مردودی در انتخاب رشته چیست؟

مردودی در انتخاب رشته

زمانی که نتیجه انتخاب رشته توسط سازمان سنجش اعلام می شود، برخی از داوطلبان آزمون سراسری با کلمه مردود در نتیجه انتخاب رشته خود مواجه می شوند. مردودی در انتخاب رشته به دلیل انتخاب اشتباه و یا نا آگاهی از شرایط انتخاب رشته رخ می دهد. برای همین در این مقاله قصد داریم تا عواملی که موجب می شود تا در انتخاب رشته خود مردود شوید شوید را بررسی کنیم  تا از قوانین آن آگاه شوید و در انتخاب رشته کنکور سراسری خود آگاهانه عمل کنید.

مردودی در انتخاب رشته چیست؟

مردود

زمانی که شما فرم انتخاب رشته خود را از روی کد رشته های دفترچه سازمان سنجش تکمیل می کنید و وارد سایت سنجش می کنید؛ بعد از بررسی هایی که توسط سازمان سنجش انجام می شود، نتیجه نهایی انتخاب رشته شما در سامانه قرار می گیرد. افرادی که رتبه علمی انها مناسب با رشته هایی که انتخاب کرده اند نبوده است، نتواسنته اند نتیجه قبولی بگیرند و با کلمه مردود در بخش نتیجه نهایی مواجه می شوند.حال می خواهیم نکاتی را آموزش دهیم تا بتوانید یک انتخاب رشته خوب و اصولی داشته باشید تا به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود برسید.

چه عواملی موجب مردودی در انتخاب رشته می شوند؟

معمولا انتخاب رشته قوانینی دارد که اگر رعایت نشود می تواند موجب محرومیت شما در ثبت نام دانشگاه شوید و حتی مجبور شوید که یک سال دگیر در کنکور سراسری شرکت کنید. برای جلوگیری از مرودیت در انتخاب رشته باید عوامل زیر را در نظر بگیرید.

1- در زمان انتخاب رشته به رتبه خود توجه کنید

درست است که انتخاب رشته اصولی باید بر اساس علاقه صورت بگیرد. اما اگر می خواهید که حتما نتیجه قبولی را دریافت کنید بهتر است که انتخاب رشته شما شامل 30%انتخاب های خوش بینانه که علاقه بسیار به آنها دارید، باشد و 50%انتخاب رشته شما کد رشته هایی باشد که علاوه بر علاقه در آنها شانس قبولی دارید و 20% پایانی انتخاب رشته شما باید شامل دانشگاه ها و رشته هایی باشد که مطمئن باشید شانس قبولی خیلی خیلی بالایی در انها دارید.

2- کد رشته های قطعی را در دوره های غیر روزانه انتخاب کنید

اگر می خواهید انتخاب های قطعی آخر خود را در فرم انتخاب رشته وارد نمایید، در ابتدا باید حواستان به دوره انتخابی خود باشد. مثلا اگر می خواهید 100% قبول شوید بهتر است دوره روزانه رشته ها و شهرهایی که علاقه ندارید را انتخاب نکنید تا محرومیت از کنکور روزانه سال بعد داشته باشید.

بهتر است انتخاب های قطعی شما برای جلوگیری از مردودی در انتخاب رشته شامل دوره های غیر انتفاعی و پیام نور .. باشد تا در صورت قبولی اگر اقدامی برای ثبت نام در دانشگاه ننمودید، دچار محرومیت از کنکور روزانه سال بعد نشوید.

3- مردودی برای علاقه مندان به پزشکی

خیلی از داوطلبان رشته تجربی فقط به رشته پزشکی علاقه دارند وهمین امر موجب می شود که در انتخاب رشته خود فقط کد رشته های پزشکی را وارد نمایند و همین امر موجب مردودی در انتخاب رشته می شود. برای همین انتخاب رشته اصولی این است که در پایان چندین کد رشته ای که شانس قبولی بالا دارند را انتخاب کنند که اگر هم قبول شدند و نرفتند دچار مشکل نشوند.

4- مردودی برای علاقه مندان به دوره روزانه

دانش آموزان بسیاری هم هستند که فقط می خواهند در دوره روزانه قبول شوند. اما رتبه آنها به دوره روزانه تطابق ندارد. برای همین موضوع در ابتدا در زمان انتخاب رشته به هیچ عنوان راضی به انتخاب دوره های دگیر مثل پیام نور و شبانه و غیر انتفاعی نمی شوند. اما با کلمه مردود در زمان اعلام نتایج مواجه می شوند. توصیه می شود این افراد هم در پایان انتخاب رشته چند کد رشته با قبولی بالا انتخاب کنند.

افرادی که نتیجه مردودی در انتخاب رشته دریافت میکنند چه اتفاقی برایشان می افتد؟

متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری به دلیل انتخاب اشتباه، برای ورود به دانشگاه مردود می شوند. اما این دسته از دانش اموزان نمی توانند در کنکور ان سال شرکت کنند. و تنها راه حل آنها شرکت در رشته های بدون کنکور می باشد. البته اگر فرصت انتخاب رشته آن نیز به پایان نرسیده باشد و در غیر این صورت باید برای نیمسال دوم رشته های بدون کنکور اقدام نمایند.

کارنامه سبز و مردودی در انتخاب رشته

افرادی که نتیجه انتخاب رشته آنها مردودی می شود؛ برای آنها کارنامه سبزی نیز منتشر نمی شود چرا که در هیچ کدام از رشته هایی که در فرم خود وارد کرده اند؛ظرفیت ورود وجود نداشته است. برای همین کارنامه سبز هم تاثیری برای این افراد ندارد.

انتخاب رشته بدون کنکور تنها راه حل موجود

اگر در رشته و دانشگاه های انتخابی خود پذیرفته نشده اید و نمی خواهید که یک سال دگیر در کنکور شرکت کنید، تنها راه حل انتخاب رشته از بین رشته های بدون کنکور می باشد که باید برای نیمسال دوم و ورودی بهمن ماه اقدام نمایید. اگر رشته هایی که در دفترچه بدون کنکور وجود دارد، مورد قبول شما نمی باشد چاره ای جز شرکت در کنکور سال بعد ندارید.

چگونه یک انتخاب رشته اصولی داشته باشیم؟

انتخاب رشته اصولی

اگر می خواهید که حتما در یک رشته مورد نظر وارد دانشگاه شوید باید انتخاب رشته اصولی داشته باشید. برای اینکار در ابتدا باید رشته های مورد علاقه خود را لیست کنید. دور ه ها و دانشگاه ها و شهره ای خود را نیز به ترتیب الویت بنویسید و سپس با مشاور انتخاب رشته خود مشورت کنید و به نحوی الویت بندی های خود را بچییند که علاوه برآنکه انتخاب رشته شما شامل علاقه مندی های شما باشد، شانس قبولی بالایی نیز برای آن وجود داشته باشد.

برای داشتن یک انتخاب رشته مطمئن که بتوانید حتما در دانشگاه پذیرفته شوید باید با یک مشاور مطمئن مشورت کنید و از بین 150 انتخاب خود حتما 20 انتخاب خود را با شانس قبولی 100% وارد فرم انتخاب رشته نمایید.

مردودی در دانشگاه سراسری و آزاد

قانون مردودی هم در انتخاب رشته دانشگاه سراسری مصداق دارد و هم برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد. برای همین است که موضوع انتخاب رشته و استفاده از یک مشاور کاربلد و حرفه ای بسیار توصیه می شود. همچنین مردودی در انتخاب رشته برای رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد هم اتفاق می افتد.

اعتراض به مردودی در انتخاب رشته

بعد از اعلام نتابج اگر مردود شده بودید؛ می توانید به نتیجه قبولی خود اعتراض بزنید و برای اینکار باید وارد سایت سازمان سنجش بشوید و اطلاعات خود را وارد نمایید و در خواست خود را مطرح نمایید تا به آن رسیدگی شود و سپس از طریق سایت سنجش می توانید نتیجه خود را پیگیری نمایید.برای اینکا وارد وارد بخش درخواست سایت سنجش بشوید و پس از تایید اطلاعات درخواست خود را مطرح و ارسال نمایید البته طبق تجربه معمولا اعتراض ها اگر به دلیل ناهمخوانی بین رتبه شما و نحوه انتخاب رشته و کد رشته هایی که وارد کرده اید باشد؛ معمولا موثر واقع نمی شود. و باید یا به سال بعد و یا رشته های بدون کنکور فکر کنید.

برای یک انتخاب رشته خوب و اصولی که بتوانید با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید به یک نیجه دلخواه برسید، حتما از یک مشاور متخصص و با تجربه کمک بگیرید. دکتر پرتوی تنها مشاوری در تهران هستند که تمامی مراحل انتخاب رشته را به دلیل اهمیت بالایی که دارد، خودشان انجام می دهند. و اینکار را به دست افراد دانشجو و بدون سابقه نمی سپارند. 

 

انتخاب رشته

4.4/5 - (5 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *