مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد

مهلت انتخاب رشته کنکور

بعد از شرکت در کنکور سراسری در یک فاصله زمانی 30الی 40روزه نتایج اولیه سازمان سنجش اعلام می گردد. که برای هر داوطلب یک کارنامه کنکور سراسری صادر می شود. بر اساس این کارنامه کنکور اگر شما در هر کدام از دوره های دانشگاهی چه با کنکور و چه بدون کنکور، مجاز شده باشید؛ می توانید برای انتاخب رشته اقدام نمایید. اما باید انتخاب رشته شما در مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد باشد. در غیر این صورت اصلا نمی توانید کد رشته های خود را در سایت مربوطه وارد نمایید.

انتخاب رشته چه زمانی است؟

دلیل اصلی شرکت در کنکور برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد علاقه و وارد شدن به دانشگاه است. برای همین پس از اعلام نتایج اولیه در دو الی سه روز بعدی سازمان سنجش دفترچه راهنمای انتخاب رشته را منتشر می کند.

این دفترچه حاوی کد رشته های دانشگاهی و دوره های دانشگاهی است که باید از میان انها به انتخاب بپردازید. و سپس با انتشار دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش  انتخاب رشته آغاز می شود که در بازه زمانی مشخص شده می توانید انتخاب های خود را در سایت سازمان سنجش به نشانی WWW.sanjesh.org وارد نمایید.

زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری

با اینکه کنکور دانشگاه سراسری با کنکور دانشگاه آزاد یکی می باشد. اما زمان انتخاب رشته این دو دانشگاه با هم متفاوت می باشد و انتخاب رشته دانشگاه سراسری معمولا دو الی سه روز بعد از اعلام رتبه های اولیه آغاز می شود. ومعمولا انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور دانشگاه سراسری در یک زمان انجام می شود.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

همانطور که اشاره کردم انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری جدا می باشد و معمولا زمان شروع انتخاب رشته در اواخر مرداد ماه و روزهای پایانی انتخاب رشته سراسری می باشد. معمولا قبل از پایان مهلت انتخاب رشته سراسری، انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی تازه شروع می شود.

  در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد تراز مهم است یا رتبه؟

مهلت انتخاب رشته

در زمان انتخاب رشته فرصت محدودی برای تکمیل فرم انتخاب رشته خود و وارد کردن کد رشته ها در سایت دارید. اگر در خارج از زمان مقرر بخواهید انتخاب های خود را وارد نمایید متاسفانه سیستم به شما  اجازه نخواهد داد. برای همین حتما باید در ابتدا از مدت زمان لازم برای انتخاب رشته خود مطلع شوید.

زمان انتخاب رشته

مدت زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری با کنکور

دانشگاه سراسری معمولا از نیمه دوم مرداد ماه شروع می شود و در سال های قبل مهلت زمان دانش آموز برای انجام انتخاب رشته 10 روز بود. اما اکنون بین 5الی 7 روز مدت زمان از سوی سازمان سنجش برای انتخاب رشته های با کنکور دانشگاه های سراسری در تمامی دوره ها مهلت مشخص می شود.

مدت زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری بدون کنکور

علاوه بر رشته های با کنکور، رشته های بدون کنکور نیز دارای مهلت زمانی می باشند. اما نکته قابل توجه این است که معمولا مهلت انتخاب رشته های بدون کنکور حدودا 3هفته می باشد و مجددا تمدید می شود برای همین موضوع رشته های بدون کنکور معمولا تا اواخر شهریور ماه فرصت انتخاب رشته دارند.

مدت زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور

دانشگاه آزاد با کنکور از اواخر مرداد ماه شروع شده و حدودا 10روز مهلت ثبت نام دارد. مدت زمانی که برای وارد کردن کردن کد رشته ها در سایت از جانب دانشگاه آزاد مقرر می شود بیشتر از دانشگاه های سراسری است.

مدت زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون کنکور

این رشته ها معمولا بیشترین مدت زمان برای انتخاب رشته را دارند. هر چند انتخاب رشته آنها همزمان با رشته های با کنکور دانشگاه آزاد شروع می شود اما مهلت انتخاب رشته شان بسیار زیاد است و حتی در برخی از سال ها تا اوایل مهرماه نیز مهلت برای اتنخاب رشته دارند.

تمدید مدت زمان انتخاب رشته

علاوه بر مدت زمان اصلی انتخاب رشته معمولا چند ساعت قبل از پایان یافتن زمان انتخاب رشته، سازمان سنجش مهلت انتخاب رشته را تمدید می کند و بین 48الی 72 ساعت مهلت اضافه تر برای انتخاب رشته به داوطلبان سراسری و آزاد می دهد.

اما معمولا مهلت انتخاب رشته رشته های بدون کنکور بیشتر تمدید می شود تا داوطلبان فرصت بیشتری برای انتخاب داشته باشند.

تمدید مهلت انتخاب رشته

امکان ویرایش در تمدید انتخاب رشته

سوال خیلی از داوطلبان این است که آیا در زمان تمدید انتخاب رشته می توان به ویرایش اطلاعات و یا کد رشته های  انتخاب رشته پرداخت؟ پاسخ ما به این سوال بله می باشد و می توانید هم در زمان اصلی انتخاب رشته و هم در تمدید انتخاب رشته، انتخاب های خود را ویرایش نمایید.

  نحوه ویرایش انتخاب رشته کنکور

 

انتخاب رشته دکتر پرتوی

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *