تحلیل کارنامه کنکور سراسری

 

 

مطمئنا خیلی از شماها وقتی کارنامه های کنکورو میبینید که اعداد و ارقام زیادی داره و کمی گیج کننده است و خیلی از بچه ها نمیدونن که با کدوم از این رتبه ها باید انتخاب رشته انجام داد.برای انتخاب رشته کنکور باید با همه بخش های کارنامه آشنا باشی تا بتونی بهترین انتخاب ها رو داشته باشی. برای همین امروز با هم همه قسمت های کارنامه کنکور سراسری رو برسی میکنیم. (تحلیل کارنامه کنکور سراسری)

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

ما عکس یه نمونه کارنامه کنکور سراسری  رو برای شما گذاشتیم و به بخش های مختلف تقسیم کردیم تا راحت تر بتونیم در موردش با هم صحبت کنیم.

1 – بخش تذکرات در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

اولین چیز و مهم ترین چیزی که میبینید این قسمت هست … تو این قسمت به شما میگه که همه اطلاعات رو چک کنید و اگه مشکلی داشت به ما اطلاع بدید. شما باید به تمام جزئیات کارنامه توجه کنید و اگر دیدید اطلاعاتی تو اون وجود داره که مغایرت داره باید اون رو تا زمانی که خود سازمان سنجش اعلام کرده گزارش بدین تا اون مشکل رو حل کنن.

2 و 3 – علاقه مندی ها

تو این بخش به شما گفته شده که اگر دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی رو انتخاب نکردید و الان میخواین اونا رو تو انتخاب رشته اضافه کنید ، میتونید یه هزینه ای رو پرداخت کنید و به لیست خودتون اضافه کنید.

4- اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

این بخش شامل نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه و …. است . تو این بخش همه مشخصات خودتون رو باید چک کنید . اگر تو این مشخصات اشتباهی وجود داشته و شما اون رو ویرایش نکنید بعدا براتون دردسر سر میشه … پس خوب چک کنید و اگه مغایرتی دیدید نسبت به ویرایش اون اقدام کنید.

5- اعلام علاقه مندی بر اساس کارنامه

شما وقتی داشتید ثبت نام میکردید بر اساس علاقه مندیتون مواردی مثل دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی ، بهیاری و کارمندی رو با دو گزینه بله و خیر مشخص کردید که تو این قسمت به شما نشون میده … اگر انتخاب شما تو یه بخش خیر بوده و الان پشیمون شدید میتونید با پرداخت یه هزینه اون رو برای انتخاب رشتتون تغییر بدید.

6- وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر گروه آزمایشی

تو این قسمت به شما میگه که تو دوره هاي مختلف (روزانه و نوبت دوم / مجازی و پردیس خودگردان و مازاد ) و دانشگاه های مختلف ( بهیاران / دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق ) و دانشگاه شهید رجایی / رشته های پیام نور و غیرانتغاعی / داشگاه آزاد اسلامی) مجاز هستید انتخاب رشته کنید یا نه !!!

نکته :  تو این قسمت که نوشته مجاز یعنی فقط مجاز به انتخاب رشته هستید و دلیل نمیشه که حتما قبول بشید.

7-وضعیت مجاز بودن انتخاب رشته بدون کنکور در هر یک از دوره ها

این قسمت برای کسایی هست که میخوان فقط بر اساس معدل و سوابق تحصیلیشون انتخاب رشته کنن. برای انتخاب رشته این رشته ها باید به سامانه ثبت نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو بر اساس صرفا سوابق تحصیلی تو سایت سازمان سنجش آموزش کشور یا سایت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنید .

 

بیشتر بخوانید : بهترین مشاور انتخاب رشته در تهران کیست؟

 

۸- وضعیت سوابق تحصیلی و اعلام آن در کارنامه کنکور

تو این قسمت می تونید سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی رو ببینید و اگر با کارنامه واقعیتون تفاوت داشت ، اون رو ویرایش و اصلاح کنید.

۹- مشاهده پاسخنامه کنکور

تو این قسمت می تونید پاسخنامه خودتون رو با پاسخنامه کلیدی ارائه شده توسط سازمان سنجش مشاهده و مقایسه کنید .

10- مشاهده رتبه و نمره در هر زیرگروه:

این قسمت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه ، و گروه آزمایشی ثبت نامی رو نشون میده .

نمایش میزان تاثیر معدل در کارنامه اولیه کنکور

تو ردیف های ۱ و ۲  این جدول برای داوطلبین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم ( ۲۵ ٪ ) و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی ( ۵ ٪ ) و در سایر کارنامه ها برای داوطلبان نظام جدید در یک ردیف میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم ۳۰ ٪ نشان داده می شود .

رتبه در سهمیه در هر زیرگروه در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

نمره کل داوطلبان تو هر زیرگروه و هر سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه دهی میشه. اگر داوطلبا ، نمره کل برابر داشته باشن ، رتبه یکسانی هم میگیرن.

رتبه کشوری در هر زیرگروه در تحلیل کارنامه کنکور سراسری

نمره کل داوطلبان در هر زیرگروه بدون اعمال سهمیه به ترتیب نزولی مرتب و رتبه دهی میشه. داوطلبان با نمره کل برابر رتبه یکسانی خواهند داشت. تعداد داوطلبان گروه آزمایشی مربوط نیز در این قسمت اعلام می شود.

 نمره کل در هر زیرگروه در کارنامه

ردیف ۵ این جدول نمره کل نهایی در هر زیر گروه رو مشخص میکنه که از این نمره کل در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربيت دبيرشهيد رجايي استفاده میشه .

 میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کارنامه کنکور سراسری

ردیف ۶ از این جدول میزان تاثیر سوابق تحصیلی رو مشخص می کنه. تو کنکور سراسری ۹۹ تاثیر مثبت داره یعنی اگر سوابق تحصیلی باعث بشه نمره کلتون زیاد بشه ، این لحاظ میش و اگر باعث شه نمرتون کم شه تاثیر نمیزاره..

 

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری

 

۱۱- نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایشی

نمرات خام دروس امتحانی گروه آزمایشی برای هر داوطلب و برای تک تک درس ها مشخص میشه . (نمرات حقيقي به صورت نمره‌هاي درصدي، در فاصله (۱۰۰و ۳۳/۳-) ثبت شده است)

۱۲-رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم

تو این قسمت از کارنامه ، ماکزيمم نمره کل زير گروه ها ، رتبه کل در سهميه نهايي ، آخرين رتبه مجاز در سهميه نهايي ( دوره هاي روزانه ونوبت دوم ) و رتبه کشوري (بدون اعمال سهميه) نمایش داده می شود .

۱۳- کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

از این قسمت کد دسترسي براي انتخاب رشته (صرفا رشته هاي با آزمون ) در سايت دانشگاه آزاد اسلامي را در اختیار شما قرار می گیرد

سعی کردیم با زبان ساده به تحلیل کارنامه کنکور سراسری بپردازیم ، اما اگر بازم تو قسمتی سوال داشتید میتونید از ما بپرسید.

یادتون باشه تو این مرحله انتخاب رشته خیلی خیلی مهمه و باید یه انتخاب رشته خوب و اصولی داشته باشی و از بهترین مشاورا کمک بگیری …

تماس با ما

برای مشاوره و انتخاب رشته کنکور میتونی با ما تماس بگیری…
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

در انتخاب رشته باید قبل از انجام هر کاری کارنامه داوطلب توسط متخصص انتخاب رشته تحلیل و بررسی شود و تمامی نکات مربوط به کارنامه استخراج شود وضعیت مجاز و غیر مجاز شدن داوطلب در هر دوره ، وضعیت رتبه در سهمیه و رتبه در هر زیر گروه ، سهمیه داوطلب و تمامی موارد کارنامه باید به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد که می توانید به مقاله تحلیل کارنامه کنکور سراسری مراجعه نمایید

توجه به رتبه بندی دانشگاه ها برای انتخاب رشته

یکی از بخش های مهم انتخاب رشته این است که رتبه بندی دانشگاه ها را بدانید و بر اساس آن انتخاب خود را انجام دهید؛ معمولا دانشگاه ها یک رتبه بندی جهانی و یک رتبه بندی بر اساس وزرات علوم و فناوری کشور دارند؛ بر حسب هدفی که در آینده دارید به یکی از این رتبه بندی ها باید توجه کنید؛ (برای هر رشته می تواند این رتبه بندی متفاوت باشد)

به طور مثال برای رشته دندان پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی بر اساس رتبه بندی و سطح علمی از دانشگاه تهران بالاتر است، ولی برای رشته پزشکی، کاملا برعکس است؛ یا به طور مثال دانشگاه علم و صنعت برای رشته معماری بسیار رتبه خوبی دارد. رتبه بندی دانشگاه های صنعتی برای رشته های مهندسی از خود دانشگاه ها بالاتر است به طور مثال دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشگاه اصفهان رتبه بالاتری دارد اما در شهر قم این موضوع کاملا برعکس است و دانشگاه قم به نسبت دانشگاه صنعتی قم بهتر است برای همین حتما مشاور انتخاب رشته شما باید نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها در هر رشته کاملا مطلع باشد.

 

انتخاب رشته هنر و زبان

اگر شما در کنکور هنر و زبان هم شرکت کرده اید و مجاز به انتخاب رشته شده اید و علاقه مند به انتخاب کد رشته های هنر و زبان هستید باید در همان فرم 150 تایی و در کنار رشته اصلی خود برای انتخاب رشته اقدام نمایید و الویت و ترتیب خاصی برای ان وجود ندارد . فقط نکته حائز اهمیت در این است که برای انتخاب رشته هنر باید به آزمون های عملی هر رشته نیز توجه نمایید

 

انتخاب رشته فرهنگیان

آن دسته از داوطلبانی که علاقه مند به شرکت در دانشگاه فرهنگیان هستند، باید در ابتدا در زمان ثبت نام کنکور سراسری اقدام به علاقه مندی نموده باشند؛ و اگر مجاز به انتخاب رشته شدند می توانند کد رشته مربوط به آن را در فرم 150 تایی خود وارد نمایند؛ البته در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان حساسیت ویژه ای وجود دارد چرا که در این انتخاب رشته باید به بومی بودن توجه شود و فقط کد رشته هایی که در بوم شما قرار دارد انتخاب شود و از همه مهم تر توجه به جنسیت آن کد رشته هم مهم است. همچنین محل خدمت هم باید از دفترچه استخراج شود و بر اساس شرایط داوطلب الویت بندی شود.

مرتبط بخوانید: همه چیز درباره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان دارای مصاحبه علمی و عقیدتی است و حدودا 10 روز پس از انتخاب رشته 2برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت می شوند و افرادی که در مصاحبه پذیرفته شوند از لحاظ علمی هم توسط سازمان سنجش بررسی می شوند و قبولی در مصاحبه به معنای قبولی قطعی نیست و اگر از لحاظ علمی رد شوند تمامی انتخاب های فرهنگیان حذف می شود و اگر هم در مصاحبه عقیدتی و هم از نظر علمی تایید شوید قبولی نهایی شما به شرط انکه در هیچ یک از انتخاب های قبل از فرهنگیان پذیرفته نشده باشید ، قبولی نهایی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

این دانشگاه همزمان با تحصیل به دانشجویان خود حقوق ثابت می دهد و بعد از پایان تحصیل افراد موظف به گذراندن طرح در مناطق محروم دوبرابر مدت تحصیل می باشند و بعد از آن به صورت رسمی به استخدام آموزش و پرورش در می آیند . اما دانشگاه فرهنگیان دارای رشته های آزاد و بدون تعهد خدمت هم می باشد که دیگر هیچ یک از شرایط گفته شده را ندارد .

 

 

4.7/5 - (3 امتیاز)