همه چیز در مورد کنکور هنر

همه چیز در مورد کنکور هنر

کنکور هنر جز کنکور هایی است که همه داوطلبان متقاضی آزمون سراسری می توانند در آن شرکت کنند . برای شرکت در کنکور سراسری هنر با داشتن هر نوع دیپلمی از نوع نظری یا فنی و حرفه ای می توان در این کنکور شرکت کرد . کنکور هنر دو مرحله دارد : 1- مرحله کنکور سراسری و 2- مرحله آزمون عملی که شرط قبولی اصلی در کنکور هنر قبولی در این آزمون عملی است. در این مطلب میخواهیم همه چیز در مورد کنکور هنر را به شما بگوییم . پس با ما همراه باشید.

نحوه ثبت نام در کنکور سراسری هنر

همزمان با ثبت نام کنکور سراسری در بهمن ماه هر سال می توانید در فرم ثبت نام خود در صورت تمایل گزینه مربوط به علاقه مندی در شرکت در کنکور هنر را نیز علامت بزنید که با اعلام علاقه مندی باید یک کارت اعتباری نیز برای ثبت نام در این کنکور خریداری نمایید . برای کنکور هنر نیز یک کارت ورورد به جلسه جداگانه برای شما ایجاد می شود .

چه کسانی می توانند در کنکور هنر شرکت کنند؟

تمامی داوطلبان با دیپلم تجربی ، ریاضی و یا انسانی و فنی و حرفه ای می توانند در کنکور هنر شرکت کنند اما معمولا متقاضیان این کنکور 2 دسته هستند که دسته اول افرادی هستند که واقعا قصد دارند در دانشگاه وارد رشته های هنری شوند و در این رشته به تحصیل بپردازند و به صورت تخصصی در این زمینه مطالعه کرده اند و دسته دوم داوطلبان رشته تجربی هستند که می خواهند با سوالات عمومی کنکور آشنا شوند و استرس خود را از شرایط کنکور کاهش دهند .

قبولی در کنکور هنر 

قبولی در کنکور هنر اصلا کار آسانی نیست چرا که تعداد دانشگاه ها و رشته های ارائه شده در این زمینه بسیار کم است برای همین موضوع با رتبه زیر 300 می توانید امید به قبولی داشته باشید در صورتی که قبولی در آزمون عملی نیز بسیار مهم است و شرط اصلی است اگر شما در آزمون کنکور رتبه خوب بیاورید اما حداقل نمره آزمون عملی را کسب نکنید نمی توانید وارد دانشگاه شوید و نکته مهم در این است که  تعدادی از رشته های هنر آزمون عملی دارند و شامل همه رشته ها نمی شود .

دروس کنکور هنر و زمان پاسخ گویی به هر سوال

در این بخش از مقاله همه چیز در مورد کنکور هنر میخواهیم به جزئیات دروس و زمان پاسخ گویی آن ها به بپردازیم. رشته هنر همانند سایر رشته ها دروس عمومی دارد که منابع آن همان منابع عمومی رشته تجربی و یا ریاضی است که دفترچه آن جداگانه است و تعداد سوالات آن 100 عدد مانند کنکور رشته های نظری است .

نام درس تعداد سوال زمان پاسخ گویی
ادبیات 25 18
عربی 25 20
دینی 25 17
زبان 25 20

 

نام درس تعداد سوال زمان پاسخ گویی
درک عمومی هنر 30 25
درک عمومی ریاضی – فیزیک 30 40
ترسیم فنی 20 26
خلاقیت تصویری و تجسمی 20 24
خلاقیت نمایشی 20 13
خلاقیت موسیقی 20 20
خواص مواد 20 17

 

لیست رشته های کنکور سراسری هنر که دارای آزمون عملی هستند 

  • ارتباط تصویری ، نقاشی ، هنر های تجسمی ، طراحی پارچه و طراحی لباس با ضریب 4
  • مجسمه سازی با ضریب 4
  • طراحی صنعتی با ضریب 4
  • نمایش 4
  • ساز ایرانی ، ساز جهانی ، موسیقی نظامی با ضریب 6
  • آهنگسازی با ضریب 4

همه چیز در مورد کنکور هنر

زیر گروه های رشته هنر

رشته هنر هم مانند سایر رشته ها زیر گروه های متفاوتی دارد که بازی با زیر گروه ها در این رشته بسیار مهم است چیزی شبیه به کنکور انسانی برای همین بعد از تعیین هدف باید دید که هدف شما در کدام زیر گروه قرار دارد  و  روی چه درسی باید بیشتر زمان گذاشت و تعیین درس شاخص را کرد برای همین موضوع در ادامه جدول تمامی زیر گروه ها و رشته های هر زیر گروه را به شما معرفی می کنم . رشته هنر هم دارای 5 زیر گروه با ضرایب متفاوتی دارد .

زیر گروه های رشته هنر
نام درس                       زیر گروه ها و ضرایب زیر گروه
زیر گروه 1 زیر گروه 2 زیر گروه 3 زیر گروه 4 زیر گروه 5
درک عمومی هنر 4 3 3 3 3
درک عمومی ریاضی و فیزیک 1 3 1 1 1
ترسیم فنی 1 2 2 1 1
خلاقیت تصویری و تجسمی 4 4 2 2 1
خلاقیت نمایشی 1 1 1 4 1
خلاقیت موسیقی 1 1 1 1 4
خواص مواد 1 1 1 1 1
زیر گروه لیست رشته های هر زیر گروه با توجه به ضرایب
زیرگروه1 ارتباط تصویری ، چاپ، صنایع دستی ، طراحی پارچه، طراحی لباس، عکاسی ، کاردانی آموزش‌ هنرهای تجسمی، کاردانی علمی‌‌کاربردی عکاسی خبری ، کاردانی علمی‌کاربردی فرش دستباف ، کاردانی علمی‌کاربردی گرافیک، کاردانی هنرهای تجسمی ، کاردانی هنرهای سنتی ، کارشناسی فرش، کتابت و نگارگری ، مجسمه‌سازی، نقاشی، هنرهای تجسمی ، هنرهای صناعی .
زیرگروه2 باستان‌شناسی، طراحی صنعتی، علوم اجتماعی ( گرایش امنیت ملی ) ، علوم سیاسی ( گرایش‌ های امنیت ملی و مطالعات امنیتی ) ، کاردانی صنایع دستی ، کاردانی علمی‌کاربردی طراحی صنعتی ، مدیریت فرهنگی‌ هنری ، مرمت و احیای بناهای تاریخی ، هنر اسلامی.
زیرگروه3 کاردانی باستان‌شناسی ، کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی ، کاردانی حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ، کاردانی راهنمای موز‌ه‌ ها و بنا های تاریخی ، کاردانی موزه‌داری ، مردم‌ شناسی ، مرمت آثار تاریخی ، موزه‌داری .
زیرگروه4 تلویزیون و هنرهای دیجیتالی ، تولید سیما ، سینما ، کاردانی هنرهای نمایشی ، کارگردانی تلویزیون ، نمایش .
زیرگروه5 موسیقی نظامی ، نوازندگی موسیقی ایران ، نوازندگی موسیقی جهانی

 

اگر هدف جدی برای کنکور هنر دارید حتما باید به زیر گروه ها و ضرایب زیر گروه ها مطالعه نمایید  و برنامه ریزی درسی و هفتگی خود را بر مبنای ضریب درس ها و دروس شاخص به پیش بروید .

منابع مطالعاتی کنکور هنر

در این قسمت از مقاله همه چیز کنکور هنر در مورد منابع مطالعاتی صحبت میکنیم. افرادی که به طور جدی قصد دارند که درکنکور هنر شرکت کنند و رتبه زیر 300 را کسب کنند باید با منابع مطالعاتی خوبی به پیش بروند . از ضرورریات داشتن منبع مطالعاتی خوب بارها صحبت کرده ایم اما برای منابع دروس عمومی باید از همان منابع کنکور ریاضی و تجربی استفاده کرد که شامل :

دروس عمومی :

  • ادبیات فارسی : کتاب جامع خیلی سبز یا کتاب های موضوعی نشر الگو که این درس ضریب 4 دارد و جز ضرایب مهم و دروس مهم این رشته است برای این درس در هفته بین 100 تا 150 تا تست باید بزنید .
  • عربی : این درس یکی از رتبه آور ترین دروس رشته هنر است که ضریب 2 دارد و بهترین منبع کمک آموزشی برای آن کتاب میکرو طلایی گاج است .
  • دین و زندگی : با ضریب 3 یکی از اسان ترین دروس عمومی کنکور است به شرطی که روش های صحیح مطالعه و تست زنی برای این درس رعایت شود . برای این درس کتاب سفیران خرد بسیار مناسب است این کتاب نوشته مشلم بهمن ابادی است که بهترین و وقوی ترین منبع مطالعاتی برای درس دینی است .
  • زبان : اهمیت این درس را راموش نکنید معمولا چون این درس در پایان دفترچه عمومی است و ریدینگ های طولانی دارد در حق ان کم لطفی می شود اما این درس با وجود داشتن ضریب 2 درس مهمی است بهتر است هر شب برای این درس تست های تمرینی ریدینگ و کلوز کار کنید 90 درصد سوالات این درس را لغات تشکیل می دهد برای همین موضوع باید حتما دایره لغات خود را تقویت نمایید .

همه چیز در مورد کنکور هنر

دروس تخصصی :

  • درک عمومی ریاضی و فیزیک : بهترین منبع برای مطالعه این دروس کتاب های ریاضی و فیزیک رشته تجربی است اما لازم به ذکر است که رشته هنر ریاضی و فیزیک سبک تری دارد و سوالات ساده تری دارد اگر از رشته ریاضی و یا تجربی وارد رشته هنر می شوید این درس برای شما مثل آب خوردن خواهد بود . برای همین از کتاب ریاضی خیلی سبز یا مهر و ماه و یا کتاب میکرو گاج فیزیک استفاده نمایید .
  • درک عمومی هنر : این درس کتاب های زیادی دارد اما بهترین منبع خلاصه جامع و کامل از تمامی این کتاب ها است کنابع کنکور هنر بسیار زیاد هستند و خط به خط انها مهم است همین است که کنکور هنر را سخت تر از حالت تصور می کند .

همه چیز در مورد کنکور هنر

  • خلاقیت نمایشی: منبع سبک تری دارد و ان تاریخ سینمای مسعود مهرابی است باری مطالعه این درس روش های گلوله برفی و کد گذاری بسیار موثر است .

همه چیز در مورد کنکور هنر

  • خلاقیت تصویری و تجسمی : این درس ارتباط زیادی با هندسه دارد و ارقام و اعداد را در بر می گیرد بیشتر شبیه تست هوش است و دو منبع بسیار معتبر دارد .

همه چیز در مورد کنکور هنر

  • ترسیم فنی : این درس نیز دارای 2 منبع است که شامل کتاب های زیر است :

همه چیز در مورد کنکور هنر

  • خواص مواد : در این درس انتشارات آیندگان یک کتاب را منتشر کرده است که منبع خوبی برای این درس است.

همه چیز در مورد کنکور هنر

  • خلاقیت موسیقی : درس موسیقی بیشتر جنبه عملی دارد و بستگی به این دارد که در چه زمینه ای از موسیقی بخواهید وارد شوید اما دو تا منبع برای این درس وجود دارد .

همه چیز در مورد کنکور هنر

رشته هنر یک رشته کاملا تخصصی است ولی اطلاعات کمی برای این رشته معمولا در دست هست اما اگر بازی با زیر گروه ها را بدانید به راحتی می توانید در زمینه رشته مورد علاقه خود وارد دانشگاه و وارد بازار کار شوید .

چه افرادی به درد رشته هنر می خورند ؟

صرفا داشتن علاقه برای ورود به رشته هنر مهم نیست و داشتن استعداد یکی از مهم ترین ابعاد رشته هنر است چرا که اگر هوش هنری نداشته باشید هر چقدر هم تلاش کنید در این زمینه موفق نخواهید شد برای همین علاوه بر آیتم رغبت و علاقه ناخود اگاه باید در زمینه هوش های 8گانه گاردنر و هوش موسیقیایی رتبه بالایی را کسب نمایید .

اگر هنوز برای کنکور هنر آمادگی ندارید میتوانید در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی دکتر بهروز پرتوی شرکت کنید تا ایشون شما رو به صورت تخصصی راهنمایی کنند.

 

 

1/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *