معدل نهم برای رشته تجربی

معدل لازم برای رشته تجربی

رشته تجربی طرفداران زیادی دارد. اما خیلی از علاقه مندان به این رشته نمی توانند در سال دهم وارد رشته تجربی شوند. ظرفیت محدود مدارس و همچنین شرط معدل برای ورود به رشته تجربی کار را برای دانش آموزان پایه نهم سخت می کند. درست است که علاقه کافی و استعداد لازم برای موفقیت در رشته تجربی لازم است اما نمره و معدل، لازمه ورود به رشته های تحصیلی در پایه دهم می باشد. از این رو باید معدل نهم برای رشته تجربی را در امتحانات ترم دوم که نهایی می باشد کسب کنید تا شانس ورود به این رشته را داشته باشید.

معدل، شرط ورود به رشته تجربی

معمولا در قوانین آموزش و پرورش معدل بالای 14 می تواند وارد رشته تجربی شود اما در عمل فقط دانش آموزانی که معدل بالای 19 کسب کرده اند در این رشته مشغول به تحصیل هستند. هر چند که نمره و معدل ملاک خوبی برای انتخاب آینده تحصیلی و شغلی نیست اما نباید قوانین را نیز نادیده گرفت.

از آنجایی که در هر منطقه رشته تجربی سهمیه مخصوصی دارد. و طرفداران این رشته از میزان ظرفیت مدارس بیشتر است بنابراین جای ریسک وجود ندارد و اولویت رشته تجربی با افرادی است که معدل بالاتری دارند. برای آنکه بتوانید با اطمینان خاطر بالا در رشته تجربی پذیرفته شوید باید معدل بالای 19 کسب کنید.

حتی جالب است بدانید که در برخی از شهر های کوچک به دلیل محدودیت بیش از حد ظرفیت برای ورود به هر رشته فقط دانش آموزانی که موفق به کسب معدل 20 شده اند می توانند در سال دهم رشته علوم تجربی را انتخاب کنند.

نمره برای انتخاب رشته نهم

حداقل نمره برای انتخاب رشته تجربی

خیلی از دانش آموزان در سال های قبل معدل خوبی را به دست آورده اند اما از ورود آنها به رشته تجربی منع شده است!!! فکر می کنید چرا؟؟

علاوه بر معدل کل دانش آموزان در پایه نهم و تاثیر معدل پایه هشتم و هفتم، نمرات درس علوم و ریاضی نیز بسیار اهمیت دارد. اگر دانش آموزی مجموع نمرات درس علوم و ریاضی در سال های هفتم و هشتم و نهم کمتر از 42 با ضریب 3 شده باشد، اجازه انتخاب رشته تجربی را ندارد.

یعنی اگر می خواهید در رشته تجربی به راحتی انتخاب رشته کنید باید نمره درس ریاضی  و علوم در امتحانات پایانی حداقل 18 باشد و بهتر است در امتحانات نهایی سال نهم به دلیل آنکه ضریب بالاتری دارد به نمره 19 به بالا فکر کنید.

بنابراین علاوه بر معدل برای رشته تجربی، نمرات درس علوم و ریاضی در سال های هفتم تا نهم نیز اهمیت دارد. اما خبر خوش برای آن دسته از دانش آموزانی که در سال هفتم و هشتم نتوانسته اند نمره خوبی کسب کنند؛ این است که نمره سال نهم با ضریب 3 و نمرات هفتم و هشتم با ضریب 1 محاسبه می گردد و تاثیر خیلی کمتری از سال نهم دارد.

 

  برنامه ریزی دوازدهم تجربی
قوانین نمره و معدل برای انتخاب رشته تجربی نهم
حداقل معدل 14
حداقل نمره ریاضی 13
حداقل نمره علوم 14
حداقل نمره و معدل لازم (آنچه در واقعیت اتفاق می افتد)
حداقل معدل 19
نمره ریاضی 18
نمره علوم 19

نکته !!!

بهتر است برای انتخاب رشته خود به هیچ عنوان به نظر والدین، دوستان، شناخت های سطحی و نمره و… توجه نکنید . انتخاب رشته یعنی انتخاب آینده. مسلما اگر انتخاب خوبی داشته باشید می توانید هم در کنکور و هم در دانشگاه و هم در بازار کار به موفقیت برسید. بنابراین بهتر است در ابتدا خود را کامل و دقیق بشناسید و سپس برای آن رشته تلاش کنید تا بتوانید معدل و نمره لازم برای ورود به رشته مورد علاقه خود کسب کنید.

  برای انتخاب رشته نهم باید چه نمره هایی کسب کنم؟

چگونه به معدل بالای 19 در سال نهم دست پیدا کنیم؟

مسلما روش های مطالعه تاثیر بسیار زیادی در کسب معدل بالا دارد. دانش آموز باید بتواند با یک برنامه ریزی دقیق و حرفه ای به مطالعه بپردازد. همچنین روش های مطالعه صحیح و اصولی را رعایت کند. این روش ها عبارتند از :

1-روش شکست زمان

در این روش دانش آموز باید تعداد صفحات مطالعه خود را با زمان هماهنگ کند تا دچار حواسپرتی در مطالعه نشود

2-روش خلا ذهنی

در این روش داوطلب باید بدون نگاه کردن به مطالب کتاب و جزوه نکات مهم را به خاطر آورد تا متوجع مشکلات خود شود و دوباره به مطالعه آنها بپردازد.

3-ردپا گذاری

این روش یعنی ایجاد ردپا از بخش های به هم پیوسته کتاب درسی تا در زمان مرور بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب کتاب درسی را مرور کنید.

4-شبیه سازی امتحان نهایی

استفاده از آزمون های نهای سال های گذشته با استاندارد سازی فضای مطالعه و امتحان که موجب کاهش استرس داوطلبان می شود. اینکار می تواند نقاظ ضعف دانش آموز را نشان دهد و داوطلب می تواند تا فرصت دارد به رفع اشکال بپردازد.

علاوه بر تمامی اینها استفاده از مشاوره و برنامه ریزی، پیگیری و پشتیبانی و جزوان و نمونه سوالات و همچنین معلم خصوصی و کتاب های کمک آموزشی مناسب می تواند بسیار موثر واقع شود .

رشته تجربی

چه افرادی برای رشته تجربی مناسب هستند؟

مسلما خیلی از دانش آموزانی که وارد رشته تجربی در دبیرستان می شوند برای این رشته مناسب نیستند. آمار پشت کنکوری های این رشته، بیکاری و .. نشان دهنده این است که انتخاب رشته اشتباه در سال نهم بسیار اتفاق می افتد.

 

قبل از انتخاب رشته باید بدانیم که افرادی که می خواهند در رشته تجربی تحصیلی کنند، باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند به موفقیت برسند. این ویژگی ها عبارتند از:

1- دارای روحیه سخت کوشی و تلاش

2- دارای  روحیه سرسختی

3- علاقه مندی به کاوش و مطالعه

4- وجود حس همدلی بالا

5- داشتن روابط اجتماعی مناسب

6- عدم داشتن روحیه قدرت و رهبری

7- دارای نظم ذهنی بسیار بالا

8- واقع گرایی و منطقی بودن

مسلما افرادی که  زود احساسی می شوند، در تصمیم گیری های خودشان از منطق استفاده نمی کنند. سرسخت نیستند و علاقه ای به کاوش ندارند، دارای روحیه قدرت و رهبری بالا هستند و نمی توانند نظم ذهنی و محیطی بالا داشته باشند و درون گرا هستند اصلا برای ورود به رشته های تجربی مناسب نیستند.

  مشاوره انتخاب رشته نهم در غرب تهران

چگونه بتوانیم روحیات خود را در زمان انتخاب رشته بشناسیم؟

 

دانش آموزان و خانواده های هوشمند و آگاه قبل از هر گونه اقدامی برای کامل کردن فرم الویت های انتخاب رشته، ویژگی های دانش آموز را می سنجند. تا ببیند که علاقه مندی های ناخودآگاه دانش آموز و استعداد های او برای ورود به چه رشته ای در بیرستان و در دانشگاه مناسب است و سپس اقدام به الویت بندی رشته می کنند.

اینکار باید توسط متخصص روانشناس صورت پذیرد و به صورت تخصصی بررسی شود . اگر می خواهید با روانشناس ما در ارتباط باشید می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

انتخاب رشته نهم

 

 

3.2/5 - (6 امتیاز)
1 پاسخ
  1. sasa
    sasa گفته:

    سلام خسته نباشيد
    من هفتم نوبت اول 19/79 شدم نوبت دوم19/5 رياضى و علوم نوبت اول بالاى 19 نوبت دوم هر دو 15
    هشتم نوبت اول19/71 علوم18 و رياضى17 نوبت دوم معدل 20 علوم و رياضى بالاى 19
    نهم نوبت اول معدل 20 شدم علوم ورياضى بالاى 19
    اگه نوبت دومم خوب بدم ميتونم برم تجربى؟؟

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *