فرم انتخاب رشته کنکور

فرم انتخاب رشته کنکور

در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری یک فرم خام اولیه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد که کد رشته های انتخابی خود را باید در آن ثبت کنند و سپس کد رشته های این فرم را در سایت سازمان سنجش و یا دانشگاه آزاد وارد نمایند. در ادامه درباره فرم انتخاب رشته کنکور که اهمیت بالایی در انتخاب رشته دارد، با هم صحبت می کنیم.

فرم خام انتخاب رشته کنکور چیست؟

فرم انتخاب رشته یک برگه با چند ستون می باشد که برای وارد کردن انتخاب های داوطلب در زمان انتخاب رشته کنکور مورد استفاده قرار می گیرد که باید در این فرم دانش آموز همراه با مشاور انتخاب رشته خود به الویت بندی انتخاب ها بپردازد.

ترتیب وارد کردن انتخاب های شهر و رشته و دانشگاه در قبولی شما بسیار موثر است. برای همین باید در وارد کردن انتخاب های خود  بسیار دقت کنید. چرا که اگر انتخاب 23و22 شما جا به جا شود، تمامی نتیجه قبولی شما متفاوت خواهد بود. در اصل ضرورت آگاهی از فرم انتخاب رشته کنکور در الویت بندی انتخاب ها می باشد.

فرم پیش نویس انتخاب رشته

برگه انتخاب رشته کنکور سراسری

از دفترچه شماره 2 سازمان سنجش انتخاب های خود را الویت بندی کنید و در برگه پیش نویس وارد نمایید. این برگه دارای 3ستون می باشد که شامل ردیف که در الویت بندی نقش دارد، نام رشته و دانشگاه و کد رشته انتخابی که شامل یک عدد 5 رقمی می باشد.

در این برگه شما می توانید 150کد رشته محل از میان دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور، غیر انتفاعی و دوره مجازی انتخاب نمایید.

نکته!!!

1- در زمان وارد کرند انتخاب های خود در فرم اینترنتی سازمان سنجش فقط باید کد رشته انتخابی خود را به ترتیب الویت وارد کنید و سپس خود سیستم نام رشته و شهر و دانشگاه مورد نظر را برای شما نمایش می دهد.

2- در دو سال اخیر  از میان 150 انتخابی که دارید، رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را نیز باید در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری وارد نمایید.

برگه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

برگه پیش نویس انتخاب رشته دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری جداگانه است. و شامل 100کد رشته محل می باشد و تفاوت آن با کنکور سراسری در این است که دارای 4 ستون می باشد. چرا که در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد علاوه بر الویت بندی رشته ها که در قبولی کنکور تاثیر دارد و نام دانشگاه و رشته، باید کد دانشگاه که یک کد 3 رقمی می باشد را علاوه بر کد 5 رقمی رشته وارد نمایید.

نکته!!!

در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد هر واحد دانشگاه آزاد یک کد سه رقمی دارد. مثلا واحد علوم تحقیقات کد 123 را از آن خود کرده است. و نکته قابل توجه این است که کد رشته یک رشته و گرایش خاص در تمامی دانشگاه و شهرها یکی می باشد. مثلا کد رشته مدیریت مالی 21245 می باشد و این کد در تمامی دانشگاه ها ثابت است.

یعنی اگر می خواهید رشته مدیریت مالی در علوم تحقیقات را وارد کنید باید کد ثابت 21245 را بزنید و سپس کد واحد دانشگاه یعنی 123 را در فرم خود انتخاب نمایید.

در صورتی که در دانشگاه سراسری تمامی کد رشته از هم متمایز ومتفاوت می باشند. اما در دانشگاه آزاد اینچنین نیست و در زمان انتخاب رشته باید به آن توجه کرد.

  مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد

فرم های خام انتخاب رشته بدون کنکور

علاوه بر انتخاب رشته با کنکور سراسری و آزاد، فرم انتخاب رشته های بدون آزمون نیز جداگانه می باشد که هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد فرم های بدون آزمون با فرم های با آزمون یکسان هستند با این تفاوت که تعداد انتخاب های بدون آزمون کمتر از رشته های با کنکور می باشد.

برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری یک فرم انتخاب رشته با 100انتخاب و برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد یک فرم انتخاب رشته با 20 الویت در دست خواهید داشت.

فرم پیش نویس انتخاب رشته

برای آنکه انتخاب رشته شما در سایت های دانشگاه های سراسری و اژاد ثبت شود باید انتخاب رشته نهایی شده خود را در فرم های اینترنتی انتخاب رشته وارد نمایید. اما در انتهاب دفترچه انتخاب رشته کنکور یک فرم پیش نویس انتخاب رشته آورده شده است که در ابتدا بهتر است انتخاب رشته خود را در این برگه پیش نویس مکتوب نمایید.

ضرورت تکمیل فرم پبش نویس انتخاب رشته چیست؟

ضرورت انتخاب این فرم این است که بهتر است قبل از وارد کردن کد رشته ها در سایت های سنجش و دانشگاه آزاد ابتدا انتخاب های نهایی شده خود را در یک برگه خام انتخاب رشته وارد نمایید تا بتوانید بهتر و راحت تر الویت بندی خود را انجام دهید.

این کار دقت و نظم شما را افزایش می دهد و امکان اشتباه در انتخاب رشته تا حد زیادی کاهش می دهد.

نحوه تهیه فرم انتخاب رشته کنکور

معمولا این برگه پیش نویس در انتهای دفترچه انتخاب رشته قرار دارد. اما اگر شما در زمان انتخاب رشته به مشاور درسی مراجعه نمایید این فرم ها را در اختیار شما قرار می دهند و انتخاب های شما را در فرم پیش نویس وارد می کنند تا بتوانید به راحتی آن را در سایت وارد نمایید.

انتخاب رشته دکتر پرتوی

1.8/5 - (6 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *