در سال پشت کنکور چگونه موفق شویم؟

پشت کنکوری های موفق

معمولا دانش آموزان رشته تجربی تصمیم می گیرند که یک سال دیگر پشت کنکور بمانند تا شانس خود را امتحان کنند و با زمان آزاد تری مطالعه کنند اما موضوعی که ذهن همه پشت کنکوری ها را درگیر میکند این است که پشت کنکوری های موفق چه کارهایی انجام دادند و در سال پشت کنکور چگونه موفق شویم؟

هر ساله نیمی از شرکت کننده های کنکور سراسری پشت کنکوری هستند؛ که از این میان تعداد داوطلبان تجربی بیشتر از ریاضی و انسانی است. برای همین در این مطلب سعی داریم تا بگوییم در سال پشت کنکور چگونه باید مطالعه کنید تا به موفقیت برسید.

برای سال پشت کنکور آماده ای؟

11 عامل کلیدی پشت کنکوری های موفق

مسلما عوامل زیادی در موفقیت در کنکور سراسری نقش دارد اما در این مقاله ما سعی کرده ایم مهم ترین و کاربردی ترین عوامل را به شما معرفی کنیم.

1- انگیزه مطالعه

مسلما در سال دوازدهم کلاس های مدرسه، رقابت با دوستان، فشار معلم ها و… عوامل زیادی هستند که خواه ناخواه موجب مطالعه می شه. بحث امتحانات نهایی حداقل ترین عاملی هست که باعث می شه روی درس های سال دوازدهم مسلط بشی. اما سختی سال پشت کنکور همینه که هیچ کدوم اینها نیست و تو خودتی و خودت. و باید سعی کنی که هر روز یک روند تکراری رو پیش ببری و از انگیزه ات هم کم نشه. برای همین موضوع اگر با انگیزه مطالعه کنی و در مطالعه ات استمرار داشته باشی مسلم بدون که می تونی با زمان خوبی که داری یک نتیجه دلخواه رو رقم بزنی. البته وجود یک مشاور در کنارت کمک می کنه که بتونی همیشه با انگیزه باشی و مطالعه کنی.

 

2- تکرار نکردن اشتباهات قبلی :

یکی از عوامل موفقیت در سال دومی که داری کنکور می دی این هست که یک زمان بذاری و بشینی و تمامی اشتباهاتت رو لیست کنی. مثلا ساعت مطالعه ات در سال قبلی کم بوده، آزمون هات رو تحلیل نمی کردی و…

نترس از اینکه اشتباهاتت رو به خودت بگی . اتفاقا باید اذیت شی تا دوباره همون کارها رو تکرار نکنی. پی حواست باشه که اشتباهات سال قبل می تونه یه پل باشه که تو رو به هدفت برسونه که بگی ارزشش رو داشت که یک سال دیگه صبر کردم.

تجربی ها بخوانید:        چگونه پزشکی قبول بشم؟

3- ساعت مطالعه هفتگی بین 80 الی 90 ساعت :

از دیدن این عدد تعجب نکن!!! اگر قرار باشه که وقتی یک سال پشت کنکور موندی هم هفته ای 60ساعت درس بخونی پس چه فرقی با بچه های سال دوازدهمی داری؟

تو الان یک مزیت بزرگ داری و اون اینه که زمان خیلی خوبی داری. پس باید ساعت مطالعه تو هم بالا باشه تا بتونی خیلی زود درس ها رو تموم کنی و فقط تست بزنی و دوره کنی و آزمون بدی. هر چه تعداد دفعات مرور و تکرار تو بالاتر باشه پس مسلما می تونی خیلی قوی تر در جلسه کنکور حاضر بشی. پس لازمه که حتما به این میزان مطالعه در هفته برسی.

 

4- آزمون های جامع :

خب ویژگی مثبت سال پشت کنکور اینه که تو همه دروس سال دوازدهم رو بلدی پس باید همه مطالب رو تا اسفند ماه تموم کنی و تست بزنی و از فروردین فقط آزمون جامع شرکت کنی که این شامل : کنکور های سال های قبل، آزمون های آزمایشی جامع، آزمون های آزمایشی جامع سال های قبل، کتاب های تست آزمون محور و… می باشد.

برای همین وقتی در شرایط کنکور قرار می گیری و حالا باید اطلاعاتت رو در شرایط زماندار بسنجی. پس فکر نکن تا روز کنکور باید مطالعه ات ادامه دار باشه. نه !!! باید از عید به بعد رو فقط مرور و تکرار کنی و آزمون جامع شرکت کنی.

 

5- تعداد تست هفتگی :

یکی از عواملی که شدیدا موجب موفقیت در سال پشت کنکور می شه این هست که تو یاد بگیری تعداد تست هفتگی ات رو افزایش بدی. در هفته بین 2000الی 2500 تست حداقل ترین میزان تستی هست که باید بزنی. و این تست ها باید به سه دسته : آموزشی ، تحلیلی و بسته ای و زماندار 2زمانه دسته بندی بشه. وقتی تعداد تست تو بیشتر باشه تسلط تو روی مطالب کتاب درسی بالاتر می ره و بیشتر با دید طراح سوال آشنا می شی.

 

6- تفریحات هوشمند:

بله!! تعجب نکنید. شما در سال پشت کنکور هم باید زمانی را برای تفریح قرار دهید. اما این تفریح باید هوشمند باشد. به شکلی که بتواند انگیزه و انرژی بیشتری برای شروع هفته بعد مطالعه به شما بدهد. اگر تفریح نداشته باشید، مسلما از بهمن ماه خسته می شوید و دیگر ادامه نمی دهید و رتبه شما به نسبت سال قبل هم بدتر می شود.

 

7- تداوم و استمرار در مطالعه :

بیشترین آسیب را زمانی می بینید که یک روز خوب مطالعه می کنید و یک روز بد. نوسان در مطالعه اصلا و ابدا رفتار یک پشت کنکوری موفق نیست. بلکه باید در مطالعه خودتان استمرار داشته باشید و به یک روند پیش بروید. برای اینکار نیاز به یک مشاور حرفه ای دارید و سپس انگیزه قوی . پس همین الان برای آینده خودت بجنگ و حواست باشه که تداوم اصل خیلی خیلی مهمی هست.

 

8- بی توجهی به اطرافیان :

مهم ترین آسیب روحی زمانی وارد می شود که به فکر حرف اطرافیان باشیم. و نگران از اینکه امسال پشت کنکور مانده ایم چه حرف هایی که پشت سرمان نمی زنند. ببین دوست من باید کلا نسبت به این حرف ها بی تفاوت باشی.

تو اگر انتخاب کردی که یک سال دیگر هم کنکور بدی برای رسیدن به هدفت بوده. آینده خوبی رو خواستی برای خودت رقم بزنی پس الان فقط و فقط خودت و آینده ات مهمه پس این همه زحمت و انرژی رو با حرف دیگران به هدر نده .

 

9- هوش هیجانی بالا :

خیلی از افرادی که پشت کنکور می مانند به این دلیل است که علی رغم دانش و اطلاعات خوبی که داشته اند نتوانسته اند در روز کنکور عملکرد خوبی داشته باشند. این به دلیل مدیریت هیجانی ضعیف است . پس یکی از عواملی که باعث می شه تو نتیجه خوبی بگیری این هست که هوش هیجانی خودت رو تقویت کنی. هوش هیجانی یعنی مدیریت روحیه در مواقع حساس.

که تکنیک داره و باید تمرین کنی. اما خبر خوب اینه که این ویزگی اکتسابی هست و با تمرین به دست می آد. پس حواست باشه که کنکور فقط درس خوندن و تست زدن نیست و باید مهارت های زیادی رو بلد باشی .

 

10- مدیریت زمان :

اگر می خوای یک پشت کنکوری موفق باشی پس بدون زمان عامل خیلی خیلی مهمی برای تو هست. هم در زمان مطالعه و هم در جلسه کنکورت. برای زمان پشت کنکور :تکنیک های تست زماندار، mind map، تکنیک های تندخوانی و محاسبات سریع ریاضیات خیلی می تونه کمکت کنه مخصوصا محاسبات سریع ریاضی می تونه توی روز کنکور کلی زمان برای تو ذخیره کنه و از بقیه افراد جلو بندارتت.

 

11- مشاور، آنالیزور و coach :

آخرین عامل مهم ترین عامل برای موفقیت یک پشت کنکوری است. چرا که یک فردی که دوباره می خواهد کنکور بدهد مسلما برنامه ریزی را می داند . اما نیاز به یک آنالیزور و مدیر دارد تا زمان او را به خوبی برنامه ریزی کند، به او انگیزه مثبت بدهد و در پیمودن این مسیر در کنار او باشد. یک مشاور متخصص و حرفه ای می تواند موجب موفقیت و رتبه شدن یک داوطلب شود. پیگیری های درسی ، آنالیز درسی و … می تواند در موفقیت داوطلب موثر باشد.

بهروز پرتوی مشاور کنکور

ویژگی های مشاور درسی خوب :

مسلما نمی توان به هر مشاوری اعتماد کرد. مخصوصا اگر قبلا درد آن را چشیده باشی. اما در این جا می خواهم به تو بگویم که یک مشاور خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا تو بتوانی به اعتماد کنی :

  • تجربه و تخصص کافی یکی از عواملی است که می تواند اشتباهات تو را بسنجد و برای هرکدام از ان ها راهکار های قابل اجرا ارائه دهد.
  • صبور بودن ویزگی دیگر یک مشاور درسی است چرا که تو نیاز داری فردی باشد تا تو را درک کند و همیشه همراه تو باشد
  • صادق بودن یک ویژگی مهم برای مشاور درسی است. مشاوری که فقط به دنبال کسب در آمد نباشد و واقعا نقاط ضعف تو را به تو گوشزد کند. و تعریف های آبدار و الکی نداشته باشد.
  • در دسترس بودن یک مشاور به داوطلب پشت کنکوری می تواند امید وانگیزه بدهد. اینکه هر زمان به مشکل برخوردی بدانی فردی با تجربه در کنار تو است و مشکل تو را برطرف می کند، می تواند منبع آرامش برای تو باشد .
  • برنامه ریزی دقیق و حرفه ای لازمه مطالعه یک دانش آموز پشت کنکوری است. و باید این برنامه ریزی مطابق دانش آموز طراحی شود و نیاز های درسی او را برطرف کند و قابل اجرا باشد و داوطلب به وسیله آن برنامه ریزی درسی بتواند پیشرفت خود را مشاهده کند.
  • یک داوطلب کنکوری نیاز به انگیزه بالا دارد و این وظیفه مشاور درسی است تا به داوطلب انگیزه و روحیه ببخشد.
  • هماهنگی با هدف دانش آموز عامل بسیار مهمی است. چرا که تمامی برنامه ریزی های درسی و آنالیز برمبنای هدف دانش آموز باید صورت بگیرد.

کنترل تمامی عوامل درسی و غیر درسی باید توسط مشاور انجام بگیرد اعم از: خواب با کیفیت، تغذیه مناسب حافظه، هوش هیجانی بالا، کنترل میزان استفاده از گوشی، بررسی کتاب های تست، بررسی و تحلیل آزمون های آزمایشی، صحبت با اولیا و آرامش دهی به اولیا و…

چه زمانی در کلاس های کنکور شرکت کنیم ؟

معمولا این سوال توسط دانش اموزانی که پشت کنکوری هستند خیلی پرسیده می شود. حتما الزامی برای شرکت در کلاس های درسی وجود ندارد. اما اگر رتبه سال قبل شما بالاتر از 10000 است و یا در درسی خیلی ضعیف هستید می توانید از معلم خصوصی استفاده کنید اما در کل دکتر پرتوی استفاده از کلاس های کنکور را به دلیل زمان بر بودن توصیه نمی کنند و معتقدند که اگر دانش اموز روش های مطالعه و تست زنی صحیح را بیاموزد و بتواند بر روی ضریب کیفیت یادگیری و ضریب کیفیت پاسخ دهی خودش کار کند، از هر کلاسی بی نیاز می شود.

1.8/5 - (72 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *