مقابله با اضطراب امتحان در نهمی ها

اضطراب امتحان در نهمی ها

چرا اضطراب در پایه نهم اهمیت دارد ؟ آیا برای درمان اضطراب بچه ها در ورود به دبیرستان باید چاره ای اندیشید؟ افت تحصیلی در دوره دوم دبیرستان با اضطراب چه رابطه ای دارد ؟ در این مقاله می خواهیم راجع به اضطراب امتحان در نهمی ها صحبت کنیم و بگوییم آیا استرس و اضطراب تاثیری بر ورود به پایه دوم متوسطه و بر انتخاب رشته دانش آموزان نهم دارد یا خیر ؟

استرس چیست ؟

استرس و اضطراب پدیده ای شایع است و از خردسالی شروع شده و تا پیری ما را در گیر می کند هر فردی با هر موقعیتی در طول روز با این پدیده مواجه است . اما سوال اصلی اینجا است که آیا این اضطراب خوب است یا خیر ؟

استرس به صورت منحنی برعکس است. نبود آن ضرر ها و زیان هایی را به دنبال دارد و بر عکس زیاد بودن آن نیز مضر است برای همین موضوع باید در حد متوسط و کنترل شده باشد.

دقیقا منحنی اضطراب به شکل زیر است زمانی که استرس و اضطراب صفر باشد عملکرد هم صفر است اما در میانه عملکرد بالاترین میزان خود را دارد

نمودار استرس

 

تفاوت استرس و اضطراب در چیست ؟

متاسفانه خیلی ها استرس و اضطراب را یکی می دانند اما این دو با هم کاملا متفاوت هستند . استرس پدیده ای است که بدون علت خاصی پدیدار می شود اما اضطراب به دلیل یک موضوع مشخص اتفاق می افتد .معمولا حالتی که دانش آموز در زمان امتحانات تجربه می کند اضطراب است که ناشی از ترس از یک موضوع بیرونی مانند امتحان و یا جلسه امتحان است. برای همین در ابتدا باید مضوع ترس و علت ترس مشخص شود و سپس به درمان آن پرداخت.

اضطراب امتحان و راه های مقابله با آن

اضطراب امتحان یکی از اضطراب های اساسی برای دانش آموزان به ویژه پایه نهم است چرا که در سال تحصیلی نهم اتفاق های مهمی روی می دهد از یک سمت دانش آموز با مهم ترین رخداد تحصیلی خود مواجه است انتخاب رشته نهم و از سوی دیگر خیلی از بچه ها شوق رسیدن به مدارس برتر تیزهوشان و نمونه دولتی را دارند .

برای همین موضوع پیدا شدن رگه هایی از یک اضطراب مشخص کاملا طبیعی است . برای همین باید با این اضطراب مخرب مقابله کرد .

اضطراب امتحان در نهمی

نشانه های اضطراب امتحان

اگر به عنوان پدر و مادر می خواهید نشانه های اضطرب امتحان را در فرزند خود بیابید و در صدد برطرف کردن آن باشید نشانه های آن را دنبال کنید .

نشانه های جسمی : شامل عرق کردن کف دست ها ، تپش قلب ، افت فشار ، لرز، بی قراری ، جویدن ناخن ، رفت های کندن پوست و مو ، تکان دادن دست و پا

نشانه های روانی : برای تشخیص نشانه های روانی که به اصطلاح نشانه های پنهان هم گفته می شود باید تست اضطراب از بچه ها گرفته شود که در ادامه به صورت رایگان می توانید از این تست استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید : راه های رفع خستگی در هنگام مطالعه

 

راه های مقابله با اضطراب امتحان

ایجاد احساس آرامش و امنیت قبل از هر آزمون: برای ایجاد این احساس در دانش آموز باید با یک موسیقی آرامش بخش یک محیط امن از امتحان را در ذهن او ایجاد کرد تا در جلسه امتحان این موقعیت در ذهن او تداعی شود

ایجاد تجربه برای هر آزمون : در روانشناسی جمله معروفی وجود دارد که وقایع تا زمانی که جز تجارب ما نشده باشند اضطراب زا هستند برای همین موضوع در دانش آموزان پایه نهم باید تجربه آزمون ایجاد کرد که این کار حتما باید زیر نظر یک روانشناس صورت گیرد .

ایجاد هدفمندی : معمولا بچه ها و دانش آموزان در این سن تصویر روشنی از آینده خود ندارند برای همین ترس از آینده و اینکه چه کاری انجام دهند یا رویا پردازی های بیش از حد باعث ایجاد ترس و اضطراب می شود پس در درجه اول باید برای آنان حس هدفمندی ایجاد کرد .

ایجاد احساس مسئولیت پذیری : وقتی یک دانش آموزی در مقطع نهم برنامه ریزی ، مدیریت زمان و …. را آموزش ببیند و به کار بندد می تواند احساس مسئولیت داشته باشد این حس مسئولیت حس اضطراب را از بین می برد .

اضطراب امتحان در نهمی

در ادامه می توانید از تست اضطراب کتل استفاده نمایید و میزان اضطراب دانش آموزان پایه نهم را بسنجید .

روش نمره دهی به این آزمون این است که در مقابل هر گزاره یک نمره قرار دهید . میزان نمره ها از 0 تا 3 می باشد .

 

نام :…………….                              نام خانوادگی:………………..                              سن:……………………..

 

سوالات اصلا کمی متوسط و گاهی شدید و همیشه
گزگز شدن و مور مور شدن
احساس داغی در بدن
لرزش در پاها
نداشتن آرامش
ترس از وقوع حادثه بد
سرگیجه و منگی
تپش قلب و نفس نفس
گیجی
وحشت زدگی
عصبانیت
احساس خفگی
لرزش دست
لرزش بدن
از دست دادن کنترل
به سختی نفس کشیدن
ترش از مردن
ترسیدن
دل درد
از حال رفتن
سرخ شدن
عرق کردن

رفع اضطراب امتحان در دانش آموزان

اضطراب یک موضوع روانشناختی می باشد. مسلما شناخت و درمان آن باید توسط مشاور متخصص صورت پذیرد. از این رو اگر می خواهید که مشکلات شما در زمان امتحانات برطرف شود و بتوانید در مقابله با اضطراب امتحان در نهمی ها پیروز باشید؛ می توانید با جلسات مشاوره روانشناسی زیر نظر روانشناس متخصص این موضوع را برطرف نمایید. از این رو می توانید فرم زیر را تکمیل نمایید.

امیدوارم با این راهکار ها بتوانید اضطراب امتحان در نهمی ها را کم کنید . برای دریافت مشاوره پایه نهم در زمینه تحصیلی یا انتخاب رشته یا مدارس نمونه دولتی یا تیز هوشان فرم زیر را پر نمایید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند .

 

معرفی خدمات مرکز رتبه شو

فرم مشاوره رایگان

4.7/5 - (76 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *