نمونه برنامه ریزی کنکور

نمونه برنامه ریزی کنکور

بدون برنامه ریزی و داشتن زمان بندی مناسب هیچ کاری به درستی پیش نمی رود. حتی یک خانم خانه دار و یک فرد شاغل نیز برای آنکه بتواند در طول روز عملکرد خوبی داشته باشد باید بتواند زمان خود را مدیریت کند و برای کارهای مهم برنامه ریزی کند. حال این برنامه ریزی برای داوطلب کنکوری شرایط ویژه تری پیدا می کند. چرا که مطالعه حجم زیادی از دروس در مدت زمان کم کار ساده ای نیست. بنابراین بدون وجود برنامه ریزی خوب و متعادل مسلما نمی توان به نتیجه دلخواه رسید. هدف از این مقاله نمایش نمونه برنامه ریزی کنکور برای داوطلبانی است که همیشه مشکل برنامه ریزی داشته اند. در این مقاله قصد داریم ویژگی برنامه ریزی خوب برای کنکور را شرح دهیم و از همه مهم تر توضیح دهیم که چرا 99% داوطلبان آزمون سراسری نمی توانند به صورت کامل و دقیق نسبت به برنامه ریزی خود پایبند باشند.

چرا داوطلبان کنکور سراسری به برنامه ریزی های خود عمل نمی کنند؟

زمانی که پای درد و دل داوطلبان کنکور می نشینی خیلی از آنها در طول هفته نمی رسند که به برنامه ریزی خود عمل کنند و خیلی از مواقع از برنامه ریزی عقب می مانند و یا برنامه ریزی برای آنها خیلی سطح پایین می باشد. چند عامل مهمی که موجب بروز این مشکل در سال کنکور می شود، عبارتند از :

1- برنامه ریزی نامناسب و غیر اصولی

2- اهمال کاری در روند اجرای برنامه ریزی

برنامه ریزی نامناسب و غیر اصولی

معمولا با مراجعه به مراکز مشاوره تحصیلی متوجه می شوید که مشاورانی که به عنوان مشاور درسی و برنامه ریزی تحصیلی فعالیت می کنند، دانشجویان سال اول و دوم هستند که برای امرار معاش هزینه های دانشجویی خود به این کار روی آورده اند. برخی با القاب دانشجویان رشته پزشکی فریب می خورند و آینده خود را به دست افراد غیر متخصص می سپارند.

این دانشجویان متاسفانه سواد کافی و تجربه در این زمینه ندارند و در طی چندین ساعت آموزشی برنامه ریزی را آموزش دیده اند و حال می خواهند با این آموزش های سطحی و بدون تجربه آینده داوطلبان کنکوری را رقم بزنند.

برنامه ریزی غیر اصولی

نکته خیلی خیلی مهم!!!

زمانی که دندان شما درد می کند به دندان پزشک مراجعه می کنید و علی رغم هزینه های بالای دندان پزشکی اینکار را به متخصص می سپارید. مشاوره درسی نیز به همین اندازه کار تخصصی انجام می دهد. برای همین برای موفقیت در مسیر کنکور و کسب رتبه ایده آل مراجعه به مشاوران تازه کار و دانشجو اصلا صحیح نیست.

مشاوران بدون تجربه صرفا آموزش دیده اند که چگونه برنامه ریزی کنند و شرایط هر داوطلب را اصلا در نظر نمی گیرند. بنابراین باید برنامه ریزی هفتگی و ماهانه توسط یک مشاور با تجربه که سال ها ر این زمینه فعالیت داشته است، انجام شود.

اهمال کاری در روند اجرای برنامه ریزی

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود داوطلب کنکور سراسری به برنامه ریزی درسی خود پایبند نباشد، اهمال کاری در مطالعه است که باید ریشه یابی شود . عواملی چون نداشتن هدف مشخص، انگیزه کافی برای مطالعه و یا مشکلات مطالعه اعم از کند خوانی و .. موجب دلسرد شدن دانش آموز می شود که مشاور بدون تجربه کاری جز سنگین تر کردن برنامه ریزی نمی داند و مشاور حاذق و با تجربه این عوامل را شناسایی و ریشه یابی می کند و برای هر کدام راهکاری صحیح ارائه می دهد تا دانش آموز بتواند با انرژی و انگیزه مطالعه کند.

  اشتباهات در برنامه ریزی درسی و کنکور

برنامه ریزی درسی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

این روزها دسترسی به یک برنامه ریزی هفتگی و یا روزانه و یا ماهانه کار سختی نیست و حتی می توانید در خیلی از سایت های مشاوره ای برنامه ریزی های رایگان دانلود کنید اما اگر به نمونه برنامه ریزی کنکور توجه کنید متوجه می شوید که تمامی این برنامه ریزی ها مشابه هم هستند و تنها تفاوت های اندکی با هم دارند که اتفاقا موجب رتبه سازی هم نمی شود. از این رو برنامه ریزی خوب و اصولی باید ویژگی های داشته باشد که بتواند موجب رشد و پیشرفت درسی دانش آموز شود. ویژگی های برنامه ریزی خوب و اصولی عبارتند از :

1-برنامه ریزی باید شخصی سازی شده باشد:

برنامه ریزی کاملا شخصی یعنی برنامه ریزی باید مخصوص هر فرد نوشته شود، برنامه ریزی های کلی و از قبل آماده شده هیچگاه نمی تواند موجب تغییر چشمگیر درسی شود شاید در هفته های اول زندگی تحصیلی داوطلب را نظم ببخشد اما در هفته های بعدی مسلما او را دچار تکرار و فرسودگی می کند. برنامه ریزی باید مخصوص هر فرد طراحی شود .بنابراین حتما از برنامه ریزی های کلی و گروهی که به هزاران نفر ارائه می شود شدیدا پرهیز کنید.

2-برنامه ریزی باید جزیی و دقیق باشد:

اینکه شما بدانید از این ساعت تا این ساعت ریاضی باید مطالعه کنید، تاثیری در روند مطالعه شما نخواهد داشت و به شما مدیریت زمان آموزش نمی دهد. برنامه ریزی باید کاملا جزیی باشد. مثلا اگر در یک واحد درسی می خواهید ریاضی مطالعه کنید، باید بدانید کدام مبحث، از روی چه منبعی، چه تعداد صفحاتی و با چه روشی مطالعه کنید و از همه مهم تر باید بدانید که چه تعداد تست از روی چه منبعی و با چه روشی کار کنید. تمامی این جزییات باید در برنامه ریزی شما صورت بگیرد.

  برنامه ریزی برای کنکور

3-برنامه ریزی باید دارای تعادل باشد

متاسفانه برنامه ریزی بیش از حد سنگین و یا برنامه ریزی که خیلی سبک باشد اصلا اصولی نیست. بلکه باید به گونه ای طراحی شود که کاملا همگام با دانش اموز و هدف درسی و برنامه های روزانه او باشد و برنامه آزمون ها، مدرسه، تکالیف، جمع بندی، زندگی شخصی فرد و هدف او را در بر بگیرد. برنامه ریزی غیر اصولی اصلا تعادل ندارد و به دلیل زمانبندی نامناسب داوطلب نمی تواند به آن اجرا کند و همین موجب استرس درسی او می شود.

4-برنامه ریزی باید پویا و متنوع باشد:

معمولا خیلی از داوطلبان بعد از یک مدت کوتاه از برنامه ریزی خود دلزده می شوند و هیچ گونه تغییری در برنامه ریزی خود احساس نمی کنند. دقیقا مشاور با تجربه می داند که چگونه باید در هر برنامه ریزی داوطلب تغییرات مثبت انجام دهد تا بتواند هم انگیزه دانش اموز را حفظ کند و از همه مهم تر بتواند موجب پیشرفت درسی او شود.

برنامه ریزی خوب

نمونه برنامه ریزی کنکور

مسلما برای هر دانش آموز باید برنامه ریزی به صورت خاص و جداگانه طراحی شود اما به اجرا گذاشتن نمونه برنامه ریزی کنکور سراسری برای این است که دانش آموزان متوجه شوند که برنامه ریزی اصولی چگونه باید باشد. این برنامه ریزی ها دارای ویژگی های زیر می باشند:

1- هر برنامه ریزی مخصوص یک دانش اموز طراحی شده است

2- برنامه ریزی ها جزیی و دقیق در هر پارت نوشته شده است

3- برنامه ریزی کاملا متعادل است وزمان بندی کاملا مناسبی دارد.

4- حجم مطالعه دروس کاملا استاندارد است

نمونه برنامه ریزی کنکور تجربی

داوطلبان رشته تجربی تعداد کثیری از داوطلبان کنکور سراسری را تشکیل می دهند. قریب به اتفاق متقاضیان کنکور تجربی به دنبال قبولی در رشته های خوب پزشکی و .. هستند اما مسلما بدون مشاوره و برنامه ریزی مناسب نمی توان به این هدف والا دست پیداکرد. استفاده از مشاور غیر متخصص و برنامه ریزی های از قبل اماده شده و رایگان نمی تواند در این رقابت نفس گیر شما را به پزشکی برساند.

در ادامه تصویری از برنامه ریزی یکی از داوطلبان رشته تجربی را مشاهده می کنید که با دقت و مناسب با هدف درسی او طراحی شده است که هر درس با جزییات کامل در هر پارت درسی نوشته شده است.

نمونه برنامه ریزی کنکور ریاضی

داوطلبان رشته ریاضی باید با دقت بیشتری به مطالعه بپردازند. علی رغم رقابت کمتر در کنکور ریاضی اما قبولی در رشته های مهندسی دانشگاه های سراسری نیز کار ساده ای نیست. نمونه برنامه ریزی دوازدهم ریاضی نشان دهنده این است که داوطلبان کنکور ریاضی هم باید با جدیت داوطلبان تجربی به مطالعه بپردازند.

  بهترین مشاوران کنکور

نمونه برنامه ریزی کنکور انسانی

داوطلبان کنکور انسانی در سال های اخیر درگیر رقابتی شده اند که بیشتر از بچه های تجربی نباشد کمتر نیست. افزایش بی سابقه دانش آموزان رشته انسانی، نشان می دهد که اهمیت مدیریت زمان و مشاوره و برنامه ریزی به نسب قبل برای این دانش آموزان بسیار بیشتر شده است. از این رو باید در نظر داشته که برنامه ریزی این دانش اموزان نیز باید کاملا تخصصی انجام شود.

چگونه یک برنامه ریزی خوب و اصولی داشته باشیم؟

مسلما برنامه ریزی مانند هر شغل تخصصی دیگری نیازمند مشاور متخصص است. همانگونه که گفته شد مشاور با تجربه و با سابقه کاری بالا در این زمینه ضرورت زیادی دارد. داوطلبانی که درصدد هستند خودشان برای خودشان برنامه ریزی کنند باید به آنها متذکر شد که تخصص کافی در این زمینه ندارند و اگر قبلا نتوانسته اند که طبق برنامه ریزی مشاوران پیش بروند بابت غیر اصولی بودن کار مشاور بی تجربه بوده است.

بنابراین حتما برنامه ریزی خود را به دست مشاور با تجربه بگذارید تا بتوانید به موقع تمامی مباحث را مطالعه و جمع بندی کنید.

جناب آقای دکتر پرتوی مدیریت گروه آموزشی پرتوی  سرکار خانم رنگ امیزی مشاور ارشد و مدیر دپارتمان مشاوره

 

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *