چه رشته دانشگاهی مناسب دختران است؟

رشته مناسب برای خانم ها

رشته های دانشگاهی مناسب خانم ها سوالی است که همیشه در انتخاب رشته از من پرسیده می باشد. اینکه ماهیت برخی از رشته های دانشگاهی پسرانه است و ماهیت برخی از رشته ها دخترانه می باشد؛ کاملا صحیح است. خیلی از رشته های دانشگاهی در کلاس های درسی دانشگاه نیز تعداد کمتری خانم در کلاس درس نشسته اند و جمعیت اصلی ان کلاس را پسران تشکیل می دهند.و برعکس. یعنی از جمعیت اماری کلاس های دانشگاهی نیز می توان به این نتیجه رسید که تقاضا در رشته های ریاضی برای خانم ها کمتر است و همین تقاضا در رشته های علوم انسانی بسیار افزایش می یابد.

از این رو هدف از این مقاله این است که بدانیم کدام رشته های دانشگاهی برای خانم مناسب تر می باشد و چه رشته های دانشگاهی اصلا توصیه نمی شود.

علت وجه تمایز رشته های پسرانه از رشته های خانمانه

مسلما بین ویژگی های شخصیتی زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد. البته که حقوق این دو مشترک است. اما بین توانایی ها و ویژگی های آنها از نظر جنسیت تفاوت وجود دارد. از این رو خانم ها در 90 % مواقع حساس تر، صبور تر، دارای قدرت بدنی کمتر از اقایان و … می باشند. برای همین برخی از رشته ها که نیاز به روحیه های خشن تر و قدرت بدنی بالاتر مانند مهندسی معدن، مهندسی دریا و.. دارد برای این افراد مناسب نیست. بهتراست به سمت این رشته ها حرکت نکنند.

رشته مناسب

شناخت قبل از انتخاب رشته

برای آنکه بدانید که آیا جز 90% از افرادی هستید که روحیه زنانه در شما بیشتر است یا خیر. و یا در دسته 10% قرار می گیرید که روحیه و خصوصیات مردانه در آنها بیشتر است؛ بهتر است قبل از انتخاب رشته و کنکور سراسری در تست های شخصیت شناسی شرکت کنید تا ببینید که چه رشته ای بنا بر علایق و استعداد های شما مناسب تر می باشد.

و به هیچ عنوان قبل از شناخت کامل و دقیق از خودتان دست به انتخاب رشته نزنید. چرا که اگر رشته انتخابی شما مناسب با روحیه شما نباشد مسلما در ادامه تحصیلی و انگیزه مطالعه دچار مشکل می شوید. در زمان تحلیل تست های شخصیت شناسی رشته های دانشگاهی مناسب خانم ها را نیز می توانید شناسایی کنید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

چه شغل هایی برای خانم ها مناسب تر می باشد؟

سوال اصلی بعد از اگاهی از اینکه برخی از رشته ها برای خانم ها مناسب تر هستند این است که چه رشته ها و شغل هایی برای خانم ها مناسب تر می باشد؟

خانم ها باید وارد رشته هایی شوند که با روحیه آنها سازگار تر باشد، روابط اجتماعی در آن مشاغل بیشتر به چشم بخورد، نیاز به قدرت جسمانی بالا نداشته باشد، نیاز به صبوری داشته باشد، احساس گرایایی در آن بیشتر از منطق گرایی باشد، نیاز به جست و جو و تلاش و کاوش داشته باشد، فعالیت هنری و خلاقیت و تنوع در آن دیده شود، به آن فرد احساس قدرت و رهبری بالایی بدهد و در نهایت دارای نظم ذهنی خیلی بالایی باشد.

از این رو لیشت از مشاغل که با روحیه خانم ها سازگاری بیشتری دارد، عبارتند از:

1- رشته پرستاری

2- رشته مامایی که البته فقط پذیرش خانم داریم

3- رشته اتاق عمل

4- رشته علوم آزمایشگاهی

5- رشته زیست شناسی

6- رشته داروسازی

7- رشته دبیری

8- رشته مهندسی کامپیوتر

9- رشته تغذیه

10- رشته مدیریت

11- رشته حسابداری

12- رشته اقتصاد

13- رشته آمار

14- رشته عکاسی

15- رشته خبرنگاری

16- رشته جامعه شناسی و فلسفه

17- رشته ادبیات

یک نکته بسیار مهم!!!

این رشته ها برای آقایان نیز مناسب می باشند. مسلما ددر جامعه برای هر شغای ما نیاز به هر دو جنس داریم اما این رشته های نامبرده معمولا با روحیه و استعداد داوطلبان همگام تر می باشد. از این رو برای خانم ها توصیه می شود.

رشته های دانشگاهی که مناسب خانم ها نیست

علی رغم رشته های بالا که بسیار با روحیه خانم ها سازگار است و توصیه ما این است که در صورت علاقه این رشته ها در انتخاب رشته وارد شود، اما رشته هایی نیز هستند که شاید به صورت کامل با روحیات خانم ها سازگار نباشد، اما ممنوعیت برای انتخاب آنها ایجاد نمی کند و حتی ممکن است در آن رشته بسیار موفق نیز باشند.

اما در کنار تمامی اینها، رشته هایی هستند که اصلا برای خانم ها مناسب نیست و محیط آن کاملا مردانه می باشد. و محیط کاری آنها برای خانم ها بسیار بیگانه و سخت می باشد. این رشته ها عبارتند از :

1- مهندسی عمران (مخصوصا در پروژه های خارج از شهر)

2- مهندسی مکانیک

3- رشته حقوق

4- مهندسی معدن

5- مهندسی نفت

6- مهندسی دریا

شغل بانوان

البته ورود به این رشته ها برای خانم ها ممنوع نیست. اما ممکن است در زمینه شغلی و کاری برای سازگاری با محیط کار و ارتباط با سایر همکاران خود دچار مشکل شوند و آن جایگاه شغلی که مد نظر دارند را پیدا نکنند. مثلا در رشته وکالت مسلما خانم های وکیل بسیار حاذق و با تجربه داریم. اما ممکن است محیط دادگاه و دادگستری آنها را دچار فرسودگی روانی کند و بعد از چند سال از محیط کاری خود خسته شوند و فاصله بگیرند.

البته تمامی اینها بستگی به روحیه افراد دارد. برای همین است که می گوییم حتما قبل از انتخاب رشته با ویژگی های شخصیتی خود آشنا شوید. و مطابق با آن پیش بروید.

یک نکته بسیار مهم!!!

به جز رشته هایی که در دفترچه کنکور سراسری از سمت سازمان سنجش تفکیک جنسیتی شده است، هیچ رشته ای برای ورود خانم ها و آقایان محدودیت ندارد. اما برخی از رشته ها می تواند برای خانم ها مناسب تر باشد و برعکس. همچنین رشته هایی که در بالا از انها نام برده نشد در وضعیت ممتنع قرار می گیرند و برای ورود به آنها هیچ گونه محدودیتی در زمینه انتخاب رشته برای خانم ها و آقایان وجود ندارد.

در آمد و بازار کار

برای خانم ها نیز مانند آقایان در دنیای اقتصادی امروز درآمد و بازار کار حرف اول را می زند. مسلما استعداد نقش مهمی در موفقیت شغلی دارد. اما میزان کارآمدی هر رشته در هر دهه نیز متفاوت می باشد. اما اکنون رشته های پولساز برای خانم ها شامل مدیریت مالی می باشد. مخصوصا برای ان دسته از افرادی که فن بیان و روابط اجتماعی خوبی دارند، این رشته می تواند بسیار پولساز باشد.

معمولا روانشناسان خانم از آقایان عملکرد بهتری دارند و پولساز تر هستند. رشته های دبیری برای خانم ها می تواند جایگاه شغلی و در آمدی بهتری داشته باشد. مامایی و اتاق عمل برای علاقه مندان به این رشته بسیار پولساز است. شنوایی سنجی نیز جز مشاغل پولساز برای خانم ها می باشد.

  پولساز ترین رشته های دانشگاهی کدامند؟

در کل در هر رشته ای می توان موفق شد و به بازار کار خوب رسید و درآمد های خوبی کسب کرد. اما برای رسیدن به این جایگاه باید علاقه کافی و استعداد در زمینه مورد نظر داشته باشید. که در برخی موارد در زمینه استعداد، جنسیت نیز تعیین کننده می باشد.

مشاوره در واتس آپ

 

4.2/5 - (51 امتیاز)
1 پاسخ
  1. ناشناس
    ناشناس گفته:

    برای دختران ،برای تعیین رشته نهم به دهم،رشته حقوق و نرم افزار و تجربی(پزشکی) خوب است؟

    کدام یکی از این رشته ها اینده بهتری دارد؟

    کدام یکی از این ها زود تر به نتیجه میرسد؟

    برای هر کدوم یکی از این رشته ها چه کاری بکنیم بهتره؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *