس قرار دادن یک بازه مطالعه به کتاب درسی و حل تمرین ها کفایت می کنه .

اما اگر جزوه خوب داری و کاملا به یادگیری ات کمک می کنه و داخل جزوه ات تمرین و مثال های حل شده داره که خب کافیه اما اگر جزوه منظم و منسجمی نداری باید با یک درسنامه خوب و با حجم خوب مطالعه کنی برای انتخاب اینکه چه کتاب کمک آموزشی مناسب هست حتما منابع مطالعاتی رتبه های برتر رو از سایت نگاه کن و تهیه کن پس اگر جزوه نداری با یک درسنامه مفید مطالعه کن و تمرین های داخل درسنامه رو به عنوان مثال حتما حل کن . البته به روش آموزشی یعنی می تونی برای حل اون تمرین تقلب کنی تا یاد بگیری .

درس خواندن در ایام امتحانات

  • مطالعه با حل تمرین همزمان اهمیت داره قرار نیست اول همه درس ها رو پشت سر هم بخونید و بعد برید تمرین حل کنید و هم تست بزنید هر درسی که مطالعه می شه بهتره همون موقع تمرین هاش حل بشه و براش تست بزنید . برای همین موضوع تمامی مراحل مطالعه یک درس رو پشت سر هم قرار بدید .

مراحل مطالعه در دروس خواندنی :

  • مطالعه کتاب درسی
  • رد پا گذاری در کتاب درسی
  • مطالعه به روش گلوله برفی
  • حل تست های آموزشی خط به خط کتاب درسی
  • حل تمرین و نمونه سوال

مراحل مطالعه در دروس تمرینی

  • مطالعه جزوه یا درسنامه
  • حل تمرین های آموزشی داخل جزوه یا درسنامه
  • حل تمرین های کتاب درسی
  • تیپ بندی و خلاصه نویسی
  • حل تست های تحلیلی در بسته های 3تایی

 

  • بعد از هر 5 بازه مطالعه درسی 1 واحد جبرانی در برنامه خود قرار دهید جبرانی ها به شما یک اطمینان خاطر می دهد که اگر زمان کم اوردید و نرسیدید نگران عقب افتادگی ها نباشید و جبرانی ها به شما کمک می کند.
  • حتما در برنامه هفتگی خود تفریح های هفتگی قرار دهید تا از خستگی و بی انرژی شدن خود جلوگیری کنید .
  • در طول روز حتما 20 الی 30 دقیقه از زمان خود را به ورزش هوازی اختصاص دهید اینکار سروتونین و اندورفین مغز شما را افزایش می دهد و به شما انگیزه و انرژی می دهد .

نمونه برنامه ریزی امتحانی ترم :

روز واحد 1 واحد 2 واحد 3 واحد 4 واحد 5 واحد 6
شنبه امتحان زبان نهارواستراحت ریاضی درس 2 مطالعه جزوه نیمی از کتاب ریاضی حل تست آموزشی درس 2 قسمت 1 ریاضی درس 2 حل تمرین های کتاب درسی
یکشنبه ریاضی درس 1 مطالعه نیمی از درسنامه ریاضی درس 1 تکمیل مطالعه و تمرین های داخل درسنامه جبرانی حل تمرین کتاب درسی از درس 2 حل نمونه سوال حل نمونه سوال
دوشنبه امتحان ریاضی نهارواستراحت دینی درس 3 مطالعه و رد پا گذاری دینی درس 3 تست خط به خط یکی در میان دینی درس 2 مطالعه و رد پا گذاری

 

جمع بندی امتحانات ترم رو جدی بگیرید و با تمام وجود مطالعه کنید نگذارید درسی نیمه تمام بماند چرا که دیگر فرصت مطالعه و جمع بندی ندارید.

برنامه ویژه خودتون رو طراحی کنید و در این مسیر می توانید از مشاوره های ما استفاده نمایید. ما برای پیشرفت شما دانش آموزان عزیز جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی برگزار میکنیم تا درس خواندن در ایام امتحانات را برای شما آسان تر کنیم  .برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *