مهارت هایی برای فراموش نکردن دروس

اگر شما هم جزو دانش آموزانی هستید که دروس را به سرعت فراموش میکنید همراه ما باشید تا مهارت هایی برای فراموش نکردن دروس را به شما بگوییم. در مطالعه و برنامه ریزی یک بخش مطالعه و تست زنی از مباحث رو داریم و یک بحث از مرور مطالب مطالعه شده  . اگر مطالب رو مرور نکنیم بعد از مدتی فراموش می شن برای همین مرور گاهی از مطالعه هم مهم تره می شه برخی از مباحث رو از کنکرو سراسری حذف کرد اما نمی شه یک مطلب رو خوند و روز کنکور متوجه شد که فراموش کردیم . برای همین مرور یک مبحث و درسی که مطالعه شده بسیار مهم تر از مطالعه دروسی هست که هنور اونها رو نخوندیم .

مرور یا دوباره خوانی :

یکی از موضوعات مهم در این است که آیا مرور یعنی دوباره خوانی یا وقتی می خواهم یک درس رو مرور کنم چقدر باید زمان بذارم نکته اصلی در اینه که مرور با دوباره خوانی فرق داره در مرور شما باید به روش خلا ذهنی مطالب رو سعی کنید به یاد بیارید هدف اصلی مرور کردن اینه که مطالب رو به حافظه کوتاه مدت برگردانیم برای همین اصلا نباید از روی کتاب یا جزوه مطالعه شود بلکه باید از حافظه خود کمک بگیرید و بدون نگاه کردن از مطالب آنها را به یاد بیاورید .

روش صحیح مرور کردن :

مرور کردن به خاطر اهمیت بالایی که دارد باید با روش صحیح انجام شود و گرنه اینقدر زمان بر می شود که بعد از چند بار اجرای آن دیگر زمان ندارید و از اجرای آن صرف نظر می کنید برای همین موضوع باید روش صحیح مرور را کاملا آموزش ببینید . مرور یعنی بازگرداندن مطالب فراموش شده یا به حافظه سپرده شده از حافظه بلند مدت به حافظه کوتاه مدت .برای همین بدون نگاه کردن به مطالب باید مطالب مهم که قبلا رد پا گذاری شده را به خاطر بیاورید در مرور لازم نیست که همه مطالب را تکرار کنید بلکه باید فقط مطالب مهم و نکته برداری شده را به یاد آورید . اینکار نشان می دهد که در روز کنکور چه مطالبی به حافظه شما ارجاع داده می شود چه مطالبی فراموش شده و کمک می کند از این اتفاق در روز کنکور پیشگیری کنید و فرصت داشته باشید که مطالب فراموش شده را مجددا مطالعه نمایید .

فقط در صورتی می توانید در مرور به کتاب یا جزوه نگاه کنید که مطلب تحت هیچ شرایطی یاد شما نیاید که یعنی به فراموشی سپرده شده و نیازمند مطالعه مجدد است .که در این مرتبه باید با دقت بیشتر و روش های کدگذاری مطالعه شود .

 

بیشتر بخوانید :تاثیر موسیقی بر یادگیری هنگام درس خواندن

 

از روی چه منابعی باید مطالعه شود ؟

مرور نباید دوباره خوانی از روی کتاب یا جزوه درسی باشد بلکه منبع مطالعاتی شما از روی مرور خلاصه نویسی ها یا رد پاهای ایجاد شده در کتاب درسی است . فراموش نکنید که در مرور فقط باید مطالب مهم را مورد توجه قرار دهید .

مطالب چگونه وارد حافظه می شوند ؟

ما چند نوع حافظه داریم:

حافظه حسی : وقتی برای اولین بار چیزی را می بینیم و یا می شنویم مطالب وارد حافظه حسی ما می شود اگر به این موارد توجه شود مطلب وارد حافظه کوتاه مدت می شود . مطالب در این حافظه بیش از چند ثانیه باقی نمی مانند .

حافظه کوتاه مدت : یکی دیگر از حافظه های ما است این حافظه گنجایش محدودی دارد و روش های کد گذاری برای افزایش گنجایش این حافظه است و نکته مهم دیگر در این است که بعد از چند ساعت مطالب از حافظه کوتاه مدت پاک می شوند مطالب حافظه کوتاه مدت با مرور و تکرار وارد حافظه بلند مدت می شوند .

حافظه بلند مدت : مطالب در این حافظه نامحدود تا آخر عمر باقی می مانند مگر تحت شرایط آسیب و ضربه فرد دچار فراموشی شود اگر مطالب درسی شما وارد این حافظه شود دگیر از یاد شما نمی رود مسئله مهم وارد کردن این مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است که با روش های صحیح مرور اتفاق می افتد .

مهارت هایی برای فراموش نکردن دروس

در چه فاصله های زمانی باید مرور انجام دهیم ؟

منحنی حافظه و مرور را ابینگهوس روانشناس معروف اختراع کرده است و تمامی زندگی خود را بر این مبنا قرار داده طبق این منحنی حافظه مطلبی که مطالعه شده باید تا 24 ساعت بعدی مرور شود . دومین دفعه مرور مطالب در هفته 1 مطالعه است مرورهای بعدی به ترتیب در ماه اول سه ماه اول و شش ماه اول است که با در دست داشتن یک تقویم می توانید این فواصل زمانی را رعایت نمایید .

منحنی زیر منحنی مرور ابینگهوس است که برمبنای یک روز بعد یک هفته بعد و یک ماه بعد شش ماه بعد و یک سال بعد طراحی شده است . در این منحنی مطالب تا 24 ساعت بعد در حافظه شما حضور دارند و همین شکل رو به افول است اگر مطالب را به روش گفته شده مرور کنید طبق نقطه چین ها دوباره مطالب به حافظه شما بر می گردد و تا 7 روز دیگر در حافظه شما قرار دارد در راس 7 روز باید دوباره رد پاهای خود را مرور کنید یعد از آن به همین شکل 1ماه و شش ماه و یک سال و.. را جلو می بریم . برخی از مطالب ممکن است به یک سال نرسد اما با همان مرور 6ماه هم برای همیشه در حافظه شما قرار دارد . فراموش نمی شود .

منحنی مرور ابینگهوس

  • مرور ها از من زمان زیادی می گیرد باید چی کار کنم ؟

اگر شما مرور ها را طبق برنامه انجام دهید و فقط ردپاها را با روش خلا ذهنی پیش ببرید مطمئن باشید که زمان زیادی از شما نمی گیرد .

 

  • برای مرور چه قدر باید زمان بذاریم ؟

مرور در طول روز بستگی به تعداد درس هایی دارد که باید مرور شود دارد اما برای هر درس باید بین 10 الی 15 دقیقه زمان گذاشت و نه بیشتر…

 

  • مرور را در چه زمانی از روز باید انجام دهیم ؟

شب ها قبل از خواب بهترین زمان انجام مرور است چرا که امواج مغزی مغز در آن زمان بسیار فعال است و یادگیری در میزان بالایی قرار دارد .البته صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن هم زمان مناسبی برای مرور است.

 

  • چجوری تاریخ مرور ها رو در یادم نره ؟

اینکه هر درسی رو طبق زمان خودش مرور کنی خیلی خیلی مهمه برای همین موضوع باید در یک تقویم روزهایی که باید درس هات رو مرور کنی رو یادداشت کنی و هر روز طبق اون پیش بری .

 

 چند نکته بسیار بسیار مهم در زمینه مرور :

در بسیاری از مقالات شما با مرور های سه روز و تاریخ های دیگری مواجه می شوید باید در نظر داشت که تنها مرجع رسمی مرور در دنیا روانشناس آلمانی ابینگهوس است و مرور های قطعی یک روز بعد ، یک هفته بعد ، یک ماه بعد ، سه ماه بعد و شش ماه بعد است و هر تاریخ دیگری از اعتبار فاقد است.

نکته مهم بعدی در این است که روش مرور کردن شما بسیار مهم است و فقط باید رد پاها مرور شود

استفاده از روش خلا ذهنی تنها راه مرور مطالب است .

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و مهارت هایی برای فراموش نکردن دروس را یاد گرفته باشید تا بتوانید درس ایتان را به خوبی حفظ کنید.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️