سهمیه های کنکور

 

بحث  سهمیه ها در کنکور سراسری همیشه داغ است اینکه چه کسی با سهمیه خاص وارد دانشگاه می شود و چه کسی سهمیه ندارد !!! اول از هم باید گفت که همه داوطلبان کنکور سراسری با یک سهمیه ای وارد دانشگاه می شوند . سهمیه یعنی ظرفیت اختصاص داده شده به داوطلب بر اساس شرایط آن فرد . برای همین موضوع همه داوطلبان کنکور سراسری با سهمیه وارد می شوند که این سهمیه ها  با هم متفاوت است که در ادامه به توضیح هر سهمیه می پردازیم .

سهمیه مناطق :

بیشترین اختصاص سهمیه در کنکور سراسری به سهمیه مناطق است که بر اساس محل سکونت یا محل تحصیل فرد مشخص می شود . اکثریت افراد دارای سهمیه مناطق هستند و بیشترین تعداد داوطلبان به سهمیه منطقه 2 اختصاص دارد. بر اساس تقسیمات کشوری تعدادی از شهر ها و مناطق به منطقه 1 و 2و 3 اطلاق می شود .

سهمیه کدام منطقه بهتر است ؟

گاهی اوقات خیلی از داوطلبان برای بهره مندی از سهمیه خاصی از مناطق محل تحصیل یا سکونت خود را تغییر می دهند اما جالب است بدانید که تفاوت زیادی با هم ندارد . بیشترین ظرفیت ها برای سهمیه منطقه 2 است اما تعداد داوطلبان زیادی هم دارد . سهمیه منطقه 1 حدودا یک چهارم کل سهمیه مناطق است و سهمیه منطقه 3 رتبه در سهمیه را خیلی کاهش می دهد. به طور مثال اگر فردی جزو سهمیه منطقه 3 باشد و رتبه کشوری او 1000شده باشد رتبه او در سهمیه حدودا 70 می شود اما 70 سهمیه منطقه 3 با منطقه 1و2 اصلا قابل مقایسه نیست چرا که تعداد افراد منطقه 3 کمتر هستند و ظرفیت کمتری به آنان اختصاص دارد برای همین رتبه 70 منطقه 3 با رتبه 700 منطقه 1و2 برابری می کند.

 

سهمیه منطقه 1 شامل چه شهرهایی می شود ؟

البته می توانید از مدرسه محل تحصیل خود منطقه خود را جویا شوید اما مناطق 19 گانه تهران + مناطق مرفه شهرهای بزرگ و مادر جز منطقه 1 به حساب می آیند و

سهمیه منطقه 2شامل چه شهرهایی می شود ؟

این سهمیه شامل منطقه 20 به بعد تهران ، شهرهای کوچک و اکثر شهرستان های ایران است . بیشترین ظرفیت به سهمیه منطقه 2 اختصاص دارد و بیشترین تعداد شرکت کننده را هم دارد و معمولا به نسبت سهمیه منطقه 1 قوبلی های بهتری دارد .

سهمیه منطقه 3 شامل چه شهرهایی می شود ؟

روستاها و شهره ای کوچک و دور  که معمولا امکانات رفاهی کمتری نیز دارد جز منطقه 3 و منطقه محروم به حساب می آید . تصور عموم بر این است که این سهمیه بهترین قبولی را دارد اما چنین نیست شاید رتبه در منطقه به نسبت رتبه کشوری خیلی تغییر کند اما در بین مناطق منطقه 3 سخت ترین قبولی ها را دارد .

سهمیه مناطق برای چه دوره هایی قابل استفاده است ؟

سهمیه مناطق برای تمامی دوره های ارائه شده توسط سازمان سنجش اعم از شبانه ، روزانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، ازاد ، پردیس و … قابل استفاده است و هر داوطلب در ردیف سهمیه خود سنجیده می شود علاوه براین برای رشته های بدون کنکور هم سهمیه مناطق محاسبه می شود که هر فرد در ردیف معدل سهمیه خود سنجیده شود نه با کل کشور .

 

*حتی افرادی که دارای سهمیه ایثارگران هستند نیز می توانند در صورت تمایل از سهمیه خود استفاده نکنند و جز سهمیه مناطق محسوب شوند .

سهمیه ها در کنکور سراسری

تعهد خدمت در سهمیه مناطق :

افرادی که از سهمیه مناطق استفاده می کنند اگر در دوره روزانه پذیرفته شوند پس از پایان دوره تحصیلات کارشناسی باید دوره خدمت خود را بگذرانند . که شامل این است که داوطلبان منطقه 1 ، یک برابر مدت تحصیل و داوطلبان سهمیه منطقه 2و3 ، دو برابر مدت تحصیل خود را باید به دولت خدمت کنند . اما این تعهد خدمت شامل دوره هایی که پرداخت شهریه دارند نمی شود .

سهمیه ایثارگران :

یک سهمیه بسیار موثر در کنکور سراسری و در انتخاب رشته دانشگاه آزاد است اما جالب است بدونید که این افراد با رقبای خود سنجیده می شوند و به طور کامل از داوطلبان سهمیه مناطق جدا می شوند برای همین داوطلبان دارای سهمیه مناطق با خیال راحت به مطالعه خودشون ادامه بدهند چون سهمیه ایثارگران تاثیری در قبولی آنها ندارد و این باور اشتباه که بچه های دارای سهمیه ظرفیت بچه های آزاد را گرفته اند باید دور ریخته شود .

تفاوت قبولی سهمیه ایثارگران با قبولی سهمیه آزاد :

شاید باورتون نشه اما بچه های سهمیه ایثارگران سخت تر قبول می شوند رتبه 3000سهمیه ایثارگران با رتبه 3000مناطق اصلا قابل مقایسه نیست و جالبه بدونید که 3000ایثارگران سخت از 3000منطقه 3 قبول می شه چرا که تعداد شرکت کنندگان کمتری دارند و ظرفیت کمتری دارند برای همین فقط رتبه های زیر 1000سهمیه ایثارگران می توانند به قبولی خاص خود امیدوار باشند . تنها تفاوت بچه های سهمیه ایثارگران در این است که برای کسب رتبه عالی نیازی به میانگین درصد های بالا ندارند چون تعداد شرکت کنندگان کمتری دارند اما قبولی سخت تری دارند .

آیا از سهمیه ایثارگران استفاده کنم ؟

شاید با خودتون بگید خوب معلومه کسی که سهمیه داره باید ازش استفاده کنه بله برای رشته ریاضی و انسانی وجود سهمیه خیلی خوبه اما در رشته تجربی کمی داستان متفاوته . به دلیل تعداد بالای شرکت کنندگان در رشته تجربی اگر شما داوطلب پر تلاشی باشی سهمیه بهت خیلی کمک می کنه اما اگر قرار باشه رتبه های نجومی کسب کنی و خیلی درس نمی خونی سهمیه بدتر تو رو عقب می اندازه رتبه 10 هزار مناطق می تونه باز پیرا پزشکی در دانشگاه های دولتی شهرستان قبول بشه اما 10 هزار سهمیه ایثارگران باید به پیام نور و دانشگاه های آزاد شهرستان فکر کنه .

سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه سیل زدگان و زلزله زدگان :

متاسفانه در کشور ما به دلیل بلایای طبیعی خساراتی به برخی از شهرها و استان ها وارد شده است برای همین برای داوطلبان بومی این شهر ها سهمیه ای مازاد در نظر گرفته شده است که شامل داوطلبان بومی همان منطقه سیل زده یا زلزله است به طور مثال اگر فردی از استان کرمانشاه که جز مناطق زلزله زده است انتخاب رشته کند سهمیه ای برای او در دانشگاه تهران در نظر گرفته نمی شود بلکه این سهمیه برای خود دانشگاه های کرمانشاه یا شهرهای اطراف است .

سهمیه سیل زدگان در سال 98 و بعد از زلزله کرمانشاه تصویب شد و فقط مخصوص داوطلبان بومی این استان است . و 5% ظرفیت رشته های روزانه به وصورت مازاد در اختیار این داوطلبان قرار می گیرد . تمامی شرایط و ضوابط سهمیه سیل زدگان اعم از تعهد خدمت و نحوه تخصیص ظرفیت مانند سمهیه مناطق است . مدت زمان تخصیص این سهمیه 3سال است که از سال 98 شروع شده است و قابلیت انتقال و یه جابه جایی برای پذیرفته شدگان این سهمیه وجود ندارد .

سهمیه مناطق محروم :

براساس مصوبه برنامه ریزی آموزشی کنکور سراسری در سال 1372 40% ظرفیت مازاد دانشگاه های بومی شهرهای ایلام ، بوشهر ، چهارمحال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، کردستان ، کرمانشاه ، کهکیلویه و بویر احمد لرستان  و هرمزگان به داوطلبان بومی این مناطق تعلق می گیرد که یک جدول کد رشته های ارائه شده ویژه داطلبان بومی مناطق محروم در دفترچه کد رشته های انتخاب رشته آزمون سراسری دارند و این سهمیه فقط شامل رشت های سراسری است.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

5/5 - (6 امتیاز)